Gå til innhold
Salcin

Vårshine på 1,2,3


Anbefalte innlegg

Nå som tiden er her! Foreslår og legge inn ett lite forslag til ett innlegg med ett forslag av en god vårvask/vårshine etter en hard vinter for bilene fulle av asfaltflekker, bremse-/piggdekkstøv, og annen trafikkfilm....

Bilene er fulle av "flekker" som sitter godt! Og trenger langt bedre vedlikehold enn vanlig vask for å bli klare til en ny runde med voks etc. Det trengs også ulike produkter for å fjerne det som sitter i lakken... Kan også legge til att det lønner seg og ikke begynne med en veldig møkkete bil, slik att produktene må jobbe med unødvendig støv, enkel shit...

1: Begynn med en avfetting/forvask som fjerner asfalt, oljeflekker fra vindu og ned! F.eks. Mac124 Prickbort (http://bilnerden.no/mac-124-prickbort?gclid=CIXDxOHLtNECFVtJGQod9YsH3A), denne virker best på en tørr bil... Fåes kjøpt i de fleste nettbutikker for bilprodukter, Statoil og  ellers har Rusta ofte tilbud på denne til 29kr literen.. La den virke noen minutter, men ikke tørke.

2: Legg også en forvask som Bilthamber surfex-HD (http://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd) på hele bilen som er rimelig alternativ, og som utvannes etter hva den skal brukes til! Bland den gjerne 1:5 når bilen skal få ny beskyttelse. Ellers er denne fin svakt blandet som 1:30 eller noe til hverdagsvask.. Det er alltid lurt med forvask foran enhver berøringsvask da man får fjernet mest mulig løs skjitt... Denne har de fleste  nettbutikker for bilprodukter.

3: Spyl bilen

4: Bruk forsvask som fjerner metallpartiklene.. Bilt Hamber Korrosol (eks http://bilnerden.no/bilt-hamber-korrosol),  eller Iron-X er gode produkter som fjerner det aller meste av piggdekkstøvet og bremsestøvet som har grodd seg fast i lakken! Bruk den gjerne på tørrest mulig bil, denne må heller ikke tørke inn på bilen.. Fåes kjøpt på bilxtra og de fleste nettbutikkene for bilpleie..

5: Spyl bilen

6: Håndvask slik du pleier :-), Gjerne med bøtte med Grit Guard

7: Nå er det igjen minimalt i lakken... Men for å fjerne det absolutt siste bruk claybar! Her finnes mange alternativer, men husk godt med clay lube. Bruk clay bare dersom du skal polere... Skal du bare legge voks, hopp over punkt7,8 og 9..

8:  Vask bilen godt og nøye med bilshampoo og svamp/vaskehanske.Og tørk den med en god egnet mikrifiberklut.

9: Polere bilen? Bruk helst med maskin, da får du absolutt best resultat. Her finnes det mange gode produkter, fra Scholl, Rupes, Menzerna, 3M og mange fler! 3M er lett å bruke da poleringsputer og korken på de forskjellige flaskene har like farger for best resultat! Skal du lese mer om dette, anbefaler jeg deg å lese deg opp litt på https://www.detailersclub.no/forums/topic/15789-guide-for-maskinpolering/ , Der er det en fin guide til å polere med maskin!

10: Legg beskyttelse! Voks, coat etc... Voks er enkelt for dem fleste av oss å legge, og er veldig hyggelig og legge på, og buffe av.... Lukter godt og blir kronen på verket! Bør legges vår og høst,... Gjerne en gang midt på sommeren dersom du er over snittet interessert, men husk å gjøre forarbeide t.o.m. Punkt 6 dersom du bare skal legge beskyttelse uten polering! Det finnes mange gode vokser, men Autoglym HD wax (https://bilpleiekongen.no/produkt/autoglym-high-definition-wax-box/) og Swissvax Shield (https://bilpleiekongen.no/produkt/swissvax-shield-voks-200-ml/#reviews) er 2 rimelige alternativer med god holdbarhet... 

