Gå til innhold
Tor2r

Test av Skoda Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Første norske test av Skoda Kodiaq er kommet:

Skoda Kodiaq kommer ikke til Norge før i mars. Under en test av alle kandidatene til Car of the Year 2017 testen i Danmark nylig, fikk vi kjøre bensinutgaven på 190 hester. Dette blir topp-modellen i Norge, men gir uansett et god følelse av hva denne bilen kan by på.

Førsteinntrykket er den store plassen. Kodiaq er 4,70 meter lang  - 21 centimeter lenger enn Tiguan - og kan leveres med fem seter og svært stor bagasjeplass. Eller med sju seter og dertil mindre rom for bagasje. Setene i andre rekke kan justeres 18 centimeter i lengderetningen og de to bakerste setene kan slås ned i gulvet når de ikke er i bruk. Dette er en suveren bil for en barnefamilie. I tillegg kan den trekke henger opp mot 2,5 tonn.

Pris: Testbil fra kr 460.000,- ? (pris ikke fastsatt). Motor: Bensin 190 hk, 4x4, automat. Lengde: 4,70 m. Bagasjerom opptil 720 lit. (5-seter).

Les hele testen på:

https://www.motor.no/artikler/test-skoda-kodiaq---en-rimelig-suv-for-store-anledninger/

Skrevet

Skal tru om det er 460.000 danske kroner de snakker om her, med danske avgifter?

Rein valutakonvertering gir vel over 570.000 norske kroner, kanskje ikke langt unna sannheten for toppmodellen?!!

Men når jeg sammenligner norske og danske priser på ny Octavia så skiller det bare ett par tusen

358000 DKK mot 354500 NOK på 2.0 Liter 4x4 Style rett fra prislisten. Kan jo tyde på at bilene er mye dyrere i Danmark om du tar valutaen med også, eller? 358000 DKK er jo hele 438000 NOK

Skrevet

Ja, 460 var litt lavt syns jeg, 570 høres mer fornuftig ut for toppmodell ja.

Leka meg litt med kalkulatoren her:

 

Skrevet

Har fått bekreftet fra journalisten at prisen er oppgitt i norske kroner, men at det naturligevis knytter seg usikkerhet til denne, spesielt på grunn av statsbudsjettet. 

Jeg tolker forøvrig toppmodell i denne sammenheng til største motor + 4x4. Men ikke inkludert noen ekstrautstyr / pakker. 

Skrevet

Nei ca 460.000,- høres i utgangspunktet ikke så ille ut, men noe som kanskje er litt viktig å tenke på her, er at Kodiaq blir lansert med Style utstyrsutgave som den mest velutstyrte utgaven. Og slik som selgeren jeg har meget god kontakt med sier, så har han hele tiden snakket om priser rundt Superb. Og ser en da på Superb Style, og de fleste av utstyrspakkene en der må legge til, så stiger prisen betraktelig.

Min Skoda Superb st.vogn Style versjon har i dag en nybil pris på 443.700,-  og det er noen få tusenlapper mer enn hva den kostet i Februar mnd når jeg bestilte min, og når jeg fikk på de utstyrspakkene, utstyret, metallic lakk og vinterhjul jeg ville ha, så passerte jeg 530.000,-

Nå er det ikke dermed sagt at alle vil ha det samme utstyret som jeg ville ha, men jeg har fremdeles en del «mangler» i utstyrslista før jeg når opp til L&K versjonen, og noe av det får jeg heller ikke valgt. 

Uten å vite helt hva Style inneholder på Kodiaq, og heller ikke vite hva som er tilgjengelige utstyrspakker, så blir det jo litt vanskelig å spå en sluttsum. Bare noe slikt som vinterhjul koster jo en «liten formue» når de kommer opp i den str jeg har sett på bildene som er lagt ut så langt av Kodiaq, for der har jeg kun sett 19" og 20", mine vinterhjul i 18" kom på 27.000,- med originale felger, og det vil mest sannsynlig bli enda høyere priser for dette på Kodiaq pga større felger og dekkstr som ikke er så ofte benyttet. Type «SUV» dekk, gjør det jo heller ikke rimeligere.........

 

Altså jeg er meget spent på prisen for en Kodiaq 2,0/180hk TSi 4x4 DSG utgave, for det er den jeg evt. ville ha valgt, men frykter vel at den fort nærmer seg 570 - 600.000,- totalt sett

Men det er jo selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side, og jeg håper virkelig at jeg tar i for hardt............

Skrevet

Ja, jeg tror nok en godt utstyrt toppversjon kommer på 550+ alt etter hva slags utstyr man vil ha. 

Skrevet
På 8.11.2016 den 15.22, Razor skrev:

 

 

Men når jeg sammenligner norske og danske priser på ny Octavia så skiller det bare ett par tusen

 

Nå skal det også sier att modellen ikke nødvendigvis er likt utstyrt. En L&K modell av en bil i Norge ikke nødvendig samme utstyr som L&K i andre land... kan derfor være lurt å eventuelt sjekke utstyrsliste for hvert land da man sammenligner priser!

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...