Gå til innhold
Kurt skjold

Skoda karoq 2018 risting I bilen ved 87-95 km/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 

Skrevet

Heihei.

Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen.

Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk?

Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.

Skrevet
Sjåføren skrev (2 timer siden):

Heihei.

Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen.

Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk?

Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.

Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 

Skrevet
Kurt skjold skrev (53 minutter siden):

Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 

Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil.

Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula.

Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...