Gå til innhold
Nomi

Bruktbil - bensin eller diesel?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville du ha valgt? Og hvorfor?

For nybil ville nok svaret vært annerledes, i favør bensin. Tror jeg. Men for bruktbil er kanskje svaret annerledes?

Skrevet (endret)

Gjelder dette kun for Octavia? I så fall.. når man ser på finn er det 200 bensin og 700 diesel til salgs sånn ca. Utvalget er jo klart størst på diesel. Ville nok valgt bensin på neste bil uansett ny eller brukt, rett og slett pga hvordan min bruk er nå for tiden (myyyye kort kjøring med små små barn).

Endret av Tor2r
skriveleif på utvalget!
Skrevet
8 minutter siden, Nomi skrev:

Hva ville du ha valgt? Og hvorfor?

For nybil ville nok svaret vært annerledes, i favør bensin. Tror jeg. Men for bruktbil er kanskje svaret annerledes?

Definitivt bensin for min del, uansett om det er ny -eller bruktbil. Hvorfor skal jeg liste opp, men dette her dreier seg om mine synspunkter, behov, tildels hvor jeg bor -og kjører bil.

Ulemper (etter min mening):

  • DPF 
  • tåler ikke småkjøring (på sikt)
  • støy/kakling
  • blir treg varm (motor og kupé)
  • lukt (selve dieselen og eksosen)
  • dobbelt masse svinghjul
  • dieselforbud (selv ikke en moderne EURO 6 motor ble fritatt fra det forbudet)

jeg disponerer en VW Transporter TDi på min arb.plass, og merker godt til alle disse tingene her, selv om jeg kjører ca 30 - 40.000km i snitt årlig.

Fordeler med diesel (etter min mening):

  • lavere forbruk
  • høyere dreiemoment

men disse tingene er det mindre forskjeller på om en sammenligner nogenlunde like motorer, men at dreiemomentet er  høyere på en diesel, det er det ingen tvil om.

 

Men igjen så må jeg poengtere at her lister jeg opp mine synspunkter, behov og kjøremønster, for andre så vil det være helt andre ting og forutsetninger som gjelder for deres valg og behov.

Jeg har aldri hatt privatbil med diesel motor og det kommer jeg heller aldri til å velge, men har vært i yrket mitt siden 1987 (som lærling) og har bestandig hatt bil med diesel/turbodiesel der, så ja jeg har mine kilometer (og erfaringer) med dieselbil og vet meget godt hvorfor jeg aldri kommer til å velge diesel privat..........

 

Skrevet

Jeg har planlagt å kjøpe Octavia, derfor spm kun rettet mot Octavia. Hører også en del begrunnelser om type bil, i tillegg til kjøremønster. 

Budsjettet har jeg satt til 250.000, og da faller valget mellom 2.0tdi 150hk eller 1,4tsi 140hk. 1,8tsi er vel mer sammenlignbar med dieselen, men prismessig ligger den ca 50.000 over dieselen. Mjlig dieselen allerede har tatt et større verditap som følge av potensiell dieselforbud fremover. 

For vår del blir det primært småkjøring i hverdagene og langkjøring i helgene. Med ca 15-20.000km i året. 

Skrevet
44 minutter siden, Nomi skrev:

Jeg har planlagt å kjøpe Octavia, derfor spm kun rettet mot Octavia. Hører også en del begrunnelser om type bil, i tillegg til kjøremønster. 

Budsjettet har jeg satt til 250.000, og da faller valget mellom 2.0tdi 150hk eller 1,4tsi 140hk. 1,8tsi er vel mer sammenlignbar med dieselen, men prismessig ligger den ca 50.000 over dieselen. Mjlig dieselen allerede har tatt et større verditap som følge av potensiell dieselforbud fremover. 

For vår del blir det primært småkjøring i hverdagene og langkjøring i helgene. Med ca 15-20.000km i året. 

Eg "valgte " 1.4 TSI 150 hk i min modell. Meget behagelig med så rask oppvarming, så lite støy. På lavt turtall kan du faktisk tru det er ein el-bil. Den er veldig stille.  