11: Nyt synet av bilen, og merk hvor lett det er å vaske etterpå :-)

Håper dette var en enkel liste fra en som er litt interessert i bilpleie, men ikke er noen guru :-)

Edit: Legger ved en link for en kjapp fremgangsmåte som like gjerne virker på vår som sommer, videoen har samme fremgangsmåte som beskrevet over,  men da uten polering. I noen tilfeller valg  av produkt fra andre leverandører, men her velger du etter hvilken nettbutikk du handler på, for forskjellene er minimale!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29. mars 2016 at 1.02, Tor2r skrev:

I min lille verden ville jeg brukt clay også før voks. Samt clay etter håndvask

Selvsagt Håndvask før clay :-) har endret nå :-)

ang clay før voks, så er det vel delte meninger om dette... Bruker man clay, blir det merker... Og da mener jeg det ikke er andre utveier enn å polere før beskyttelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Salcin skrev:

Selvsagt Håndvask før clay :-) har endret nå :-)

ang clay før voks, så er det vel delte meninger om dette... Bruker man clay, blir det merker... Og da mener jeg det ikke er andre utveier enn å polere før beskyttelse..

Ja, jo, ser jo egentlig den også. men blir det ikke merker om man også vosker og buffer der hvor det sitter partikler? Nesten så man må polere uansett, hehe, neida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tor2r skrev:

Ja, jo, ser jo egentlig den også. men blir det ikke merker om man også vosker og buffer der hvor det sitter partikler? Nesten så man må polere uansett, hehe, neida..

Det som ikke går av etter iron-x, prickbort, og 2stk håndvask....'det tror jeg ikke løsner av å legge voks og buffe heller... Da må det nok clay til... Og bruker jo dessuten å være svært minimalt igjen til clay uansett etter en sånn vask

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Som latmanns sealer anbefaler jeg å teste Carpro Hydro2. Når du har vasket bilen så sprayer du på denne sealern på våt bil og spyler kjapt av. Bilen blir blank som fy og vannet preller av som vann på gåsa, det er helt rått. Lakken blir helt glatt slik at bilen blir lett å holde ren etter påføring. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det varer lenge på tak og panser, men ikke like lenge på sidene. Uansett er det så lett å legge at jeg gjør det omtrent hver andre eller tredje vask. Tok litt hydro2foam på forrige uke når jeg vasket og i dag spylte jeg bare av bilen så var den ren :) Absolutt anbefalt å teste, jeg er fast bruker og har brukt det på bilen siden den var ny. 

 

Bilde av bilen etter berøringsvask med hydro2foam for en uke siden og skylling med høytrykk i dag. Siden vask forrige helg har jeg kjørt ca 70 mil.

image.jpeg

image.jpeg

Endret av CitizenX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert supert å bruke i tillegg til, som en ekstra beskyttelse som også hjelper grund voks/sealer... Men tror ikke jeg kun ville gått for denne løsningen.. For poenget er vel å få en bil som er fin i lakken!

Så dersom man legger godt arbeid i å vaske godt ned en bil og helst polerer den... Så er det så utrolig lite jobb å legge en voks som holder lenge! Pluss att det er jo den største kos jobben man kan ha innen bilpleie!

Men som sagt, sikkert fint å bruke i tillegg... Da holder sansynligvis voksen lenger også siden den får såpass med hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt, må ha noe skikkelig i bunnen ja. Venter bare på et par ledige dager nå så skal jeg sette i gang med vårpussen (ja, litt sent, men to unger under 3 år her).

Skal polere (en runde med s30 skal holde i år), så kjører jeg på med Gtechniq C1 + C2v3. 
C2v3 er også veldig enkel å legge på, spray og tørk, enkelt og greit. Glans på svart bil er hinsides og vann ligger 5 cm over lakken ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 3.5.2016 den 14.00, Tor2r skrev:

Ja, absolutt, må ha noe skikkelig i bunnen ja. Venter bare på et par ledige dager nå så skal jeg sette i gang med vårpussen (ja, litt sent, men to unger under 3 år her).

