Gå til innhold
Salcin

Post ditt bilde av Superb 3 med uoriginale felger!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier.... Har du Superb 3 med felger som er fine utover det som er originalt, så post gjerne bilde/bilder av dette her! 

Setter stor pris på mest mulig info om felgen, slik som ET, bredde og diameter!

Kan gjerne slenge med dekk dimensjon du bruker også for å få mest mulig info :)

Skrevet

Jeg har bare originale Skoda felger i 18" (sommer og vinter) og de er ikke akkurat så veldig spennende heller, hverken i utseende eller str, i tillegg til at de har vært vist frem mange ganger her inne tidligere.

 

Dette spørsmålet (eller forespørselen) her @Salcin tror jeg du vil få betydelig mer respons på i Skoda gruppa på FaceBook, for der er det mange med både 19" og 20" som er ganske flotte. Har vel sett at det har vært nevnt dekkdimensjoner helt opp i 255 bredde der i 20", uten at jeg husker profilen helt nå.

Har også sett en Lava Blue stasjonsvogn som benytter Audi R8 felger.

Så anbefaler deg å prøve på den gruppa i tillegg, det tror jeg vil gi deg betydelig flere forslag og bilder, eller så kan du selvfølgelig linke til denne tråden her på Facebook også :) 

Skrevet (endret)

Hær er superben min: Superb L&K 190 hk 4x4 DSG

Dekk: 245/40R19 Achilles ATR Sport

Felg: 19" MEDEA MGMP felg (8,5x19 ⁄ 5x112 ⁄ ET34 ⁄ Hub: 57,1)

 

IMG_3733.PNG

IMG_3734.PNG

IMG_3368.JPG

IMG_3369.JPG

IMG_3371.JPG

IMG_3372.JPG

IMG_3384.JPG

Endret av oddvaoes
Skrevet

Se der ja! Fine felger det der! Samtidig spennende å se en Superb med denne fargen, ikke noe man ser ofte!

Takk for info! (Regner med senterkopper blit byttet til Skoda?:P)

Skrevet
3 timer siden, Salcin skrev:

Takk for info! (Regner med senterkopper blit byttet til Skoda?:P)

hehe, la ikke merke til det før du nevnte det :D

  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Skrevet
På 8.4.2017 den 19.12, PaulusA skrev:

Jepp, flotte felger! Men, er det plutselig viktigere enn kvaliteten på dekka?

Hvem har sagt kvaliteten på dekka ikke er viktig i denne tråden?  Samtidig så er min mening uansett att veldig dyre sommerdekk kjøper jeg ikke...  Med disse fartsgrensene i dette landet klarer de fleste dekk å holde bilen på veien :) Ser faktisk mest Ann støynivået på dekket :) 

Skrevet
54 minutter siden, Salcin skrev:

Hvem har sagt kvaliteten på dekka ikke er viktig i denne tråden?  Samtidig så er min mening uansett att veldig dyre sommerdekk kjøper jeg ikke...  Med disse fartsgrensene i dette landet klarer de fleste dekk å holde bilen på veien :) Ser faktisk mest Ann støynivået på dekket :) 

Helt enig @Salcin.

Har dekket lavt støynivå og riktig hastighetsmerking, så er en langt på vei. Men lite støy og god kvalitet har jo gjerne en tendens til å høre sammen, uten at det nødvendigvis ikke betyr at det finnes unntak :) 

Skrevet

Beklager, men støy er sekundært hvis andre egenskaper er labre

Et stort problem med mange dekk er at de har så mye naturgummi at de blir harde før du rekker å slite de ut, da er de livsfarlige på våt vei.

Det kritiske for dekk er oppførsel på kald og våt vei, typisk norsk høst. Har opplevd mye rart av dekk av dekk der, særlig etter å ha brukt de et par år.

Skrevet
3 timer siden, PaulusA skrev:

Beklager, men støy er sekundært hvis andre egenskaper er labre

Et stort problem med mange dekk er at de har så mye naturgummi at de blir harde før du rekker å slite de ut, da er de livsfarlige på våt vei.

