Gå til innhold
VordendeSkodaEier

Defa lader på Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan. Jeg er ny på forumet og har for en stund tilbake bestilt meg en Kodiaq. Forventet levering i begynnelsen av juli, men ingen bekreftet dato enda.

Jeg har tenkt en del på dette med batteri og alt det elektriske utstyret som er i bilen. Jeg har som tillegg bland annet valgt å kjøpe Webasto som gjør at viftene trekker en del strøm.  Så vidt jeg har skjønt ut ifra teknisk spec så har Kodiaq noe som gjør at den lader batteriene når man bremser. Er dette + dynamo nok til å holde batteriet oppladet? Jeg regner med at bilen kommer til å bli utsatt for en del småkjøring.

Hva har dere andre Kodiaq-kjøpere tenkt rundt dette?

Skrevet

Nå er jeg ikke Kodiaq eier, men småkjøring generelt tror jeg ikke blir noe problem.

Med tanke på Webasto så snakkes det alltid om denne kjør-like-lenge-som-du-varmer-opp-regelen. Går Webastoen i 15 minutter bør du kjøre i 15 minutter etterpå.

Selv er det ikke alltid jeg overholder denne "regelen", f.eks. når jeg varmer opp bilen for å kjøre til barnehagen (slippe pakke på ungene). Har så langt ikke hatt noe batteri problem.

Skrevet (endret)

En ekstra lader er nok kanskje ikke så dumt, men jeg er ikke helt overbevist at det er nødvendig. Drivstoffvarmeren starter nemlig ikke i det hele tatt om det er for lite strøm på batteriet eller for lite drivstoff på tanken. Jeg har nå min andre privatbil med drivstoff varmer, og er vel på min 14-15 arb.bil med drivstoffvarmer, og her er det snakk både fabrikk -og ettermontert, og den eneste bilen som har gått tom for strøm var en Mercedes Sprinter, men det hadde ingenting med drivstoffvarmeren å gjøre i det hele tatt (og vi har flere hundre biler i vårt firma, så litt praktisk erfaring med drivstoffvarmere har vi).

Det som derimot er meget viktig er at drivstoffvarmeren benyttes minst 1 gang i mnd hele året! Gjerne 2 ganger i mnd, og den skal  A L D R I  benyttes mindre enn 15 min. Les utfyllende info her,

 

Endret av Superb lll
Skrevet

Alle biler, selv uten varmer, som kun går på kortere turer bør lades jevnlig med ekstra lader, både sommer og vinter. Spesielt om vinteren er dette kritisk. Dynamo lader ofte godt, men korte turer er ikke nok.

Min erfaring er at hver tur bør være 25 min pluss for at det skal være liten risiko for gradvis tapping   av batteri.

Skrevet
2 timer siden, PaulusA skrev:

Min erfaring er at hver tur bør være 25 min pluss for at det skal være liten risiko for gradvis tapping   av batteri.

Er ikke dette for litt eldre biler da?

Tror jeg kan telle på "en hånd" de gangene jeg har kjørt i mer enn 25 minutter på nyåret nå. Standard tur her til jobb varer i 14 min, når latskapen eller været ikke er på min side har jeg til og med mange korte turer til barnehagen på 3 min :| La oss si at jeg kanskje har hatt 3 turer i måneden som var over 20 min. PS! Sier ikke at dette er oppskriften på godt hold av dieselbil altså! :)

 

Skrevet (endret)
3 timer siden, Tor2r skrev:

Er ikke dette for litt eldre biler da?

Tror jeg kan telle på "en hånd" de gangene jeg har kjørt i mer enn 25 minutter på nyåret nå. Standard tur her til jobb varer i 14 min, når latskapen eller været ikke er på min side har jeg til og med mange korte turer til barnehagen på 3 min :| La oss si at jeg kanskje har hatt 3 turer i måneden som var over 20 min. PS! Sier ikke at dette er oppskriften på godt hold av dieselbil altså! :)

 

Hehe, ingen garanti fra min side

Men, ved bruk av Ctek lader ser jeg lett hvor mye strøm det er på batteriet

Prøv og se, kanskje det fungerer helt Ok så lenge batteriet er nytt

I nyere biler har man mye høyere strømforbruk enn i gamle, og selv om dynamo er kraftigere er det fortsatt et problem ved småkjøring 

Endret av PaulusA
Skrevet (endret)

Har lett litt uten å finne så veldig mye om den type lading, så akkurat hvordan den fungerer og hvor effektiv den ladingen er vet jeg ikke. Blir vel ikke veldig overrasket om det er med nogenlunde samme prinsipp som det er på enkelte Toyota Hybridene, men sikkert ikke identisk pga «patentbeskyttelse».

Må vel mer utpå noen utenlandske sider for å finne noe mer konkret vil jeg tro, eller muligens snakke med en forhandler/selger/teknikker/mekanikker.

Som deg @VordendeSkodaEier, så ser jeg det står i spesifikasjonene i prislista, men så mye mer enn det har jeg ikke funnet enda...........

Endret av Superb lll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...