Gå til innhold
VordendeSkodaEier

Defa lader på Kodiaq


Anbefalte innlegg

Heisan. Jeg er ny på forumet og har for en stund tilbake bestilt meg en Kodiaq. Forventet levering i begynnelsen av juli, men ingen bekreftet dato enda.

Jeg har tenkt en del på dette med batteri og alt det elektriske utstyret som er i bilen. Jeg har som tillegg bland annet valgt å kjøpe Webasto som gjør at viftene trekker en del strøm.  Så vidt jeg har skjønt ut ifra teknisk spec så har Kodiaq noe som gjør at den lader batteriene når man bremser. Er dette + dynamo nok til å holde batteriet oppladet? Jeg regner med at bilen kommer til å bli utsatt for en del småkjøring.

Hva har dere andre Kodiaq-kjøpere tenkt rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke Kodiaq eier, men småkjøring generelt tror jeg ikke blir noe problem.

Med tanke på Webasto så snakkes det alltid om denne kjør-like-lenge-som-du-varmer-opp-regelen. Går Webastoen i 15 minutter bør du kjøre i 15 minutter etterpå.

Selv er det ikke alltid jeg overholder denne "regelen", f.eks. når jeg varmer opp bilen for å kjøre til barnehagen (slippe pakke på ungene). Har så langt ikke hatt noe batteri problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekstra lader er nok kanskje ikke så dumt, men jeg er ikke helt overbevist at det er nødvendig. Drivstoffvarmeren starter nemlig ikke i det hele tatt om det er for lite strøm på batteriet eller for lite drivstoff på tanken. Jeg har nå min andre privatbil med drivstoff varmer, og er vel på min 14-15 arb.bil med drivstoffvarmer, og her er det snakk både fabrikk -og ettermontert, og den eneste bilen som har gått tom for strøm var en Mercedes Sprinter, men det hadde ingenting med drivstoffvarmeren å gjøre i det hele tatt (og vi har flere hundre biler i vårt firma, så litt praktisk erfaring med drivstoffvarmere har vi).

Det som derimot er meget viktig er at drivstoffvarmeren benyttes minst 1 gang i mnd hele året! Gjerne 2 ganger i mnd, og den skal  A L D R I  benyttes mindre enn 15 min. Les utfyllende info her,

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler, selv uten varmer, som kun går på kortere turer bør lades jevnlig med ekstra lader, både sommer og vinter. Spesielt om vinteren er dette kritisk. Dynamo lader ofte godt, men korte turer er ikke nok.

Min erfaring er at hver tur bør være 25 min pluss for at det skal være liten risiko for gradvis tapping   av batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PaulusA skrev:

Min erfaring er at hver tur bør være 25 min pluss for at det skal være liten risiko for gradvis tapping   av batteri.

Er ikke dette for litt eldre biler da?

Tror jeg kan telle på "en hånd" de gangene jeg har kjørt i mer enn 25 minutter på nyåret nå. Standard tur her til jobb varer i 14 min, når latskapen eller været ikke er på min side har jeg til og med mange korte turer til barnehagen på 3 min :| La oss si at jeg kanskje har hatt 3 turer i måneden som var over 20 min. PS! Sier ikke at dette er oppskriften på godt hold av dieselbil altså! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tor2r skrev:

Er ikke dette for litt eldre biler da?

Tror jeg kan telle på "en hånd" de gangene jeg har kjørt i mer enn 25 minutter på nyåret nå. Standard tur her til jobb varer i 14 min, når latskapen eller været ikke er på min side har jeg til og med mange korte turer til barnehagen på 3 min :| La oss si at jeg kanskje har hatt 3 turer i måneden som var over 20 min. PS! Sier ikke at dette er oppskriften på godt hold av dieselbil altså! :)

 

Hehe, ingen garanti fra min side

Men, ved bruk av Ctek lader ser jeg lett hvor mye strøm det er på batteriet

Prøv og se, kanskje det fungerer helt Ok så lenge batteriet er nytt

I nyere biler har man mye høyere strømforbruk enn i gamle, og selv om dynamo er kraftigere er det fortsatt et problem ved småkjøring 

Endret av PaulusA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett litt uten å finne så veldig mye om den type lading, så akkurat hvordan den fungerer og hvor effektiv den ladingen er vet jeg ikke. Blir vel ikke veldig overrasket om det er med nogenlunde samme prinsipp som det er på enkelte Toyota Hybridene, men sikkert ikke identisk pga «patentbeskyttelse».

Må vel mer utpå noen utenlandske sider for å finne noe mer konkret vil jeg tro, eller muligens snakke med en forhandler/selger/teknikker/mekanikker.

Som deg @VordendeSkodaEier, så ser jeg det står i spesifikasjonene i prislista, men så mye mer enn det har jeg ikke funnet enda...........

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...