Gå til innhold
Gjest Hein

Kjøpshjelp Skoda Superb 2017


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Trenger litt tips, hjelp, ideer etc :)

Ser det er stilt spm tidligere om diesel/bensin, 4x4/fwd osv. Dette er avklart. De gjelder utstyr.

Tenker jeg tar utgangspunkt i L&K. Men hva mer trenger jeg egentlig. Hva BØR jeg ha. Rent behovsmessig så trenger jeg kanskje ikke så mye mer enn L&K. Men er det noe dere anser som lurt mtp verdien senere.

Til den som lurer, så går jeg for 2.0 TSI (220). Har ikke behov for 4x4 (selvom det sikkert hadde vært kurant/moro). Gjør som mange andre og går for Moon White.

Skrevet

Hei du. 

Jeg har heller ikke gått for 4wd. Jeg har ikke hatt det før enn på min nåværende Superb. Jeg mener selv at jeg ikke trenger det  

Jeg mener det er lurt med automat, hengerfeste, ventilerte seter, solgardiner, delingsnett og skvettlapper foran og bak. 

Det er mange som velger hvit bil. Hvilken farge har du valgt på interiøret?

Selv har jeg valgt Corrida Red med brunt skinn og beige innvendig tak.

Skrevet

Hei og velkommen @Hein:)

 

Dette må jeg si at traff meg veldig, siden jeg akkurat har vurdert den utgaven du gjør her :)

Jeg har ellerede en Superb 2016 1,8/180hk TSi, men er ikke helt fornøyd med at mye av dreimomentet er strupet ned for at DSG 7 kassa skal tåle belastningen, det gjør at det er satt ned fra 320nm til 250nm!!!

Så derfor har jeg nå vurdert lenge den utgavene du gjør her, håper du gir tilbakemeldinger på hvordan den vil være, både på tørt føre men ikke minst på vinterføre :)

 

Når det gjelder utstyr, så hadde jeg tatt meg ut noe jeg skulle hatt med her i tillegg til den allerede omfattende L&K versjonen.

  • Sort skinninteriør
  • Baksetepakke (har barn)
  • Met.lakk (Quarts Grey metallic)
  • 19" Antrasitt felger
  • Delingsnett
  • F1 giring på rattet (trenger ikke, men gir jo litt mer muligheter for litt aktiv kjøring, og det passer jo godt med tanke på hvilken motorisering du har valgt)
  • Oppvarmet frontrute
  • Reservehjul
  • Solgardin i dørene bak
  • Tilhengerfeste
  • Skvettlapper f/b
  • Gummimatter til både kupé og lasterom

 

Nå har jeg allerede Moon White Metallic, men det er ikke en farge jeg velger en gang til. Alt av (asfalt)flekker, insekter og steinsprut synes utrolig godt, og om den har vært støvete en stund og det så begynner å regne, så har den en tendens til å bli ganske ‹‹gul/brun›› på sidene. Så det var ikke en så varig farge som jeg trodde. Nå ser jeg kun på det praktiske, men en hvit bil med sorte/mørke kontrastfarger på vinduer og felger er veldig flott å se på, det er det ingen tvil om, men jeg gleder meg ikke til vinteren og saltede veier for å si det slik.........

Jeg har bare skvettlapper foran, men har i dag også bestilt meg det bak, for på støtfangeren bak i underkant (ved spruten fra bakhjula) er allerede helt ‹‹sandblåst››, en kjenner virkelig at klarlakken er helt vekk der, og det er kun etter 6 mnd og ca 13.000km.

 

Lykke til med valg av bil og utstyr :) 

Skrevet

Ikke det jeg vet.

 

For det står at det er tekstilmatter med løse ‹‹puffer›› som standard i L&K, og dermed så tror jeg kanskje at gummimatter til gulvet må bestilles separat, uten at jeg vet det.

Det har vel med at L&K skal være mer Luxeriøs enn de andre utgavene :) 

Skrevet

Det er sant. Husker noe om stoffmatter og noe å ha bena på i baksetet. 

Dette må jeg jo rette opp i. Jeg vil jo ha gummi. 

Har forøvrig også bestilt en gummimatte til å ha over "tunnelen" mellom baksete brønnene. 

Skrevet

Den over matten ‹‹tunnelen›› i baksetet er utrolig smart, den beskytter teppene fint og sparer en for mye søl på teppet over ‹‹tunnelen››, så den er jeg veldig fornøyd med :) 

 

Er jo eksklusivt med teppe matter, men ikke så veldig praktisk............ 

Skrevet (endret)

Hei og takk for svar @Espen og @Superb lll (se der fikk jeg til det også) :D

Hengerfeste er nok greit å ha ja, brukes ikke for ofte her i gården, men koster vel skjorta om man skal ettermontere hengerfeste.

Jeg har tenkt å gå for sort innvendig. Ikke like sprekt valg som deg Espen :)

Var ikke mye som sto igjen på lista etter at du hadde ramset opp alt Superb III, men det er vel noe med det og nybiler at det er greit å ha med selvom man per nå ikke bruker det kanskje....

Ja, fint med tepper, men gummi allover blir det her!

1 time siden, Superb lll skrev:

Dette må jeg si at traff meg veldig, siden jeg akkurat har vurdert den utgaven du gjør her :)

Jeg har ellerede en Superb 2016 1,8/180hk TSi, men er ikke helt fornøyd med at mye av dreimomentet er strupet ned for at DSG 7 kassa skal tåle belastningen, det gjør at det er satt ned fra 320nm til 250nm!!!

