Gå til innhold
tronna

Deres erfaringer med 150 1.4 TSI aut 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer min første post her inne :)

Skal ha ny bil, og Kodiaq er et av alternativene etter mye prøvekjøring.

Spørsmålet er hva deres erfaring er med ovennevnte motor. Jeg ble positivt overrasket over momentet i denne motoren, men er veldig fristet til å kjøpe 190 TDI for å ha det lille ekstra.

Den lokale forhandleren anbefaler 150 TSI.

De andre motorene anser jeg som uaktuell grunnet ugunstig prising.

Skrevet (endret)

Hei og velkommen til forumet @tronna :) 

Flott bil du vurderer, det er det ingen tvil om. Når det gjelder valg av motor så er jo det veldig individuelt hva en faktisk trenger og har behov for. 150hk TSi er en fin motor med et bra dreiemoment i forhold til hvor stor den motoren er, men du kan merke et manglende dreiemoment når du begynner å laste opp bilen med personer og last, og enda mer merkbart blir det om du henger en henger etter i tillegg. Den har ikke noe problem med å klare dette, så langt derifra, men du må gire ned og ha et høyere turtall for at det skal «skje noe» når du da trykker på gasspedalen.

Jeg har 1,8/180hk TSi i min Superb og det er en kjempeflott motor på alle mulige måter, men tragisk nok så har Skoda satt inn en DSG kasse som gjør at motoren er tunet ned fra 320nm til 250nm for det er max av hva den DSG kassa tåler av moment. I det daglige så merkes ikke dette i det hele tatt, men når en begynner å fylle opp bilen så merker en at DSG kassa velger et lavere gir enn hva den ville gjort ellers, og det resulterer jo igjen i et høyere forbruk og mer «mas» fra motoren fordi den går på et høyere turtall. Heller ikke noe problem dette, men om en da skal akselerere og/eller opp en skikkelig bakke, så ser en at turtelleren er vesentlig høyere opp enn hva i hvert fall jeg ønsker. Den ideelle bensinmotoren i min bil er nok 2,0/220hk versjonen, ikke for at en trenger det antall hk, men den motoren leverer et dreiemoment på 350nm, og det er mer passende for en bil med den str og lastekapasitet som Superb har.

Jeg skal ikke si hva som er det rette valget for deg, men om det er mulig så prøv Kodiaq med den motoren først, og en del i de situasjonene du kommer til å bruke den mest. Forsøk også å fyll den opp med både personer og last, og se om den motoren da oppfyller dine forventninger og behov. Evt prøv å gjør det samme i en Superb da de omtrentlig kan fylles med den samme vekten slik at du har noe å sammenligne med.

Den mest passende motoren til en Kodiaq med 4x4 vil etter min mening være 2,0/190hk TDi, men jeg hadde valgt 2,0/180hk TSi fordi en dieselmotor ikke passer til mitt kjøremønster.

Dette er selvfølgelig ingen fasit som nevnt, bare min personlige mening :) 

 

EDIT:

Jeg hadde 1,4/140hk TSi i min forrige bil (en VW Golf stasjonsvogn 2014), så det er den jeg sammenligner med når jeg skriver om hva jeg synes om den TSi motoren du vurderer. Jeg vet at det ikke er den samme motoren, men forskjellene er ikke så store, men vekta og størrelsen til Kodiaq er derimot betydelig større og tyngre enn hva Golfen er.........

Endret av Superb lll
Skrevet

Takk for et meget utfyllende svar @Superb lll.

Har vel i grunn innsett at det ikke er noe riktig svar her. 

Bruken tilsier at jeg skal ha diesel. Blir mest langturer. Men jeg bor 3 min fra bomringen til Oslo, og det kompliserer ting noe.

Jeg får vel bare ta stein, saks, papir med selger og se hva det blir :D

Fornuften sier bensin for fremtiden, lysten sier diesel for et litt bredere glis på vei opp fjellet til Vestlandet.

Skrevet

Bare hyggelig :) 

Nei skal noe til å kunne velge noe som passer for alle situasjoner en kan komme opp i, det viktigste er vel at en har det som passer best i daglig bruk. 

