Gå til innhold
Planke

Tåkelys på Scout 2016 (Octavia MKIII)


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er i ferd med å oppgradere diverse belysning på bilen, og var for sen til å tenke på alt hva tåkelysene faktisk gjør på denne bilen. De er tåkelys(naturligvis), kurvelys og også lyser korrespondere side opp når du benytter blinklys når man bruker lysbryter i full ON eller kl 3 retningsmessig(jeg ønsker alltid å ha full kjørebelysning uansett da det for meg er viktig å bli sett. Auto er inget alternativ) Ettersom jeg ønsker gule tåkelys(kun pæren), så føler jeg det blir kræsj om det skal lyse opp gult på den ene siden nede, når det blinker orange ovenfor.

Er det noen måte å deaktivere at det ene tåkelyset lyser opp hver gang man benytter blinklys(har allerede bestilt kraftigere blinklyspærer så jeg føler det er nok, i tillegg til kraftigere blinkere i speilene)?

 

Jeg har sett at noen selger såkalte switchback H8 led pærer som kan lyse hvitt eller gult i én og samme pære, men da må jeg handle enda flere pærer hvilket hadde vært ønskelig å slippe. De gule H8 LED pærene jeg har bestilt er allerede blitt sendt, så det hadde vært best om jeg faktisk kan bruke dem.

 

 

Endret av Planke
Skrevet

Hei.

Lysene nede er nok ikke tåkelys. De lyser ut til sidene, og er vel å regne som kurvelys. Tåkelys er mere overalt-lysende, lys med god spredning men kort rekkevidde (og de kan gjerne være gule for ikke å blende føreren).

Grunnen til at et kurvelys tenner når du setter på blinklyset og svinger, er at innersvingen skal lyses opp så fører har god belysning dit bilen skal svinge. Ikke egentlig for å komplettere blinklys.

Det går sikkert an å kode vekk denne funksjonen, men jeg vet ikke hvordan. Du kan jo høre på FB, der er sikkert noen grupper som driver med eller formidler kontakter for å få gjort sånt. Jeg kjører veldig ofte med parklys + kurvelys som kjørelys så sant det ikke er mørkt. Da lyser begge, og da har jeg ikke funksjonen med tenning/slukking av en side. Jeg har kjøpt og skal montere Xenon-lookpærer, som lyser litt hvitere.

Skrevet

Det er både tåkelys óg kurvelys. Begge lyser om jeg aktiverer tåkelys.

Så har man kurvelysfunksjonen som lyser opp korresponderende side som man svinger til avhengig av fart og hvor mye man svinger.

Det jeg prater om er at jeg kan sitte med bilen i park, hjulene står beint frem, og hvor jeg så aktiverer enten blink til høyre eller venstre uten å røre rattet en millimeter. Da aktiveres også korresponderende tåkelys(jeg kaller dem tåkelys fordi det er hva de representerer for meg, da det er deres hovedfunksjon)

 

Jeg er ikke på noe sosiale medier, og hvis det med kodes med noe diagnoseverktøy så får jeg foreløpig se det ann litt. Jeg har nå også bestilt switchback pærer for å kunne teste litt frem og tilbake. Målet mitt er helst å kunne slippe unna med færrest mulig innstillinger hver gang jeg setter meg i bilen, akkurat som jeg gjerne også skulle ønsket å få kodet ut det tullete autotenning av/på som stopper motoren ved lyskryss. Jeg ønsker å kunne sette meg i bilen og vri om tenningen, og så tut og kjør.  Frem til nå har jeg hatt lysbryter på venstre side i full manuell modus så det alltid er fulle kjørelys på uansett tid på døgnet eller vær eller noe annet. Dette er det eneste som gir mening i mine øyne. Jeg kan la bryteren stå der uten å måtte vri av å på hver gang, hvilket er ønskelig.

Med de switchback pærene så må jeg først aktivere tåkelys og så skru dem av og på igjen før de blir gule. Skulle helst ønsket å slippe det, men de pærene kan i det minste brukes uten å måtte kode noe, så mulig det får bli midlertidig.

