Gå til innhold
TOHA

Låsing og speil


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp kjøpt meg en Superb L&K 14-modell og finner ikke ut av følgende i instruksjonsboken: Hvordan får jeg speilene til å folde inn når jeg låser bilen? Noen som vet?

Skrevet

Infotainment er skjermen midt i bilen med radio kart m.m.. 

Det er i innstillingene der jeg finner en mulihet for å velge speil sving inn eller ikke

Skrevet

Vet ikke hvordan det er på 2014 modell, men på 2016+ står det følgende i instruksjonsbok:

Vippe inn / vippe ut begge speilhusene automatisk

Sidespeilene vippes inn i parkeringsposisjonen når bilen låses.

Sidespeilene vippes ut i kjøreposisjonen når bilen låses opp igjen.

Vippe inn / vippe ut begge speilhusene automatisk aktiveres/deaktiveres i Infotainment Bruksanvisning for Infotainment, kapittel CAR – Bilinnstillinger.

 

Dersom det ikke er sånn på bilen din, foreslår jeg å sjekke instruksjonsbok. Det står helt sikkert like godt forklart der :-)

Skrevet (endret)

Ok, fant ut av det: Hele speilet vippes inn ved å holde inn låsetasten på fjernkontrollen i 2 sekunder. I og med at det er kessy på bilen min, tenkte jeg at det gikk an å stille inn dette automatisk da jeg pleier å låse opp og igjen bilen uten å bruke nøkkelen...

Det er ikke noe infotainment i min bil, men Columbus.

Endret av TOHA
Skrevet

Det er Columbus som evt er Infotainment systemet i din bil, og den er det helt sikkert en egen instruksjonsbok for. På min 2016 Superb, så er Columbus det største og mest avanserte Infotainment systemet de har, og jeg blir litt forundret om det ikke er det på din bil også @TOHA Så tror nok helt sikkert at du kan gjøre en innstilling i Columbus systemet, som gjør at du får automatisk innsvinging av sidespeilene når du låser bilen.

For da har du vel også Navigasjon som standard i ditt Columbus Infotainment system vil jeg tro???

På min forrige bil en 2014 VW Golf, så svingte speilene inn når jeg låste bilen, men de kom ikke ut før jeg startet bilen og det synes jeg var en bedre løsning, for det er jo ikke hver gang en låser opp bilen at en faktisk skal kjøre med den, og da har en jo heller ikke behov for at speilene svinger ut heller, det er jo bare unødig slitasje......... Men jeg kunne også der velge om jeg ville ha det automatisk innsving av speilene, ved å huke dette av/på i Infotainment systemet.

En annen ting du også kan gjøre med nøkkelen, er jo om du først låser opp bilen din med den fjernstyrte sentrallåsen, og så trykker en gang til på åpne knappen og holder nede i noen sekunder, så åpner du også vinduene på bilen. Og de går nedover så lenge du holder knappen inne. Litt praktisk om en vil lufte litt på en varm sommerdag uten å måtte sette på tenningen først. Og motsatt når du låser bilen, et trykk for å låse bilen så et trykk til og hold da knappen nede så lukker du vinduene.

Men om du må inn i menysystemet først og aktivere det, er jeg ikke helt sikker på, det behøvde ikke jeg hverken på min 2016 Superb eller min forrige 2014 VW Golf, som stort sett har de samme funksjonene som Skoda har. Infotainment systemene heter bare noe annet på VW, men de er stort sett helt like som de som er i Skoda. 

 

Her kan du laste ned Instruksjonsboka for Columbus til din Superb 2014 @TOHA, enten online eller som PDF.fil

http://www.skoda.se/mini-apps/manualer/superb

 

Lykke til :) 

Skrevet

Takker for tilbakemeldinger. Det er ikke noen CAR-funksjon på min Columbus. Ser ut til at det gjelder nyere versjoner etter 2014. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...