Det kritiske for dekk er oppførsel på kald og våt vei, typisk norsk høst. Har opplevd mye rart av dekk av dekk der, særlig etter å ha brukt de et par år.

Ser det kan misforståes litt det jeg skrev.

Altså støy er det som betyr absolutt mest for meg ved valg av dekk, for det har med trivsel og komfort å gjøre, men det vil aldri gå på «bekostning» av andre viktige egenskaper, som bremselengder, grep på våt veibane, etc. Derfor la jeg også til at lite støy og god kvalitet gjerne hører sammen (og det gjør som oftest noe med prisen også).

Min bil er levert med dekk som gjør det meget bra i tester (på alle de viktige punktene, bortsett fra støy), men jeg ville aldri i livet ha kjøpt dem for egne penger, og det er av en enkel årsak S T Ø Y. Jeg bytta fra Nokian Hakkapeliitta R2 (piggfrie vinterhjul) og over til de medfølgende sommerdekkene nå i helgen, og kjøreturene nå er jo som å kjøre midtvinters i ÷20°C med piggdekk........ Dekka har godt grep både på vått og tørt underlag, men støyen tar jo nesten livet av all kjøreglede.

Skrevet

Var det Pirelli du kalte det?

Dumt du sliter med støy, men da er vi ihvertfall noenlunde enige. Men, jeg vil personlig heller ha litt mer støy enn dårlig levetid. Dessverre henger dette litt sammen også.

Å gå fra piggfrie til sommerdekk er som oftest en nedtur, trikset er å kjøre pigg ?

Skrevet (endret)

Hehe, nei trikset er å ha rolige dekk både sommer og vinter, det gir maks kjøreglede, god komfort og meget gode kjøreegenskaper :) 

Yepp, de fleste Skoader er levert med Pirelli Cinturato P7, de er som nevnt gode dekk på de fleste punkter, bare ikke støy. Har sett noen nye Skoda nå med Bridgestone, men etter mine opplevelser med Bridgestone Turanza fra 3 fabrikknye Opler (01, 04 og 07) så var ikke det så bra. Men nå er jo det mange år siden, så de kan jo ha blitt betraktelig bedre siden den gangen.

Men jeg har en følelse av de fleste fabrikknye bilene blir levert med «budsjett» dekk, for at produsentene skal holde  kostnadene nede. Med tanke på hvor mange biler de selger, så vil det jo være enormt med penger i dette, men kan likevel hende at de hadde tjent mer på å levere bilene med gode og støysvake dekk, for da blir det høyere komfort i bilene, men det er sikkert et regnestykke som de med høyere økonomiutdannelse bestemmer.......

Personlig så hadde jeg kjøpt meg type GoodYear, Nokian, Conti, Michelin, for de bra og har gode egenskaper på alle underlag og har i tillegg merkbart mindre støy enn Pirelli. Har lest at noen mener Superb med 235/40-19" støyer mindre enn 235/45-18" (som jeg har) med de samme Pirelli dekkene, men det vet jeg ikke, jeg ville trodd det var motsatt med tanke på profilen (lavere og hardere), men det vet jeg som nevnt ikke noe om selv. Jeg har derimot prøvet en Superb med 235/45-18" GoodYear sommerdekk, og det ble jo en helt annen bil enn min, så valg av dekk har definitivt mye å si. 

Endret av Superb lll
Skrevet

Jeg er egentlig enig med deg, men i "gamle dager" var jo ikke dekkstøy noe tema på sommeren bl.a. grunnet piggdekk og smalere sommerdekk

Min favorittleverandør av dekk er Michelin, gode og runde og bra levetid

Skrevet

Michelin er også meget bra ja. ??

Ja, piggdekk og 155 R 13" var dekkdimensjonen på mine 2 første biler, heldigvis så har utviklingen av dekk og biler gått videre siden den tid......... ? ?

Skrevet

Hupp, 155/80-13" og hvis man tok det helt ut hadde jeg 175/70-13" og muskelservo. Ikke helt god stabilitet i 160 men vi visste ikke bedre ?

Savner ikke "gamle dager" jeg heller, og for meg er det 90-tallet (biler fra 77 og fremover)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...