Gå til innhold
branes

Hundebur og barnevogn


Anbefalte innlegg

På grunn av familieforøkelse er vi nå på jakt etter ny bil. Her må det være plass til to voksne, (foreløpig) ett barn og en Golden Retriever. Selv er jeg rundt 200cm og har behov for en del plass. Problemstillingen er da å finne en bil som både har plass et bur som er stort nok til bikkja (f.eks denne https://www.autoload.no/produkt/hundebur/3g-variocage/variocage-enkelt-hundebur-xl) og barnevogn. Jeg tror og håper Skoda Superb kan passe her, da den har alt jeg ser etter ellers og er i riktig prisklasse. 

Spørsmålet er da om noen av dere Superb-eiere har noen formening om hvor mye plass som er igjen i bagasjerommet når man har satt inn ett bur av typen linket til over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tor2r skrev:

@Core2Duo du har jo hund og barn og alt sånn der ?

Iallefall bur, bikkje, samboer og Superb.. :D 

 

3 timer siden, branes skrev:

Spørsmålet er da om noen av dere Superb-eiere har noen formening om hvor mye plass som er igjen i bagasjerommet når man har satt inn ett bur av typen linket til over?

Jeg tenkte faktisk å leke meg litt med hvor mye plass det er igjen etter buret er satt inn, og hvor mye jeg eventuelt kan få greit inn i bagasjerommet når hundeburet er satt inn i bilen. Jeg har jo hatt buret inne i bilen før, og det er jo absolutt ingen knotete greie å sette inn, det er bare å plassere det rett inn og lukke luka.

Jeg har også litt større hundebur enn det du linker til, (https://www.petworld.no/no/artiklar/bilbur-aluminium-trixie-nr-4.html) men jeg kan da sammenligne litt med det du linker til og beskjære bort så du kan se hvor mye plass du vil ha igjen i bagasjerommet (ihvertfall i bredde-lengden).

Om du venter til lørdag som sagt, så kan jeg komme med litt mer utfyllende info og bilder om det er av interesse. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler på det sterkeste å kjøpe byr herfra: http://www.hundkarra.se/bilburar-13135399 her får du spesialtilpasset bur, så du får utnyttet plassen slik du vil... problemet med Superb er att den er i overkant smal baki, så er desverre forholdsvis lite med plass igjen er min erfaring :( 

Kan i alle fall drømme om å ha bur og vogna baki min bil.. Samboeren har jo selvsagt dratt i hus en altfor stor barnevogn :P Er faktisk nesten fullt bare med barnevogn :o 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute og tittet litt. Her har jeg da tatt ut både bagasjeromstrekk, og delingsnettet (nettet som henger i taket mellom bagasjerom og kupé sånn at ting ikke skal fly igjennom bilen ved en eventuell kollisjon)

Her kan du se litt hvor god plass jeg har. Her står det variable bagasjeromsgulvet oppe. Boksen som ligger foran buret er en vanlig europris-boks på 31 liter. 

17036770_10154296847011198_1943902312_o.thumb.jpg.d7d48e7abb7d3aea4363e5920b5859c6.jpg17036752_10154296846976198_1379146715_o.thumb.jpg.a85b21ebd15c5fdbaf1e60816b210f81.jpg

Buret ditt var 70 cm bredt, så da fant jeg fram målebåndet, og gjorde en improviserte litt med målerbåndet. Du vil da få plass på siden som tilsvarer ca den Leca-blokken jeg har satt fram.  Målebåndet er stilt inn på 70 cm. Bildet lyver nok litt her, du vil ha noe bedre plass i virkeligheten enn det ser ut på bilde. 17016150_10154296846941198_799300227_o.thumb.jpg.f4986daef95f435638ffc0b8f665a9d4.jpg

Her har du med gulvet senket (om du tar med dette, da). Om du i tillegg tar med (eller er det standard?) delingsnettet, så får du jo kanskje lagt noen lette ting oppå buret i tillegg. 17105913_10154296846861198_24655394_o.thumb.jpg.981ce6297fedcd79c96da7cc0a8416dc.jpg

Håper dette var til noe hjelp! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ny Superb og fikk denne levert nå i februar, har 2 unger og SVÆR bikkje på rundt 40 kg og bruker dette buret her: https://www.petworld.no/no/artiklar/herkules-g-line-condor-large-nr-11.html

dette er 10 cm bredere enn det du viser til og tror dessverre ikke du vil få plass til både vogn og bur, det du derimot vil få plass til senere er disse trillene (paraplytrille) Skal du ha plass til alt dette må du over på Kodiaq eller en annen SUV eller varebil med 5-7 seter.

Kan få fikset bilde av buret mitt til deg imorgen om du ønsker??

derimot med tanke på plass i baskete er denne bilen her HEEEELT overlegen og praktisk etter min mening?