Som nevnt tidligere så hadde min evt. Kodiaq hatt en 2,0/180hk bensinmotor, men med det utstyret jeg vil ha så blir den bilen så kostbar at jeg heller ville valgt noe annet. Hadde heller da valgt en Skoda Superb 2,0/280hk TSi 4x4 L&K versjon og hatt «penger tilovers» i forhold til hva Kodiaq ville ha kostet meg slik jeg ville satt opp den. Men hverken kone eller budsjett tillater et slikt kjøp, så det er ikke noe å tenke på noen av delene ;) 

Med tanke på hvor du bor så virker det kanskje «mest fornuftig» med en bensinmotor, men jeg forstår godt hva du tenker på når du ønsker den største dieselmotoren for å ta deg opp fjellet med full bil.

Ja kanskje stein, saks, papir er den enkleste løsningen, hehe ;) 

Lykke til :) 

Skrevet

Gå for diesel, da kan smilet vokse med avstanden til de gærne Mdgerne i Oslo ?

150 Tsi tror jeg blir litt vel svak når du fyller opp bilen, har selv 2.0 TDi 150 i lille Octavia

Sjekk også hvilken girkasse du får, så ikke den lille DSG med tørr clutch

Skrevet

Tja, er jo litt redd for å bidra til å skape militante miljøforkjempere, men jeg får vel håpe at jeg klarer å kjøre fra elsyklene deres med dieselen ;)

Skrevet (endret)

Jeg har Kodiaq 150 TSI aut og 4x4 og jeg må si jeg ble svært positivt overrasket over motoren. Siden jeg bestilte i desember hadde jeg ikke fått testet den så jeg var litt redd den skulle bli litt veik i den store bilen, men det er den absolutt ikke. Akselererer fint i 100+ km/t på E18 og klarer fint en og annen forbikjøring på mindre veier til hytta. 

Det er heller ikke noe problem når vi fyller opp bilen med bagasje og takboks. Vi har riktignok to små barn og jeg kjører sjelden med henger eller mange voksne i bilen. Hvis du gjør det ville jeg kanskje vurdert en større motor eller diesel, men jeg angrer ikke ett sekund og er egentlig glad jeg tok det valget jeg gjorde. Etter flere Passater med diesel er det også herlig å slippe den "diesel-raklingen". Jeg syns det er merkbart mindre støy i min kontra demobilen med diesel jeg testet i mars, men det kan du sikkert få testet selv hos forhandler. 

Endret av Guardian
Skrevet

Hei @tronna 
Jeg har lik konfigurasjon på min Kodiaq som @Guardian og må si meg svært fornøyd med valget. Jeg prøvekjørte 190hk TDI i mars når den ble tilgjengelig hos forhandler, men ut i fra behov(småkjøring lokalt og på sikt litt pendling til Oslo) var bensin det valget som passet meg.
Differansen mellom 150hk TSI og 150hk TDI på ca. 30k er såpass stor at der kan du fylle mange liter bensin før du behøver tenke på at diesel er ca. 1 krone rimeligere å fylle pr. liter.
Som andre nevner er også støy med TDI en faktor.

For min del sitter det tre små barn i baksetet i hver sin bilstol, med diverse barnevogn og stellevesker osv... :S Blir jo litt vekt ut av det forsåvidt, men merker ikke forskjell med eller uten de og utstyret.
Kjørte på ferietur til Kristiansand og Stavern i sommer og det var utrolig ålreit. Forbruket var lavt, ned mot 0,65 pr. mil med fullt bagasjerom. Motorvei og hastigheter på 80-110 km/t var bare hyggelig. ^_^
Støy ifht. TDI klarer jeg ikke huske fra prøvekjøringen, men den var veldig stillegående på turen og er det også ellers i hverdagen. Spesielt ifht. min mors Toyota Rav4 med diesel som jeg kjørte her om dagen så er min TSI behagelig stillegående.

Men ønsker ikke starte diskusjon om TDI mot TSI, alt til sitt formål.

 

Skrevet

Valget mellom 150 TSI og 190 TDI var sykt vanskelig. Nærmest hipp som happ. Men da jeg ikke vil kjøre spesielt mye i Oslo gikk jeg for TDI, mest fordi den rett og slett er kraftigere.

