Gå til innhold
Espen

Uten betegnelse.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg visste ikke at det var en valgfri ordning at man kunne avstå fra å ha betegnelsen Laurent&Klement på sidene og Superb, Skoda og 4X4 bak på bilen. 

Denne bilen så jeg i Fagernes nå. Uten disse betegnelsene. Jeg sjekka bare kjapt at det står L&K på girspaken. 

image.jpeg

Skrevet

Da må de i tilfelle ha åpnet for det i den senere tid, for det var ikke et alternativ når jeg bestilte.

 

Nå har jeg bare en Style utgave, men bak på bilen så stod det jo Skoda på den ene siden og Superb på den andre siden, og jeg har fjernet alle bokstavene der. Så nå har jeg kun det runde Skoda emblemet igjen på panseret og bagasjelokket.

Det ble etter min mening et mye renere og finere utseende, i tillegg så samler det seg så mye rart  av flekker rundt de merkene der som er vanskelig å fjerne, og ikke minst vann etter at en har vasket bilen.

Så det å fjerne dem er det beste jeg har gjort :) 

Skrevet

Jeg pleier å fjerne merkene på mine biler. Bruker fiskesnøre og neglelakkfjerner til gjenstående lim :) Gjøres på få minutter :)

Lirk fiskesnøret bak og sag av :) Tanntråd har vist også fungert.

På eldre biler må du av og til polere litt i tilfelle lakk under merker er finere enn rundt.

 

Skrevet

Jeg har jo heller ikke lyst oå de merkene bak. Det blir penere uten. 

Var det vanskelig å ta det bort?

På skjermene vil jeg gjerne beholde L&K logoen. Den er jo kul. 

Skrevet

Ikke vanskelig i det hele tatt, og tar du det med en gang så er limet/tapen til bokstavene fremdeles myk og enkel å ha med å gjøre.

@Tor2r har nevnt de enkleste metodene å fjerne bokstavene på, og jeg for min del brukte faktisk bare tanntråd til dette. Da satt det igjen taperester under bokstavene, men der tok jeg bare tak i tapen og ‹‹løftet›› tapen forsiktig opp med fingertuppene og så strakk jeg tapen veldig forsiktig etterhvert som jeg fulgte formen til bokstavene.

Tar du litt og litt om gangen så er det ikke vanskelig i det hele tatt, Det satt ikke en gang igjen noen limrester, men jeg tok en liten polering bare for å være 100% sikker på at alt var borte. Det hele var gjort på noen få minutter :) 

 

Er det kjølig så kan det kanskje være en fordel å varme litt forsiktig først med enten en hårføner eller en varmluftpistol, men bruk av varmluftpistolen krever forsiktighet........

 

Jeg vet at andre bare tar enten fiskesene eller tanntråd og fjerner selve bokstavene med, og kjøper så Citrusrens som de fjerner lim/taperester med, og en forsiktig polering etter det.

Så får du velge hvilken metode du synes fungerer best for deg. :) 

 

EDIT: Om jeg hadde bestilt ny bil nå, så hadde det jo blitt en L&K utgave på meg også, og da hadde jeg nok like godt spurt om verkstedet kunne tatt de bort før levering, de har kanskje enda enklere metoder for dette.

I tillegg så hadde jeg også fjernet L&K emblemene på forskjermene, og grunnen til det er rett og slett at det omtrentlig er stedet som det blir mest sølete og asfaltflekker etc, og da hadde ikke jeg orket å fikle med det inni mellom de merkene der, men det gjør du selvfølgelig som du vil med :) 

Skrevet

He he... Ja... Det er jo ikke jeg som polerer bilen 2 ganger i året. :D

Jeg har sendt en forespørsel til forhandleren, Hamjern Bil på Hamar, om de kan gjøre dette på klargjøringen. 

Jeg vil beholde logoen på skjermene. 

Neglelakkfjerner er sikkert bra det også, Tor. Pleier å ta det meste...

Jeg fikk akkurat beskjed fra Hamjern at de skal ta det bort :D

Skrevet
5 timer siden, Espen skrev:

Neglelakkfjerner er sikkert bra det også, Tor. Pleier å ta det meste...

Ja, burde være i en hver verktøykasse :)

 

Skrevet

Har bestilt 17mod superb L&K og der fjerner forhandler emblemer for meg før levering. Skoda gjør ikke dette under montering da de ikke har varenummer på emblemer og kan dermed ikke legge inn det i bestillingen.

L&K merket fjerner ikke forhandler pga de ikke hadde lovt til det.

Skrevet
1 time siden, Dennis skrev:

L&K merket fjerner ikke forhandler pga de ikke hadde lovt til det.

Jøss, såpass. Spesielt :) Velkommen forresten. Når kan du forvente levering? (gjerne lag din egen tråd om du vil)

Skrevet

Snasen rødfarge ja! Denne likte jeg! Er noe helt annet å se en ekte bil med fargen kontra nett, brosjyrer etc!

Jeg er ikke fan av crom, tror derfor denne hadde gjort seg med sort "ramme" rundt vinduet :) Sorte sto fint til den rød fargen :)

 

Skrevet

Ja. Man får et helt annet inntrykk. Jeg synes linjene kommer godt frem.

Det ville vel blitt litt som den Superb Sportline..? Er ikke den rød og sort?

