Gå til innhold
Tor2r

Test av Skoda Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Første norske test av Skoda Kodiaq er kommet:

Skoda Kodiaq kommer ikke til Norge før i mars. Under en test av alle kandidatene til Car of the Year 2017 testen i Danmark nylig, fikk vi kjøre bensinutgaven på 190 hester. Dette blir topp-modellen i Norge, men gir uansett et god følelse av hva denne bilen kan by på.

Førsteinntrykket er den store plassen. Kodiaq er 4,70 meter lang  - 21 centimeter lenger enn Tiguan - og kan leveres med fem seter og svært stor bagasjeplass. Eller med sju seter og dertil mindre rom for bagasje. Setene i andre rekke kan justeres 18 centimeter i lengderetningen og de to bakerste setene kan slås ned i gulvet når de ikke er i bruk. Dette er en suveren bil for en barnefamilie. I tillegg kan den trekke henger opp mot 2,5 tonn.

Pris: Testbil fra kr 460.000,- ? (pris ikke fastsatt). Motor: Bensin 190 hk, 4x4, automat. Lengde: 4,70 m. Bagasjerom opptil 720 lit. (5-seter).

Les hele testen på:

https://www.motor.no/artikler/test-skoda-kodiaq---en-rimelig-suv-for-store-anledninger/

Skrevet

Skal tru om det er 460.000 danske kroner de snakker om her, med danske avgifter?

Rein valutakonvertering gir vel over 570.000 norske kroner, kanskje ikke langt unna sannheten for toppmodellen?!!

Men når jeg sammenligner norske og danske priser på ny Octavia så skiller det bare ett par tusen

358000 DKK mot 354500 NOK på 2.0 Liter 4x4 Style rett fra prislisten. Kan jo tyde på at bilene er mye dyrere i Danmark om du tar valutaen med også, eller? 358000 DKK er jo hele 438000 NOK

Skrevet

Ja, 460 var litt lavt syns jeg, 570 høres mer fornuftig ut for toppmodell ja.

Leka meg litt med kalkulatoren her:

 

Skrevet

Har fått bekreftet fra journalisten at prisen er oppgitt i norske kroner, men at det naturligevis knytter seg usikkerhet til denne, spesielt på grunn av statsbudsjettet. 

Jeg tolker forøvrig toppmodell i denne sammenheng til største motor + 4x4. Men ikke inkludert noen ekstrautstyr / pakker. 

Skrevet

Nei ca 460.000,- høres i utgangspunktet ikke så ille ut, men noe som kanskje er litt viktig å tenke på her, er at Kodiaq blir lansert med Style utstyrsutgave som den mest velutstyrte utgaven. Og slik som selgeren jeg har meget god kontakt med sier, så har han hele tiden snakket om priser rundt Superb. Og ser en da på Superb Style, og de fleste av utstyrspakkene en der må legge til, så stiger prisen betraktelig.

Min Skoda Superb st.vogn Style versjon har i dag en nybil pris på 443.700,-  og det er noen få tusenlapper mer enn hva den kostet i Februar mnd når jeg bestilte min, og når jeg fikk på de utstyrspakkene, utstyret, metallic lakk og vinterhjul jeg ville ha, så passerte jeg 530.000,-

Nå er det ikke dermed sagt at alle vil ha det samme utstyret som jeg ville ha, men jeg har fremdeles en del «mangler» i utstyrslista før jeg når opp til L&K versjonen, og noe av det får jeg heller ikke valgt. 

Uten å vite helt hva Style inneholder på Kodiaq, og heller ikke vite hva som er tilgjengelige utstyrspakker, så blir det jo litt vanskelig å spå en sluttsum. Bare noe slikt som vinterhjul koster jo en «liten formue» når de kommer opp i den str jeg har sett på bildene som er lagt ut så langt av Kodiaq, for der har jeg kun sett 19" og 20", mine vinterhjul i 18" kom på 27.000,- med originale felger, og det vil mest sannsynlig bli enda høyere priser for dette på Kodiaq pga større felger og dekkstr som ikke er så ofte benyttet. Type «SUV» dekk, gjør det jo heller ikke rimeligere.........

 

Altså jeg er meget spent på prisen for en Kodiaq 2,0/180hk TSi 4x4 DSG utgave, for det er den jeg evt. ville ha valgt, men frykter vel at den fort nærmer seg 570 - 600.000,- totalt sett

Men det er jo selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side, og jeg håper virkelig at jeg tar i for hardt............

Skrevet

Ja, jeg tror nok en godt utstyrt toppversjon kommer på 550+ alt etter hva slags utstyr man vil ha. 

Skrevet
På 8.11.2016 den 15.22, Razor skrev:

 

 

Men når jeg sammenligner norske og danske priser på ny Octavia så skiller det bare ett par tusen

 

Nå skal det også sier att modellen ikke nødvendigvis er likt utstyrt. En L&K modell av en bil i Norge ikke nødvendig samme utstyr som L&K i andre land... kan derfor være lurt å eventuelt sjekke utstyrsliste for hvert land da man sammenligner priser!

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...