Gå til innhold
Core2Duo

Core2Duos Superb SportLine 2,0 TSI 220hk DSG MY17


Anbefalte innlegg

Skrevet
10 timer siden, Core2Duo skrev:

Bilen min har blitt syk :( Verkstedtime på tirsdag!

18338865_10154483536201198_394533941_o.jpg

Uff da, får håpe bildoktoren finner en medisin som virker bra da @Core2Duo ;)

Skal forresten på verkstedet neste uke jeg også, fremdeles ingen feil eller reparasjoner, men nå synes bilen at det er på tide med service sier den i info displayet, så da er det jo bare å følge opp det den sier slik at bilen fortsetter å være blid og fornøyd ;) 

Skrevet
På 6.5.2017 den 0.00, PaulusA skrev:

Hvis du ikke får feilpip hele tiden hørtes det bare deilig ut,

Neida, så ille er det ikke. :) 

 

På 6.5.2017 den 9.19, Superb lll skrev:

Uff da, får håpe bildoktoren finner en medisin som virker bra da @Core2Duo ;)

Får satse på det! Det er litt sånn av og på med den feilen. Noen ganger fungerer det helt etter boka, mens andre ganger får jeg som sagt denne feilmeldingen. Parkeringssensorene fungerer som bare det, men når denne meldingen kommer opp, så får jeg ikke opp ryggekameraet i det hele tatt, så det virker som det er kameraet som er problemet her. Idag funket dog alt helt normalt igjen. Får håpe det er noen feilkode som ligger inne iallefall, eller det beste, at jeg igjen får opp feilen når jeg er på tur innover til verkstedet. :) 

Skrevet

Da har jeg vært innom verkstedet. Som jeg var redd for fikk jeg ikke feilen i dag heller, som gjorde det noe vanskelig. Fant noen feilkoder og diverse, men fikk heller ikke provosert fram feilen. 

De lagde sak og sendte inn til Tjekkia for å se om de visste noe mer, så får vi eventuelt se videre! Det var noe snakk om noe ledningsnett, at kanskje noe lå mot hverandre og fikk feilsignaler, men det er jo etter hva jeg forsto bare en liten gjetning på hva som kunne være galt. Så får vi se da om jeg får denne feilen noe mer, eller om det bare plutselig har gitt seg?! :) 

Jeg hadde store problemer hele forrige uke som sagt, hvor jeg fikk feilmelding og ingen kamera 15 av 20 ganger jeg brukte bilen... Helt til søndag hvor alt plutselig fungerer igjen.

Skrevet

Det er jo typisk da! Beste er jo om det nå har gitt seg! Men det som er mer typisk er jo at du i morgen har samme problemer igjen

 

Skrevet
1 time siden, Core2Duo skrev:

Da har jeg vært innom verkstedet. Som jeg var redd for fikk jeg ikke feilen i dag heller, som gjorde det noe vanskelig. Fant noen feilkoder og diverse, men fikk heller ikke provosert fram feilen. 

De lagde sak og sendte inn til Tjekkia for å se om de visste noe mer, så får vi eventuelt se videre! Det var noe snakk om noe ledningsnett, at kanskje noe lå mot hverandre og fikk feilsignaler, men det er jo etter hva jeg forsto bare en liten gjetning på hva som kunne være galt. Så får vi se da om jeg får denne feilen noe mer, eller om det bare plutselig har gitt seg?! :) 

Jeg hadde store problemer hele forrige uke som sagt, hvor jeg fikk feilmelding og ingen kamera 15 av 20 ganger jeg brukte bilen... Helt til søndag hvor alt plutselig fungerer igjen.

Det er en stor utfordring det ja, finne feil på bil som blir borte når en skal på verkstedet.

Kan dette være noe som kan ha med fuktighet å gjøre da?

Altså når det tørker opp så er feilen(e) borte, og kommer tilbake når fuktigheten øker igjen, slik var det med parkeringssensoren på min forrige bil. Å feilsøke etter midlertidige feil som kan være forårsaket av f.eks. fuktighet, følsom elektronikk, salt, «gnisninger» på ledninger, etc er alt annet enn enkelt....... 

Skrevet
2 timer siden, Tor2r skrev:

Det er jo typisk da! Beste er jo om det nå har gitt seg! Men det som er mer typisk er jo at du i morgen har samme problemer igjen

 

Sant det, kjenner til det på jobben. Alt stopper opp, mekanikeren kommer, alt fungerer, han stikker, alt stopper xD

 

42 minutter siden, Superb lll skrev:

Kan dette være noe som kan ha med fuktighet å gjøre da?

