Gå til innhold
Søk i
  • Flere valg...
Finn resultater som inneholder...
Finn resultater i...
Kentinho

Superb vs. Kodiaq

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter ny bil i disse dager og etter å ha sett på litt av hvert, så har jeg vel funnet ut at en av disse vil passe ganske bra.

Har vel egentlig ikke så mange krav, men har notert meg disse punktene:
- 4x4
- Automat
- Webasto
- Stort bagasjerom
- Plass til en 190 cm lang sjåfør
- 2018 eller nyere
- Helst ikke gått mer enn 80 000 ish

Ellers ønsker man jo så høy utstyrsnivå som mulig, men selvfølgelig ikke til enhver pris.

Var lenge overbevist om at Superben var det klare valget, men etter at tur innom forhandler i går ble jeg ganske frest av den enorme plassen i Kodiaqen. Som høy mann, så likte jeg også veldig godt det å kunne sette seg inn i bilen, ikke ned. Godt med luft mellom hode og tak. Ser heller ikke ut som dette har gått veldig mye på bekostning av bagasjerommet.

Det som taler for Superb er jo at man finner L&K-utgaver med lav kilometerstand til en del rimeligere pris enn Kodiaq. Funnet 19-modeller til under 450 00 som har gått 40 000 - 60 000 km.

Ganske grønn på bil, så tar gjerne i mot tips på andre ting som er for og i mot på de forskjellige modellene. Hvorfor diesel kontra bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet begge alternativene da jeg kjøpte vår Kodiaq for tre år siden. Begge er fine biler, men jeg endte opp med Kodiaq pga. plass, komfort og høyde på bilen. Det er en smakssak om en liker å sitte lavere på veien eller ei, men for meg er det komfort i å ha litt høyde på bilen. Det å kunne skyve hele bakseterekken var også et pluss, samt at bilen generelt er romsligere innvendig. Kodiaq er veldig stille innvendig. Totalt volum er ikke så veldig ulikt Superb, så en klarer seg sikkert fint med begge. Da jeg konfigurerte en Superb endte den ofte opp på en pris ikke så langt fra Kodiaq, og da ville jeg heller gå opp litt til Kodiaq.

Det beste er å teste begge bilene i de situasjonene du typisk kommer til å bruke bilen. Det var det som gjorde valget enkelt for min del.

Ang. bensin eller diesel så har jeg ikke så mye erfaring med diesel. Diesel har høyere moment og kan kjøre på lavere turtall, men en 2L bensin har bra med moment den òg. På Finn ser det ut som dieselbilene rundt 2019-modell ligger høyere i pris enn bensin. Litt av min tanke var vel at til Oslo-bruk så visste en ikke hva fremtiden bar for dieselbiler. Har ikke hatt noen tanker om at det var feil valg ila. de tre årene for vår bruk.

Førerplassen er veldig god uansett om du går for Kodiaq eller Superb. Jeg er 186.

Jeg skal selge min Kodiaq snart, 180 TSI, bra utstyrt, lav km (20k). Om du er interessert så ta kontakt. Her er en utstyrsoversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Nyeste emner

