Gå til innhold
moocow

Vurderar kjøp av 1.8 TSI 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er i tankeboksen for "ny" bil, og blandt alternativa er Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4 og har eit par spørsmål. Kva årsmodell kom varme i rattet som valgmuligheit, og var dette standard på nokon utstyrvariantar, eller tilleggsutstyr, samme med Matrixlys.

Fins det noko nettsida ein kan plunka inn chassisnummeret og få ut utstyrslitsta?

Og til slutt, erfaringar med 1.8 TSI 4x4, nokon feil som går igjen og er folk fornøygde med denne modellen.

Skrevet

Hei!

Har selv en 2016 L&K 4x4 DSG 1.8 TSI. Kjempefornøyd. Husk at både DSG og 4x4 haldex trenger oljeskift og evnt filter på faste intervaller. Velg Webasto hvis mulig!

Oppvarmet ratt ble først tilgjengelig på 2018 FL modellen. Scout og L&K hadde dette som standard, og valgbart i alle andre utgaver unntatt billigste versjon (Ambition). Disse opplysningene stammer fra en 2018 Octavia katalog.

Lykke til

Skrevet

Jeg hadde en slik fra sent 2014 til 2019. Kjøpte den ny og valgte mye varme på den: Webasto, oppvarmet frontrute og varme i alle seter.

Kjempebil, elsket den, rent bortsett fra at den manglet varme i rattet, da. Det var ikke tilvalg den gangen, tror det kom med face-lift (doble frontlys).

En ting å være klar over: Haldex'en har ikke filter, slik tidligere utgaver hadde. Der er en sil på pumpen, og den må passes på. Kapasiteten for å fange opp smuss er ikke så stor, og man bør få silen renset ved hvert oljebytte. Det ligger ikke i service-programmet, så man må spesifikt be om rensing. Det er en liten jobb, men den er viktig. Går silen tett, så mister man driften bak, og tilslutt feiler pumpen helt og må byttes. Du har kanskje lest deg opp på dette?

Ellers er jo akkurat denne modellen en perle på alle mulige måter, hvis man ikke ønsker litt ekstra bakkeklaring. Kvikk og responsiv motor som er relativt snill på forbruket hvis man ikke er altfor tung på pedalen. Relativt raskt varm (spesielt med Webasto) og lite tull med motor og gearkasse (det er en såkalt våt-clutch som tåler mye).

Mer info hvis behov. Lykke til!

Skrevet
Haggi skrev (På 15.1.2023 den 0.42):

Hei!

Har selv en 2016 L&K 4x4 DSG 1.8 TSI. Kjempefornøyd. Husk at både DSG og 4x4 haldex trenger oljeskift og evnt filter på faste intervaller. Velg Webasto hvis mulig!

Oppvarmet ratt ble først tilgjengelig på 2018 FL modellen. Scout og L&K hadde dette som standard, og valgbart i alle andre utgaver unntatt billigste versjon (Ambition). Disse opplysningene stammer fra en 2018 Octavia katalog.

Lykke til

Takker :) 
Greit å ta med seg, webasto hadde ikkje vore dumt det heller nei.
EU-kontroll på gamlebilen tysdag så då får eg sjå, vurderar faktisk ny Model Y no etter prisreduksjonen.

Sjåføren skrev (På 15.1.2023 den 19.04):

Jeg hadde en slik fra sent 2014 til 2019. Kjøpte den ny og valgte mye varme på den: Webasto, oppvarmet frontrute og varme i alle seter.

Kjempebil, elsket den, rent bortsett fra at den manglet varme i rattet, da. Det var ikke tilvalg den gangen, tror det kom med face-lift (doble frontlys).

En ting å være klar over: Haldex'en har ikke filter, slik tidligere utgaver hadde. Der er en sil på pumpen, og den må passes på. Kapasiteten for å fange opp smuss er ikke så stor, og man bør få silen renset ved hvert oljebytte. Det ligger ikke i service-programmet, så man må spesifikt be om rensing. Det er en liten jobb, men den er viktig. Går silen tett, så mister man driften bak, og tilslutt feiler pumpen helt og må byttes. Du har kanskje lest deg opp på dette?

Ellers er jo akkurat denne modellen en perle på alle mulige måter, hvis man ikke ønsker litt ekstra bakkeklaring. Kvikk og responsiv motor som er relativt snill på forbruket hvis man ikke er altfor tung på pedalen. Relativt raskt varm (spesielt med Webasto) og lite tull med motor og gearkasse (det er en såkalt våt-clutch som tåler mye).

Mer info hvis behov. Lykke til!

Takker :)

Var ikkje klar over det med sila, greit å ta med seg om det vert kjøp!
Vurderar faktisk Model Y no etter prisreduksjonen.
Men alt avheng av EU-kontrollen på gamlebilen førstkommande tysdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...