Gå til innhold
Salcin

Vårshine på 1,2,3


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som tiden er her! Foreslår og legge inn ett lite forslag til ett innlegg med ett forslag av en god vårvask/vårshine etter en hard vinter for bilene fulle av asfaltflekker, bremse-/piggdekkstøv, og annen trafikkfilm....

Bilene er fulle av "flekker" som sitter godt! Og trenger langt bedre vedlikehold enn vanlig vask for å bli klare til en ny runde med voks etc. Det trengs også ulike produkter for å fjerne det som sitter i lakken... Kan også legge til att det lønner seg og ikke begynne med en veldig møkkete bil, slik att produktene må jobbe med unødvendig støv, enkel shit...

1: Begynn med en avfetting/forvask som fjerner asfalt, oljeflekker fra vindu og ned! F.eks. Mac124 Prickbort (http://bilnerden.no/mac-124-prickbort?gclid=CIXDxOHLtNECFVtJGQod9YsH3A), denne virker best på en tørr bil... Fåes kjøpt i de fleste nettbutikker for bilprodukter, Statoil og  ellers har Rusta ofte tilbud på denne til 29kr literen.. La den virke noen minutter, men ikke tørke.

2: Legg også en forvask som Bilthamber surfex-HD (http://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd) på hele bilen som er rimelig alternativ, og som utvannes etter hva den skal brukes til! Bland den gjerne 1:5 når bilen skal få ny beskyttelse. Ellers er denne fin svakt blandet som 1:30 eller noe til hverdagsvask.. Det er alltid lurt med forvask foran enhver berøringsvask da man får fjernet mest mulig løs skjitt... Denne har de fleste  nettbutikker for bilprodukter.

3: Spyl bilen

4: Bruk forsvask som fjerner metallpartiklene.. Bilt Hamber Korrosol (eks http://bilnerden.no/bilt-hamber-korrosol),  eller Iron-X er gode produkter som fjerner det aller meste av piggdekkstøvet og bremsestøvet som har grodd seg fast i lakken! Bruk den gjerne på tørrest mulig bil, denne må heller ikke tørke inn på bilen.. Fåes kjøpt på bilxtra og de fleste nettbutikkene for bilpleie..

5: Spyl bilen

6: Håndvask slik du pleier :-), Gjerne med bøtte med Grit Guard

7: Nå er det igjen minimalt i lakken... Men for å fjerne det absolutt siste bruk claybar! Her finnes mange alternativer, men husk godt med clay lube. Bruk clay bare dersom du skal polere... Skal du bare legge voks, hopp over punkt7,8 og 9..

8:  Vask bilen godt og nøye med bilshampoo og svamp/vaskehanske.Og tørk den med en god egnet mikrifiberklut.

9: Polere bilen? Bruk helst med maskin, da får du absolutt best resultat. Her finnes det mange gode produkter, fra Scholl, Rupes, Menzerna, 3M og mange fler! 3M er lett å bruke da poleringsputer og korken på de forskjellige flaskene har like farger for best resultat! Skal du lese mer om dette, anbefaler jeg deg å lese deg opp litt på https://www.detailersclub.no/forums/topic/15789-guide-for-maskinpolering/ , Der er det en fin guide til å polere med maskin!

10: Legg beskyttelse! Voks, coat etc... Voks er enkelt for dem fleste av oss å legge, og er veldig hyggelig og legge på, og buffe av.... Lukter godt og blir kronen på verket! Bør legges vår og høst,... Gjerne en gang midt på sommeren dersom du er over snittet interessert, men husk å gjøre forarbeide t.o.m. Punkt 6 dersom du bare skal legge beskyttelse uten polering! Det finnes mange gode vokser, men Autoglym HD wax (https://bilpleiekongen.no/produkt/autoglym-high-definition-wax-box/) og Swissvax Shield (https://bilpleiekongen.no/produkt/swissvax-shield-voks-200-ml/#reviews) er 2 rimelige alternativer med god holdbarhet... 

11: Nyt synet av bilen, og merk hvor lett det er å vaske etterpå :-)

Håper dette var en enkel liste fra en som er litt interessert i bilpleie, men ikke er noen guru :-)

Edit: Legger ved en link for en kjapp fremgangsmåte som like gjerne virker på vår som sommer, videoen har samme fremgangsmåte som beskrevet over,  men da uten polering. I noen tilfeller valg  av produkt fra andre leverandører, men her velger du etter hvilken nettbutikk du handler på, for forskjellene er minimale!

 

Skrevet
På 29. mars 2016 at 1.02, Tor2r skrev:

I min lille verden ville jeg brukt clay også før voks. Samt clay etter håndvask

Selvsagt Håndvask før clay :-) har endret nå :-)

ang clay før voks, så er det vel delte meninger om dette... Bruker man clay, blir det merker... Og da mener jeg det ikke er andre utveier enn å polere før beskyttelse..

Skrevet
20 timer siden, Salcin skrev:

Selvsagt Håndvask før clay :-) har endret nå :-)

ang clay før voks, så er det vel delte meninger om dette... Bruker man clay, blir det merker... Og da mener jeg det ikke er andre utveier enn å polere før beskyttelse..

