Gå til innhold
PaulusA

4x4 Haldex 5


Anbefalte innlegg

Har ikke erfaring med Haldex 5, kun ekte Quattro og Subaru Symmetrical drive.

Hvor godt leser Octavia underlaget for å legge inn permanent 4x4? Dvs ved is, snø, våt vei

Hvilke erfaringer har dere?

Endret av PaulusA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har erfaring kun fra ekte 4WD, (Toyota 4Runner, Nissan Patrol, Jeep Wrangler og Cherokee) og nå ny Skoda. Synes Haldex 5 er veldig god. Jeg merker ikke innkobling/utkobling. Relativt sømløst system dette.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke 4x4 på min bil, men jeg leser om flere som synes at det fungerer ganske bra, slik som også @Scout skriver her.

På min arb.bil så er jeg derimot ikke så imponert over dette systemet, men nå er det helt sikkert forrige generasjon Haldex vil jeg tro.......? Har en VW Transporter 2012 mod., den kan fort stå fast, spinne på flere av hjulene uten at det som burde ha grep ikke beveger seg. Har fulgt alle servicer på den bilen, og den har det også blitt byttet clutch på, så det er heller ikke noe sluring der. Skal legge til at den er ganske tungt lastet, men det burde vel kanskje gjøre at den skulle fått bedre grep, siden all vekt er over drivhjula, men det er jo uansett ikke riktig å sammenligne en kassevogn med en personbil.

Dem.bilen jeg prøvde før jeg bestilte min Superb i fjor vinter var en Superb 2,0/190hk TDi 4x4, og den ble jeg ganske imponert over fremkommeligheten på, selv med godt gasspådrag så bet den seg fast i underlaget, så jeg tror nok du vil bli ganske fornøyd jeg @PaulusA :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill

Jeg vet det er veldig store forskjeller mellom Haldex 3 og 4, og ytterligere forbedringer mot Haldex 5.

Jeg forstår at som 4WD system i seg selv er det ikke like godt som et permanent, men det jeg er ute etter av erfaringer er om dere vet/merker hvordan det legger seg inn permanent (før hastighetsforskjell mellom hjulpar) ved glatt føre. Det er nemlig det de skryter på seg at det gjør.

Takk Scout og Superb III, høres ut som at deres erfaring er at det oppfattes som permanent, Dvs sensorer har lest underlaget.

Noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid Kuga med Haldex 3 og Haldex 4 og nå Octavia med Haldex 5. Min oppfatning er at Haldex generelt fungerer veldig bra til normal kjøring. Det er ikke noe for hardcore terrengkjøring, men det er det vel heller ikke ment for. Til hverdags fungerer det utmerket, men det er helt klart forskjell i forhold til Torsenquattro eller Subarus permanente system, noe annet skulle vel bare også mangle. Jeg merket iallefall forskjellen mellom Haldex 3 på Kugaen min og Subarus system ved litt forsiktig testing på vinterføre. Jeg opplevde at Haldex 4 var mer permanent enn 3ern og at 5ern er en mellomting mellom v3 og v4 i hvor fort den kobler til, feks ved aks på asfalt med litt grus/småstein. Nå er det litt forskjell på biltypene mht vekt over fronthjulene på en Octavia med bensin og en Kuga med diesel, så det må man ta med i betraktningen, men for meg kjennes det som om 4ern var kjappere enn 5ern. 

Uansett fungerer Haldex 5 bra nok til å ta deg fram dit du skal og vel så det, så går det an å ha det ganske så morro på glatta med å få ut stjerten også :D Jeg er godt fornøyd og kommer garantert til å kjøpe en bil med 4x4 neste gang også (forhåpentligvis en Superb 280 TSI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testa spesielt innkobling da jeg prøvde 2016 mod Scouten hos forhandler. Jeg kjørte på grusvei, stoppa i en bratt oppoverbakke, og gassa hardt. Det gav momentan respons på alle fire hjula. Det var en 180 hk bensin. Når jeg fikk min 2017 mod kjørte jeg i starten en del på snøføre, og merka ikke annet en fin stabilitet og meget godt grep. Det er vel det som er greia med persobil 4WD. Du bør helst prøve en bil og se om det passer din kjørefølelse og kjørestil. Jeg forventer ikke så mye av slike systemer. For kjøring utenfor vei duger det ikke, selvsagt. Det gjør ikke bilen heller for den del ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger

Ja, forstår at det ikke blir det samme som permanent, men likevel greit for vanlig bruk. Jeg får bilen i april/mai så blir først til vinteren jeg får testet skikkelig.

Synes uansett at bilen virker god og bra nok for mitt bruk, kanskje holde meg unna jordet i 30 cm løssnø som Subaruen mestret, hehe, men må prøves det også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, PaulusA skrev:

Takker for tilbakemeldinger

Ja, forstår at det ikke blir det samme som permanent, men likevel greit for vanlig bruk. Jeg får bilen i april/mai så blir først til vinteren jeg får testet skikkelig.

