Gå til innhold
Søk i
  • Flere valg...
Finn resultater som...
Finn resultater i...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Erlend

Motorvalg til superb sportline

Anbefalte innlegg

Så, Hadde egentlig landet på 190m4x4 med så kom mld om dieselforbud i Oslo. Så, har noen erfaringer med 180 bensin? Stor forskjell fra 220. Er mest køkjøring og bykjøring med en pers i bilen pluss et par fullastede familieutflukter i året:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg landet på 220 hk, blant annet fordi 180 hk er nedtrimmet for å tåle den 7-trinns DSG-kassa. Så er det jo selvølgelig litt stas med en motor med litt futt i, syntes jeg iallefall. Og flere bekjente av meg sier jeg valgte helt rett motor på en så stor bil som Superben er. :) 220 hk skal være en nydelig motor i sammen med Superben. 

Skal du dog ha 4x4, så får du dessverre ikke ikke dette med 220 hk-motoren. 

Endret av Core2Duo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, Core2Duo skrev:

Jeg landet på 220 hk, blant annet fordi 180 hk er nedtrimmet for å tåle den 7-trinns DSG-kassa. Så er det jo selvølgelig litt stas med en motor med litt futt i, syntes jeg iallefall. Og flere bekjente av meg sier jeg valgte helt rett motor på en så stor bil som Superben er. :) 220 hk skal være en nydelig motor i sammen med Superben. 

Skal du dog ha 4x4, så får du dessverre ikke ikke dette med 220 hk-motoren. 

Unnskyld, men hva innebærer det at den er nedtrimmet? Og hva har det å si? Frister med 220, men lommeboka tilsier 180:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kommer det nok mange forskjellige meninger. Men det viktige er jo det @Core2Duo skriver at du ikke får 220 med 4x4. 

Er mange brukere her inne med 180 versjonen så du får nok flere meninger derfra snart ?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
29 minutter siden, Erlend skrev:

Unnskyld, men hva innebærer det at den er nedtrimmet? Og hva har det å si? Frister med 220, men lommeboka tilsier 180:)

 

Jeg har Superb 1,8/180hk og er nok den som har skrevet mest om den nedtrimmede motoren.

Det dette betyr @Erlend er at på papiret så er dette en motor med

  • 180hk
  • 320nm

og det leverer motoren med manuell girkasse.

MEN, denne motoren blir ikke levert med manuell girkasse i Norge, kun DSG 7 (tørrplate automat), og den DSG 7 kassa tåler ikke mer enn 250nm. Så da ender en opp med en motor som ser slik ut,

  • 180hk
  • 250nm

det er hva forskjellene er.

 

Hadde jeg vært klar over dette før jeg bestilte min bil, så hadde jeg valgt 2,0/220hk med DSG 6 (oljefylt automat) og 350nm. Altså det er fartsressurser i massevis med 1,8/180hk motoren, men om du kjører mye med fullastet bil og evt. en henger etter, så savner jeg noen kraftressurser uten å måtte så høyt opp i turtall for å hente kreftene. Det skiller 100nm!!! på disse to motorene, kun pga av at Skoda har valgt feil girkasse til 1,8/180hk motoren etter min mening. Ellers så er det bare 30nm i mellom disse to motorene, men i Norge så er det kun på papiret dessverre.........

 

EDIT:

Leste litt mer i startinnlegget ditt nå @Erlend, med den bruken du skisserer der, så er 1,8/180hk mer enn nok. Det er kun ved fullastet bil at en kunne ønsket seg litt høyere dreiemoment, det er helt uproblematisk til vanlig bruk. :)

 

Endret av Superb lll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tror jeg blir en flott kombinasjon i forhold til hvordan du skal bruke bilen ja, her vil du ha kraftressurser nok i massevis.