Skal polere (en runde med s30 skal holde i år), så kjører jeg på med Gtechniq C1 + C2v3. 
C2v3 er også veldig enkel å legge på, spray og tørk, enkelt og greit. Glans på svart bil er hinsides og vann ligger 5 cm over lakken ^_^

Så bra! Scholl S30 gir flott avslutning på lakken den, testet forøvrig Scholl S20 black, som er en komplett enstegspolering/korrigering i sommer! Og denne overrasket! Den korrigerte greit vekk det som måtte vekk, og etterlatte ett resultat som var godt veldig bra! Tenkte var greit å nevne i forhold til S30 som ikke korrigerer noe særlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg holder meg nok til samme oppskrift :) Grundig nedvask, og en runde med scholl s20 black (regner jeg med holder på ny bil :P) som forøvrig er en helt fantastisk enstegs med DA maskin, etterfulgt av Swissvax Shield på karosseri og Swissvax Autobahn på felger :) Ser veldig frem til å komme igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ikke akkurat denne, men denne kommer vel i gruppen: quick detailer eller noe sånt tror jeg. Har selv en som heter "Optimum no rinse"

Jeg har selv brukt den mellom vasker dersom bilen har vært LETT skitten på sommerstid. Aldri på vinter da. Er vel litt voks eller liknende i den som gir litt glans.

