Gå til innhold
Core2Duo

Kodiaq - Det nye flaggskipet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har Kodiaq blitt det nye flaggskipet til Skoda? Det var jo ikke veldig mye å rope hurra for med tanke på prisene i forhold til Superb. Og nå kommer Kodiaq i både RS, Scout og SportLine! 

Ikke at det har så mye å si, for mitt vedkommende, men Skoda har jo hele tiden gått ut med at Superben fortsatt skal være "det største og beste" i modellutvalget til Skoda. For meg så ser det ikke slik ut noe mer. Det hadde vært litt spennende å høre hva de nå sier om dette, hvertfall nå i det siste. 

Kom gjerne med synspunkter og diverse dere her ute, kanskje har dere hørt noe annet enn hva jeg har hørt i fra Skoda også? Skal Superb fortsatt være flaggskipet, eller tar nå Kodiaq over allikevel?

Skrevet

Flaggskip avgjøres jo ofte av den høyeste prisen i modellserien kanskje å i så måte blir jo Kodiaq flaggskipet til Skoda, i allefall prismessig. Men så kan man vel ikke sammenligne slik på tvers av klasser, Superb er fremdeles flaggskipet blandt deres personbiler mens Superb er flaggskipet mellom de to SUV modellene de har.

Skrevet

Nå er det vel ikke bekreftet noen vRS modell? Er vel kun Scout og Sportline som er bekreftet.... Men ryktebørsen sier jo att en vRS er på tur, men det gjorde den jo også med Superb helt frem til Sportline kom.... Jeg vet ikke om Superb og Kodiaq i det hele tatt kommer med vRS, men det er i alle fall noe jeg håper på!

Skrevet
29 minutter siden, Salcin skrev:

Nå er det vel ikke bekreftet noen vRS modell? Er vel kun Scout og Sportline som er bekreftet.... Men ryktebørsen sier jo att en vRS er på tur, men det gjorde den jo også med Superb helt frem til Sportline kom.... Jeg vet ikke om Superb og Kodiaq i det hele tatt kommer med vRS, men det er i alle fall noe jeg håper på!

Det er bekreftet at det kommer en RS, jo. 

Skrevet

Hvordan definerer en et flaggskip da?

  • Er det dyrest bil/modell, så er det Superb
  • Er det bilen med størst tilgjengelige motor, så er det Superb
  • Er det lengst bil så er det Superb
  • Er det best beinplass, så er det Superb
  • Er det bilen med mest utstyr, så er det Superb
  • (Er det bilen med raskest akselerasjon eller toppfart, så er det Superb, en helt uvesentlig sak egentlig) 

 

  • Er det bilen med størst bagasjerom, så er det Kodiaq
  • Er det bilen med høyest bakkeklaring, så er det Kodiaq
  • Er det for muligheten av 7 seter, så er det Kodiaq 

 

Så hvordan en definerer dette og hvilke kriterier en skal legge til grunn vil jo bety en del, selv om jeg hverken har sett eller prøvet en Kodiaq, så vil etter hva jeg har listet opp her Superb fremdeles være flaggskipet etter min mening.

Selv om det kommer en vRS utgave av Kodiaq, så vil den jo ikke ta igjen Superb på noen som helst måte etter min mening, men at Kodiaq er en flott bil er det jo ingen tvil om.

 

Det var nå mine synspunkter, så får dere komme med deres, artig å se hvordan vi definerer dette på forskjellige måter :) 

 

 

 

Skrevet

Hvordan en skal plukke ut/definere kriteriene for et flaggskip vet jeg ikke som sagt, men jeg listet da opp noen punkter over her om hvorfor jeg mener at Superb er og blir flaggskipet til Skoda.

 

Men noe jeg ikke helt får til å rime er hva du skrev i et annet innlegg høyere opp i tråden her @Razor,

Sitat

Flaggskip avgjøres jo ofte av den høyeste prisen i modellserien kanskje å i så måte blir jo Kodiaq flaggskipet til Skoda, i allefall prismessig.

Det får jeg bare ikke til å stemme, for etter prislistene til Skoda så har faktisk Superb totalt tre modeller som er dyrere enn den dyreste Kodiaq.

Kodiaq

  • 2,0/180hk TSi, Style, 4x4, DSG 7, 7 seter = 571.700,-

 Superb

  • 2,0/280hk TSi, Style, 4x4, DSG 6 = 580.100,-
  • 2,0/280hk TSi, Sportline 4x4, DSG 6 = 606.600,-
  • 2,0/280hk TSi L&K 4x4 DSG 6 = 617.100,-

 

Så etter min mening så er fremdeles Superb flaggskipet, uansett hvilke kriterier som settes til grunn, men det er jo kun min mening.............

Skrevet

Nå sier jo Skoda selv også at Superb fortsatt skal være flaggskipet til Skoda, så det er jo greit. 

Om man snakker pris, så er det snakk om at når Kodiaq RS er på plass, så tømmer den lommeboka di for hvertfall 600.000 kr, og kanskje noe mer også. Da er det pluselig "kniving" om plassen om et flaggskip kun skal bestå av pris. 

Nå er jeg litt i samme båt som @Superb lll , alt handler vel ikke kun om pris når det gjelder et flaggskip, men med alle nyhetene om Kodiaq for tiden, med både RS, i følge ryktene til over 600.000 kr, SportLine OG Scout, så følger jeg plassen til Superb begynner å bli truet av Kodiaq'en. 

Skrevet

@Superb lll som du ser skrev jeg "kanskje å i så måte" om akkurat den saken, men det er vel ikke til å skyve under en stol at Kodiaq Sportline/Scout/RS fullspekket vil mest sannsynlig bli endel dyrere enn Superb...

Hovedpoenget mitt var vel mer at det blir litt feil å sammenligne SUV og personbil slik eller? Flaggskipet av personbilene blir vel Superb 2,0/280hk TSi L&K 4x4 DSG 6 men for SUV en mulig kommende Kodiaq RS....

Skrevet (endret)

Jeg er helt enig med deg @Razor at Kodiaq og Superb er to helt forskjellige biler og klasser, og at en Kodiaq vRS mest sannsynlig vil bli mer kostbar enn Superb L&K tviler jeg heller ikke på. Bare en vanlig VW Tiguan øker jo kraftig i pris bare en velger 2,0/240hk TDi motoren, og en vRS utgave skal nok gjøre mer ut av seg enn at bare motoren blir byttet ut.

5891c26b1fbc3_Skjermbilde2017-02-01kl_12_06_01.thumb.png.b22466f0ee21e6d0cd416347a1a24568.png

Vi er nok mer enig enn hva det ser ut til, det var nok mest ordleggingen som gjorde at jeg undret litt, så lenge Superb i dag har 3 versjoner som koster mer enn Kodiaq.

For å gjøre det enda mer komplisert, så har jeg hørt at Kodiaq mest sannsynlig også kommer i en L&K versjon, så at en lurer på hvilken bil som faktisk skal være toppmodellen/flaggskipet er jo meget forståelig.

Skoda selv mener at Superb skal være det, men da må de nok snart finne på noe mer med en eller annen modell for at kundene også skal være enige med dem...........

 

Endret av Superb lll
Skrevet

Ja man kan jo lure!

Om man ser på andre merker er det jo til tider like forvirrende kanskje, ka som er Audi sitt flaggskip? R8, RS6 eller kommende Q9. Enda flere klasse å velge mellom alt fra compact til suv og sportsbil hehehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...