Gå til innhold
Salcin

Vårshine på 1,2,3


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som tiden er her! Foreslår og legge inn ett lite forslag til ett innlegg med ett forslag av en god vårvask/vårshine etter en hard vinter for bilene fulle av asfaltflekker, bremse-/piggdekkstøv, og annen trafikkfilm....

Bilene er fulle av "flekker" som sitter godt! Og trenger langt bedre vedlikehold enn vanlig vask for å bli klare til en ny runde med voks etc. Det trengs også ulike produkter for å fjerne det som sitter i lakken... Kan også legge til att det lønner seg og ikke begynne med en veldig møkkete bil, slik att produktene må jobbe med unødvendig støv, enkel shit...

1: Begynn med en avfetting/forvask som fjerner asfalt, oljeflekker fra vindu og ned! F.eks. Mac124 Prickbort (http://bilnerden.no/mac-124-prickbort?gclid=CIXDxOHLtNECFVtJGQod9YsH3A), denne virker best på en tørr bil... Fåes kjøpt i de fleste nettbutikker for bilprodukter, Statoil og  ellers har Rusta ofte tilbud på denne til 29kr literen.. La den virke noen minutter, men ikke tørke.

2: Legg også en forvask som Bilthamber surfex-HD (http://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd) på hele bilen som er rimelig alternativ, og som utvannes etter hva den skal brukes til! Bland den gjerne 1:5 når bilen skal få ny beskyttelse. Ellers er denne fin svakt blandet som 1:30 eller noe til hverdagsvask.. Det er alltid lurt med forvask foran enhver berøringsvask da man får fjernet mest mulig løs skjitt... Denne har de fleste  nettbutikker for bilprodukter.

3: Spyl bilen

4: Bruk forsvask som fjerner metallpartiklene.. Bilt Hamber Korrosol (eks http://bilnerden.no/bilt-hamber-korrosol),  eller Iron-X er gode produkter som fjerner det aller meste av piggdekkstøvet og bremsestøvet som har grodd seg fast i lakken! Bruk den gjerne på tørrest mulig bil, denne må heller ikke tørke inn på bilen.. Fåes kjøpt på bilxtra og de fleste nettbutikkene for bilpleie..

5: Spyl bilen

6: Håndvask slik du pleier :-), Gjerne med bøtte med Grit Guard

7: Nå er det igjen minimalt i lakken... Men for å fjerne det absolutt siste bruk claybar! Her finnes mange alternativer, men husk godt med clay lube. Bruk clay bare dersom du skal polere... Skal du bare legge voks, hopp over punkt7,8 og 9..

8:  Vask bilen godt og nøye med bilshampoo og svamp/vaskehanske.Og tørk den med en god egnet mikrifiberklut.

9: Polere bilen? Bruk helst med maskin, da får du absolutt best resultat. Her finnes det mange gode produkter, fra Scholl, Rupes, Menzerna, 3M og mange fler! 3M er lett å bruke da poleringsputer og korken på de forskjellige flaskene har like farger for best resultat! Skal du lese mer om dette, anbefaler jeg deg å lese deg opp litt på https://www.detailersclub.no/forums/topic/15789-guide-for-maskinpolering/ , Der er det en fin guide til å polere med maskin!

10: Legg beskyttelse! Voks, coat etc... Voks er enkelt for dem fleste av oss å legge, og er veldig hyggelig og legge på, og buffe av.... Lukter godt og blir kronen på verket! Bør legges vår og høst,... Gjerne en gang midt på sommeren dersom du er over snittet interessert, men husk å gjøre forarbeide t.o.m. Punkt 6 dersom du bare skal legge beskyttelse uten polering! Det finnes mange gode vokser, men Autoglym HD wax (https://bilpleiekongen.no/produkt/autoglym-high-definition-wax-box/) og Swissvax Shield (https://bilpleiekongen.no/produkt/swissvax-shield-voks-200-ml/#reviews) er 2 rimelige alternativer med god holdbarhet... 

11: Nyt synet av bilen, og merk hvor lett det er å vaske etterpå :-)

Håper dette var en enkel liste fra en som er litt interessert i bilpleie, men ikke er noen guru :-)

Edit: Legger ved en link for en kjapp fremgangsmåte som like gjerne virker på vår som sommer, videoen har samme fremgangsmåte som beskrevet over,  men da uten polering. I noen tilfeller valg  av produkt fra andre leverandører, men her velger du etter hvilken nettbutikk du handler på, for forskjellene er minimale!

 

Skrevet
På 29. mars 2016 at 1.02, Tor2r skrev:

I min lille verden ville jeg brukt clay også før voks. Samt clay etter håndvask

Selvsagt Håndvask før clay :-) har endret nå :-)

ang clay før voks, så er det vel delte meninger om dette... Bruker man clay, blir det merker... Og da mener jeg det ikke er andre utveier enn å polere før beskyttelse..

Skrevet
20 timer siden, Salcin skrev:

Selvsagt Håndvask før clay :-) har endret nå :-)

ang clay før voks, så er det vel delte meninger om dette... Bruker man clay, blir det merker... Og da mener jeg det ikke er andre utveier enn å polere før beskyttelse..