Eller er dette en liknende som @CitizenX bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Angående auto start/stop så fant jeg en ledning-fix: https://www.aliexpress.com/item/1005003162150780.html Med den montert aktiverer man bare en modus ved en kombinasjon av knappetrykk og så vips vil tenningen aldri kutte når motoren er i gang.   Jeg skulle gjerne hatt VCDS modul, men jeg har ingen bærbar pc eller nettbrett, så da må det også handles. Ikke har jeg noe bruk for det heller til noe annet, og ikke eier jeg garasje så mekkemulighetene begrenser seg. Er mer interessert i diagnoseverktøy for å vite om et verksted prater sant eller ei, så vi får se på sikt. OBDEleven benytter micro transactions som apper som enkeltfunksjoner og abonnements løsning, så selvom det ser bra ut på papiret ønsker jeg å eie verktøy fullt ut. Jeg misliker business modellen deres. Det burde eksistert en mellomting mellom de to som gjorde det rimeligere å koble opp med en mobiltelefon f.eks så hadde det vært mer interessant, samtidig at man eier verktøyet fullt ut uten noe nedbetalingsgreier eller annet. Jeg må ærlig si jeg liker oldschool looken til VCDS best, men jeg er liten lysten på å handle bærbar pc eller nettbrett som kun vil bli benyttet til dét formålet.  
    • Åja, nå ble det klart. Har ikke tenkt over det, men jeg sjekket gjennom menyene for lys nå, og finner ikke mulighet for å ta bort tenning av kurvelys ved svinging. Trodde det var "valgfritt". Men da må det kodes bort. Jeg foretrekker som sagt å spare hovedlysene og heller bruke parklys + grøfte-/tåkelysene som daglige kjørelys, så sant det ikke er mørkt. Jeg har kjøpt Xenonlook-pærer som bor hvitere og forhåpentlig bedre lys, men det gjenstår å se.  Og baklys burde i alle fall lyst i alle bryterposisjoner, det må også kodes inn. Det er en enkel affære, men man må ha rette utstyret. Post gjerne bilde når du har montert nye pærer. Spent på hvordan gule grøfte-/tåkelys ser ut.
    • Tåkelys ønsker jeg kun å aktivere manuelt, da tåkelys for meg kun er ekstrabelysning.   Jeg ønsker xenon lyktene påskrudd til enhver tid, sammen med led listen under. Så ønsker jeg også de rød led listene bak påskrudd som kjørelys uansett når. Dette for meg er hva kjørelys er og da må jeg velge manuell belysning som jeg jo benytter. Det eneste ankepunktet mitt når bryteren står i denne posisjonen er som nevnt at det er uønsket at tåkelys aktiveres ved blinklysbruk.   Jeg får nok bare prøve meg litt frem med de ulike pærene da alt av pærer rundt om skal bli oppgradert, så får man heller vurdere koding på sikt.
    • Jeg har også savnet at det automatisk tennes bedre lys på bilen enn det gjør i standardoppsettet. Det er tullete at det bare er led-stripa som kommer på automatisk som kjørelys. Det er nok styrt av EU, med ønske om energisparing: mindre strømforbruk = lavere drivstofforbruk. Mulig jeg misforstår hva du er ute etter. Men det er mulig å kode inn at tåke-/grøftelysene skal tenne automatisk som kjørelys når du starter bilen (i tillegg til parklys og led-stripa i hovedlampa). Det kan også kodes inn at baklys skal lyse samtidig. Dette altså når lysbryteren står i 0 (null) eller AUTO. Hvis du ønsker at både hovedlysa + tåke-/grøftelysa alltid skal lyse samtidig med lysbryteren i On (vridd helt til høyre), så er det sikkert mulig å kode det også. Men det er ikke lovlig og da har du et problem hvis du blir stoppa. Da må det kodes vekk igjen og bilen må vises på nytt (kontroller er muligens ikke et vanlig problem rundt deg). Men jeg nevner det fordi det ikke er like lett å reversere som å slå av tåke-/grøftelysa med bryteren. Start-stopp kan også kodes vekk, ja. Det gjøres ofte ved at innslagspunktet for batterispenning eller temperatur endres til en uoppnåelig setting. Det må nok brukes avansert kodeutstyr for dette, ikke billige kode- eller diagnoseapparater.
    • Det er både tåkelys óg kurvelys. Begge lyser om jeg aktiverer tåkelys. Så har man kurvelysfunksjonen som lyser opp korresponderende side som man svinger til avhengig av fart og hvor mye man svinger. Det jeg prater om er at jeg kan sitte med bilen i park, hjulene står beint frem, og hvor jeg så aktiverer enten blink til høyre eller venstre uten å røre rattet en millimeter. Da aktiveres også korresponderende tåkelys(jeg kaller dem tåkelys fordi det er hva de representerer for meg, da det er deres hovedfunksjon)   Jeg er ikke på noe sosiale medier, og hvis det med kodes med noe diagnoseverktøy så får jeg foreløpig se det ann litt. Jeg har nå også bestilt switchback pærer for å kunne teste litt frem og tilbake. Målet mitt er helst å kunne slippe unna med færrest mulig innstillinger hver gang jeg setter meg i bilen, akkurat som jeg gjerne også skulle ønsket å få kodet ut det tullete autotenning av/på som stopper motoren ved lyskryss. Jeg ønsker å kunne sette meg i bilen og vri om tenningen, og så tut og kjør.  Frem til nå har jeg hatt lysbryter på venstre side i full manuell modus så det alltid er fulle kjørelys på uansett tid på døgnet eller vær eller noe annet. Dette er det eneste som gir mening i mine øyne. Jeg kan la bryteren stå der uten å måtte vri av å på hver gang, hvilket er ønskelig. Med de switchback pærene så må jeg først aktivere tåkelys og så skru dem av og på igjen før de blir gule. Skulle helst ønsket å slippe det, men de pærene kan i det minste brukes uten å måtte kode noe, så mulig det får bli midlertidig.
