Gå til innhold
Moon Octavia

Moon Octavias Octavia Style 2.0 TDI 150hk 4x4 DSG 2017 FL


Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen min ble bestilt 14/2/17 og valgte Octavia 2.0tdi 4x4 dsg

Fargen på bil og felger var det SJEFEN i huset som fikk velge ut og da ble det Moon White med svarte Trius felger.

Utstyret som er tatt med i denne bilen utover standarutstyr er :

Elektrisk bakuke

Ryggekamera

Kessy ( nøkkelfri adgang start/stor )

Business pk delskinn

Vinterpakke

17" Trius black ( felger )

Reservehjul og jekk

Oppvarmet frontrute

Hastighetsbegreser

Oppvarmet ratt

Elektrisk førersete med minne

Takreling sølvfarget

Avtagbart hengerfeste

Skvettlapper foran og bak

Bagasjeromsmatte

Vinterhjul i 17 " med Bridgestone rx8a felger med Nokian hakka R2 dekk

Bilen er også sendt innom Swissvax Lillehammer for lakkbehandling.

Der skal dem  ett stegs polere bilen, sprite ned bilen, legge coating av typer C. quarts finest med tilsvarende glasscoating. Felger blir ikke behandlet da jeg ønsker å ta disse selv. Det er også mulig at jeg velger å kjøpe på 18-19" felger og dekk på sommersettet. Jeg tar gjerne imot tips her ??? :) 

Det var mye frem og tilbake på hva jeg skulle ta med av utstyr å ikke på denne, og ting vi vurderte var Navigasjon, elektrisk passasjersete, phonebox, Dcc og noen av assistpakkene.

Konklusjon ble at Navigasjon har vi ikke behov for og tlf funger greit. (hatt navi på tidligere biler)

Elektrisk passasjersete er begrensa hvor mye vi justerer.

Phonebox kunne vi tenkt oss men måtte da valgt navi

Dcc ble valgt bort da vi synes dette passa bedre i Suberb enn Octavia

Jeg klarer fortsatt rygge henger, lukeparkere osv. så jeg så ikke helt nytta av disse pakkene der hvor jeg bor. ( hadde jeg bodd mitt i en storby så hadde behovet endra seg. Det vi derimot angrer litt på at jeg ikke tok med var parkeringssensorer bak og foran. Badroad vile jeg ikke har (Da hadde jeg heller kjøpt scout). og Panoramatak er fint om sommeren men 5 mnd vinter i Norge gjør at økonomien må få bestemme.

Bilen er klar til levering onsdag 5/3/17 og vil si at bestilling,frakt og service fra forhandler har vært veldig bra.  Mellom 6 og 7 uker fra jeg bestilte bilen til den er klar for levering vi jeg si er meget bra. 

Jeg har valgt å prøve leasing i 3 år på denne etter nøye vurdering, så får vi se hvordan det fungerer og om jeg blir fornøyd. Bilens totalpris kom på 445000kr minus rabatt.

Og kunne vel egentlig gått opp på en LK versjon sånn prismessing, men vi ville ha svart interiør. Dette er vår første nye bil og vår første skoda så vi er veldig spent på om den innfrir vårt behov og våre kriterier. Når det kommer til Face liften så vil jeg forsatt si at jeg trenger litt tid for å " vokse" på meg det nye utseende på fronten, men dette tror jeg kommer seg ettersom det blir flere ute på veiene. 

Her er kritikk,ros, kjeft, tull og alt av kommentarer lov uten at jeg blir deprimert i ukesvis så kom gjerne med noen innspill. Jeg legger også ut noen bilder nå og noen når bilen er helt ferdig. Takk for et flott forum :) så kommer jeg tilbake med flere oppdatering på hva vi er fornøyd med eller missfornøyd med.

 

 

 

 

 

 

 

20170331_093958.jpg

20170331_094515.jpg

Skrevet

Gratulerer med ny bil!