Ja, jo, ser jo egentlig den også. men blir det ikke merker om man også vosker og buffer der hvor det sitter partikler? Nesten så man må polere uansett, hehe, neida..

Skrevet
4 timer siden, Tor2r skrev:

Ja, jo, ser jo egentlig den også. men blir det ikke merker om man også vosker og buffer der hvor det sitter partikler? Nesten så man må polere uansett, hehe, neida..

Det som ikke går av etter iron-x, prickbort, og 2stk håndvask....'det tror jeg ikke løsner av å legge voks og buffe heller... Da må det nok clay til... Og bruker jo dessuten å være svært minimalt igjen til clay uansett etter en sånn vask

  • 4 uker senere...
Skrevet

Som latmanns sealer anbefaler jeg å teste Carpro Hydro2. Når du har vasket bilen så sprayer du på denne sealern på våt bil og spyler kjapt av. Bilen blir blank som fy og vannet preller av som vann på gåsa, det er helt rått. Lakken blir helt glatt slik at bilen blir lett å holde ren etter påføring. 

 

 

 

Skrevet

Latmanns sealer, :D

Vet man noe om varigheten på denne?

coatingen jeg bruker må jo påføres med små sminkepads O.o

Skrevet (endret)

Ser at det varer lenge på tak og panser, men ikke like lenge på sidene. Uansett er det så lett å legge at jeg gjør det omtrent hver andre eller tredje vask. Tok litt hydro2foam på forrige uke når jeg vasket og i dag spylte jeg bare av bilen så var den ren :) Absolutt anbefalt å teste, jeg er fast bruker og har brukt det på bilen siden den var ny. 

 

Bilde av bilen etter berøringsvask med hydro2foam for en uke siden og skylling med høytrykk i dag. Siden vask forrige helg har jeg kjørt ca 70 mil.

image.jpeg

image.jpeg

Endret av CitizenX
Skrevet

Se der ja! når det er såpass lett så er det ikke krise at det ikke holder så lenge nei. Skal teste ut! :)

Skrevet

Helt sikkert supert å bruke i tillegg til, som en ekstra beskyttelse som også hjelper grund voks/sealer... Men tror ikke jeg kun ville gått for denne løsningen.. For poenget er vel å få en bil som er fin i lakken!

Så dersom man legger godt arbeid i å vaske godt ned en bil og helst polerer den... Så er det så utrolig lite jobb å legge en voks som holder lenge! Pluss att det er jo den største kos jobben man kan ha innen bilpleie!

Men som sagt, sikkert fint å bruke i tillegg... Da holder sansynligvis voksen lenger også siden den får såpass med hjelp

Skrevet

Ja, absolutt, må ha noe skikkelig i bunnen ja. Venter bare på et par ledige dager nå så skal jeg sette i gang med vårpussen (ja, litt sent, men to unger under 3 år her).

Skal polere (en runde med s30 skal holde i år), så kjører jeg på med Gtechniq C1 + C2v3. 
C2v3 er også veldig enkel å legge på, spray og tørk, enkelt og greit. Glans på svart bil er hinsides og vann ligger 5 cm over lakken ^_^

  • 8 måneder senere...
Skrevet
På 3.5.2016 den 14.00, Tor2r skrev:

Ja, absolutt, må ha noe skikkelig i bunnen ja. Venter bare på et par ledige dager nå så skal jeg sette i gang med vårpussen (ja, litt sent, men to unger under 3 år her).

Skal polere (en runde med s30 skal holde i år), så kjører jeg på med Gtechniq C1 + C2v3. 
C2v3 er også veldig enkel å legge på, spray og tørk, enkelt og greit. Glans på svart bil er hinsides og vann ligger 5 cm over lakken ^_^

Så bra! Scholl S30 gir flott avslutning på lakken den, testet forøvrig Scholl S20 black, som er en komplett enstegspolering/korrigering i sommer! Og denne overrasket! Den korrigerte greit vekk det som måtte vekk, og etterlatte ett resultat som var godt veldig bra! Tenkte var greit å nevne i forhold til S30 som ikke korrigerer noe særlig 

Skrevet

I år må jeg nok kjøre på med noe som korrigerer litt mer ja. Har kommet litt ymse av småmerker i det siste. Ingenting stort. Kanskje jeg må gå for s20 Black da ?

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg holder meg nok til samme oppskrift :) Grundig nedvask, og en runde med scholl s20 black (regner jeg med holder på ny bil :P) som forøvrig er en helt fantastisk enstegs med DA maskin, etterfulgt av Swissvax Shield på karosseri og Swissvax Autobahn på felger :) Ser veldig frem til å komme igang!

  • 3 uker senere...
Skrevet

Ikke akkurat denne, men denne kommer vel i gruppen: quick detailer eller noe sånt tror jeg. Har selv en som heter "Optimum no rinse"

Jeg har selv brukt den mellom vasker dersom bilen har vært LETT skitten på sommerstid. Aldri på vinter da. Er vel litt voks eller liknende i den som gir litt glans.

Eller er dette en liknende som @CitizenX bruker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...