Gå til innhold
Superb lll

Skoda Kodiaq tester


Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Razor skrev:

http://www.tv2.no/broom/8746823/

 

Trur nok det blir forhåndsbestilling på mæ :)

Har du sett deg ut hvilken utstyrsversjon (og evt. ekstrautstyr utover std for utstyrsversjonen du velger), farge, motor og drivhjul du skal ha da @Razor?

Synes det er veldig artig å følge med på hvordan andre setter sammen sin bil, og hvordan vi alle prioriterer forskjellig :)

Får håpe at det løsner med prisene snart, slik at bestillingsknappen kan trykkes på for din del :) 

Skrevet

Foreløpig tenkt er en finnmarks bil:

En eller annen gråtonet 2.0 TDI 150 HK Style, DSG, 4x4, 7 seter. Om det ikke allerede inngår skal æ ha:

- fjernstyrt webasto

- varme i ratt, girkule om mulig hehe, front og bakrute, alle seter! Flere plassa æ kan varme???

- full led pakke

- 230 v og usb lade uttak bak

- størst mulig felg og dekk

- innsvingbart/avtagbart hengerfeste

- bevegelsestyrt åpning av bakluke

- sota vindu

- Mørk delskinn (om æ har råd)

- ryggekamera og sensorer rundt hele

- trailer assist

- Størst mulig stereopakke med tilhørende stor skjerm

- Manuelle seter da det er kun jeg som kjøre denne bilen

 

- Alt av filbytte, skiltgjenkjenning, navi, parkerings assistanse og slikt skal æ IKKE ha

 

Ellers, tja får se når konfiguratoren kommer :)

 

 

2 timer siden, Tor2r skrev:

Ja de var jo veldig fornøyd med den! Lover bra!

Jepp, var omtrent anmeldelse samme da nye Octavia kom å basert på det bestilte æ usett/uprøvd på direkten å har ikke angra ett minutt etterpå :) 

Skrevet
22 timer siden, Razor skrev:

Foreløpig tenkt er en finnmarks bil:

En eller annen gråtonet 2.0 TDI 150 HK Style, DSG, 4x4, 7 seter. Om det ikke allerede inngår skal æ ha:

- fjernstyrt webasto

- varme i ratt, girkule om mulig hehe, front og bakrute, alle seter! Flere plassa æ kan varme???

- full led pakke

- 230 v og usb lade uttak bak

- størst mulig felg og dekk

- innsvingbart/avtagbart hengerfeste

- bevegelsestyrt åpning av bakluke

- sota vindu

- Mørk delskinn (om æ har råd)

- ryggekamera og sensorer rundt hele

- trailer assist

- Størst mulig stereopakke med tilhørende stor skjerm

- Manuelle seter da det er kun jeg som kjøre denne bilen

 

- Alt av filbytte, skiltgjenkjenning, navi, parkerings assistanse og slikt skal æ IKKE ha

 

Ellers, tja får se når konfiguratoren kommer :)

 

 

 

Høres jo veldig flott ut dette da, og utstyrslista ligner nok veldig på noe jeg evt. kunne tenkt meg selv også. Det eneste er Navi, den hadde jeg tatt med, jeg har riktignok ikke brukt Navigasjon mer en 2-3 ganger på privatbilen de siste 3-4 årene, men den har vært utrolig nyttig de få gnagen en har trengt den. Men en mobil kan jo fort gjøre den samme nytten, jeg ser den..............

Her tenker jeg egentlig mest på andrehåndsverdi, ellers så er det vel bare blindsone varslingen jeg synes er veldig grei i min Superb, alle de andre «fører-assistentene» har jeg deaktivert...........

El-seter satt jeg mye mer pris på enn hva jeg hadde trodd, er std på fører siden på min bil, men la til på passasjer setet, det enste jeg angrer på her, er at jeg ikke la til ekstra kontroller på siden av setet, slik at jeg lettere kunne ha flyttet på passasjer setet når jeg er alene i bilen og har behov for å justere det av en eller annen grunn.

Så hadde jeg valgt 2,0/180hk bensinmotor for min del, men det er jo kun min personlige mening :) 

Skrevet

Er prisen som avgjør til slutt, derfor dette motorvalget. Jeg vil også ha det passasjersetet som kan legges helt sammen å låses der for maks lastelengde i bilen, derfor manuelt sete siden de elektriske ikke kan legges sammen. Siden det er kun jeg som kjøre i 99% av tilfellene blir det manuelt på førersiden mest på grunn av pris.

Annenhånds verdi er viktig men trur ikke sete utgjør så mye. Mer på drivlinje, motor, fargevalg, interiør, webasto, kanskje støtte systemer og navi også men trur ikke jeg får igjen de pengene om jeg velger det når jeg skal selge?!!

