Gå til innhold
Salcin

Post ditt bilde av Superb 3 med uoriginale felger!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier.... Har du Superb 3 med felger som er fine utover det som er originalt, så post gjerne bilde/bilder av dette her! 

Setter stor pris på mest mulig info om felgen, slik som ET, bredde og diameter!

Kan gjerne slenge med dekk dimensjon du bruker også for å få mest mulig info :)

Skrevet

Jeg har bare originale Skoda felger i 18" (sommer og vinter) og de er ikke akkurat så veldig spennende heller, hverken i utseende eller str, i tillegg til at de har vært vist frem mange ganger her inne tidligere.

 

Dette spørsmålet (eller forespørselen) her @Salcin tror jeg du vil få betydelig mer respons på i Skoda gruppa på FaceBook, for der er det mange med både 19" og 20" som er ganske flotte. Har vel sett at det har vært nevnt dekkdimensjoner helt opp i 255 bredde der i 20", uten at jeg husker profilen helt nå.

Har også sett en Lava Blue stasjonsvogn som benytter Audi R8 felger.

Så anbefaler deg å prøve på den gruppa i tillegg, det tror jeg vil gi deg betydelig flere forslag og bilder, eller så kan du selvfølgelig linke til denne tråden her på Facebook også :) 

Skrevet (endret)

Hær er superben min: Superb L&K 190 hk 4x4 DSG

Dekk: 245/40R19 Achilles ATR Sport

Felg: 19" MEDEA MGMP felg (8,5x19 ⁄ 5x112 ⁄ ET34 ⁄ Hub: 57,1)

 

IMG_3733.PNG

IMG_3734.PNG

IMG_3368.JPG

IMG_3369.JPG

IMG_3371.JPG

IMG_3372.JPG

IMG_3384.JPG

Endret av oddvaoes
Skrevet

Se der ja! Fine felger det der! Samtidig spennende å se en Superb med denne fargen, ikke noe man ser ofte!

Takk for info! (Regner med senterkopper blit byttet til Skoda?:P)

Skrevet
3 timer siden, Salcin skrev:

Takk for info! (Regner med senterkopper blit byttet til Skoda?:P)

hehe, la ikke merke til det før du nevnte det :D

  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Skrevet
På 8.4.2017 den 19.12, PaulusA skrev:

Jepp, flotte felger! Men, er det plutselig viktigere enn kvaliteten på dekka?

Hvem har sagt kvaliteten på dekka ikke er viktig i denne tråden?  Samtidig så er min mening uansett att veldig dyre sommerdekk kjøper jeg ikke...  Med disse fartsgrensene i dette landet klarer de fleste dekk å holde bilen på veien :) Ser faktisk mest Ann støynivået på dekket :) 

Skrevet
54 minutter siden, Salcin skrev:

Hvem har sagt kvaliteten på dekka ikke er viktig i denne tråden?  Samtidig så er min mening uansett att veldig dyre sommerdekk kjøper jeg ikke...  Med disse fartsgrensene i dette landet klarer de fleste dekk å holde bilen på veien :) Ser faktisk mest Ann støynivået på dekket :) 

Helt enig @Salcin.

Har dekket lavt støynivå og riktig hastighetsmerking, så er en langt på vei. Men lite støy og god kvalitet har jo gjerne en tendens til å høre sammen, uten at det nødvendigvis ikke betyr at det finnes unntak :) 

Skrevet

Beklager, men støy er sekundært hvis andre egenskaper er labre

Et stort problem med mange dekk er at de har så mye naturgummi at de blir harde før du rekker å slite de ut, da er de livsfarlige på våt vei.

Det kritiske for dekk er oppførsel på kald og våt vei, typisk norsk høst. Har opplevd mye rart av dekk av dekk der, særlig etter å ha brukt de et par år.

Skrevet
3 timer siden, PaulusA skrev:

Beklager, men støy er sekundært hvis andre egenskaper er labre

Et stort problem med mange dekk er at de har så mye naturgummi at de blir harde før du rekker å slite de ut, da er de livsfarlige på våt vei.

