Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Tor2r

Octavia Scout 1.8 TSI 2016 - AVBESTILT

Recommended Posts

I bestilling: Octavia Scout 1.8 TSI, 2016 - Quartz Grey Metallic (tidligere Metal grey metallic)

Valgt alt av tilleggsutstyr.

Hawk 17" Felger sommer og Polar 17" med Nokian Hakka 8 pigg vinter.

Foreløpig er forventet levering ukjent.

Får med gratis service i 3 år/45.000 km. Kampanje som Skoda har en stund ut i sommer.

---- DENNE BLE AVBESTILT GRUNNET YMSE ---- kommer tilbake med mer

 

Edited by Tor2r

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Baldvindur

Hva fikk deg til å velge bensin fremfor Diesel? Går selv med planer om kjøp, men er et stykke unna enda..mulig jeg må vente litt til prisene synker noe..

Forresten, støtter farge valget ditt, selvom jeg også liker den lyseblå veldig godt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva fikk deg til å velge bensin fremfor Diesel? Går selv med planer om kjøp, men er et stykke unna enda..mulig jeg må vente litt til prisene synker noe..

Forresten, støtter farge valget ditt, selvom jeg også liker den lyseblå veldig godt.

Blir ganske mye småkjøring på meg, selvom det er på landevei så anbefalte selger å gå for bensin. Synes også bensinversjonen var litt mer responsiv på en måte..​

 

Ikke vente på Superben og se hvordan den bli?

​Mjææææ...vil ha litt av den "offroad" look'en :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Baldvindur

Ser forsåvidt den. Har lekt litt med konfiguratoren, men må få en veeeldig god innbyttepris for å få alt til å gå opp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er en del endringer i standardutstyr og diverse pakker som ikke vises i konfiguratoren.

Scout har nå Driving Mode Selection med Off road program og nedstigingsassistent som standard.

Man har Vinterpakker, Businesspakke, Traveller pakke. Prisen på nett blir ikke helt samme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, 2016 modellen kommer med disse endringene. Gjelder biler som produseres fra en viss uke i år. Litt usikker på hvilken.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei.

Har bestilt nesten identisk bil og fått beskjed om at denne produseres denne uken. :)

Bestilte 4 dager for tidlig for å få servicekampanjen, litt surt, men gleder meg.

Synes også bensinen er mer responsiv,  spesielt med DSG og kan ikke se at dieselen er verdt 30k mer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror ikke det var sååå mange kroner å hente på servicekampanjen uansett.

ja, synes dieselen var litt lite responsiv og hang litt etter. Og definitivt ikke verdt 30k.

Gikk du for samme farge @SuperJ76 ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samme bil her, med alt av utstyr. 

Ble Moon White for min del. I tillegg så tok jeg 17" nivalis anthracite og 18" trinity. 

Gleder meg! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når det gjaldt serviceavtalen, var det mer kundebehandling enn kroner og øre jeg reagerte på @Tor2r.

Jeg så også på Quartz Grey Metallic, men landet på Topaz Brown, etter å ha sett begge i møkkete (les: virkelig) tilstand. :)

Hva var grunnen til at du valgte 18" til en Scout @Jokke? Er de også i anthracite?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke før andre uke av Oktober.. 

Lenge å vente kjenner jeg .. 

Ja, du får sikkert lest gjennom manualen et par tre ganger før bilen er der :D

 

@SuperJ76 Ja, de var vel antakelig klar over kampanjen som kom i det du bestilte, alternativt kunne de slengt på serviceavtalen i ettertid. Neppe vanskelig med noen tastetrykk.

Hmmm....kun sett de to blå møkkete jeg.. da jeg så på Quartz'en så sto den inne...nypussa O.o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg valgte 18" pga de var gratis. Hadde bestemt meg for 17", men så lenge de var gratis så tok jeg de :)

blir litt mer "sommerfølelse" med 18".. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser den, greit med gratis. Og er egentlig enig at det er litt sommerfølelse å slenge på litt større tommer :)

@Jokke hvorfor gikk du for bensin kontra diesel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser den, greit med gratis. Og er egentlig enig at det er litt sommerfølelse å slenge på litt større tommer :)

@Jokke hvorfor gikk du for bensin kontra diesel?

Jeg valgte bensin på grunn av mye småkjøring, pluss at jeg ikke ønsket den lille traktorlyden dieselbiler har.. Blir min første bensinbil, og ser frem til det ????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samme her, mye småkjøring. Ikke mer enn 26 km til jobb heller.

Hadde en Volvo V50 bensin for 6 år siden. Men kun 125 hester, tror det ikke var noe moment i den motoren ;), for jeg husker med gru at jeg slet i oppoverbakker fullastet på ferie. Men, den var stille og herlig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Hei. Jeg fikk samme problem idag. har en skoda octavia 2019 diesel. Er det trygt å kjøre 1 km til svømming i morgen tidlig? Det er til sammen ca 1km kjøring.
    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...