Gå til innhold
Core2Duo

Kodiaq - Det nye flaggskipet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har Kodiaq blitt det nye flaggskipet til Skoda? Det var jo ikke veldig mye å rope hurra for med tanke på prisene i forhold til Superb. Og nå kommer Kodiaq i både RS, Scout og SportLine! 

Ikke at det har så mye å si, for mitt vedkommende, men Skoda har jo hele tiden gått ut med at Superben fortsatt skal være "det største og beste" i modellutvalget til Skoda. For meg så ser det ikke slik ut noe mer. Det hadde vært litt spennende å høre hva de nå sier om dette, hvertfall nå i det siste. 

Kom gjerne med synspunkter og diverse dere her ute, kanskje har dere hørt noe annet enn hva jeg har hørt i fra Skoda også? Skal Superb fortsatt være flaggskipet, eller tar nå Kodiaq over allikevel?

Skrevet

Flaggskip avgjøres jo ofte av den høyeste prisen i modellserien kanskje å i så måte blir jo Kodiaq flaggskipet til Skoda, i allefall prismessig. Men så kan man vel ikke sammenligne slik på tvers av klasser, Superb er fremdeles flaggskipet blandt deres personbiler mens Superb er flaggskipet mellom de to SUV modellene de har.

Skrevet

Nå er det vel ikke bekreftet noen vRS modell? Er vel kun Scout og Sportline som er bekreftet.... Men ryktebørsen sier jo att en vRS er på tur, men det gjorde den jo også med Superb helt frem til Sportline kom.... Jeg vet ikke om Superb og Kodiaq i det hele tatt kommer med vRS, men det er i alle fall noe jeg håper på!

Skrevet
29 minutter siden, Salcin skrev:

Nå er det vel ikke bekreftet noen vRS modell? Er vel kun Scout og Sportline som er bekreftet.... Men ryktebørsen sier jo att en vRS er på tur, men det gjorde den jo også med Superb helt frem til Sportline kom.... Jeg vet ikke om Superb og Kodiaq i det hele tatt kommer med vRS, men det er i alle fall noe jeg håper på!

Det er bekreftet at det kommer en RS, jo. 

Skrevet

Hvordan definerer en et flaggskip da?

  • Er det dyrest bil/modell, så er det Superb
  • Er det bilen med størst tilgjengelige motor, så er det Superb
  • Er det lengst bil så er det Superb
  • Er det best beinplass, så er det Superb
  • Er det bilen med mest utstyr, så er det Superb
  • (Er det bilen med raskest akselerasjon eller toppfart, så er det Superb, en helt uvesentlig sak egentlig) 

 

  • Er det bilen med størst bagasjerom, så er det Kodiaq
  • Er det bilen med høyest bakkeklaring, så er det Kodiaq
  • Er det for muligheten av 7 seter, så er det Kodiaq 

 

Så hvordan en definerer dette og hvilke kriterier en skal legge til grunn vil jo bety en del, selv om jeg hverken har sett eller prøvet en Kodiaq, så vil etter hva jeg har listet opp her Superb fremdeles være flaggskipet etter min mening.

Selv om det kommer en vRS utgave av Kodiaq, så vil den jo ikke ta igjen Superb på noen som helst måte etter min mening, men at Kodiaq er en flott bil er det jo ingen tvil om.

 

Det var nå mine synspunkter, så får dere komme med deres, artig å se hvordan vi definerer dette på forskjellige måter :) 

 

 

 

Skrevet

Hvordan en skal plukke ut/definere kriteriene for et flaggskip vet jeg ikke som sagt, men jeg listet da opp noen punkter over her om hvorfor jeg mener at Superb er og blir flaggskipet til Skoda.

 

Men noe jeg ikke helt får til å rime er hva du skrev i et annet innlegg høyere opp i tråden her @Razor,

Sitat

Flaggskip avgjøres jo ofte av den høyeste prisen i modellserien kanskje å i så måte blir jo Kodiaq flaggskipet til Skoda, i allefall prismessig.

Det får jeg bare ikke til å stemme, for etter prislistene til Skoda så har faktisk Superb totalt tre modeller som er dyrere enn den dyreste Kodiaq.

Kodiaq

  • 2,0/180hk TSi, Style, 4x4, DSG 7, 7 seter = 571.700,-

 Superb

  • 2,0/280hk TSi, Style, 4x4, DSG 6 = 580.100,-
  • 2,0/280hk TSi, Sportline 4x4, DSG 6 = 606.600,-
  • 2,0/280hk TSi L&K 4x4 DSG 6 = 617.100,-

 

Så etter min mening så er fremdeles Superb flaggskipet, uansett hvilke kriterier som settes til grunn, men det er jo kun min mening.............

Skrevet

Nå sier jo Skoda selv også at Superb fortsatt skal være flaggskipet til Skoda, så det er jo greit. 

Om man snakker pris, så er det snakk om at når Kodiaq RS er på plass, så tømmer den lommeboka di for hvertfall 600.000 kr, og kanskje noe mer også. Da er det pluselig "kniving" om plassen om et flaggskip kun skal bestå av pris. 

Nå er jeg litt i samme båt som @Superb lll , alt handler vel ikke kun om pris når det gjelder et flaggskip, men med alle nyhetene om Kodiaq for tiden, med både RS, i følge ryktene til over 600.000 kr, SportLine OG Scout, så følger jeg plassen til Superb begynner å bli truet av Kodiaq'en. 

Skrevet

@Superb lll som du ser skrev jeg "kanskje å i så måte" om akkurat den saken, men det er vel ikke til å skyve under en stol at Kodiaq Sportline/Scout/RS fullspekket vil mest sannsynlig bli endel dyrere enn Superb...

Hovedpoenget mitt var vel mer at det blir litt feil å sammenligne SUV og personbil slik eller? Flaggskipet av personbilene blir vel Superb 2,0/280hk TSi L&K 4x4 DSG 6 men for SUV en mulig kommende Kodiaq RS....

Skrevet (endret)

Jeg er helt enig med deg @Razor at Kodiaq og Superb er to helt forskjellige biler og klasser, og at en Kodiaq vRS mest sannsynlig vil bli mer kostbar enn Superb L&K tviler jeg heller ikke på. Bare en vanlig VW Tiguan øker jo kraftig i pris bare en velger 2,0/240hk TDi motoren, og en vRS utgave skal nok gjøre mer ut av seg enn at bare motoren blir byttet ut.

5891c26b1fbc3_Skjermbilde2017-02-01kl_12_06_01.thumb.png.b22466f0ee21e6d0cd416347a1a24568.png

Vi er nok mer enig enn hva det ser ut til, det var nok mest ordleggingen som gjorde at jeg undret litt, så lenge Superb i dag har 3 versjoner som koster mer enn Kodiaq.

For å gjøre det enda mer komplisert, så har jeg hørt at Kodiaq mest sannsynlig også kommer i en L&K versjon, så at en lurer på hvilken bil som faktisk skal være toppmodellen/flaggskipet er jo meget forståelig.

Skoda selv mener at Superb skal være det, men da må de nok snart finne på noe mer med en eller annen modell for at kundene også skal være enige med dem...........

 

Endret av Superb lll
Skrevet

Ja man kan jo lure!

Om man ser på andre merker er det jo til tider like forvirrende kanskje, ka som er Audi sitt flaggskip? R8, RS6 eller kommende Q9. Enda flere klasse å velge mellom alt fra compact til suv og sportsbil hehehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...