Altså det holder i lange baner om en kjører med full bil og henger etter også med 1,8/180hk, men i tyngre motbakker så girer den ned litt mer og oftere enn hva jeg liker, og har et trinn lavere gir enn hva jeg synes den burde. Så det er kun at jeg savner litt mer dreiemoment på lavere turtall som gjør at jeg skriver slik jeg gjør., andre behøver ikke ha de synspunktene i det hele tatt. 

Jeg bare synes det er synd at en relativt sterk motor mister krefter fordi de velger feil girkasse, det henger ikke helt på grep etter min mening..........

Men dette blir en knall bil @Erlend og den vil du garantert bli meget fornøyd med, så her er det mye å glede seg til :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Flott bil, venter Sportline med samme drivlinje (ankommet å skadet under lossing) og må si jeg er spent på hvordan denne "nye" motoren er. Jeg leser litt forskjellig, at softwaren og bensin partikkel filter er så justert for utslipp at den er er litt rykkete å kjøre i lav hastighet.
    • Har nå hatt bilen noen uker, fikk den i starten av mars.  Veldig fornøyd så langt! Den har absolutt innfridd til forventningene mine. Angrer ikke på at jeg valgte digitalt dashbord, det er veldig mye bedre enn standardvalget. Har fått Android Auto til å fungere, så jeg kan bruke Google Maps og Spotify via telefonen. Det var bare å laste ned APK og plugge i telefonen.  På første lengre tur (15 mil) målte bilen selv et forbruk på 0.77/mil, halvparten motorvei og halvparten litt svingete landevei. Klager ikke på det. Da fikk jeg òg testet ut det adaptive understellet litt. På motorveien med lange slake svinger satte jeg den i Comfort for å få den mykere, mens på landeveien kjørte jeg mye i Sport. Litt raskere akselerasjon og stivere understell. Comfort på den type veier blir for mye båt. Angrer ikke på at jeg valgte dette heller. 190hk-motoren gjorde seg på denne bilen. Det har ikke vært kaldt nok til at jeg har fått bruk for varmen i frontruten, men kupevarmeren har vært veldig fin. Styringen fra mobilen har gått knirkefritt. Må igjen få takke alle som har kommet med innspill i tråden, det har vært veldig nyttig.
    • Du finner ikke selve kroken eller hvor den skal? Den skal ligge i reservehjuls brønnen.
    • Fikk for meg at jeg skulle kikke etter slepekrok til bruk foran på min Kodiaq men jeg fant den ikke.  Kan heller ikke se at instruksjonsboka sier noe om hvor jeg finner den. Jeg har tilhengerfeste bak men øye til å skru på fremme finner jeg ikke. Noen som vet?
    • Hei, Har opplevd noe ustabilitet på serveren siste uken blant annet, så jeg ønsker å flytte forumet over til ny server sent fredag kveld. Vil være noe nede tid iforbindelse med flyttingen og oppdatering av dns servere! Håper ikke dette vil medføre for mye ulemper     Marius
    • Sjekket i dag og modellskiftet er flyttet til uke 29 nå, det var tidligere uke 21/22. 
    • Velholdt, praktisk og økonomisk familiebil med veldig god plass for både passasjerer og bagasje selges
    • Det er sort røyk som er problemet forresten? Eller grå/hvit røyk? Er det sort røyk det er snakk om, er det som oftest alltid brennkammeret som må byttes. (Usikker på om det går an å rense brennkammeret.) Du nevner du har mye småkjøring. Som oftest er da problemet at webastoen går veldig kort tid, da får den ikke nok varme til å brenne seg ren, brennkammeret soter ned, og du får problemer med at det ryker. Webastoen er anbefalt å gå minst 30 minutter for å unngå slike problemer.  
    • Ligger vel i garasjen. Skal de sendes, eller vil du hente dem? Befinner seg i Trondheim
    • Det ryker etter smo kjøring, er det noe som må renses etter hvert ? takk for svaren 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display. Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten? https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0
    • Ønsker dere alle sammen et riktig så godt nytt år !    

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Opprett ny...