Gå til innhold
Core2Duo

Kodiaq - Det nye flaggskipet?


Anbefalte innlegg

Har Kodiaq blitt det nye flaggskipet til Skoda? Det var jo ikke veldig mye å rope hurra for med tanke på prisene i forhold til Superb. Og nå kommer Kodiaq i både RS, Scout og SportLine! 

Ikke at det har så mye å si, for mitt vedkommende, men Skoda har jo hele tiden gått ut med at Superben fortsatt skal være "det største og beste" i modellutvalget til Skoda. For meg så ser det ikke slik ut noe mer. Det hadde vært litt spennende å høre hva de nå sier om dette, hvertfall nå i det siste. 

Kom gjerne med synspunkter og diverse dere her ute, kanskje har dere hørt noe annet enn hva jeg har hørt i fra Skoda også? Skal Superb fortsatt være flaggskipet, eller tar nå Kodiaq over allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaggskip avgjøres jo ofte av den høyeste prisen i modellserien kanskje å i så måte blir jo Kodiaq flaggskipet til Skoda, i allefall prismessig. Men så kan man vel ikke sammenligne slik på tvers av klasser, Superb er fremdeles flaggskipet blandt deres personbiler mens Superb er flaggskipet mellom de to SUV modellene de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke bekreftet noen vRS modell? Er vel kun Scout og Sportline som er bekreftet.... Men ryktebørsen sier jo att en vRS er på tur, men det gjorde den jo også med Superb helt frem til Sportline kom.... Jeg vet ikke om Superb og Kodiaq i det hele tatt kommer med vRS, men det er i alle fall noe jeg håper på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Salcin skrev:

Nå er det vel ikke bekreftet noen vRS modell? Er vel kun Scout og Sportline som er bekreftet.... Men ryktebørsen sier jo att en vRS er på tur, men det gjorde den jo også med Superb helt frem til Sportline kom.... Jeg vet ikke om Superb og Kodiaq i det hele tatt kommer med vRS, men det er i alle fall noe jeg håper på!

Det er bekreftet at det kommer en RS, jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan definerer en et flaggskip da?

  • Er det dyrest bil/modell, så er det Superb
  • Er det bilen med størst tilgjengelige motor, så er det Superb
  • Er det lengst bil så er det Superb
  • Er det best beinplass, så er det Superb
  • Er det bilen med mest utstyr, så er det Superb
  • (Er det bilen med raskest akselerasjon eller toppfart, så er det Superb, en helt uvesentlig sak egentlig) 

 

  • Er det bilen med størst bagasjerom, så er det Kodiaq
  • Er det bilen med høyest bakkeklaring, så er det Kodiaq
  • Er det for muligheten av 7 seter, så er det Kodiaq 

 

Så hvordan en definerer dette og hvilke kriterier en skal legge til grunn vil jo bety en del, selv om jeg hverken har sett eller prøvet en Kodiaq, så vil etter hva jeg har listet opp her Superb fremdeles være flaggskipet etter min mening.

Selv om det kommer en vRS utgave av Kodiaq, så vil den jo ikke ta igjen Superb på noen som helst måte etter min mening, men at Kodiaq er en flott bil er det jo ingen tvil om.

 

Det var nå mine synspunkter, så får dere komme med deres, artig å se hvordan vi definerer dette på forskjellige måter :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan en skal plukke ut/definere kriteriene for et flaggskip vet jeg ikke som sagt, men jeg listet da opp noen punkter over her om hvorfor jeg mener at Superb er og blir flaggskipet til Skoda.

 

Men noe jeg ikke helt får til å rime er hva du skrev i et annet innlegg høyere opp i tråden her @Razor,

Sitat

Flaggskip avgjøres jo ofte av den høyeste prisen i modellserien kanskje å i så måte blir jo Kodiaq flaggskipet til Skoda, i allefall prismessig.

Det får jeg bare ikke til å stemme, for etter prislistene til Skoda så har faktisk Superb totalt tre modeller som er dyrere enn den dyreste Kodiaq.

Kodiaq

  • 2,0/180hk TSi, Style, 4x4, DSG 7, 7 seter = 571.700,-

 Superb

  • 2,0/280hk TSi, Style, 4x4, DSG 6 = 580.100,-
  • 2,0/280hk TSi, Sportline 4x4, DSG 6 = 606.600,-
  • 2,0/280hk TSi L&K 4x4 DSG 6 = 617.100,-

 

Så etter min mening så er fremdeles Superb flaggskipet, uansett hvilke kriterier som settes til grunn, men det er jo kun min mening.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier jo Skoda selv også at Superb fortsatt skal være flaggskipet til Skoda, så det er jo greit. 

Om man snakker pris, så er det snakk om at når Kodiaq RS er på plass, så tømmer den lommeboka di for hvertfall 600.000 kr, og kanskje noe mer også. Da er det pluselig "kniving" om plassen om et flaggskip kun skal bestå av pris. 

Nå er jeg litt i samme båt som @Superb lll , alt handler vel ikke kun om pris når det gjelder et flaggskip, men med alle nyhetene om Kodiaq for tiden, med både RS, i følge ryktene til over 600.000 kr, SportLine OG Scout, så følger jeg plassen til Superb begynner å bli truet av Kodiaq'en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Superb lll som du ser skrev jeg "kanskje å i så måte" om akkurat den saken, men det er vel ikke til å skyve under en stol at Kodiaq Sportline/Scout/RS fullspekket vil mest sannsynlig bli endel dyrere enn Superb...

Hovedpoenget mitt var vel mer at det blir litt feil å sammenligne SUV og personbil slik eller? Flaggskipet av personbilene blir vel Superb 2,0/280hk TSi L&K 4x4 DSG 6 men for SUV en mulig kommende Kodiaq RS....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg @Razor at Kodiaq og Superb er to helt forskjellige biler og klasser, og at en Kodiaq vRS mest sannsynlig vil bli mer kostbar enn Superb L&K tviler jeg heller ikke på. Bare en vanlig VW Tiguan øker jo kraftig i pris bare en velger 2,0/240hk TDi motoren, og en vRS utgave skal nok gjøre mer ut av seg enn at bare motoren blir byttet ut.

5891c26b1fbc3_Skjermbilde2017-02-01kl_12_06_01.thumb.png.b22466f0ee21e6d0cd416347a1a24568.png

Vi er nok mer enig enn hva det ser ut til, det var nok mest ordleggingen som gjorde at jeg undret litt, så lenge Superb i dag har 3 versjoner som koster mer enn Kodiaq.

For å gjøre det enda mer komplisert, så har jeg hørt at Kodiaq mest sannsynlig også kommer i en L&K versjon, så at en lurer på hvilken bil som faktisk skal være toppmodellen/flaggskipet er jo meget forståelig.

Skoda selv mener at Superb skal være det, men da må de nok snart finne på noe mer med en eller annen modell for at kundene også skal være enige med dem...........

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...