Gå til innhold
Salcin

Vårshine på 1,2,3


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som tiden er her! Foreslår og legge inn ett lite forslag til ett innlegg med ett forslag av en god vårvask/vårshine etter en hard vinter for bilene fulle av asfaltflekker, bremse-/piggdekkstøv, og annen trafikkfilm....

Bilene er fulle av "flekker" som sitter godt! Og trenger langt bedre vedlikehold enn vanlig vask for å bli klare til en ny runde med voks etc. Det trengs også ulike produkter for å fjerne det som sitter i lakken... Kan også legge til att det lønner seg og ikke begynne med en veldig møkkete bil, slik att produktene må jobbe med unødvendig støv, enkel shit...

1: Begynn med en avfetting/forvask som fjerner asfalt, oljeflekker fra vindu og ned! F.eks. Mac124 Prickbort (http://bilnerden.no/mac-124-prickbort?gclid=CIXDxOHLtNECFVtJGQod9YsH3A), denne virker best på en tørr bil... Fåes kjøpt i de fleste nettbutikker for bilprodukter, Statoil og  ellers har Rusta ofte tilbud på denne til 29kr literen.. La den virke noen minutter, men ikke tørke.

2: Legg også en forvask som Bilthamber surfex-HD (http://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd) på hele bilen som er rimelig alternativ, og som utvannes etter hva den skal brukes til! Bland den gjerne 1:5 når bilen skal få ny beskyttelse. Ellers er denne fin svakt blandet som 1:30 eller noe til hverdagsvask.. Det er alltid lurt med forvask foran enhver berøringsvask da man får fjernet mest mulig løs skjitt... Denne har de fleste  nettbutikker for bilprodukter.

3: Spyl bilen

4: Bruk forsvask som fjerner metallpartiklene.. Bilt Hamber Korrosol (eks http://bilnerden.no/bilt-hamber-korrosol),  eller Iron-X er gode produkter som fjerner det aller meste av piggdekkstøvet og bremsestøvet som har grodd seg fast i lakken! Bruk den gjerne på tørrest mulig bil, denne må heller ikke tørke inn på bilen.. Fåes kjøpt på bilxtra og de fleste nettbutikkene for bilpleie..

5: Spyl bilen

6: Håndvask slik du pleier :-), Gjerne med bøtte med Grit Guard

7: Nå er det igjen minimalt i lakken... Men for å fjerne det absolutt siste bruk claybar! Her finnes mange alternativer, men husk godt med clay lube. Bruk clay bare dersom du skal polere... Skal du bare legge voks, hopp over punkt7,8 og 9..

8:  Vask bilen godt og nøye med bilshampoo og svamp/vaskehanske.Og tørk den med en god egnet mikrifiberklut.

9: Polere bilen? Bruk helst med maskin, da får du absolutt best resultat. Her finnes det mange gode produkter, fra Scholl, Rupes, Menzerna, 3M og mange fler! 3M er lett å bruke da poleringsputer og korken på de forskjellige flaskene har like farger for best resultat! Skal du lese mer om dette, anbefaler jeg deg å lese deg opp litt på https://www.detailersclub.no/forums/topic/15789-guide-for-maskinpolering/ , Der er det en fin guide til å polere med maskin!

10: Legg beskyttelse! Voks, coat etc... Voks er enkelt for dem fleste av oss å legge, og er veldig hyggelig og legge på, og buffe av.... Lukter godt og blir kronen på verket! Bør legges vår og høst,... Gjerne en gang midt på sommeren dersom du er over snittet interessert, men husk å gjøre forarbeide t.o.m. Punkt 6 dersom du bare skal legge beskyttelse uten polering! Det finnes mange gode vokser, men Autoglym HD wax (https://bilpleiekongen.no/produkt/autoglym-high-definition-wax-box/) og Swissvax Shield (https://bilpleiekongen.no/produkt/swissvax-shield-voks-200-ml/#reviews) er 2 rimelige alternativer med god holdbarhet... 

11: Nyt synet av bilen, og merk hvor lett det er å vaske etterpå :-)

Håper dette var en enkel liste fra en som er litt interessert i bilpleie, men ikke er noen guru :-)

Edit: Legger ved en link for en kjapp fremgangsmåte som like gjerne virker på vår som sommer, videoen har samme fremgangsmåte som beskrevet over,  men da uten polering. I noen tilfeller valg  av produkt fra andre leverandører, men her velger du etter hvilken nettbutikk du handler på, for forskjellene er minimale!

 

Skrevet
På 29. mars 2016 at 1.02, Tor2r skrev:

I min lille verden ville jeg brukt clay også før voks. Samt clay etter håndvask

Selvsagt Håndvask før clay :-) har endret nå :-)

ang clay før voks, så er det vel delte meninger om dette... Bruker man clay, blir det merker... Og da mener jeg det ikke er andre utveier enn å polere før beskyttelse..

Skrevet
20 timer siden, Salcin skrev:

Selvsagt Håndvask før clay :-) har endret nå :-)

ang clay før voks, så er det vel delte meninger om dette... Bruker man clay, blir det merker... Og da mener jeg det ikke er andre utveier enn å polere før beskyttelse..