Skal bli fornuftig utstyrt med nyttige ting men samtidig ikke koste skjorta og ræva :P

Skrevet

Dette er kanskje ikke helt riktig topic for spørsmålet, men prøver meg likevel. Ser det er veldig mange som vurderer å kjøpe Kodiaq og mer eller mindre bare venter på en prisliste. Antar alternativet for mange vil være Superb. Har salget av Superb stoppet opp så mye nå av den grunn at det er grunnen til kampanjen med prisavslag på Superb, eller er det en vanlig type kampanje for Skoda?

Skrevet

Skoda kjører noen kampanjer i ny og ne, noen ganger med prisavslag på selve bilen, andre ganger f.eks med 4x4 til sterkt reduserte priser. Er ikke så lenge siden det var kampanjepriser på Octavia heller (mulig det fremdeles er det?, har ikke sjekket det nå).

Tror ikke det har stoppet opp noe for Superb enda, for det er jo to ganske så forskjellige biler, for de som vil st.vogn så er jo ikke en SUV det rette, og for de som vil ha SUV så er jo ikke st.vogn det rette........ Men om en ikke har bestemt seg for noe helt konkret, så kan jo kanskje begge deler være et alternativ.

Superb har i hvert fall ikke fått noe kortere leveringstid heller, så det taler jo ikke for at salget har stoppet opp noe der............

Men fasiten har jeg selvfølgelig ikke, det er basert litt på samtler med en selger i forrige uke, og litt høyt ukvalifisert synsing ;):) 

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)
On 24.11.2016 at 8:42 AM, Superb lll said:

Hva mener du med gode LED pakker da @Razor?

De leveres med LED kjørelys (LED stripe i underdelen av frontlyset, ikke Active versjonen), LED skilt lys og LED baklys (for noen modeller utvidet LED lys bak, ikke Active og Ambition versjonene).

Nær/fjernlys er Bi-xenon lys, tåkelys foran er Halogen.

 

Så det er foreløpig ingen Superb som har full LED lys pakke, men det kan jo komme etterhvert...........

 

Skjermbilde 2016-11-24 kl. 08.39.43.png

 

Skjermbilde 2016-11-24 kl. 08.40.08.png

 

 

Er det noen som vet hva "utvidet LED baklys" innebærer? For eksempel, hva er det i motsetning til LED-lys bak? Er forskjellen lys på bakluken også? Ellers er det vel ikke mulig å få blinklysene bak i LED?

Endret av SkodaZZ17
Skrevet
2 timer siden, SkodaZZ17 skrev:

Er det noen som vet hva "utvidet LED baklys" innebærer? For eksempel, hva er det i motsetning til LED-lys bak? Er forskjellen lys på bakluken også? Ellers er det vel ikke mulig å få blinklysene bak i LED?

Utvidet LED-baklys på Superb betyr ikke noe annet enn at det også er lys i baklysa på bakluka, for de mindre utstyrte utgavene så vil de ikke lyse i baklysa på bakluka. Om du ser på det vedlagte bildet, så er det også en LED stripe som lyser på bakluka, det gjør det ikke på de som ikke har utvidet LED baklys på Superb og det ser merkbart «enklere» ut etter min mening.

Det er foreløpig ikke mulig å få LED i blinklysa bak fra fabrikk, det må i tilfelle være om en bytter til LED pærer selv, men hva som skal til for å gjøre det vet jeg ikke.

Vet det også er mange som bytter til LED pærer i tåkelysa foran for å få den samme fargetemperaturen som LED stripa i hovedlyset har. Det ser betraktelig bedre ut det også, men det er ikke noe jeg har gjort (foreløpig).

 

Skjermbilde 2017-01-09 kl. 23.01.02.png

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Skrevet
3 timer siden, Arooo skrev:

Noen som har VG pluss?

Kong Kodiaq! Terningkast 6 :-)

http://pluss.vg.no/2017/04/18/2766/2766_23974163

Kong Kodiaq

Skoda har vært treg på avtrekkeren når det gjelder å avle frem en skikkelig SUV. Men med Kodiaq treffer de både planken og tidsånden.

Et hav av plass, to- eller firehjulsdrift, fem eller syv seter, mye tilgjengelig utstyr, super antatt annenhåndsverdi – og en usedvanlig vellykket design: Med Kodiaq er Skodas klassereise fra det gamle uttrykket «hvorfor gå da?» på mange måter gjennomført.

Nå ser bilen dyrere ut, og den er det.

– Bilen leverer veldig bra på dieselforbruket og har veltilpassede motorer. Bilen er også rustet for litt røffere forhold med sine høye hjulbuer, plastlister rundt skjermbuene og høytsittende tåkelys, sier VGs bilekspert Dag Edvardsen.

Førermiljø: 6

2566387.jpg
NYSKAPENDE: Førermiljøet er moderne, men du trenger ikke datakurs for å betjene det. Skjermen til infotainment-systemet er blant de skarpeste vi har sett, med pluss for stor skrift. Lyset i hjulbrønnene og i diverse lyslister kan farges. Foto: HANNE HATTREM.