Det kritiske for dekk er oppførsel på kald og våt vei, typisk norsk høst. Har opplevd mye rart av dekk av dekk der, særlig etter å ha brukt de et par år.

Ser det kan misforståes litt det jeg skrev.

Altså støy er det som betyr absolutt mest for meg ved valg av dekk, for det har med trivsel og komfort å gjøre, men det vil aldri gå på «bekostning» av andre viktige egenskaper, som bremselengder, grep på våt veibane, etc. Derfor la jeg også til at lite støy og god kvalitet gjerne hører sammen (og det gjør som oftest noe med prisen også).

Min bil er levert med dekk som gjør det meget bra i tester (på alle de viktige punktene, bortsett fra støy), men jeg ville aldri i livet ha kjøpt dem for egne penger, og det er av en enkel årsak S T Ø Y. Jeg bytta fra Nokian Hakkapeliitta R2 (piggfrie vinterhjul) og over til de medfølgende sommerdekkene nå i helgen, og kjøreturene nå er jo som å kjøre midtvinters i ÷20°C med piggdekk........ Dekka har godt grep både på vått og tørt underlag, men støyen tar jo nesten livet av all kjøreglede.

Skrevet

Var det Pirelli du kalte det?

Dumt du sliter med støy, men da er vi ihvertfall noenlunde enige. Men, jeg vil personlig heller ha litt mer støy enn dårlig levetid. Dessverre henger dette litt sammen også.

Å gå fra piggfrie til sommerdekk er som oftest en nedtur, trikset er å kjøre pigg ?

Skrevet (endret)

Hehe, nei trikset er å ha rolige dekk både sommer og vinter, det gir maks kjøreglede, god komfort og meget gode kjøreegenskaper :) 

Yepp, de fleste Skoader er levert med Pirelli Cinturato P7, de er som nevnt gode dekk på de fleste punkter, bare ikke støy. Har sett noen nye Skoda nå med Bridgestone, men etter mine opplevelser med Bridgestone Turanza fra 3 fabrikknye Opler (01, 04 og 07) så var ikke det så bra. Men nå er jo det mange år siden, så de kan jo ha blitt betraktelig bedre siden den gangen.

Men jeg har en følelse av de fleste fabrikknye bilene blir levert med «budsjett» dekk, for at produsentene skal holde  kostnadene nede. Med tanke på hvor mange biler de selger, så vil det jo være enormt med penger i dette, men kan likevel hende at de hadde tjent mer på å levere bilene med gode og støysvake dekk, for da blir det høyere komfort i bilene, men det er sikkert et regnestykke som de med høyere økonomiutdannelse bestemmer.......

Personlig så hadde jeg kjøpt meg type GoodYear, Nokian, Conti, Michelin, for de bra og har gode egenskaper på alle underlag og har i tillegg merkbart mindre støy enn Pirelli. Har lest at noen mener Superb med 235/40-19" støyer mindre enn 235/45-18" (som jeg har) med de samme Pirelli dekkene, men det vet jeg ikke, jeg ville trodd det var motsatt med tanke på profilen (lavere og hardere), men det vet jeg som nevnt ikke noe om selv. Jeg har derimot prøvet en Superb med 235/45-18" GoodYear sommerdekk, og det ble jo en helt annen bil enn min, så valg av dekk har definitivt mye å si. 

Endret av Superb lll
Skrevet

Jeg er egentlig enig med deg, men i "gamle dager" var jo ikke dekkstøy noe tema på sommeren bl.a. grunnet piggdekk og smalere sommerdekk

Min favorittleverandør av dekk er Michelin, gode og runde og bra levetid

Skrevet

Michelin er også meget bra ja. ??

Ja, piggdekk og 155 R 13" var dekkdimensjonen på mine 2 første biler, heldigvis så har utviklingen av dekk og biler gått videre siden den tid......... ? ?

Skrevet

Hupp, 155/80-13" og hvis man tok det helt ut hadde jeg 175/70-13" og muskelservo. Ikke helt god stabilitet i 160 men vi visste ikke bedre ?

Savner ikke "gamle dager" jeg heller, og for meg er det 90-tallet (biler fra 77 og fremover)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...