Jeg har tenkt på det, men det var veldig bra vær forrige uke, ikke en sky på himmelen hele uka, så får ikke det helt til å stemme heller. Det kan vel ikke være fuktig så veldig lenge etter en regnskur? 

Skrevet
15 timer siden, Core2Duo skrev:

Jeg har tenkt på det, men det var veldig bra vær forrige uke, ikke en sky på himmelen hele uka, så får ikke det helt til å stemme heller. Det kan vel ikke være fuktig så veldig lenge etter en regnskur?

Nei så lenge etter på burde det jo ikke henge igjen synes jeg. Det gjør jo bare feilsøkingen enda mer komplisert dessverre, evt. feil på elektroniske sensorer/komponenter og/eller dårlig kontakt et eller annet sted er en utfordring. Får håpe det var en midlertidig feil som blir borte, eller om den kommer tilbake at den er stabil og går å finne ut av. Håper på det beste :) 

 

Jeg jobber med strøm selv og vet av erfaring at å søke etter feil som at det blinker i lyset, men så er det stabilt når vi kommer, er omtrentlig en håpløs oppgave. Ser etter de mest vanlige feilene kontaktpunktene, men etter det er undersøkt og kontrollert så er det dessverre nesten håpløst.........

Skrevet

Modernisering og teknologi på biler idag.. er det da ikke mulig å la noe permanent være plugga i bilen som lagrer alle hendelser som gjør det enkelt å logge slike uregelmessige feil som kommer å går.. ?

Skrevet
8 timer siden, Superb lll skrev:

Får håpe det var en midlertidig feil som blir borte, eller om den kommer tilbake at den er stabil og går å finne ut av. Håper på det beste :) 

Sant det, får håpe på det beste, ja! Om feilen ikke skulle dukke opp igjen så er det vel ikke noe vits i å dra bort til verkstedet og slå i bordet om at de må finne feilen? Jeg ser iallefall på dette som unødvendig, for jeg vet hvor vanskelig ting kan finnes ut av noen ganger. :) 

 

6 timer siden, Ken skrev:

Modernisering og teknologi på biler idag.. er det da ikke mulig å la noe permanent være plugga i bilen som lagrer alle hendelser som gjør det enkelt å logge slike uregelmessige feil som kommer å går.. ?

Jeg trudde faktisk det skulle være veldig enkelt og finne ut av dette per dags dato, for jeg trudde alt ble logget og lagret, men så feil kan man ta.. Helt enig med deg! 

Skrevet
5 minutter siden, Core2Duo skrev:

Sant det, får håpe på det beste, ja! Om feilen ikke skulle dukke opp igjen så er det vel ikke noe vits i å dra bort til verkstedet og slå i bordet om at de må finne feilen? Jeg ser iallefall på dette som unødvendig, for jeg vet hvor vanskelig ting kan finnes ut av noen ganger. :) 

 

Jeg trudde faktisk det skulle være veldig enkelt og finne ut av dette per dags dato, for jeg trudde alt ble logget og lagret, men så feil kan man ta.. Helt enig med deg! 

Å finne en feil som ikke er der, eller er lagret i en eller annen logg er jo som du selv vet omtrentlig håpløst. Så om ikke feilen kommer tilbake innen du har time på verkstedet, så hadde jeg spart meg for den turen, for ellers så blir det bare til at de må lete etter den berømte nåla i høystakken...........

Men at slike feil ikke blir lagret i en logg e.l. er jeg helt enig i at er merkelig, men mulig det blir «resatt» på en måte når feilen blir borte, men det skulle/burde jo likevel ha vært lagret i en type feil-logg e.l.

Skrevet

Ja, smått urolig at ting som dette ikke blir logget i en bil. Selv dette forumet har 8 forskjellige feillogger ;)

Skrevet (endret)
6 timer siden, Tor2r skrev:

Ja, smått urolig at ting som dette ikke blir logget i en bil. Selv dette forumet har 8 forskjellige feillogger ;)

Helt enig med deg @Tor2r :) 

Men hvordan er det med logging/lagring av feil som blir borte da, får du en oversikt over disse også på denne siden her?

