Gå til innhold
Kjell Tormod Sandvik

Pæretype grøftelys skoda superb 2017


Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Kjell Tormod Sandvik skrev:

Noen som vet hvordan Pæretype der er i  grøftelys på 2017 superb? Finner ingenting om dette I manualen eller på nett

Hei og velkommen til forumet @Kjell Tormod Sandvik :) 

 

Etter hva jeg fant på denne siden her

Så ser det ut til at det er H8 pærer i tåkelysa foran, men søk gjerne opp din egen bil slik at du er helt sikker.

Skjermbilde 2017-01-23 kl. 21.34.45.png

Skjermbilde 2017-01-23 kl. 21.35.39.png

Håper det kunne hjelpe deg litt videre.........

Skrevet

Nå er ikke dette spørsmålet, men vil tippe planen er å bytte ut de gule halogen pærene som er der?

Uansett så vil jeg anbefale disse: http://www.xenonkungen.no/no/halogen-parer/xenonlook-4700k/h8-xenonlook-4700k.html

Dette er halogen, noe som gjør att det ikke blir feilkoder, man slipper noe motstander som LED krever, og man får lys som er svært nært det som er i hovedlysene! Bruker disse selv på Superb

 

Skrevet (endret)

Jeg byttet pærene på min superb sportline i går til LED, ble knallbra og ingen feilmeldinger. Kan bekrefte at det er H8 pærer, som @Superb lll og @Tor2r sier. Legger ved et bilde av resultatet:D

IMG_1497.JPG

 

Endret av SimplyClever
Skrevet
10 timer siden, SimplyClever skrev:

Jeg byttet pærene på min superb sportline i går til LED, ble knallbra. Kan bekrefte at det er H8 pærer. Legger ved et bilde av resultatet:D

Stilig dette @SimplyClever :) 

Ser jo at det stor temperaturforskjell på lyset på min bil også mellom tåkelys foran og ledstripa/nærlyset, så en burde kanskje gjøre noe slikt, for det gir kanskje en del bedre lys/rekkevidde på tåkelysa foran også? Eller gir det bare et hvitere og sterkere lys i det området de dekket fra før av?

Skrevet

Man vil nok ikke få noe særlig bedre lys, er mest det kosmetiske som blir bedre :-) Har selv brukt LED på noen biler, men problemet med uoriginale LED opplegg med varme motstander, motstander som ryker og styr har gjort att jeg synes dette er blitt uaktuelt... Heldigvis finnes det også Halogen som klarer og matche lysfargen godt, men også disse vil nok ikke gi stort mer lys...

Er vel forøvrig ikke der som er meningen med grøftelys heller...  Veø lyse opp ett bredt, men kort området rett i forkant av bilen :-) og IKKE blende motgående trafikk :-)

Ser forøvrig veldig pent ut @SimplyClever B|

Skrevet

Om dette gir lenger rekkevidde på tåkelysene er jeg usikker på, @Superb lll. Men d gir vertfall utrolig sterkt lys. Jeg bestillte dette settet fra ekstralys, og de må på ingen måte brukes når det er mørkt ute, med mindre det er mye tåke da det vil blende alle som kommer i mot deg. Det fine med dette settet var at man kunne justere pæren til å treffe rett på reflektorene i lykta, og det var veldig enkelt også.

Skrevet
35 minutter siden, Tor2r skrev:

Gjelder denne fremgangsmåten på nyeste modellen også?

Det står veldig enkelt forklart i instruksjonsboken hvordan det gjøres. Legger ved bilde av forklaringen fra MySKODA-appen.IMG_1501.PNGIMG_1502.PNG

Skrevet
1 time siden, Salcin skrev:

Man vil nok ikke få noe særlig bedre lys, er mest det kosmetiske som blir bedre :-) Har selv brukt LED på noen biler, men problemet med uoriginale LED opplegg med varme motstander, motstander som ryker og styr har gjort att jeg synes dette er blitt uaktuelt... Heldigvis finnes det også Halogen som klarer og matche lysfargen godt, men også disse vil nok ikke gi stort mer lys...

Er vel forøvrig ikke der som er meningen med grøftelys heller...  Veø lyse opp ett bredt, men kort området rett i forkant av bilen :-) og IKKE blende motgående trafikk :-)

Ser forøvrig veldig pent ut @SimplyClever B|

Nei det med rekkevidden er jeg forsåvidt klar over, tenkte egentlig mest på den andre tråden jeg hadde med at en er nødt til å ha på tåkelysa foran for å aktivere tåkebaklyset, og at en da må ha både tåkelys foran og nærlys tent samtidig (som ikke er lovlig).