Skrevet

Jeg har også savnet at det automatisk tennes bedre lys på bilen enn det gjør i standardoppsettet. Det er tullete at det bare er led-stripa som kommer på automatisk som kjørelys. Det er nok styrt av EU, med ønske om energisparing: mindre strømforbruk = lavere drivstofforbruk.

Mulig jeg misforstår hva du er ute etter. Men det er mulig å kode inn at tåke-/grøftelysene skal tenne automatisk som kjørelys når du starter bilen (i tillegg til parklys og led-stripa i hovedlampa). Det kan også kodes inn at baklys skal lyse samtidig. Dette altså når lysbryteren står i 0 (null) eller AUTO.

Hvis du ønsker at både hovedlysa + tåke-/grøftelysa alltid skal lyse samtidig med lysbryteren i On (vridd helt til høyre), så er det sikkert mulig å kode det også. Men det er ikke lovlig og da har du et problem hvis du blir stoppa. Da må det kodes vekk igjen og bilen må vises på nytt (kontroller er muligens ikke et vanlig problem rundt deg). Men jeg nevner det fordi det ikke er like lett å reversere som å slå av tåke-/grøftelysa med bryteren.

Start-stopp kan også kodes vekk, ja. Det gjøres ofte ved at innslagspunktet for batterispenning eller temperatur endres til en uoppnåelig setting. Det må nok brukes avansert kodeutstyr for dette, ikke billige kode- eller diagnoseapparater.

Skrevet

Tåkelys ønsker jeg kun å aktivere manuelt, da tåkelys for meg kun er ekstrabelysning.

 

Jeg ønsker xenon lyktene påskrudd til enhver tid, sammen med led listen under. Så ønsker jeg også de rød led listene bak påskrudd som kjørelys uansett når. Dette for meg er hva kjørelys er og da må jeg velge manuell belysning som jeg jo benytter. Det eneste ankepunktet mitt når bryteren står i denne posisjonen er som nevnt at det er uønsket at tåkelys aktiveres ved blinklysbruk.

 

Jeg får nok bare prøve meg litt frem med de ulike pærene da alt av pærer rundt om skal bli oppgradert, så får man heller vurdere koding på sikt.

Skrevet

Åja, nå ble det klart. Har ikke tenkt over det, men jeg sjekket gjennom menyene for lys nå, og finner ikke mulighet for å ta bort tenning av kurvelys ved svinging. Trodde det var "valgfritt". Men da må det kodes bort.

Jeg foretrekker som sagt å spare hovedlysene og heller bruke parklys + grøfte-/tåkelysene som daglige kjørelys, så sant det ikke er mørkt. Jeg har kjøpt Xenonlook-pærer som bor hvitere og forhåpentlig bedre lys, men det gjenstår å se. 

Og baklys burde i alle fall lyst i alle bryterposisjoner, det må også kodes inn. Det er en enkel affære, men man må ha rette utstyret.

Post gjerne bilde når du har montert nye pærer. Spent på hvordan gule grøfte-/tåkelys ser ut.

Skrevet (endret)

Angående auto start/stop så fant jeg en ledning-fix: https://www.aliexpress.com/item/1005003162150780.html

Med den montert aktiverer man bare en modus ved en kombinasjon av knappetrykk og så vips vil tenningen aldri kutte når motoren er i gang.

 

Jeg skulle gjerne hatt VCDS modul, men jeg har ingen bærbar pc eller nettbrett, så da må det også handles. Ikke har jeg noe bruk for det heller til noe annet, og ikke eier jeg garasje så mekkemulighetene begrenser seg. Er mer interessert i diagnoseverktøy for å vite om et verksted prater sant eller ei, så vi får se på sikt.

OBDEleven benytter micro transactions som apper som enkeltfunksjoner og abonnements løsning, så selvom det ser bra ut på papiret ønsker jeg å eie verktøy fullt ut. Jeg misliker business modellen deres. Det burde eksistert en mellomting mellom de to som gjorde det rimeligere å koble opp med en mobiltelefon f.eks så hadde det vært mer interessant, samtidig at man eier verktøyet fullt ut uten noe nedbetalingsgreier eller annet.

Jeg må ærlig si jeg liker oldschool looken til VCDS best, men jeg er liten lysten på å handle bærbar pc eller nettbrett som kun vil bli benyttet til dét formålet.

 

Endret av Planke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...