 

I dette tilfellet til @Core2Duo så kan det jo hende at dette ikke lagres fordi det ikke tilhører hva som er ansett som viktig i bilens logg.....? Altså om det hadde vært en midlertidig feil på f.eks. motor, turbo, motorstyring e.l., så hadde det nok ganske sikkert lagt seg i  en logg og vært synlig når bilen hadde blitt koblet mot forhandlers pc. Mens ryggesensor/ryggekamerafeil bare er synlig på forhandlers pc når det er en konkret feil der, dette var definitivt bare en høyst ukvalifisert gjetting fra min side, men likevel så hadde jeg ikke blitt overrasket om det var tilfelle.........

Endret av Superb lll
Skrevet
5 timer siden, Superb lll skrev:

Mens ryggesensor/ryggekamerafeil bare er synlig på forhandlers pc når det er en konkret feil der

Feilen er jo konkret, bare at den kommer å går, og derfor burde vært mulig å plugga inn en leser dings i diagnoseporten som lagra feil hick når de kom.

Spør om å få kjøre med diagnose pc`n til verkstedet da og hold fingeren på  PrtScrn knappen og trykk straks feilen kommer ;)

Skrevet (endret)
2 timer siden, Ken skrev:

Feilen er jo konkret, bare at den kommer å går, og derfor burde vært mulig å plugga inn en leser dings i diagnoseporten som lagra feil hick når de kom.

Spør om å få kjøre med diagnose pc`n til verkstedet da og hold fingeren på  PrtScrn knappen og trykk straks feilen kommer ;)

Joda feilen er jo forsåvidt konkret (men kun så lenge den er tilstede), og det står kun at parkeringssensorene er ikke tilgjengelige for øyeblikket, og da høres det jo nesten ut som at det er en midlertidig feil på den ordlyden der (uten at jeg skal påstå at det er fasiten).......... 

En ikke eksisterende feil (slik det er nå) er ikke enkel å finne eller feilsøke etter, og spesielt ikke siden de feilene (mest sannsynlig) heller ikke logges.

Jeg har spurt en kamerat i dag som er bilmekaniker (ikke Skoda riktignok), og slike feil som dette logges ikke i noen historikk på «bilen logg» (som jeg også nevnte i mitt forrige innlegg) i hvert fall ikke på de bilmerkene han jobber med. Andre type feil som har med sikkerhetssystemer (airbag, ABS, etc), motor, motorstyring, turbo, lite olje, lite kjølevæske, lite bremsevæske, ødelagte lyspærer, etc logges, og de synes også som varsler i form av ikoner i dashbordet med forskjellige farger avhengig av hvilken alvorlighetsgrad det er på feilen. Slike feil har jo enten med sikkerhet og/eller drift av motor å gjøre og er betydelige/viktige og må gjøres noe med så raskt som mulig, noen krever at en stopper kjøringen umiddelbart. De feilene/varslene blir heller ikke borte etter en start/stopp av motoren (eller tenningen på/av), de varslene kommer tilbake helt til de blir gjort noe med.

Men igjen, dette var ikke Skoda, så jeg skal ikke påstå at det er slik for alle bilmerker. Skoda kan ha helt andre løsninger på dette, og forhåpentligvis så vises det i en logg (det er i hvert fall lov å håpe).

 

En feil på ryggesensor/ryggekamera er i verste fall bare irriterende eller tidkrevende (og skal absolutt gjøres noe med, var ikke slik jeg mente det), men det er en helt annen type feil og logges dermed ikke (slik som min kamerat sa om de merkene han jobber med). 

 

Kan være selvfølgelig være en løsning å ha en pc tilkoblet når/om feilen kommer tilbake som du nevner, men om feilen ikke kommer tilbake så er det heller ikke noe som vise på pc og en har heller ikke noe og feilsøke etter.........

Endret av Superb lll
Skrevet

Vi får se hva jeg finner på.. Som sagt skrev de til Tjekkia, så får vi se der først om de vet noe. Eventuelt så lener jeg meg nok tilbake, og lar det være med det om feilen ikke kommer tilbake. Fortsatt virker alt supert for meg, og har enda ikke fått opp denne feilen igjen. :) 

 

19 timer siden, Tor2r skrev:

Ja, smått urolig at ting som dette ikke blir logget i en bil. Selv dette forumet har 8 forskjellige feillogger ;)

Får jeg koble bilen til forumet for lagring av feilmeldinger? xD

  • 4 uker senere...
Skrevet
12 timer siden, Superb lll skrev:

Stilig ??

Selv slike små forandringer gjør en forskjell, det er en flott bil du har @Core2Duo ??

Takk for det! Ja, det er ofte sånne småting som gjør den store forskjellen.. :D 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...