Så det var vel bare et lite håp om at det kunne gjøre nærlyset litt overflødig i tåka slik at en kan kjøre lovlig :)

Det er helt sant, det er kun rett foran bilen tåkelysa skal lyse, ellers så blender de jo alt og alle med måten de sprer lyset på. Men det estetiske blir jo utrolig mye finere med et hvitere lys enn hva de originale pærene gir. :) 

Skrevet
2 timer siden, SimplyClever skrev:

Om dette gir lenger rekkevidde på tåkelysene er jeg usikker på, @Superb lll. Men d gir vertfall utrolig sterkt lys. Jeg bestillte dette settet fra ekstralys, og de må på ingen måte brukes når det er mørkt ute, med mindre det er mye tåke da det vil blende alle som kommer i mot deg. Det fine med dette settet var at man kunne justere pæren til å treffe rett på reflektorene i lykta, og det var veldig enkelt også.

Lang rekkevidde er jo ikke meningen med tåkelys heller, så det er nok helt korrekt ja.

Enkel montering er vel nesten noe som hører til sjeldenhetene i dag, så det var jo meget positivt. Det er sjeldent at tåkelys foran er egnet til å kjøre med, det er jeg helt enig i, og derfor er jeg ikke så begeistret for VAG sin løsning med å måtte tenne tåkelysa foran for å slå på tåkebaklyset, To separate brytere til tåkelys foran/bak hadde gjort dette mye mer funksjonelt etter min mening...........

Stilig var det i hvert fall :)

Skrevet
1 time siden, SimplyClever skrev:

Det står veldig enkelt forklart i instruksjonsboken hvordan det gjøres. Legger ved bilde av forklaringen fra MySKODA-appen.

Dette er jo faktisk Simply Clever av Skoda, sånn skal det gjøres, enkelt og greit pærebytte. :) 

I hvert fall fremfor den testen jeg leste av VW Golf lV i ViMenn 98/99 hvor de ødela en frontlykt og hele frontfangeren måtte demonteres for å få byttet frontlykta (ser noen skriver det må til for et pærebytte også, men det vet jeg ikke om stemmer).........

Skrevet

Jeg tok en liten omvei hjem i dag for å teste hvor godt tåkelysene lyste. Legger til noen bilder på mørk vei med parklys, tåkelys og kjørelys til sammenligning for dem som vil se det.

Parklys:IMG_1505.JPG

Tåkelys:IMG_1507.JPG

Kjørelys:IMG_1506.JPG

Skrevet

Helt ærlig så synes du fikk meget gode lys med dine tåkelys her, det er helt klart meget godt opplyst rett foran bilen, men jeg synes også at rekkevidden langt bedre enn jeg hadde trodd. Men om møtende biler er så glad i dem er kanskje en helt annen sak...........? ;) 

Skrevet

Tenkte på akkurat det samme som @Superb lll , det så da veldig bra ut dette. Men vil motgående like dette? Som jeg har nevnt før, så er jeg en av disse som kjører mye med både kjøre- og tåkelys, så fort det er noe tåke på veien (noe jeg b.la også må for å få på tåkelyset bak). Det er vel ikke noe populært allerede, så hva med så sterke lys å tåkelysa foran, da vil jeg vel hvertfall bli upopulær...? :)

Jeg prøvde å kjøre med originale tåkelys alene her en kveld.. Aldri mer. Men så er vel det for ekstreme tilfeller av tåke også da, og for da være ment når du kjører veldig sakte at du da kan bruke tåkelys alene uten kjørelys... ;) 

Skrevet

Her synes jeg du fikk skikkelig godt lys ja!

Litt OT: I kveld møtte jeg en BMW fra nittitallet med noen sterke blåaktige tåkelys (av typen: hinsides sterk), våt asfalt gjorde det ikke bedre for meg heller :)

 

Skrevet

Jeg mener av prinsipp at reglene for tåkelys skal overholdes. Blir veldig irritert på andre som kjører med tåkelys når det er mørkt ute, både uten og sammen med kjørelys. De skal kun brukes ved veldig tett tåke i lave hastigheter eller i dagslys.

Hovedgrunnen til at jeg kjøpte disse var for at det ser penere ut i dagslys sammen med LED stripa i hovedlyktene, enn ved kun LED stripa alene. Når det er mørkt ute kan jeg ikke bruke disse. For sikkerheten for andre bilførere er viktigere enn en liten detalj som gjør bilen min penere.

  • 1 år senere...
Skrevet

Hei. Jeg er også på jakt etter LED/xenon i grøftelysene. Tidligere har det gått i xenon,  men tenkte på LED nå for å slippe tenneren.  Har trådstarter fått bestilt pærer og hva endte du i såfall opp med? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...