Gå til innhold
Wendel

Wendels Superb L&K 2.0TDI 190hk 4x4 DSG 2017

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann godtfolk!

Har i de siste par månedene gått å fundert på å gå til innkjøp av ny bil. Av tidligere biler har jeg gjerne valgt biler med et mer sportslig preg og har vært eier av blant annet Audi S4, BMW m3, BMW 325 med "lettere" modifisert motor (500hk/700nm) og en BMW 5-serie. Så når jeg nå skulle gå for ny bil, var jeg rimelig sikker på at jeg kom til å havne innenfor enten BMW eller Audi igjen. Men etter mye lesing og informasjonsinnhenting kom jeg også over Skoda. Den nye Superben gjorde meg med en gang litt nysgjerrig. Det var blant annet da jeg kom over dette forumet og har stadig vært innom å lest om folks erfaringer etc!

Alt i alt så bestemte jeg meg til slutt for å kontakte min lokale Skodaforhandler for å avtale prøvekjøring av den nye Superben. Jeg må si at jeg blei positivt overrasket og det endte opp med bestilling av ny bil der og da!

Bilen jeg endte opp med å bestille er en Moon White 190Tdi, 4x4, DSG, L&K Superb!

Av ekstra utstyr blei det: 

• Multiratt for DSG m/paddles og varme
  • Foldbart hengerfeste
  • Varme i frontrute
  • Baksetepakke
  • El. justerbart passasjersete fra baksete
  • Delingsnett
  • Skvettlapper foran og bak

Fikk også med 17" Nokian Vinterdekk. Spurte også selger om det var mulig å fjerne L&K merkingen og evt merkingen på bakluka, men han grein litt på nesa av dette. Men han skulle se om det lot seg ordne. Så håper han klarer å få til dette.

Estimert produksjons start var i uke 11, så selger regnet med at jeg måtte vente rundt 3 mnd på bilen, men kunne også gå lenger.  Selv krysser jeg fingrene for at ting skal gå raskere :P Så ventetiden blir lang, men håper den er verdt det! Gleder meg ihvertfall stort til å få denne bilen inn på tunet :D

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @Wendel :) 

Gratulerer med bestilling av ny bil, den ser jo veldig flott ut på papiret :) 

Veldig enig i mye av utstyret du har plukket med deg ekstra her, så får en jo bare håpe at du slipper å vente så lenge på denne bilen da :) 

Nå kan jo ikke min bil sammenlignes med hva du har valgt her, men jeg kan jo si at jeg er meget fornøyd med den jeg kjøpte i fjor våres. Har kun byttet trekket i lasterommet, fordi det ikke rullet seg sammen lenger. Så Skoda har overrasket meg stort i positiv retning :) 

Skrevet

Gratulerer så mye, og velkommen til forumet! Kom også fra BMW'er til Skoda på lik linje med deg, og er svært fornøyd... Har også tilnærmet den samme bilen og er svært fornøyd! Når det kommer til L&K merker og andre merker er dette svært lett å fjerne selv dersom forhandler skulle være vrang ?

Så får vi håpe ventetiden ikke blir for lang!

Skrevet

Velkommen @Wendel!

Gratulerer med bestilling! Er jo flere som har kommet fra tyske merker her og mange er fornøyd, så det blir spennende å se hva du mener etter hvert! :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Da har jeg mottatt en hyggelig tlf fra selger! Ringte meg idag tidlig å fortalte at bilen nå var ankommet og at jeg kunne få hente den allerede til Fredag :D Eneste ulempen var så klart at jeg reiser bort på arbeid på Fredags morgenen, så da sa selgeren at de skulle gi bånn gass å ha bilen klar allerede imorgen kl 12! Så langt er jeg meget imponert over oppfølging og service fra min Skoda forhandler :D

Så nå er det bare å glede seg og å komme seg i aktivitet for å få dette døgnet til å gå unna så fort som mulig :)

Skrevet
41 minutter siden, Wendel skrev:

Da har jeg mottatt en hyggelig tlf fra selger! Ringte meg idag tidlig å fortalte at bilen nå var ankommet og at jeg kunne få hente den allerede til Fredag :D Eneste ulempen var så klart at jeg reiser bort på arbeid på Fredags morgenen, så da sa selgeren at de skulle gi bånn gass å ha bilen klar allerede imorgen kl 12! Så langt er jeg meget imponert over oppfølging og service fra min Skoda forhandler :D

Så nå er det bare å glede seg og å komme seg i aktivitet for å få dette døgnet til å gå unna så fort som mulig :)

Dette høres jo meget flott ut da @Wendel :)  Her har du virkelig noe å glede deg til, litt synd at du reiser bort nesten med engang du får bilen din, men da har du jo noe fint som venter på deg når du kommer hjem igjen (såfremt du ikke kjører dit du skal da?) :)

Gratulerer med ny bil og lykke til med det nye vidunderet :D 

Ps!

