Gå til innhold
Kentinho

Superb vs. Kodiaq


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter ny bil i disse dager og etter å ha sett på litt av hvert, så har jeg vel funnet ut at en av disse vil passe ganske bra.

Har vel egentlig ikke så mange krav, men har notert meg disse punktene:
- 4x4
- Automat
- Webasto
- Stort bagasjerom
- Plass til en 190 cm lang sjåfør
- 2018 eller nyere
- Helst ikke gått mer enn 80 000 ish

Ellers ønsker man jo så høy utstyrsnivå som mulig, men selvfølgelig ikke til enhver pris.

Var lenge overbevist om at Superben var det klare valget, men etter at tur innom forhandler i går ble jeg ganske frest av den enorme plassen i Kodiaqen. Som høy mann, så likte jeg også veldig godt det å kunne sette seg inn i bilen, ikke ned. Godt med luft mellom hode og tak. Ser heller ikke ut som dette har gått veldig mye på bekostning av bagasjerommet.

Det som taler for Superb er jo at man finner L&K-utgaver med lav kilometerstand til en del rimeligere pris enn Kodiaq. Funnet 19-modeller til under 450 00 som har gått 40 000 - 60 000 km.

Ganske grønn på bil, så tar gjerne i mot tips på andre ting som er for og i mot på de forskjellige modellene. Hvorfor diesel kontra bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet begge alternativene da jeg kjøpte vår Kodiaq for tre år siden. Begge er fine biler, men jeg endte opp med Kodiaq pga. plass, komfort og høyde på bilen. Det er en smakssak om en liker å sitte lavere på veien eller ei, men for meg er det komfort i å ha litt høyde på bilen. Det å kunne skyve hele bakseterekken var også et pluss, samt at bilen generelt er romsligere innvendig. Kodiaq er veldig stille innvendig. Totalt volum er ikke så veldig ulikt Superb, så en klarer seg sikkert fint med begge. Da jeg konfigurerte en Superb endte den ofte opp på en pris ikke så langt fra Kodiaq, og da ville jeg heller gå opp litt til Kodiaq.

Det beste er å teste begge bilene i de situasjonene du typisk kommer til å bruke bilen. Det var det som gjorde valget enkelt for min del.

Ang. bensin eller diesel så har jeg ikke så mye erfaring med diesel. Diesel har høyere moment og kan kjøre på lavere turtall, men en 2L bensin har bra med moment den òg. På Finn ser det ut som dieselbilene rundt 2019-modell ligger høyere i pris enn bensin. Litt av min tanke var vel at til Oslo-bruk så visste en ikke hva fremtiden bar for dieselbiler. Har ikke hatt noen tanker om at det var feil valg ila. de tre årene for vår bruk.

Førerplassen er veldig god uansett om du går for Kodiaq eller Superb. Jeg er 186.

Jeg skal selge min Kodiaq snart, 180 TSI, bra utstyrt, lav km (20k). Om du er interessert så ta kontakt. Her er en utstyrsoversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...