Gå til innhold
KimfraLesja

DSG "høyt gir" Superb 2014


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Hentet ny bruktbil idag,en Superb 2014 modell

Denne er utstyrt med dsg kasse.  

Har tilbakelagt ca 30mil iløpet av dagen.  Det jeg stusser ved er girvalget til dsg kassen. 

Jeg syns den altfor ofte ligger på for høyt gir.   Feks 6.gir i 80km

Dette er min første bil med dsg kasse så mulig det bare er uvant,men syns også motoren drar tungt når de er såpass høyt gir ved lave hastigheter

Eide før en Octavia Rs med manuell gir

 

Skrevet

Synes 6. Gir ved 80km/t høres helt normalt ut... Dersom det kommer en motbakke, vil bilen helt sikkert legge til 5. For eller noe?

Bilen velger vel ett gir som gir lavt turtall, og gir ett lavt utslipp :) 

  • Lik 1
Skrevet
1 time siden, Salcin skrev:

Synes 6. Gir ved 80km/t høres helt normalt ut... Dersom det kommer en motbakke, vil bilen helt sikkert legge til 5. For eller noe?

Bilen velger vel ett gir som gir lavt turtall, og gir ett lavt utslipp :) 

Som nevnt er dette min første bil med dsg. 

Ved at bilen velger et gir som gir lavt turtall øker jo også forbruket i displayet.

Igår kjørte jeg Dombås - Trondheim,på denne strekningen brukte jeg S og "manuell" på dsg kassa.

Snittforbruket endte på 0,48 i følget displayet. Dette syns jeg er bra med 5 personer i bilen + endel pakk.

Mener dere den hadde brukt mindre hvis jeg hadde hatt den i D?

Mulig jeg må lese meg litt opp på dette.

Min forrige bil en Octavia rs var det 6 trinns manuell kasse.  6.giret ble sjeldent brukt.

 

Skrevet

Jeg kan kun si at jeg har samme motoren, med 150 hk, men med 7DSG. Det syvende trinnet gir vesentlig lavere turtall enn sjette ved seks trinn. Likevel brukes dette ofte allerede ved 90, og ikke noe problem. Motoren går pent og girer ned ved belastning.

Mine tidligere biler med 6 trinn manuell reagerte forskjellig. Accord diesel Ok med 6 gir i 80, Outback Diesel ville ha 85+

Jeg snakker nå om flat vei ?

Skrevet

Jeg har kjørt en del leiebiler de siste årene, og i all hovedsak velger automatkasser høyt gir ved lavt gasspådrag i høy hastighet.

Skrevet (endret)

@KimfraLesja Grattis, det høres jo ut som en flott bil du har kjøpt

DSG-gearkassene er satt opp for å gi et gunstig drivstofforbruk, den vil velge et så høyt gear som mulig utifra belastningen på motoren. Ofte et høyere gear enn du selv hadde valgt, men så er den også rask til å geare ned når behovet er tilstede. Så en DSG vil geare oftere enn vanlige folk gidder. Men det er ikke noe å bry seg med, gearskifte skjer så raskt og ofte umerkelig at det er bare å la den holde på med sitt. Å geare en DSG manuelt er jo mulig, og det er greit å gjøre innimellom, f.eks kjøring i bakker eller bakkete veier.

Når det er sagt, så har motorene dobbelmassesvinghjul. Dette kan ha en tendens til å ryke litt tidlig, og mange mener det kommer av at motoren presses med belastning på lave turtall. Spesielt diesel, fordi de har en mer rykkete gange og det er spesielt merkbart fra tomgang og opp til 1500-1800 omdr. Hvis motoren belastes, spesielt når du kjører på 1200-1500 omdr. så er dette en stor påkjenning for dette svinghjulet. Men en DSG-kasse vil ofte geare ned når motoren belastes på slike turtall, så det er mindre problemer her. Og så lenge man er klar over dette, så har du muligheten å geare manuelt i slike situasjoner.

Et annet forhold som man må være obs på er at en dieselmotor har stort dreiemoment på lave turtall og drar veldig  godt nesten fra tomgang. Det er ikke nødvendig å ha noe særlig turtall, men dieselmotorer sliter litt med er tetting av partikkelfilteret og koksing. Dette kan komme av mye kjøring på lave turtall  (12-1500 omdr.) Dette er også noe som man må være klar over, spesielt hvis du har mye "småkjøring" og motoren ikke oppnår skikkelig driftstemperatur, og da mener jeg både vann- og oljetemperatur i motoren!

Kjør vakkert!

Endret av Sjåføren
  • Lik 1
Skrevet
12 timer siden, Sjåføren skrev:

@KimfraLesja Grattis, det høres jo ut som en flott bil du har kjøpt

DSG-gearkassene er satt opp for å gi et gunstig drivstofforbruk, den vil velge et så høyt gear som mulig utifra belastningen på motoren. Ofte et høyere gear enn du selv hadde valgt, men så er den også rask til å geare ned når behovet er tilstede. Så en DSG vil geare oftere enn vanlige folk gidder. Men det er ikke noe å bry seg med, gearskifte skjer så raskt og ofte umerkelig at det er bare å la den holde på med sitt. Å geare en DSG manuelt er jo mulig, og det er greit å gjøre innimellom, f.eks kjøring i bakker eller bakkete veier.

Når det er sagt, så har motorene dobbelmassesvinghjul. Dette kan ha en tendens til å ryke litt tidlig, og mange mener det kommer av at motoren presses med belastning på lave turtall. Spesielt diesel, fordi de har en mer rykkete gange og det er spesielt merkbart fra tomgang og opp til 1500-1800 omdr. Hvis motoren belastes, spesielt når du kjører på 1200-1500 omdr. så er dette en stor påkjenning for dette svinghjulet. Men en DSG-kasse vil ofte geare ned når motoren belastes på slike turtall, så det er mindre problemer her. Og så lenge man er klar over dette, så har du muligheten å geare manuelt i slike situasjoner.

Et annet forhold som man må være obs på er at en dieselmotor har stort dreiemoment på lave turtall og drar veldig  godt nesten fra tomgang. Det er ikke nødvendig å ha noe særlig turtall, men dieselmotorer sliter litt med er tetting av partikkelfilteret og koksing. Dette kan komme av mye kjøring på lave turtall  (12-1500 omdr.) Dette er også noe som man må være klar over, spesielt hvis du har mye "småkjøring" og motoren ikke oppnår skikkelig driftstemperatur, og da mener jeg både vann- og oljetemperatur i motoren!

Kjør vakkert!

Takk for et utfyllende svar.

Kjenner meg igjen i dette med lavt turtall.

Syns på en måte 12-1500omdr er for lavt.

Uansett godt fornøyd med bilen.

 

Skrevet

Akkurat det med mye kjøring på lave turtall er jo velkjent, men DSG kassa er kjapp på å gire mye ned når jeg tråkker på så får blåst min motor ren ganske ofte ?

Ellers så er ikke ødelagte svinghjul noe tema på de fleste andre (ikke VW) dieselmotorer så vidt jeg vet, men husker det som veldig kjent fenomen fra 1.9 TDi også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...