Ja, jo, ser jo egentlig den også. men blir det ikke merker om man også vosker og buffer der hvor det sitter partikler? Nesten så man må polere uansett, hehe, neida..

Skrevet
4 timer siden, Tor2r skrev:

Ja, jo, ser jo egentlig den også. men blir det ikke merker om man også vosker og buffer der hvor det sitter partikler? Nesten så man må polere uansett, hehe, neida..

Det som ikke går av etter iron-x, prickbort, og 2stk håndvask....'det tror jeg ikke løsner av å legge voks og buffe heller... Da må det nok clay til... Og bruker jo dessuten å være svært minimalt igjen til clay uansett etter en sånn vask

  • 4 uker senere...
Skrevet

Som latmanns sealer anbefaler jeg å teste Carpro Hydro2. Når du har vasket bilen så sprayer du på denne sealern på våt bil og spyler kjapt av. Bilen blir blank som fy og vannet preller av som vann på gåsa, det er helt rått. Lakken blir helt glatt slik at bilen blir lett å holde ren etter påføring. 

 

 

 

Skrevet

Latmanns sealer, :D

Vet man noe om varigheten på denne?

coatingen jeg bruker må jo påføres med små sminkepads O.o

Skrevet (endret)

Ser at det varer lenge på tak og panser, men ikke like lenge på sidene. Uansett er det så lett å legge at jeg gjør det omtrent hver andre eller tredje vask. Tok litt hydro2foam på forrige uke når jeg vasket og i dag spylte jeg bare av bilen så var den ren :) Absolutt anbefalt å teste, jeg er fast bruker og har brukt det på bilen siden den var ny. 

 

Bilde av bilen etter berøringsvask med hydro2foam for en uke siden og skylling med høytrykk i dag. Siden vask forrige helg har jeg kjørt ca 70 mil.

image.jpeg

image.jpeg

Endret av CitizenX
Skrevet

Se der ja! når det er såpass lett så er det ikke krise at det ikke holder så lenge nei. Skal teste ut! :)

Skrevet

Helt sikkert supert å bruke i tillegg til, som en ekstra beskyttelse som også hjelper grund voks/sealer... Men tror ikke jeg kun ville gått for denne løsningen.. For poenget er vel å få en bil som er fin i lakken!

Så dersom man legger godt arbeid i å vaske godt ned en bil og helst polerer den... Så er det så utrolig lite jobb å legge en voks som holder lenge! Pluss att det er jo den største kos jobben man kan ha innen bilpleie!

Men som sagt, sikkert fint å bruke i tillegg... Da holder sansynligvis voksen lenger også siden den får såpass med hjelp

Skrevet

Ja, absolutt, må ha noe skikkelig i bunnen ja. Venter bare på et par ledige dager nå så skal jeg sette i gang med vårpussen (ja, litt sent, men to unger under 3 år her).

Skal polere (en runde med s30 skal holde i år), så kjører jeg på med Gtechniq C1 + C2v3. 
C2v3 er også veldig enkel å legge på, spray og tørk, enkelt og greit. Glans på svart bil er hinsides og vann ligger 5 cm over lakken ^_^

  • 8 måneder senere...
Skrevet
På 3.5.2016 den 14.00, Tor2r skrev:

Ja, absolutt, må ha noe skikkelig i bunnen ja. Venter bare på et par ledige dager nå så skal jeg sette i gang med vårpussen (ja, litt sent, men to unger under 3 år her).

Skal polere (en runde med s30 skal holde i år), så kjører jeg på med Gtechniq C1 + C2v3. 
C2v3 er også veldig enkel å legge på, spray og tørk, enkelt og greit. Glans på svart bil er hinsides og vann ligger 5 cm over lakken ^_^

Så bra! Scholl S30 gir flott avslutning på lakken den, testet forøvrig Scholl S20 black, som er en komplett enstegspolering/korrigering i sommer! Og denne overrasket! Den korrigerte greit vekk det som måtte vekk, og etterlatte ett resultat som var godt veldig bra! Tenkte var greit å nevne i forhold til S30 som ikke korrigerer noe særlig 

Skrevet

I år må jeg nok kjøre på med noe som korrigerer litt mer ja. Har kommet litt ymse av småmerker i det siste. Ingenting stort. Kanskje jeg må gå for s20 Black da ?

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg holder meg nok til samme oppskrift :) Grundig nedvask, og en runde med scholl s20 black (regner jeg med holder på ny bil :P) som forøvrig er en helt fantastisk enstegs med DA maskin, etterfulgt av Swissvax Shield på karosseri og Swissvax Autobahn på felger :) Ser veldig frem til å komme igang!

  • 3 uker senere...
Skrevet

Ikke akkurat denne, men denne kommer vel i gruppen: quick detailer eller noe sånt tror jeg. Har selv en som heter "Optimum no rinse"

Jeg har selv brukt den mellom vasker dersom bilen har vært LETT skitten på sommerstid. Aldri på vinter da. Er vel litt voks eller liknende i den som gir litt glans.

Eller er dette en liknende som @CitizenX bruker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...