Ja, jo, ser jo egentlig den også. men blir det ikke merker om man også vosker og buffer der hvor det sitter partikler? Nesten så man må polere uansett, hehe, neida..

Skrevet
4 timer siden, Tor2r skrev:

Ja, jo, ser jo egentlig den også. men blir det ikke merker om man også vosker og buffer der hvor det sitter partikler? Nesten så man må polere uansett, hehe, neida..

Det som ikke går av etter iron-x, prickbort, og 2stk håndvask....'det tror jeg ikke løsner av å legge voks og buffe heller... Da må det nok clay til... Og bruker jo dessuten å være svært minimalt igjen til clay uansett etter en sånn vask

  • 4 uker senere...
Skrevet

Som latmanns sealer anbefaler jeg å teste Carpro Hydro2. Når du har vasket bilen så sprayer du på denne sealern på våt bil og spyler kjapt av. Bilen blir blank som fy og vannet preller av som vann på gåsa, det er helt rått. Lakken blir helt glatt slik at bilen blir lett å holde ren etter påføring. 

 

 

 

Skrevet

Latmanns sealer, :D

Vet man noe om varigheten på denne?

coatingen jeg bruker må jo påføres med små sminkepads O.o

Skrevet (endret)

Ser at det varer lenge på tak og panser, men ikke like lenge på sidene. Uansett er det så lett å legge at jeg gjør det omtrent hver andre eller tredje vask. Tok litt hydro2foam på forrige uke når jeg vasket og i dag spylte jeg bare av bilen så var den ren :) Absolutt anbefalt å teste, jeg er fast bruker og har brukt det på bilen siden den var ny. 

 

Bilde av bilen etter berøringsvask med hydro2foam for en uke siden og skylling med høytrykk i dag. Siden vask forrige helg har jeg kjørt ca 70 mil.

image.jpeg

image.jpeg

Endret av CitizenX
Skrevet

Se der ja! når det er såpass lett så er det ikke krise at det ikke holder så lenge nei. Skal teste ut! :)

Skrevet

Helt sikkert supert å bruke i tillegg til, som en ekstra beskyttelse som også hjelper grund voks/sealer... Men tror ikke jeg kun ville gått for denne løsningen.. For poenget er vel å få en bil som er fin i lakken!

Så dersom man legger godt arbeid i å vaske godt ned en bil og helst polerer den... Så er det så utrolig lite jobb å legge en voks som holder lenge! Pluss att det er jo den største kos jobben man kan ha innen bilpleie!

Men som sagt, sikkert fint å bruke i tillegg... Da holder sansynligvis voksen lenger også siden den får såpass med hjelp

Skrevet

Ja, absolutt, må ha noe skikkelig i bunnen ja. Venter bare på et par ledige dager nå så skal jeg sette i gang med vårpussen (ja, litt sent, men to unger under 3 år her).

Skal polere (en runde med s30 skal holde i år), så kjører jeg på med Gtechniq C1 + C2v3. 
C2v3 er også veldig enkel å legge på, spray og tørk, enkelt og greit. Glans på svart bil er hinsides og vann ligger 5 cm over lakken ^_^

  • 8 måneder senere...
Skrevet
På 3.5.2016 den 14.00, Tor2r skrev:

Ja, absolutt, må ha noe skikkelig i bunnen ja. Venter bare på et par ledige dager nå så skal jeg sette i gang med vårpussen (ja, litt sent, men to unger under 3 år her).

Skal polere (en runde med s30 skal holde i år), så kjører jeg på med Gtechniq C1 + C2v3. 
C2v3 er også veldig enkel å legge på, spray og tørk, enkelt og greit. Glans på svart bil er hinsides og vann ligger 5 cm over lakken ^_^

Så bra! Scholl S30 gir flott avslutning på lakken den, testet forøvrig Scholl S20 black, som er en komplett enstegspolering/korrigering i sommer! Og denne overrasket! Den korrigerte greit vekk det som måtte vekk, og etterlatte ett resultat som var godt veldig bra! Tenkte var greit å nevne i forhold til S30 som ikke korrigerer noe særlig 

Skrevet

I år må jeg nok kjøre på med noe som korrigerer litt mer ja. Har kommet litt ymse av småmerker i det siste. Ingenting stort. Kanskje jeg må gå for s20 Black da ?

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg holder meg nok til samme oppskrift :) Grundig nedvask, og en runde med scholl s20 black (regner jeg med holder på ny bil :P) som forøvrig er en helt fantastisk enstegs med DA maskin, etterfulgt av Swissvax Shield på karosseri og Swissvax Autobahn på felger :) Ser veldig frem til å komme igang!

  • 3 uker senere...
Skrevet

Ikke akkurat denne, men denne kommer vel i gruppen: quick detailer eller noe sånt tror jeg. Har selv en som heter "Optimum no rinse"

Jeg har selv brukt den mellom vasker dersom bilen har vært LETT skitten på sommerstid. Aldri på vinter da. Er vel litt voks eller liknende i den som gir litt glans.

Eller er dette en liknende som @CitizenX bruker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...