    • Hei, nydelig bil! Kunne dere tatt kontakt dersom det en gang i fremtiden skal bli aktuelt å selge bilen? Er på jakt etter tilsvarende, men lite utvalg på finn om dagen
    • Hei. Lysene nede er nok ikke tåkelys. De lyser ut til sidene, og er vel å regne som kurvelys. Tåkelys er mere overalt-lysende, lys med god spredning men kort rekkevidde (og de kan gjerne være gule for ikke å blende føreren). Grunnen til at et kurvelys tenner når du setter på blinklyset og svinger, er at innersvingen skal lyses opp så fører har god belysning dit bilen skal svinge. Ikke egentlig for å komplettere blinklys. Det går sikkert an å kode vekk denne funksjonen, men jeg vet ikke hvordan. Du kan jo høre på FB, der er sikkert noen grupper som driver med eller formidler kontakter for å få gjort sånt. Jeg kjører veldig ofte med parklys + kurvelys som kjørelys så sant det ikke er mørkt. Da lyser begge, og da har jeg ikke funksjonen med tenning/slukking av en side. Jeg har kjøpt og skal montere Xenon-lookpærer, som lyser litt hvitere.
    • På min 2016 Scout står det i håndboken som følger bilen at den kan bruke opp til 0,5L olje per 100 mil og at det var i følge Skoda innafor når det kommer til garanti. Min bil har nå rullet ca. 200.000km og bruker rundt 0.25L per 100 mil hvilket jeg i starten syntes var mye og jeg syntes fortsatt det ikke burde være slik, men men. Mitt råd er og alltid ha hvert fall 1L liggende i bilen, for da spiller det ingen rolle hvor du måtte være når lampen lyser.
    • Jeg er i ferd med å oppgradere diverse belysning på bilen, og var for sen til å tenke på alt hva tåkelysene faktisk gjør på denne bilen. De er tåkelys(naturligvis), kurvelys og også lyser korrespondere side opp når du benytter blinklys når man bruker lysbryter i full ON eller kl 3 retningsmessig(jeg ønsker alltid å ha full kjørebelysning uansett da det for meg er viktig å bli sett. Auto er inget alternativ) Ettersom jeg ønsker gule tåkelys(kun pæren), så føler jeg det blir kræsj om det skal lyse opp gult på den ene siden nede, når det blinker orange ovenfor. Er det noen måte å deaktivere at det ene tåkelyset lyser opp hver gang man benytter blinklys(har allerede bestilt kraftigere blinklyspærer så jeg føler det er nok, i tillegg til kraftigere blinkere i speilene)?   Jeg har sett at noen selger såkalte switchback H8 led pærer som kan lyse hvitt eller gult i én og samme pære, men da må jeg handle enda flere pærer hvilket hadde vært ønskelig å slippe. De gule H8 LED pærene jeg har bestilt er allerede blitt sendt, så det hadde vært best om jeg faktisk kan bruke dem.    
    • Hei jeg har en karoq 2018 modell, fikk skiftet registerreim og vannpumpe i fjor sommer. Har nå fått en kjøleveske lekasje som tapper beholderen mye. Etterfyller en del , jeg har sjekket alle slanger , rør fra kjølevæske beholderen men der er alt tørt. Ser at ved det dekselet som er under motoren rett under registerreim er det en del kjølevæske og det lekker igjennom og bak til eksos. Det kommer ingen røyk eller væske noen andre steder. Kun under registerreim og ned på dekselet, kan dette være vannpumpen eller topp pakning som er defekt. Som sagt så ble registerreim og vannpumpe skiftet hos møller Førde mai 2023. Noen som kan hjelpe??     Siter  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Simplify Your Move with Nacka Flytt https://nackaflyttstad.se/ och Transport AB! At Nacka Flytt och Transport AB, we provide premium planning, packing, and moving services for private clients. With over 14 years of experience, we handle each item with exceptional care and precision. From fragile china to large furniture, we ensure secure packing, thorough protection, and on-time delivery. 🌟 Why Nacka Flytt och Transport AB? Expert Handling: Our experienced team uses cutting-edge techniques to keep your belongings safe and sound. Free Consultation and Quote: Take advantage of our complimentary inspection and receive a customized quote tailored to your needs. Complete Packing Supplies: We offer all necessary packing materials at no extra cost. Personalized Attention: We customize our services to meet your unique requirements, ensuring clear communication and a tailored moving experience. For a seamless and worry-free move, trust Nacka Flytt och Transport AB. Contact us today for your free consultation and quote, and let us handle all the details!
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
    • Gotta love it ! Min bluetooth tilkobling heter faktisk Iron Maiden 😃
×
×
  • Opprett ny...