Skrevet

Det største verditapet på en diesel tror jeg en vil få den dagen en skal bytte den inn/selge den igjen.

Jeg kommer fra en VW Golf st.v. 2014 1,4/140hk TSi (mk Vll), som jeg kjøpte helt ny og hadde i ca 2 år og ca 35.000km, det var en motor som var pigg og frisk nok til det meste, såfremt en ikke skal ha fullastet bil og henger etter mye av tiden. Ellers til vanlig småkjøring og langturer så er den behagelig og kjøre med, blir fort varm og har et lavt støynivå, de nye 1,4/150hk TSi motorene har jo også flere hk og et høyere dreiemoment enn den motoren jeg hadde i min Golf. Det oppveier jo mye for den lille ekstra str og vekten Octavia har i forhold til Golf st.v. Med en Webasto i tillegg så er det jo en meget fin kombinasjon.

Med kjøremønsteret du skisserer @Nomi så hadde jeg definitivt valgt bensinmotor, men den avgjørelsen skal du selvfølgelig gjøre selv :) 

 

Bare som et lite eksempel på hva en kan ha i vente med en del småkjøing og diesel, uten at det er en fasit selvfølgelig. På arb.bilen jeg har nå, så er allerede dobbeltmassesvinghjulet byttet, og da byttet de like godt clutchen samtidig, vi har mye småkjøring/rygging med tung henger som sliter på clutchen (og 4motion i tillegg), og dette er kostbart, ca 25.000,- kostet dette totalt. Vi kjører også mye på dårlig småveier, så 4motion systemet jobber en del det også.........

Har sålangt hatt 4 varsler om tett partikkelfilter, som gjør at en har måttet kjøre ekstra turer på lavt gir og «høyt turtall» for å brenne rent DPF og den bilen har kun kjørt ca 70.000km, Ved neste varsel så burde det byttes rådet de oss til på verkstedet, og det er heller ikke «gratis» for å si det slik. Så dieselbil og småkjøring, nei takk (spør du meg).

Men andre kan selvfølgelig ha helt andre kjøremønstre, behov og erfaringer, dette er den første arb.bilen jeg har hatt hvor alt dette har skjedd så tidlig med (men er ikke den eneste på min arb.plass det har skjedd med, vi har ca 300 - 350 arb.biler i Norge, og mange flere i Sverige og Finland). Men å sammenligne tungt lastede Transportere med privatbiler er jo ikke helt riktig det er jeg klar over, men vi har jo type Caddy, Partner, etc som stort sett er tomme og problemene er de samme på flere av bilene der, om de kjøres lite og blir sjeldent skikkelig varme.........

Dette skjer selvfølgelig ikke med alle, og er heller ikke ment som en «skremsels-propaganda» mot diesel, så langt derifra. Men slike erfaringer gjør jo ikke at de stiger i kurs hos meg, men for all del, mange kjører år etter år med diesel og vil aldri ha noe annet, så dette er ikke noe alle vil oppleve i det hele tatt.

 

Jeg har nå kjørt ca 50 - 70.000km i snitt årlig siden 1986 (tilsammen i jobb og privat), så noen kilometers erfaring har en jo fått etterhvert, så jeg er ganske så sikker på hva jeg ikke velger når det gjelder valg av motor i mine privatbiler for å si det slik. Men likevel bare en fasit for meg selv og mine synspunkter, andre har helt andre erfaringer og synspunkter  :) 

Skrevet

Når det gjelder svinghjul så fikk jeg faktisk dekket det på en Audi A3 jeg hadde, via superforsikringen. Det som skjedde var at svinghjulet og clutchen røk, og når jeg ikke bilen lenger var kjørbar og det skyldes "motor og/ eller drivverk" så ble det dekket av superforsikringen. Mulig keg bare var ekstra heldig der...

Men når jeg tenker reelle valg så kan jeg enten kjøpe:

- 2.0tdi 150hk fullt utstyrt, 75.000km. 239.000kr

eller

- 1.4tsi 140hk mindre utstyrt, 82.000km. 249.000kr

begge har dsg, og er 2014-modell registrert sent 2013. Norske biler. 

