Gå til innhold
Sqvett

Beskyttelsesfolie til skvettlappmontering


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe meg skvettlapper fremme og bak da jeg kjører en del på dårlige veier og ser at bilen blir veldig fort skitten etter disse turene. 
Ser på Skodabutikken at det finnet et produkt som heter «Beskyttelsesfolie til skvettlappmontering». https://www.skodabutikken.no/shop/no/skoda/beskyttelsesfolie-til-skvettlappmontering-skvfol001-p I følge beskrivelsen MÅ man bruke dette ved montering av skvettlapper, men det står ikke så mye mer. Jeg hadde tenkt å gjøre det selv, men er litt skeptisk på å legge folie selv mtp luftbobler osv. 

Noen som har montert skvettlapper med folie som kan forklare hva det er?

Følger det bruksanvisning med?

Hva er egentlig hensikten med denne folien? 

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @Sqvett :) 

Skvettlapper er virkelig noe jeg anbefaler deg å montere så fort som mulig, de hjelper omtrent ingenting for søle og skitt, men de hjelper veldig for steinsprut og noe som nesten minner om «sandblåsing» av lakken i underkant av kanalen foran og i underkant fangeren bak.

Meningen med folien er å beskytte mot riper/rust pga av små steiner/sand/salt som fester seg i mellom skvettlappene og karosseriet.

Har ingen erfaring med hvordan det skal monteres, men vil tro det følger med monteringsanvisning i esken (uten at jeg har fasiten på det). 

Skrevet (endret)

Hei @Sqvett

Jeg kjøpte skvettlapper foran og bak til min nye Octavia.  Da bestilte jeg også med slik beskyttelsesfolie.  Det var 2 slike A4 folieark i en konvolutt som var merke SKV FOL 001. Om dette holder til alle 4 skvettlappene vet jeg ikke, men den inneholdt ikke noen beskrivelse på hvordan disse skal monteres eller settes på.  Kun 2 stk A4 folieark.

Jeg kjøpte skvettlapper for Octavia 2013-> , men nå viser det seg at disse ikke passer.  De bak passer i allefall ikke, mens de foran synes jeg heller ikke passer.  På de foran så ser det ut som ikke er festehull i hjulbuen, for på skvettlappen er det 3 festepunkter. 2 langs buen og en nede innerst.  For den som er nederst og innerst er det ikke noe plasthull for feste.  Jeg får undersøke litt rundt disse skvettlappene før jeg gjør noe mer.  

Jeg kjøpte skvettlapper og besyttelsefolie i skodabutikken.

GeirS

Endret av GeirS
Skrevet

Kontaktet Skodaforhandleren min og spurte, fikk samme svar som her i tråden, at det var for å beskytte lakk dersom det kom rusk mellom skvettlapper og karosseri. De kunne ikke gi noe god beskrivelse av montering av folie, annet enn at den måtte klippes til selv. Jeg bor litt upraktisk til mtp å levere bilen inn på verksted for å montere dem, så må ta en vurdering på om jeg skal bestille og «ta sjansen» på å gjøre det selv. Om noen har bilder av ferdig-monterte lapper med folie setter jeg pris på det.

GeirS: Jeg fikk spørsmål om jeg hadde 2017 facelift Octavia, da den ikke passet helt 100% med de skvettlappene som ble solgt per dags dato. Jeg har 2017 modell men ikke facelift, så dette skal ikke være problem for meg.

Skrevet

Fikk svar fra dem på mail. Og det er slik du sier, de bak passer ikke på facelift utgaven. Men nå har de oppdatert nettbutikken med info så da slipper andre kjøpe feil.

Skrevet

At fronten er forandret er det jo ingen tvil om når det gjelder FL utgaven av Octavia, men de har altså foretatt noen forandringer på fangeren bak også tydeligvis. Det ser en i hvert fall ikke med det blotte øyet, men det er kanskje synlig om en får «gammel» og faceliftet utgave ved siden av hverandre?

Har du sett de ved siden av hverandre @GeirS?

Ikke at det hjelper noe for hverken skvettlapper eller noe annet, er bare litt nysgjerrig på hva forandringene på fangeren bak var...........

Skrevet
2 timer siden, GeirS skrev:

Fikk svar fra dem på mail. Og det er slik du sier, de bak passer ikke på facelift utgaven. Men nå har de oppdatert nettbutikken med info så da slipper andre kjøpe feil.

Du kan be om å få pengene igjen eller riktig vare

Skrevet

Har fått tilbud om det. Men ikke surret meg rundt å fått ordnet det. Spurte om når skvettlapper bak er tilgjengelig. Ikke fått svar enda men oppdaterer så fort jeg hører noe.

GeirS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...