Gå til innhold
AnneLi

Levering av Kodiaq til Norge


Anbefalte innlegg

Skrevet

En selger jeg snakket med i forbindelse med service på min egen bil antydet at mange må vente til sommeren eller så lenge som over sommeren for levring av Kodiaq.

Kan dette stemme? Skoda Norge opplyser om levering i mars / april?

Skrevet

Vell, det er ikke godt å si, men det jeg har hørt noen si er at leveringen av biler Skoda Norge snakker om i mars / april gjelder demobiler og noen ferdig-biler, altså biler som kommer med standardpakker, ala lagervare om man kan si det sånn. Mens de som bestiller biler og setter disse opp med sine ønsker (motor, driv, utstyr) må vente LENGE. Om det blir sommer eller etter sommer tør ikke jeg si noe om.

Skrevet
58 minutter siden, AnneLi skrev:

En selger jeg snakket med i forbindelse med service på min egen bil antydet at mange må vente til sommeren eller så lenge som over sommeren for levring av Kodiaq.

Kan dette stemme? Skoda Norge opplyser om levering i mars / april?

Som @Tor2r skriver så er de bilene som kommer til Norge i Mars/april bestilt for lenge siden, og det er stort sett dem.biler og noen få som kan kjøpes av kunder, men da må en velge den som står butikken der og da. Da er det kun de småtingene som selger/forhandler har muligheter til å ettermontere av ekstrautstyr som er mulig.

Om en bestiller en ny Kodiaq i dag, så vil det heller ikke bli levering i Mars/April mnd for den bilen, det vil bli noen mnd frem i tid. 

Neste steg er jo at en evt. vil prøvekjøre en Kodiaq som er i Norge rundt Mars/April mnd, og så evt. bestille sin egen utstyrte og oppsatte bil slik en selv ønsker, og da kan jeg nok tenke meg at det vil bli nærmere høsten/jul før en kan få den. For dette er en bil det ser ut til å bli stor etterspørsel etter, og vi her i Norge står jo ikke akkurat først i køen til fabrikken med tanke på hvor lite marked det er her. Men det vil igjen være veldig utstyrsavhengig, motoravhengig, etc, for er det en mangel på noe av det som skal være i den bilen en har bestilt, så blir den ikke produsert før alle deler/utstyr er på plass i fabrikken.

F.eks. en Superb 2,0/190hk TDi 4x4 DSG i L&K eller Sportline utstyrsgrad var sist jeg spurte den bilen med lengst ventetid, og da kunne det være opp mot 9mnd ventetid (totalt), men den kan jo bli kortere om noe av utstyret er tilgjengelig tidligere enn det ser ut som.

Skrevet

Er vel ikke så rart om fabrikken har visse innkjøringsutfordringer, kanskje derfor så få land har åpnet for å spesifisere (og bestille?) Kodiaq. De må få opp produksjonsvolumet først.

 

Jeg har også hørt fra merkeforhandleren at de første kommer som hvite eller quarts grå, men dette kan være bare rykter.

Skrevet

Visse innkjøringsproblemer/utfordringer har de helt sikkert, men for oss her i Norge så er det mangel på priser fra fabrikken som gjør at det stopper opp med tanke på bestillinger av selve bilen. Dette gjelder jo flere land i Europa fremdeles, og det kan kanskje være ulike grunner i de forskjellige landene til at drøyer litt, for vår del her i Norge slik som f.eks. statsbudsjettet slik at de vet hvilke avgifter bilen skal ha.

 

Når det gjelder fargene som du nevner her, så var det helt ukjent for meg i hvert fall, men har du snakket med en selger, så vet han helt sikkert hva han snakker om :) 

Skrevet
1 time siden, Viking skrev:

Det er kommet ut priser i Sverige:

http://www.vibilagare.se/nyheter/priset-satt-kodiaq

En Kodiaq Style er satt til å koste akkurat det samme som en Superb stasjonsvogn ( TDI 190 DSG7: 328 900 kronor ). I Norge koster denne bilen 485.000,-

 

Flott informasjon @Viking :) 

 

Da gjenstår det å se hvilke forskjeller det vil være på utstyrsnivået Style i Norge og Sverige, for de er det også forskjeller på for stort sett de fleste modellene, Bl.a. skal de alle de nye bilene i Norge ha alt sikkerhetsutstyr som standard, og så er ofte utstyrspakkene også satt sammen litt annerledes, og dermed så skiller det ofte en del kroner også på disse i de forskjellige land. At Norge gjerne også har noen avgifter på en del av dette, gjør det jo heller ikke enklere å sammenligne prisene...........

Dette gjelder heller ikke for alle modeller og utstyrsgrader, bare for å gjøre «komplikasjonene» helt komplette ;) 

Skrevet

Ref. at alle de nye bilene i Norge skal ha alt sikkerhetsutstyr; er dette Skoda Norge som setter dette som krav? Og hva er "sikkerhetsutstyr" i denne forbindelse?

Skrevet

Ja det er det, Skoda Norge har satt som krav at alle nye biler de selger her i Norge skal ha alt sikkerhetsutstyr.

I andre land kan det f.eks. være at det ikke er krav til side-airbag, varsel om ikke bruk av bilbelte i baksete, etc.

For å gi et lite konkret eksempel, min far kjøpte for noen år siden en ny Opel Corsa, og den ble feilaktig levert til min far uten side-airbager, og han fikk da valget om re-levering av bilen eller et prisavslag siden bilen da manglet sikkerhetsutstyr som skal være standard i Norge. Han valgte riktig etter min mening og ville ha ny bil med riktig sikkerhets utstyr, som da også gjør den så sikker som mulig og enklere å bytte inn til best mulig pris siden den ikke manglet sikkerhetsutstyr.

Skrevet (endret)

Flere land som får priser, nærmer seg nok nå.

se www.skoda.fr om du leser fransk :)

også i Sveits, Slovakia,

 

Endret av oarnoe
nytt land
Skrevet

Ja flere og flere som kommer etter nå. Man kan jo håpe at Skoda Norge får noe mandag / tirsdag og at de kommer ut med dem på onsdag kanskje.

Skrevet

Ja, som @Superb llltidligere har skrevet ett eller annet sted så kan det jo også ta eeeenda lengre tid på visse motoriseringer/driv/gir også. Tror mange har missforstått og tror atman får bilen sin i mars/april om man bestiller når pris kommer.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...