Flott tråd med masse bra info om bilen din! Garantert mange som vil ha mye nytte av det du skriver ved valg av egen bil! Også er det så interessant å se hva andre vurderer av nødvendig og ikke nødvendig når det kommer til utstyr, der er vi alle så forskjellige! 

Bilen ser strålende ut!

Enig med deg mtp park.sensor. jeg er glad i mine :)

Skrevet (endret)

Tusen Takk Tor2r :)

Når det gjelder valg av utstyr så er behovene veldig forskjellig og smaken som baken, men økonomi og fornuft er med på å bestemme og " dempe" noe av kjøpegalskapen.  Men synes likevel dette er en godt utstyr bil til under 450 Tusen med 4x4 :)

 

 

Endret av Moon Octavia
Skrevet

Kom gjerne med tilbakemelding på cquartz finest. Har selv kontaktet Svisswax på Lillehammer og da nevnte de denne som en av behandlingene de tilbydde. :)

Ellers ser da dette ut som en veldig fin bil!

Angående felger så hadde jeg funnet noen tøffe 19'', selv om store felger som regel kanskje også går noe merkbart utover komforten på bilen. Men med DCC så kan jo det også "kompansere" noe for komforten (i den positive retningen).

Må legge til at jeg er i fortsatt ung alder, og jeg er nok der nå at ting skal se tøft ut, som f.eks store felger. :D

Skrevet

Blir nok enten 18 eller 19 etterhvert ? tipper på 18" da dem ikke kveler all komfort. 

Jeg skal gi deg tilbakemelding på C quarts når den tid kommer ? Er ikke så hønngammel selv eller ??

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Da har jeg hatt bilen noen dager og fått prøvd litt men ikke alt enda. Jeg har nok bestemt meg for å beholde de 17" svarte trius felgene på bilen til neste sommer da jeg synes dem var fin til hvit bil. 

Bilen et nydelig å kjøre og det eneste du hører av støy  kommer fra dekkene men dette er ikke sjenerende. Jeg sitter godt i bilen og bilen drar mer enn godt nok med 150hk.  Jeg har også fått testet bilen i mørket og må si det er et veldig trivelig interiør i bilen med tanke på belysning. Når det gjelder lys på bilen så kunne jeg ikke ønsket meg noe anneledes, fantastisk med ledlys i hovedlykter, baklys, skiltlys, lys under speil osv. Langlysene lyser veldig langt og vanvittig bredt selv om det er mørk og våt asfalt. 

7 DSG: En av de beste "automatkassene" jeg noen gang har kjørt. Jobber helt uanstrengt i motbakker og veldig smart med tanke på at den ikke girer i hytt å gevær. Den bremser også en del på gir i bratte utforkjøringer. Litt uvant i starten men etter litt kjøring så girer den sømløst på motorvei og bykjøring også. Terningkast 6

Bilen har nå gått 40 mil og regner med at den løsner litt etterhvert, men forbruket på blandet kjøring ligger på 0,56 på mila, og det synes jeg er veldig bra med Automat og 4x4

Pirk/Minus: 

Kunne tenkt meg ledlys inne i kupeen. Litt trang i døråpningene foran. Ikke så dynamisk å kjøre som Ford ( men mer lettkjørt ). 

Angrer ikke 1 sekund på at vi hadde bilen inne hos Swissvax. Vanvittig lett å holde ren og en glans som er bra tom. på hvit bil. Spennende å se hvor lenge dette varer. ( garanti i 2 år )

 

Endret av Moon Octavia
Skrevet

Så bra du er fornøyd da! Blank og fin! :D

Lønner seg ofte å ha bilen inne hos profesjonelle som vet å behandle biler. Betaler seg ofte i lettere vedlikehold for eieren. Er selv en amatør på området mer selv jeg klarer å gjøre det lettere for meg selv ved å ta to skikkelige runder i året

PS! Bra du har masse bilder i tråden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...