 

Skrevet

Skoda Superb Sportline finnes i flere farger, men jeg klarer ikke å finne noen brosjyrer som viser det for nettet.

Leste t.o.m. et innlegg på Skoda gruppa på FB at det var en mulighet å velge Dragon skin metallic for Sportline, og det er da en høyst spesiell farge etter min mening. Men nå er dette bildet fra lanseringen av Superb, og viser ikke en Sportline, men fargen skal være den riktige. Og mørke frontlys og noen andre mørke detaljer stemmer jo forsåvidt, men det mangler også en del detaljer for at det skulle ha vært en Sportline.........

 

Skjermbilde 2016-09-30 kl. 20.44.55.png

Skrevet

Jeg fjernet dette på min Mai 2016 L&K.

Brukte føner for å varme opp limet og la mellom ett tynt fiskesnøre og ruglet de vekk.

Brukte citrusrens for å få vekk limrester etterpå. Husk å polere og sett inn lakken med LSP der du gnir, ved bruk av citrusrens eller neglelakkfjerner er lakken helt bar og må ha beskyttelse.

I tillegg tok jeg av skiltholderne og pusset vekk reklamen med 2000-papir på de som er utrolig stygg.

Da ble det en ren clean look synes jeg. 

DSC_0220.JPG

Skrevet

For å kunne velge den fargen @Espen, så må du også velge Sportline etter hva jeg har kunnet lese meg til på noen andre steder, men jeg har fremdeles til gode å se den tilgjengelig i en brosjyre selv. For uansett hvilken brosjyre jeg ser i (på nettet) så er ikke Sportline med.

Dragon Skin Metallic er jo også en spesiell farge som virkelig skiller seg ut, og det er ikke så sikkert at det blir en god innbyttepris for slike farger heller, for en skal vel kanskje være litt ‹‹spesielt interessert›› for å velge den. Da skulle jeg i det minste hatt en grunn til å velge Sportline også, og da er det 2,0/280hk 4x4 TSi versjonen jeg tenker på. Ulempen med Sportline i mine øyne er jo at den koster mye, men at en får veldig lite utstyr igjen da, her går det for det meste på eksteriør detaljer, senket sportsunderstell, sportsstoler og noen andre ting en får i meny-oppsettet. Ellers så er det veldig mye en må bestille i forskjellige pakker, men likevel så er en da avskåret fra å kunne velge en del av utstyret som er standard i f.eks. L&K versjonen. Style utgaven har jo også mer standard utstyr enn hva Sportline har, men det er vel kanskje ikke det som betyr så mye om en velger seg en Sportline................?

 

Men det er kanskje en senket Sportline som er ditt neste valg @Espen? :) 

 

Det samme gjelder også en farger som står i brosjyra for Octavia VRS 230, der er det faktisk flere farger tilgjengelig i brosjyren enn hva det er i virkeligheten. For der er det kun 4 farger som er tilgjengelig etter hva selgeren sa til meg, men slik står det jo ikke i brosjyren som ligger på nettet..............

Ja jeg har også fjernet bokstavene på bakluka, og liker virkelig det rene utseendet det gir. Men du gav meg virkelig en idé med hva du har gjort på skiltramma her @Wrathchild, det gav en enda renere look må jeg si.

Så får se hva en finner på der, takk for et godt tips :) 

Skrevet
På 5.10.2016 den 11.23, Wrathchild skrev:

Brukte citrusrens for å få vekk limrester etterpå. Husk å polere og sett inn lakken med LSP der du gnir, ved bruk av citrusrens eller neglelakkfjerner er lakken helt bar og må ha beskyttelse.

I tillegg tok jeg av skiltholderne og pusset vekk reklamen med 2000-papir på de som er utrolig stygg.

Ja, burde absolutt nevnt at det er viktig å legge på beskyttelse etterpå også! Godt du skrev det!

Frekventerer du Detailersclub ? (med tanke på din bruk av ordet LSP) :)

Har selv byttet skiltholdere min alle min biler siste årene, synes det ikke er noe fint med masse tekst der. Ikke det at det er krise, men når man har mulighet så er det jo greit. Koster jo uansett ikke mye å kjøpe nye, i alle fall ikke å pusse ned selv.

Skrevet (endret)
22 timer siden, Tor2r skrev:

Ja, burde absolutt nevnt at det er viktig å legge på beskyttelse etterpå også! Godt du skrev det!

Frekventerer du Detailersclub ? (med tanke på din bruk av ordet LSP) :)

Har selv byttet skiltholdere min alle min biler siste årene, synes det ikke er noe fint med masse tekst der. Ikke det at det er krise, men når man har mulighet så er det jo greit. Koster jo uansett ikke mye å kjøpe nye, i alle fall ikke å pusse ned selv.

Jepp, er der inn ja :)

Har lest veldig mye om detailing av bilen der.

Driver ikke med detailing av andre biler-kun min egen.

Har ett arsenal av produkter fra bla. Swissvax, Scholl, Bilt-Hamber, Nanolex m.fl som jeg steller bilen med.

Bilen er satt inn med Nanolex SI3D 9H+ keramisk lakkforsegling. Gir en utrolig glans og dybde og etter 4 mnd med minst en DCN-vask hver uke så ser den upåvirket ut.

Nanolex Glass Ultra på rutene

Spent på å se hvordan det ser ut til våren....  

Endret av Wrathchild

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...