Har selv hatt ett bakovervendt sete og ett fremovervendt til eldstemann i en vw passat, hyundai i40, her var det god plass i begge biler, men synes fortsatt at Superben har best plass, nå har minsten akkurat blitt stor nok til å sitte fremover og det er faktisk nå mulig at det sitter en voksen person imellom begge setene fremover eller 3 stk fremovervendte seter.

Er selv ca 170 cm (ikke kjempelang, men akkurat til å nå ned til bakken?) men minstemann på 3 år rekker ikke frem med beina til seteryggen foran??

Superben er allikevel en bil jeg vil anbefale på det sterkeste da som du sier bilen er innenfor din prisklasse?

Så kan man evt investere i en god skiboks?

Her fant jeg ett annet alternativ som kanskje kan hjelpe deg med å løse problemet da du da ikke trenger "buret" og som er godkjent i Norge mener jeg å huske?

Her kan man dele opp bagasjen med en skillevegg og evt en grind til bakluka og vips kan man utnytte den enorme plassen enda mer?

https://www.hundepoter.no/categories/hundegrinder-til-bil

Endret av Tomnep88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp, det er helt suverent. Og en ekstra takk til deg Core2Duo, utrolig hjelpsomt med bilder. Jeg ser nå at det kan bli vanskelig både med vogn og bur samtidig, men med god plass bak der vil det være lett tilgjengelig for å ta bur/vogn ut og inn etter behov. Vil tro det kan være et ok kompromiss, så det må nok bli løsningen all den tid vi ikke har så veldig lyst til å kjøpe en diger kassebil. Da skal jeg starte jakten på en Superb å prøvekjøre i løpet av de neste dagene.

Hvor stor forskjell er det plassmessig i Superb og Octavia? Octavia går jo også for å være en romslig stasjonsvogn, og vil kanskje også være tilstrekkelig for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har muligheten til å bytte på bur og vogn er absolutt Octavia godt også, men denne vil jo ha et mindre baksete, men går fint med bakovervendt sete der også.

Skjønner godt at det ikke er så fristende med kassebil.

litermessig har Octavia 610 liter bagasjerom mot 660 liter i Superben så noe vil man merke dette.

var selv innom octaviaen og hadde det ikke vært for at jeg syntes jeg fikk mye mer bil for litt ekstra penghadde det blitt Octavia.

Bare så det er lagt til så endte det jo med at svigers også kjøpte seg en superb uka etterpå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, branes skrev:

Hvor stor forskjell er det plassmessig i Superb og Octavia? Octavia går jo også for å være en romslig stasjonsvogn, og vil kanskje også være tilstrekkelig for oss.

Om man sammenligner bagasjerommet er forskjellen 50 liter med seter oppe. Med seter nede er det plass til hele 210 liter ekstra i Superb'en. Utenom det, så er det jo luksus og sitte i baksetet i en Superb. Det kommer du til å bli glad i! Jeg kommer jo fra en 15'modell Octavia, og ja, det er egentlig greie forskjeller, som du virkelig merker når du trenger plassen. Jeg hadde ikke vært i tvil på en Superb. :) Designet også er mye tøffere på Superb vs Octavia, etter min mening, nå for tiden, for å nevne det også. 

Så, Octavia vs Superb, definitivt Superb. Da har du klassens kanskje største bil, og du vil absolutt ikke angre når du får behov for den ekstra plassen bilen har å tilby. Mindre småfeil enn Octavia også, etter hva jeg har fått inntrykk av, og ikke minst ved videresalg når den tid kommer, så vil en Superb mest sannsynlig holde seg bedre i pris. For ikke å snakke om de som må sitte i baksetet, de får ingenting å klage over... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker følgende:

Sett inn barnevogna bygg eller kjøp en skillevegg. Hunden får den ledige plassen.

Kravet til sikring av hund er at den ikke skal kunne forstyrre føreren slik jeg tolker det og det blir ivaretatt av sete og gardin mellom bagasjerom og kupe.

Har selv aldri hatt bur men mye hund ( engelsk bulldog)og den er like fornøyd med plassen i bagasjerommet på kona sin Mini Cooper som i bagasjerommet på Octavian.

Hår overalt blir det uansett er min erfaring.

Lykke til

Legg merke til at det står bør og ikke skal

http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Hund+i+bilen

 

Endret av Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Helge skrev:

Kravet til sikring av hund er at den ikke skal kunne forstyrre føreren slik jeg tolker det og det blir ivaretatt av sete og gardin mellom bagasjerom og kupe.

En hund blir ansett som last i en bil, og last er påbudt å sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg ser at det er en stund siden tråden ble avsluttet og du har kanskje fått deg ny bil? ;)

Denne her https://www.petworld.no/no/artiklar/herkules-g-line-milan-medium-nr-4.html bruker jeg og har tenkt å plassere det i den nye superben. Da får jeg plass til en golden i buret og døra kan åpnes fint uten å komme borti bilen. Har også plass til barnevogn og et par medium kofferter. Hvis det kniper så hiver jeg skiboksen på taket..

 

 

Endret av Kaya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...