Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Salcin

Superb med folie i grillen

Recommended Posts

Noen med adaptiv cruicecontroll som har foliert dekslet som ligger foran den? Tenker å foliere grillen, men litt usikker på hvordan det er med den...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk! Har allerede sett litt på dette, og blir kanskje penere også... så det ikke blir helt svart plate O.o

Det eneste jeg ikke liker med denne er det samme som Sportline grillen, og det er att det er matt svart og ikke blank svart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er jeg enig med deg i @Salcin et matt «senterdeksel» mot blanke lister ellers passer jo ikke så godt.

Men vet ikke hvor lurt det er å foliere der heller, for jeg kjørte i snødrev her om dagen og da «tettet» nesten hele fronten seg igjen av et tynt snølag å da var det mye rart av signaler og reaksjoner fra den radaren. Den trodde jo at jeg var helt inntil en annen bil (hindring) og i lav fart så bremset bilen helt opp (heldigvis ingen bak). Og når farten ble lav nok, så begynte også parkeringssensorene foran å gi signaler.

Så jeg er ikke hundre prosent sikker på at jeg hadde gjort noe med det dekslet der, bortsett fra evt å bytte det til det matte..........

 

EDIT:

Men det som er litt merkelig er at om fronten er helt tettet igjen av søle og skitt, så fungerer radaren som den skal. Men tett snø reagerte min på, det gjorde ikke den forrige bilen min (VW Golf 2014). 

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Superb lll snakka litt med frua og hu er litt sånn naturfagsnerd i huset her?

Kan det være at snøen er "tettere og tjukkere" sånn at om det fantisk blir for mye snø kan det massen(i dette tilfellet snøen) bli for tjukk og at radaren da oppfatter det som en hindring og ikke søle/skitt??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har også tenkt den tanken og kommet frem til at det må være forklaringen. For det var et skikkelig tett lag med snø, selv om det ikke var så tykt. For med snøen så reagerte jo også parkeringssensorene, det gjør de ikke om de er dekket med søle og skitt.

Søle og skitt kan jo også være meget «tett» for det er jo så vidt at lysa skinner igjennom i enkelte tilfeller, men likevel så finner radaren veien i gjennom det, det har i hvert fall fungert slik så langt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sånn er det med radaren på Volvoen også. Når snøen er våt og kompakt så reagerer den. Mens tynnere snø som setter seg foran ikke reageres på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sant nok... mulig det går med en folie, men den vil kanskje "dempe signalene" noe og det kanskje skal mindre til før det mangler.... får nok heller kjøpe den midtre delen for Sportline, så foliere resten. Er vel litt mer på den sikre siden da 9_9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan være det tryggeste det @Salcin :)

Men et lite spørsmål/forslag, om det ikke er for langt unna der du folierte den bilen du har i dag, kunne du ikke bare kjørt innom å fått en liten bit/rest av folien og lagt på senterdelen av grillen din selv da? Mulig du bare kunne forsøkt med litt tykk sort kvalitets el.teip også, for det er nok ikke så langt unna folie i utførelse. Slik som denne her Scotch Super 33+ f.eks., det er en skikkelig kvalitetstape som vi bruker mye på jobben. Men å teste med den reelle folien er selvfølgelig det beste.

Skjermbilde 2017-01-13 kl. 17.26.59.png

Fungerer det, så er det jo greit, fungerer det ikke, så må den fjernes, og så må du bestille en ny senterdel til Sportline grillen til den nye bilen om du skal ha helsort grill.

For du merker fort om det fungerer eller ikke, bare prøv det litt i all slags vær og lysforhold, slik at du ikke plutselig får en overraskelse en dag været ikke er på lag med skikkelige føreforhold. :) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Salcin i dag så tok jeg en Sportline i nærmere øyesyn når jeg var på verkstedet med min bil. Fronten der synes jeg var veldig flott. Blanke sorte lister rundt grillen, matt sort grill og senterdelen av grillen matt med tynne sorte blanke striper, det var en meget fin kombinasjen. :)

Men for L&K så er vel grillen også sort blank med tynne Chrome lister på hver enkelt del i grillen, og tynne chrome striper på en blank senter del?  Min grill på Style versjonen ser i hvert fall slik ut, men jeg husker ikke helt om den er lik den som er på L&K?

Så om du skal gjøre alle chrome listene om til sort blank med folie, så tror jeg faktisk nesten at jeg hadde kjøpt en Sportline grill i stedet. For du vil jo få noen matte sorte felt uansett på din bil vel? Slik som festene til takrailsen, de vertikale listene ved sidevinduene, diffuseren i bakfangeren, slik var det i hvert fall på Sportline utgaven jeg så på i dag.

Corrida Red Sportline var den jeg tittet på, den var sprek gitt :) 

Lurer jammen på om jeg skal bestille meg spoileren som ligger på toppen av bakluka til Sportline utgaven (men det er nok dessverre fort 10.000,- ferdig lakkert og montert tenker jeg), for den tror jeg hadde gjort seg på min hvite Superb også ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Må nok se den snart jeg også :-) Har mest trua på hel sort blank grill, men som sagt må jeg nok se Sportline først... Har alltid på de fleste biler likt blank sort istede for matt sorte detaljer :-)

 

Angående Sportline takspoiler så er det ikke så ille ferdig lakkert fra Superskoda: http://www.superskoda.com/Skoda/SUPERB-III/Superb-III-Combi-genuine-Skoda-rear-trunk-spoiler-SPORT-LINE-MOON-WHITE-S9R

 

edit:

Superskoda har også en blank svart grill ser det ut til: http://www.superskoda.com/Skoda/SUPERB-III/Superb-III-original-Skoda-Autoas-front-grille-with-radar-MONTE-CARLO-BLACK-metallic-edition

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Sportline er virkelig verdt en titt @Salcin :) 

 

Takk for info om takspoiler fra superskoda, det var et godt tips, til en ganske så hyggelig pris :) Nå vet jeg ikke hva den koster originalt heller, men regner med at det fort blir noen lapper, for spoiler, lakk og montering.........

 

Den grillen var jo sort og blank så det ut til ja, men hva med senterdelen i grillen her da?

Nedre grillen (under skiltet) på Sportline er jo også i matt sort med blank sort gjennomgående list, så det er gjennomført med litt matte og blanke detaljer på Sportline. Jeg er overrasket over hvor fint det var i kombinasjon altså, men det kommer kanskje litt an på øya som ser også............ ;) 

 

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...