• Siste Innlegg

• Intervallet mener jeg skal være 210 000, ikke tidsbegrenset.
    • Hei har en kodiaq 2017 mod med 2 ltr diesel , og lurer på hva intervall registerreim skal byttes på??
    • Ikke at jeg har gjort dette selv, men denne premium integreringen skal gjøre sånn at du får koblet deg på den originale radioen sånn at du får DAB+ uten den synlige boksen: https://www.autohifi.no/bilmerke-tilbehør-v2/skoda/superb/2017/nordab-premium-dab-integrering-vw-seat-skoda-m-mib1-mib2-nd421-p0000023464
    • Har en 2017 Superb L&k som er importert fra Sverige av forhandler. Den har FM radio og ønsker derfor å bytte til DAB+ uten å måtte ha en synlig ‘’boks’’ i kupeen.  Noen erfaringer fra andre?
    • Hei,   Jeg trenger hjelp, råd og tips!  I stad rullet jeg ned vinduet på førersiden, og når jeg skulle ta det opp igjen, så går det kun opp 10 %. Jeg har prøvd de simpleste, vanligste tingene som å skru av/på tenningen, prøve å hjelpe vinduet opp mens jeg holder inn knappen. Ingenting av det fungerer.   Tips og råd mottas med takk! Ha en fin kveld videre.   Mvh, Erik.
    • Gratulerer med bestilling. Krysser fingerene for at det ikke blir 2024 modell!! 😉
    • Morro! Ser ut som en knall bil det der. Får håpe de klarer å trappe opp produksjonen der nede. Lurer på hvor mange som tør prøve seg på Mamba Green.
    • Jeg testet begge alternativene da jeg kjøpte vår Kodiaq for tre år siden. Begge er fine biler, men jeg endte opp med Kodiaq pga. plass, komfort og høyde på bilen. Det er en smakssak om en liker å sitte lavere på veien eller ei, men for meg er det komfort i å ha litt høyde på bilen. Det å kunne skyve hele bakseterekken var også et pluss, samt at bilen generelt er romsligere innvendig. Kodiaq er veldig stille innvendig. Totalt volum er ikke så veldig ulikt Superb, så en klarer seg sikkert fint med begge. Da jeg konfigurerte en Superb endte den ofte opp på en pris ikke så langt fra Kodiaq, og da ville jeg heller gå opp litt til Kodiaq. Det beste er å teste begge bilene i de situasjonene du typisk kommer til å bruke bilen. Det var det som gjorde valget enkelt for min del. Ang. bensin eller diesel så har jeg ikke så mye erfaring med diesel. Diesel har høyere moment og kan kjøre på lavere turtall, men en 2L bensin har bra med moment den òg. På Finn ser det ut som dieselbilene rundt 2019-modell ligger høyere i pris enn bensin. Litt av min tanke var vel at til Oslo-bruk så visste en ikke hva fremtiden bar for dieselbiler. Har ikke hatt noen tanker om at det var feil valg ila. de tre årene for vår bruk. Førerplassen er veldig god uansett om du går for Kodiaq eller Superb. Jeg er 186. Jeg skal selge min Kodiaq snart, 180 TSI, bra utstyrt, lav km (20k). Om du er interessert så ta kontakt. Her er en utstyrsoversikt.
    • I dag ble ny bil bestilt. Denne gangen blir Superben erstattet med Enyaq Coupe RS. Valgte Graphite Gray lakk, og beholder interiøret med lime grønne sømmer. Tillegg, er ultra pakke med DCC, area view, elektriske forseter med minne og massasje på førersete, parkeringsassistent med minne funksjon. Tilhengerfeste. 20" sorte felger (rekkevidde er viktigere enn større hjul )Forventet levering mellom uke 11-23 i 2023, men noe biler kan bli levert i år ( men har ikke store forhåpninger om det...)
    • Hei hå. Etter litt over gode tre år med Kodiaq er det snart en Enyaq på plass, og jeg har ikke bruk for begge. Jeg har fulgt litt med på Finn de siste ukene og av de få bensin-Kodiaq som ligger der så er ingen blitt solgt. En ser ut som den ble lagt ut i november, så de neste i mars og nyere. Noen som vet hvordan dette markedet er for tiden? Med tidenes drivstoffpriser og et voksende bruktmarked for elbiler så er jeg litt betenkt. Har fått et tilbud fra forhandler, rundt hva jeg forventet (ca. 65% av hva jeg betalte som ny). Vet jeg kan få mer privat, men det er jo kjedelig å sitte på den fire måneder senere og måtte sette ned prisen flere ganger. Frister litt å ta tapet og være ferdig med det. Ev. spørre flere om tilbud for å se om det er noe å hente der. Nettbil er jo mulig. Kom også over Rebil. Ikke at jeg forventer de enorme forskjellene mellom forhandlerene som vel henter priser fra samme database, men kan jo være noen tusinger å hente. Hadde det ikke vært for elbilboomen så ville jeg ikke vært så bekymret, men den er jo her.
  • Andre nye emner

• Andre nye innlegg

• Ja, det er virkelig ikke et dårlig prosjekt. Vi gjorde en anmeldelse på MINA på cryptodaily.no, da de lanserte et forhåndssalg av tokens for coinbase, var det mulig å få en tildeling til en veldig god pris! Jeg var heldig som kjøpte AAVE og fikk med meg hele trenden med p2a-tokens, veldig fornøyd med den!
    • Jeg liker å investere i altcoins på forhåndssalgsstadiet. Den siste slike investeringen var MINA, jeg beholder den fortsatt og selger den ikke, jeg anser den som en veldig lovende mynt.
    • Hei til alle Skoda-elskere!) Investerer noen av dere i kryptovalutaer, eller kanskje dere klarte å kjøpe en dyr NFT og er nå millionær?) Generelt, del alt du vil om dette emnet, det vil være interessant å lese!
    • Hvilket operativsystem har du, iPhone eller Android?
  • Opprett ny...