Gå til innhold
euphoria

Bolero eller Amundsen


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en Skoda, men jeg er litt usikker på hvilket infotainmentsystem som er aktuelt. Rent konkret, gir Amundsen noen fordeler sammenlignet med Bolero bortsett fra navigasjon? Så vidt jeg kan se er det bare skiltgjenkjenning og Media Command som ikke støttes, men sistnevnte ser jeg lite poeng med. Er skjermene av samme type (8" glassskjerm)?

Jeg er ikke interessert i et statisk navigasjonssystem da det er gammeldags og sjelden oppdatert. I min neste bil skal jeg istedet benytte Android Auto, som ved prøvekjøring nylig viste seg å fungere utmerket sammen med Amundsen. Det ser ut som Bolero har samme støtte for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hviken Skoda modell er det du vurderer da? Det er litt forskjeller på hvordan de forskjellige skjermene kan være, avhengig av hvilken bilmodell du vurderer. 

Får du valgt Canton lydanlegg på den bilen du vurderer om du velger Bolero? Jeg har ikke muligheten til å se igjennom alle alternativene akkurat nå, så derfor er deg greit om du kan konkretisere hvilken bil du vurderer @euphoria ;) 

Andre ting kan være f.eks. mangel på slot-muligheten for sd-kort til musikkfiler, men igjen så kan det være avhengig av bilmodellen, såfremt du ikke gjør det via mobilen og kabel, da betyr jo ikke det så mye i praksis for deg. Da er det vel snart bare annenhåndsverdien igjen, da kan det lønne seg å ha Amundsen og Navi, for de pengene får en igjen der og bilen blir enklere å selge/bytte inn. Men om du ikke har praktisk behov for hverken Amundsen eller navi, så er det jo kanskje ikke så viktig å tenke på hva det kan gjøre med verdien heller...........? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Superb lll said:

Hviken Skoda modell er det du vurderer da? Det er litt forskjeller på hvordan de forskjellige skjermene kan være, avhengig av hvilken bilmodell du vurderer. 

Får du valgt Canton lydanlegg på den bilen du vurderer om du velger Bolero?

Andre ting kan være f.eks. mangel på slot-muligheten for sd-kort til musikkfiler, men igjen så kan det være avhengig av bilmodellen, såfremt du ikke gjør det via mobilen og kabel, da betyr jo ikke det så mye i praksis for deg.

Takk for svar, @Superb lll.

Modellen er Kodiaq.

Canton er dessverre ikke aktuelt, da det forutsetter reservehjul, men jeg er ikke villig til å bytte bagasjeromsplass mot dette.

Musikk kjører vi antageligvis primært gjennom Android Auto (Google Play Music / Spotify), Bluetooth eller vanlig USB-pinne (har en USB-adapter for MicroSD om det skulle være aktuelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :)

Men her må du nesten avgjøre hva du synes er mest fornuftig ut i fra hvordan du skal bruke dette @euphoria, jeg personlig hadde valgt reservehjul, Canton og Columbus (evt. Amundsen), men det er kun kun min personlige mening. Å ikke ha reserve hjul om dekket er i stykker hjelper lite, men det kommer jo an på hvordan en prioriterer.

Ser jo ut i fra brosjyrene at det skal være den samme skjermen for Bolero, Amundsen og Columbus, men det står jo ikke helt konkret der, kun at det er en 8" kapasitiv skjerm. At Amundsen inneholder navi og Columbus har CD/DVD i tillegg til navi, og om du aldri skal benytte deg av navi systemet i bilen, så er det jo lite godt anvendte penger å betale noe for det, det vil kun ha med hvor populær bilen er for videre salg eller innbytte, men der kan det jo ha en del å si.........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at bagasjeplass under dørken blir veldig lite brukt, har hatt mange liter der i flere år nå.

Hadde nok gått for Canton ja, hei... vent, jeg gjorde jo det ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det ble Bolero, og den har en like stor og fin skjerm som Amundsen, så vidt jeg har forstått. @Petnub virker å være veldig fornøyd med sin, ser jeg ☺️.