Så derfor har jeg nå vurdert lenge den utgavene du gjør her, håper du gir tilbakemeldinger på hvordan den vil være, både på tørt føre men ikke minst på vinterføre :)

Satt ned fra 320 til 250 ? dårlig deal!! DEt skal jeg evt gjøre. Nå er ikke ting 100% enda, men det er ikke langt igjen! :D

Endret av Hein
Skrevet

Lykke til :) 

 

Hehe, nei det er ikke så veldig mye igjen på utstyrslista med mine valg, men synes også at det er det lille som skal til for at det blir helt optimalt.

  • Har oppvarmet frontrute i dag, og den skal definitivt være med på en evt. ny bil for min del.
  • Reservehjul, etter å ha fått en flenge i hjulet for å kjøre på veien med et skjult hull, så hjelper det ingenting med hverken ‹‹tette skum›› eller en evt kompressor, så reservehjul er helt klart med for min del.
  • Tilhengerfeste får du jo ettermontert, men det koster langt mer, og da får du heller ikke det svingbare hengerfeste som er fabrikkmontert på Superb.
  • Delingsnett er greit sikkerhetsmessig om en har mye i lasterommet når en skal på tur (hvilket jeg har).
  • Solgardiner i bakdørene har jeg i dag, og de er barna (ungdommene) veldig fornøyd med, det samme med baksete pakka, det er kun holder til nettbrett/mobil, men har kjøpt en ekstra slik at jeg har det på begge sider. Den kan også flyttes til midtarmlene i baksetet, og det er praktisk om det er to barn/ungdommer som skal gjøre/se på noe sammen i bilen.

 

  • 19" hjul er jo bare ‹‹jåleri›› egentlig, men synes det gjør seg veldig godt på den bilen, og er etter min mening ganske bra å kjøre på.
  • F1 giring er jo heller ikke nødvendig, men synes det passer godt til den typen motor.

 

Det eneste jeg ikke er 100% fornøyd med er dekkstøy fra de medfølgende Pirelli Cinturato P7 dekkene, der hadde jeg nok forhandlet meg til noen andre dekk om jeg skulle ha kjøpt bilen i dag. De har meget gode egenskaper, men lite støy er definitivt ikke en av dem, spes. på grov asfalt.

 

Så valgte jeg Nokian Hakkapelitta R2 235/45/18" som vinterhjul på den jeg har i dag, og det hadde jeg også valgt på nytt om jeg skulle ha bestilt bil nå..

Skrevet

Må bare nevne at Hamjern Bil legger med gummimatter i tillegg til stoffmatter på L&K modellene, uten at det kommer frem på fakturaen :D

  • 1 måned senere...
Skrevet

Vi fikk vår 190hk 2,0TDI 4x4 L&K forrige uke, og fikk også med gummimatter i tillegg til L&K-stoffmattene, og kan ikke huske at jeg hadde gjort noe i bestillingen ang dette.

Når det gjelder F1-giring, så har jeg også det.
Og det var veldig kjekt sist helg da det var snøstorm i fjellet i sør-Norge, vi kjørte nedover en vei som har mye svinger, og det var såpeglatt. Da var det faktisk veldig kjekt å kunne gire ned før svingene uten å slippe hendene fra rattet!

Har forøvrig også Hakka R2 18" og er etter en uke inkl denne turen til fjellet strålende fornøyde. Mulig DCC-en svelger unna mye, men vi var ihvertfall ikke plaget av lav profil på dekkene selv på disse vinterveiene med mye ruglete is. Merket selvsagt ujevnhetene men ikke slik at det var noe vi reagerte noe på.

Har forøvrig alt av utstyr minus ventilerte seter (liker ikke "perforeringen" i skinnet, hadde slikt skinn med små hull i forrige bil og det havnet alltid smuler og dritt i dem som var vanskelige å få opp om man ikke hentet fram støvsugeren - liker også jevn og glatt overflate framfor det perforerte rent utseendemessig, men det er min smak!) og droppet også Smartgate som jeg ikke syntes ga meg spesielt spennende data. Satser da heller på en diagnoseløsning selv.

Magnetic Brown utvendig (med Skiguard 930 skiboks i samme farge), beige skinn inne.

Skrevet

Gratulerer med ny bil @grenness :) 

 

Ja det er enkelte ting som kan være mer praktisk enn en aner i enkelte tilfeller, og ikke bare er en slags salgs-gimmik, og F1 giring kan absolutt være en slik ting.

Jeg er helt enig med deg når det gjelder alle hullene i de ventilerte setene (selv om jeg vurderte det en periode, når vi tenkte litt på å bytte bil tidligere i høst), i tillegg så tenker jeg også at det kanskje kan være en svakhet i skinnet, og at en da lettere kan få rifter i setene. det er ikke noe jeg vet, det var ment som et slags spørsmål.........

Spennende fargevalg, har kun sett den fargen i salgshallen til vår lokale Skoda forhandler, ikke ute i real life enda. Nå har vi barn (tenåringer) som ikke bestandig er like opptatt av hvordan de går ut/inn av bilen og heller ikke bestandig så veldig opptatte av hvor f.eks. små sjokolade smuler e.l. havner, så jeg hadde være så kjedelig at jeg hadde valgt sort skinn av praktiske årsaker. Men jeg har stor sans for at andre gjør annerledes og får noe som skiller seg litt ut i fra mengden :D

 

Hva synes du om selve bilen da, nå som du har hatt den en ukes tid, og kanskje fått kjørt litt med den?

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...