Synes uansett at bilen virker god og bra nok for mitt bruk, kanskje holde meg unna jordet i 30 cm løssnø som Subaruen mestret, hehe, men må prøves det også ?

Neh. Klart det må prøves! Finn deg en gjørmepøl og dypp den nedi ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, gjørme skal bli. Plenty utpå jordet her. Blir vel snøbad tenker jeg, litt snillere mot lakken.

 

ja, tidligere kjørte jeg alltid med piggdekk hvis 4WD av samme grunn (skal stoppe også). Grunnet mye E18 kjøring er det piggfritt nå, men 225/44-17 dekk

Er litt nysgjerrig på hvordan den funker inn i svinger ved sørpe og dårlig grep på forhjulene med DSG, håper den da har lagt inn bakhjulene (ved gass) og clutcher ut hvis ikke gasspådrag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at det fungerer utmerket med kjøring i sørpe. Bilen går stort sett som et tog i den retningen du ønsker at den skal gå. Kan ikke si at jeg opplever frenetisk ESP blinking heller, men nå kjører jeg ganske konvensjonelle 205/55/16 på vinterdekka. Det gjør sitt til at bilen ikke sporer noe særlig.

 

På min Kuga hadde jeg 235/50/17 på vinteren og det hadde tendenser til plutselig kursendring ved fokkskavler og tildels sørpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klar sammenheng mellom bredde på dekk og egenskaper i slaps, men samtidig er bredere dekk bedre på is og normal E18 kjøring

Et dekk med åpent mønster er klart å foretrekke, spesielt hvis litt bredere dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo selvfølgelig noe med dekkbredde å gjøre, men ikke bare det. Valg av dekkmerke har også veldig mye å si, det samme med hvilken bil dekkene er montert på.

Jeg har bare hatt fwd privatbiler, så det er kun de jeg kan si noe om her, men fwd vs 4x4 har jo ikke noe å si for grep i sving eller bremselengder å gjøre.

 

Men for å ta de to siste bilene mine en VW Golf st.vogn 2014 som hadde 205/55-16" Continental ContiVikingContact 5 (piggfrie vinterdekk), og den jeg har i dag Skoda Superb st.vogn 2016 med 235/45-18" Nokian Hakkapeliitta R2 (piggfrie vinterdekk), så har jeg merkbart bedre grep i svinger og fremkommelighet ellers med min Superb på vinterføre enn hva jeg hadde med Golfen, og etter hva som stort sett står skrevet på nettet og i denne tråden så skulle det jo ha vært motsatt........

Men igjen, dette er jo helt forskjellige biler (vekt og størrelse), helt forskjellig motorisering, foskjellige egenskaper på dekk, etc, så dette blir vel litt sånn at det sjeldent kan settes en fasit uten unntak.......... ;) 

 

Bare så det er nevnt, så var jeg veldig skeptisk til å ha så brede vinterdekk, men det har vært helt uproblematisk. Skulle jeg ha kjøpt nye vinterdekk (til denne bilen) eller kjøpt den samme bilen ny igjen nå, så hadde jeg fremdeles valgt den samme dekkdimensjonen som jeg har på min Superb i dag. Den dimensjonen har jeg på både sommer -og vinterhjul, og det fungerer som nevnt helt ypperlig på det føret jeg har kjørt på denne vinteren, og det har vært snø, slaps, is og bar/våt asfalt, så de er godt prøvet på de fleste underlag. 

Men om jeg ville ha valgt en slik dekkdimensjon på en helt annen bil (merke/modell) vet jeg ikke, det må jo prøves først..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, valg av dekkfabrikat har også betydning. Det er store forskjeller på mønster i dekkene og de vil derfor oppføre seg forskjellig avhengig av bredde, vekt, føre etc.

Jeg kjører selv konsekvent på samme dimensjon sommer og vinter da jeg synes bilen oppfører seg best da. Dvs "original" dimensjon.

Et 225/235 dekk kan fungere veldig godt på bilermed litt tyngde. Octavia er sånt sett litt lett for 225, men jeg synes fordeler i bedre tørr, våt og is grep oppveier ulemper ved kjøring i løssnø og slaps.

Et faktum som ikke kan tviles på er at et smalere dekk graver seg bedre ned i slapset, men hvor godt avhenger igjen av mønsteret. Jeg har opplevd store forskjeller mellom ulike fabrikat og pigg/piggfri. Kjører mye og to biler så har kjøpt mye forskjellige dekk gjennom årene.

min konklusjon er at hvis man kjører mye på løssnø er det lurt med litt smalere dekk, men enda viktigere med et åpent mønster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste av alt er at man velger dekk etter sine behov. Kjører du 95% på godt brøytede eller bare veier har du fordel av  å ha bredere dekk. Og som med mye annet i verden; det lønner seg å kjøpe kvalitet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...