Husk den obligatoriske «bildetvangen» som gjelder for de med ny bil på forumet her da, hehe ;););) 

Skrevet

Oi oi, den der var du heldig med ja! Imponerende av selger at de faktisk gidder å gjøre den ferdig ekstra tidlig!

Som @Superb lll sier, HUSK bilder! :)

For å få dagen til å gå kan du jo f.eks. finne frem kjørehansker og kjøpe inn flotte nye solbriller på nærmeste bensinstasjon ;)

Skrevet
8 timer siden, Superb lll skrev:

(såfremt du ikke kjører dit du skal da?) :)

Bilen blir såklart med ;) Er ikke så mange mila som skal kjøres, men den skal bli med å dulles litt med mens man er på jobb i helga :D 

7 timer siden, Tor2r skrev:

Oi oi, den der var du heldig med ja! Imponerende av selger at de faktisk gidder å gjøre den ferdig ekstra tidlig!

Ja, meget imponert over at de selv tok initiativ til å få den ferdig ekstra tidlig ferdig! Og biler skal så klart bli publisert :D

Skrevet

Da var bilen hentet :) Smertefri overlevering fra Skoda Grenland. Meget fornøyd med de sålangt!

Ikke akkurat det beste været for å ta bilder idag, ganske så regnfult. Men slenger ut et par kjappe medium dårlige mobilbilder :P

20170330_114840.jpg

20170330_114938.jpg

20170330_115010.jpg

IMG_1490874421208.jpg

Skrevet

Grattis med herlig kjøretøy! :D Nå er det bare å parkere 2-3 meter fra nermeste bil, unngå steinsprut og alt det der ;) 

Skrevet

Se her ja, gratulerer med ny bil, den ser meget flott ut @Wendel :)  Synd de ikke fikk fjernet bokstavene for deg, men det ordner du meget enkelt selv, det tok meg under 5 min å fjerne samtlige merker. Bruk fiskesene eller evt. tanntråd (det brukte jeg), og skjær bort tapen under bokstavene med den. Når bokstavene er borte så sitter det igjen taperester, som det bare er å ta tak i og dra forsiktig av. Drar du litt forsiktig i små tak her, så får du av hele tapen for hver bokstav og da går det fort. Alle limrester ble borte og jeg behøvde egentlig ikke rense eller vaske bort noe i det hele tatt, men tok likevel en liten forsiktig polering der bokstavene hadde stått for å være helt sikker på at alt lim var borte. :D 

Dette minner meget om den blanke hvite og hele fronten jeg også hadde for 1 år siden, men nå er den dessverre overøst med steinsprut. En utenlands trailer kjørte i en del singel som hadde drysset av en annen lastebil på E& gjennom Østfold, og dermed så fikk vi det meste her i fronten, og i over 100 km/t som jeg hadde så smalt det jo som rene maskingeværet. Forsøkte å telle litt når jeg tok bort alle de sorte prikkene etter vinterens søl og klin, men dessverre i fronten så er alle prikkene permanente i form av steinsprut, passerer glatt 60-70 stk tilsammen på panser og fanger foran....... Har vært en tur hos et MPS micropaint verksted og et lakkeringsverksted, men de ville ikke gjøre noe med dette. Vanskelig å få pent med så mange flekker og det er en av de verste lakkene de har med å gjøre for slik utbedring, så ble anbefalt å hellakkere både frontfangeren og panseret, men da får jammen pengene bein å gå på. Kunne jo selvsagt benyttet forsikringen til dette, men føler ikke helt at det er her jeg vil benytte meg av den uten bonustap, for da er det lenge til en der oppe igjen (med tanke på bonus) og andre ting kan skje fort når en har en tenåring i huset som snart ønsker å øvelseskjøre med bil.........

Her er det om å gjøre å følge @Tor2r sine gode råd om å parkere langt unna andre biler, og spes. så holder jeg meg unna biler hvor jeg ser det er barneseter montert, for de dørene går gjerne ekstra fort opp om ikke foreldrene passer godt på og det er det dessverre ikke alle som rekker før dørene allerede er åpne....... Men en har jo aldri kontroll på hvem som har parkert ved siden av bilen når en skal hente den igjen da selvfølgelig, og utrolig nok så står det en bil rett ved siden av min bil hver eneste gang, uansett hvor langt unna inngangsdøren til et handlesenter jeg parkerer. Ser nesten ut som alle mine biler fungerer som «magneter» for hvor andre skal parkere..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

• Siste Innlegg

• En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

• Andre nye innlegg

• Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
  • Opprett ny...