Men den 150 TSI motoren var veldig fin i forhold til mange andre bensinmotorer jeg har kjørt på SUV. Helt klart et godt valg.

Skrevet

Ser den @PaulusA, TDI har jo en del mer drag, spesielt med 40 hk mer ^_^ Motoren er vel også rimelig stillegående sett opp mot litt eldre merker og modeller, det har vært litt utvikling.
Den skal jo også være godkjent ifht. utslipp, så er bare dieselforbud i Oslo eller andre byer som evt. byr på problemer.

Skrevet
5 timer siden, Krissme skrev:

Ser den @PaulusA, TDI har jo en del mer drag, spesielt med 40 hk mer ^_^ Motoren er vel også rimelig stillegående sett opp mot litt eldre merker og modeller, det har vært litt utvikling.
Den skal jo også være godkjent ifht. utslipp, så er bare dieselforbud i Oslo eller andre byer som evt. byr på problemer.

Ja, men det som er den største forskjellen er momentet. Sjekk dette. Jeg husker ikke tallene, men bør være 140-150 Nm

Støymessig noe helt annet enn de gamle pumpedyse motorene, men likevel ikke best i "klassen". Derimot kanskje litt "tøff støy" ved gasspådrag?

Ja, bare Oslo folket får ut MDG om 2 år håper jeg ting normaliserer seg

Skrevet

Det er så midt på blinken som det kan få blitt @PaulusA :)  Forskjellen på papiret er 150nm, 250nm vs 400nm, og det er faktisk veldig merkbart.

En større motor, flere hester og et høyere dreiemoment vil være veldig merkbart undre visse forutsetninger, men hvor mye det vil bety for den enkelte er det ikke så enkelt å si noe om.

Jeg personlig savner som jeg har nevnt både tidligere i denne tråden og flere andre en del nm i min Superb, mens andre gjør det ikke. Det kommer nok veldig an på hva en er vant til fra før av og hva en forventer. MEN, det er som sagt når bilen er fullastet og gjerne med henger etter at det er merkbart og jeg savner et høyere dreiemoment. Ved gasspådrag så skjer det ikke så mye før bilen girer noen hakk ned, det gir et høyere turtall (mer motorstøy) og og faktisk et høyere bensin forbruk. Så om en kjører mye med fullastet bil, og samtidig velger en relativt stor og tung bil med (for) liten motor, så kan en ende opp med et vesentlig høyere bensinforbruk enn hva en kan tro. Men det er jo igjen avhengig av tyngden på høyrefoten, og ikke minst hvor ofte en kjører med fullastet bil og evt en henger etter i tillegg.

Skoda Kodiaq er nok en type bil som fortjener en litt kraftig dieselmotor om jeg skal være helt ærlig, men det er likevel ikke det rette valget for meg. At 150 hk TSi fungerer helt greit og vel så det i en Kodiaq eller Superb for den delen er det ingen tvil om, det hele kommer an på hvilke behov en har og hvilke «kompromier» en vil inngå om en belaster sin bil/motor mye. Det vet som regel den enkelte personen best selv, og ikke minst så er det også et økonomisk spørsmål opp i det hele, for enkelte kanskje også et dieselforbud kan virke skremmende for hva en bør velge..........

Skrevet

Takk @Superb lll, kan nok takke min klisterhjerne når det gjelder tekniske spesifikasjoner.

Ja, du har helt rett. En liten motor vil ofte bruke mer drivstoff enn en større hvis den blir gående tungt eller på veldig høyt turtall.

F.eks brukte min Accord 2.2 Diesel ikke mer drivstoff enn en Peugeot 3008 med 1.6 TDi for svenskehandel. Ganske interessant når vektforskjellen mellom bilene er 200 kg og oppgitt forbruk nesten 20% høyere for min Accord. Begge brukte reelt ganske nøyaktig 0,58 for slike turer (Ned til Horten - så Moss Nordby og så tilbake). Ikke den gunstigste kjøringen.

Konklusjon, ville aldri hatt Kodiaq med mindre enn 150 TDi, helst 2.2-2.4 liter maskin, men det finnes ikke 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...