Du sitter passe høyt, i systematisk innredede omgivelser med mye førerteknologi, som også er enkel å betjene. Lesbart instrumentpanel. Trykkeskjermen er sylskarp med store symboler, en av markedets beste. Suverent ryggekamera, pluss for linse som kan rengjøres. Setene er gode. A-stolpen og lave speil tar noe sidesikt (du får ikke sett under dem i en rundkjøring). Mye oppbevaringsplass. Meget bra med tanke på støy.

Kjøreegenskaper: 6

Lettkjørt! Er rolig og avdempet også når underlaget blir røffere, som betyr en god tilpasset avfjæring. Lett servo og en fasong som er enkel å vite hvor man har, bidrar til at bykjøring og parkering er en smal sak. Vi har kjørt 180-hk bensin og 190 hk diesel. Bensinmotoren har en utrolig punch i frasparket, begge er fleksible. Firehjulsdrift (Haldex 5) kobler inn bakhjul ved behov.

Plass: 6

2566386.jpg
LAVT: Sittehøyden er ikke all verdens i tredje seterad, men det er enkelt å komme seg inn og ut. Foto: HANNE HATTREM.

Skyvbare bakseter (18 cm), meget god plass til tre i baksetet (midtsetet er noe smalere). Til og med voksne ben får limousin-følelse bak. Bagasjerommet som femseter er på 720 liter. Utstyrt som syvseter med fem seter i bruk, 630 liter. Enkel setenedfelling gir nesten flatt gulv.

bil.jpg

Miljø: 4

Fabrikkoppgitt forbruk for 190-hk-diesel på 0,56 l/mil (NEDC). VG-løypa gikk på 0,55 l/mil (snittfart 72 km/t, 0–7 grader). Motorvei 0,54 l/mil (98 km/t). Miljømerking F (131-180 g CO₂), nest dårligste.

Sikkerhet: –

Ikke testet i EuroNCAP ennå. Automatisk nødbremsesystem er standard på samtlige. Bra! Adaptiv cruisekontroll (holder avstand automatisk) er standard på øverste utstyrsnivå.

Å eie: 6

2566383.jpg
SMART: En plastlist som beskytter dørene (alle fire) og bilen du parkerer ved siden av, spretter ut når du åpner døren. Skodas varemerker er praktiske detaljer, og også her er isskrapen på plass i tankdekselet, paraplyen på plass i døren og en LED-lommelykt i bagasjerommet, blant annet. Foto: HANNE HATTREM.

Biladministrasjonsselskapet Autolease vurderer bruktverdien etter 4 år/60.000 km til bedre enn snitt i bruktmarkedet (terning 6) og i klassen (terning 6). Driftskostnad ca. 5300 kr./år, som snitt i klassen. For best bruktverdi anbefales: 2,0D/190 hk/aut/4x4/øverste utstyrsnivå (se tabell). Legg til tilhengerfeste (9500), Isofix foran, tre-soners klima (2900), ryggekamera (13.500).

Nummer åtte av 23 i eierundersøkelsen AutoIndex. Autolease understreker at det er noe usikkerhet rundt fremtiden for diesel, men likevel best med tanke på drivstofføkonomi, og ser ikke noe plutselig verdifall.

2566385.jpg
HAR PLASS: Skoda Kodaiq kommer med fem eller syv seter, med for- eller firehjulstrekk, med bensin eller diesel, automat eller manuell. Baksetene kan skyves individuelt. Som syvseter med alle setene i bruk, er bagasjeplassen 270 liter. Foto: HANNE HATTREM.

Pris: 5

Vi er vant med at Skoda er noe billigere. Testbil med 190-hk diesel og mye utstyr koster 672.700, uten frakt/levering. Typisk kundebil fra butikk hittil koster 605.900 kr. Billigste med forhjulstrekk, automat, femseter øverste utstyrsnivå er 448.200 kr. (bensin/150 hk). Ekstra seter koster ca. 20.000 avhengig av variant.

Design: 6

Gammel og ung, inkludert flere med godt øye til premiummerker, setter tommel opp for Skodas genistrek. Kraftig front, markerte linjer, muskuløs, velproporsjonert og stram.

TOTALTSCORE: 6

2566384.jpg
LETT PÅ LANDET: Og lett i by'n. Kodiaq er lettkjørt, men er selvsagt ikke en bybil. Foto: HANNE HATTREM.
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Mens jeg venter, så tråler jeg nettet etter nye tester. Denne fant jeg i dag, men er litt gammel uansett. 

Men jeg synes det er artig at testen tar for seg Q5, Tiguan og Kodiaq:

http://automotorsport.no/familiefeide-q5-tiguan-kodiaq/

Inntrykket generelt sett er at Kodiaq er et meget trygt og godt kjøp. Selv om de kan bli litt i dyreste laget(for en Skoda;))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...