Intern navigasjon tror jeg har ingen ting å si for annenhåndsverdien. Om få år vil ingen kjøpe statiske navigasjonssystemer under bilprodusentenes egne merkenavn. Da vil Googles system være ledende. Allerede ser vi at Mitsubishis toppmodell ikke har egen navigasjon, kun støtte for Android Auto og Apples system (som forøvrig ikke er i nærheten av å matche Google Maps). Nylig ble det også annonsert at Volvo og Audi vil ha Android Auto innebygget i sine kommende modeller.

Reservehjul er kjekt å ha når man trenger det, men det er lite sannsynlig ?. Ser poenget med plassen under dørken, og i min nåværende passat er det sånn, men i Kodiaqen er det ikke bare en liten brønn til et hjul. Der er rommet under dørken i hele bagasjerommets lengde og bredde, så de færreste kjøper bilen med bagasjeromsplate nettopp for å utnytte plassen. Jeg har 2 hunder, så skal ha et spesiallaget bur som utnytter plassen optimalt i hele lengden, halve bredden og halve høyden. Denne fantastiske bagasjeromsplassen er hovedgrunnen til at Kodiaq er blitt mitt SUV-valg ?.

Endret av euphoria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan,

Vil ikke blande meg inn i ditt valg, men jeg er VELDIG glad for at jeg kjøpte Amundsen. Har etablert trådløst nettverk i bilen og hvis du gir Amundsen Internett får du live oppdateringer om trafikk og tiden det tar. Bruker dette hver dag på vei til og fra jobb (68km hver vei), og ville ikke ha vært foruten.

Mange er fornøyd med bruk av mobilen til slikt, men den ønsker jeg å bruke til annet. Har iPod tilkoblet for lyd og vil derfor heller ikke låse USB porten til en telefon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at @euphoria har en veldig fornuftig vurdering ang. Bolero. Jeg bruker selv Android Auto mer enn den integrerte navi i Amundsen. Android Auto har støtte for Spotify og det gjør at alt kan kobles til ved hjelp av 1 usb kobling. De gangene jeg ikke gidder å koble til med kabel så spiller jeg musikk via BT.
Og Canton, @Superb lll, det er verdt hver eneste krone (ganger 3 :)).
Jeg kan også nevne at maksimal lydstyrke er vesentlig høyere via BT enn hva du får via USB (Android Auto).

Når det kommer til bagasjerom så er jeg enig med @PaulusA at plassen under gulvet blir sjeldent brukt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med å være enig i at @euphoria har valgt både fornuftig og riktig i forhold til hvilke behov han har.

Jeg for min del hadde tatt med innebygget navi, men så bra som de nye skjermene nå har blitt, så skal jeg moderere meg litt og også være helt enig i at Amundsen er et meget godt valg. 

Canton anlegget og reservehjul hadde jeg aldri kjøpt en Skoda uten, den saken er helt klar. Canton anlegget er verdt hver eneste krone og vel så det som du skriver @Arooo :) 

Jeg har revet i stykker dekk 2 ganger pga noe som har ligget i veibanen og jeg ikke la merke til, så bare de to opplevelsene er mer enn nok til at bil uten mulighet for reservehjul ikke blir vurdert en gang for min del. For å bli stående på en eller annen øde veistrekning uten noen form for muligheter til å kunne hjelpe seg selv ut av knipen, har jeg opplevd en gang for mye., så da forsvant det integrerte lydanlegget ut av bilen og inn med jekk og reservehjul i stedet. Kjøpte selgerens ord og spørsmål hvor ofte har du punktert da, og i de fleste tilfeller så vil du klare deg med skum eller kompressor, men det hjelper absolutt ingenting når det er hull/revne i dekket. Men dette er selvfølgelig kun personlige erfaringer og preferanser, andre vurderer dette helt annerledes og foretar sine prioriteringer ut i fra helt andre behov og synspunkter som passer best for dem. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 5/20/2017 at 11:04 AM, PaulusA said:

hvis du gir Amundsen Internett får du live oppdateringer om trafikk og tiden det tar. Bruker dette hver dag på vei til og fra jobb (68km hver vei), og ville ikke ha vært foruten.

Akkurat på dette området er Google best i klassen med det største datagrunnlaget og dermed de mest presise trafikkberegningene. Jeg reiser heller ingen lengre strekninger uten å følge med på trafikken. Jeg bruker også Waze til fotoboks- og fartsgrensevarslig m.m., og denne er for øyeblikket under beta testing på Android Auto, så til høsten regner jeg med at den er tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...