Gå til innhold
CitizenX

LED ryggelys


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde ettpar LED ryggelys liggende som jeg tenkte å teste på Skodaen. De var av typen prosjektor med cree pærer type bildet nedenfor. Var ikke fornøyd med lyset, sannsynligvis fungerer

denne typen litt dårlig med klare glass. Forsøkte lignende pærer på min gamle Suzuki Vitara og der var det et vanvittig bra resultat. 

s-l500.jpg

Selv om Skodaen faktisk har det beste ryggelyset jeg har vært borti originalt på noen av mine biler vil jeg ha bedre. Derfor bestilte jeg et sett med Osram LED pærer med et design omtrent som de orginale bare at det er LED pærer. Forhåpentligvis blir det en litt bedre lyseffekt som gjør at jeg blir helt fornøyd. 

 

Osram-LEDriving-P21W-Warm-White-Pack-Sho

 

  • 1 år senere...
Skrevet

Skiftet til LED ryggelys fra Extralys.no. Sendte en mail dit og fikk anbefalt en spesiell pære til min bil.
Det ble noe helt annet. Her er venstre ryggelyspære skiftet til ny. Se selv hvordan lyset kastes bakover.
På høyre side sitter fremdeles den gamle.

Spørsmål? Hva er den logiske forklaringen på at min Octavia tenner automatisk begge tåkelys foran når jeg setter bilen i revers.
Har en Octavia 180hk TDi stv.

 

Han broder

DSC_0405.JPG

Skrevet
11 minutter siden, Jan Broder skrev:

Skiftet til LED ryggelys fra Extralys.no. Sendte en mail dit og fikk anbefalt en spesiell pære til min bil.
Det ble noe helt annet. Her er venstre ryggelyspære skiftet til ny. Se selv hvordan lyset kastes bakover.
På høyre side sitter fremdeles den gamle.

oi! såpass! det der var jo veldig stor forskjell! Hva slags pære var det?

Skrevet

Ryggelyset: Ryggelyspære i LED som gir dobbel lysstyrke. Enkelt pærebytte og svært god effekt. Tilgjengelig som P21W, W17W og W21W.

Lett å skifte. Tok 10 min pr. side. kr 223,- pr. stk

Noen annet var tåkebaklysene foran - litt mer jobb - 15 min pr. side - men her var det STOR forskjell.
Disse kan faktisk brukes:  Vårt beste xenonsett med garanti for feilfri canbus/pæresjekk. Med dette settet kan du være trygg på at det fungerer godt på din bil. brukes til oppgradering av halogenlykter og gir 3-4 ganger sterkere lys. 1272,- pr. sett.
Nå har grøft/tåkelys samme farge som hovedlysne - og er faktisk veldig gode. (Må brukes med vett)

ryggelys.jpg

prosystem.jpg

Skrevet (endret)
10 timer siden, Jan Broder skrev:

Spørsmål? Hva er den logiske forklaringen på at min Octavia tenner automatisk begge tåkelys foran når jeg setter bilen i revers.
Har en Octavia 180hk TDi stv.

I manualen på min 16modell stod det i seksjon tåkelys med corner funksjon: 

Dog uten noen spess forklaring men er vel for å lyse opp rundt hjørnene foran på bilen bedre 

Sitat

 

CORNER-funksjonen slår automatisk på tåkelyset på den aktuelle bilsiden (f.eks. i en sving) når følgende vilkår er oppfylt.

v095
Blinklyset er på og forhjulene er dreid kraftig 1.
v095
Bilens hastighet er under 40 km/t.
v095
Nærlyset er slått på.
v095
Tåkelyset er ikke slått på.

Når bilen settes i revers kobels begge tåkelysene inn.

 

 

Endret av Ken
  • 10 måneder senere...
Skrevet

Antar det var disse @Jan Broder ?

Hvilken sokkel er det på ryggelyspærene i octavia ? (2016)

Trodde kanskje det var BA15S men er ikke som valg, så er vel kanskje P21W ...

Skrevet

Jeg sendte bare en mail til ekstralys.no - oppga bilmodell og årgang - fikk tåkelys LED og ryggelys LED i posten - betalte - monterte - og storfornøyd. Kan sikkert være P21W ja - de ser slik ut - men er usikker på sokkel. Send en mail til ekstralys.no - så får du garantert riktig.

  • 9 måneder senere...
Skrevet

Ja - det er veldig kjekt med ryggelys som funker og lyser. Dagens ledryggelys på eks. Tiguan er jo en vits. Det forteller kun bilen bak at du rygger - ja. Men de lyser jo ikke opp mer enn 15,5 cm bakover. En vits!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...