Etter min forrige octavia med diesel var jeg helt overbevist om at jeg aldri skulle kjøpe diesel igjen. Men her står man igjen da. :)

Skrevet

Det er helt andre kriterier for oss som bruker bilene som firmabiler og i tillegg bruker dem på en helt annen måte enn hvordan en bruker en privatbil. Så for oss så er det bare å betale når det skjer noe slikt, men kjempebra at det ordnet seg for deg :) 

Som sagt jeg hadde valgt bensin utgaven av disse to, men det er jo kun ut i fra mine egne preferanser, og det er jo slik de fleste andre må svare deg også. Du vet selv best hvilke behov og kjøremønster du har, og må velge ut i fra det. Du ser jo hvordan jeg tenker og hvilke ulemper jeg synes at diesel har for mine behov, men det er det jo ikke dermed sagt at andre er enig i det.

Så du er nok mest tjent med å velge den bilen/motoren som magefølelsen din føler mest for.

Lykke til @Nomi :) 

Skrevet

Jeg var igjennom samme vurdering; bensin vs diesel. Jeg kjører ca 8-10 000 km i året, mye småkjøring, bor i en stor by. Kjøpte en Octavia Scout 180hk bensin. Hadde dieselbil før. Valgte bensin pga bor i by utsatt for kjøreforbud på vinteren, har mye småkjøring som ikke er bra for dieselmotorer, bensinbil blir fortere varm og går stille, og antar at dieselbiler vil falle betydelig i pris i forhold til bensin pga kjørerestriksjoner.

Når det gjelder dreiemoment opplever jeg liten forskjell på 180hk bensin ift 180 diesel. Et minus for dieselen er at den bruker lengre tid på å starte opp igjen i kryss/bykjøring (auto start/stop). 

Alt i alt tror jeg man kommer best ut av det med en bensinbil, så lenge du ikke har mye langkjøring og bor på landet

?

Skrevet

Da har jeg vært og prøvekjørt dieselen. En fin bil, men etter 1 års kjøring med bensin (bmw 320i xdrive) er jeg nok blitt avvent diesel... for det falt liksom ikke helt i smak. Så nå blir det å teste 1,2 tsi, 1,4tsi og 1,8tsi... 

jeg lurer på om 1,2tsi blir litt for tam, 1,4 er helt ok og 1,8 sparker fra seg. Men så trenger jeg ingen racer og kanskje 1,2 bør holde. Nytt dilemma... :)

Skrevet (endret)

Jeg trenger heller ingen racer, men hadde ikke valgt mindre motor enn 1,4/140hk (1,4/150hk) på en bil med Octavia sin størrelse. Det vil fungere selvfølgelig, men motoren kan fort føles tungpustet og bli presset om dere er flere personer som skal være med i bilen.

Grei motor med 1,2TSi i Fabia e.l., men ikke i større/tyngre biler enn det etter min mening da. Vi hadde en leiebil et par dager da vår Golf måtte bytte ladetrykksregulatoren, og da fikk vi en VW Golf 1,2/110hk TSi og det var en heller trist opplevelse..........

Etter hva du er vant til fra din BMW så er vel kanskje 1,8/180hk motoren du burde hatt, men det gjør jo helt klart et helt annet innhogg i økonomien om en skal ha den samme årsmodellen. Det er i hvert fall en motor jeg er meget godt fornøyd med i min Superb :) 

Endret av Superb lll
Skrevet
35 minutter siden, Nomi skrev:

Da har jeg vært og prøvekjørt dieselen. En fin bil, men etter 1 års kjøring med bensin (bmw 320i xdrive) er jeg nok blitt avvent diesel... for det falt liksom ikke helt i smak. Så nå blir det å teste 1,2 tsi, 1,4tsi og 1,8tsi... 

jeg lurer på om 1,2tsi blir litt for tam, 1,4 er helt ok og 1,8 sparker fra seg. Men så trenger jeg ingen racer og kanskje 1,2 bør holde. Nytt dilemma... :)

1.2 trenger du ikke prøve. Det er altså en håpløst klein affære. Vi var fire voksne menn som leide en 1.2 Oktavia på en jobbtur, og den motoren sleit fælt med å holde 80-90 i stigninger ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...