Gå til innhold
JohnMartin

Garasjejekk


Anbefalte innlegg

Hei,

Nå begynner det å nærme seg dekkskift! O.o

Lurer i den forbindelse hvor dere plasserer garasjejekken?

Punktene for jekken som følger med er er jo ikke helt heldig å bruke. Siden det er en profil som stikker ned.

Prøvde å bruke disse punktene på tidligere Superb, men det resulterte bare i at den ble bøyd. -_-

Hadde bare bilen en liten uke før jeg måtte reise bort, så har ikke rukket å ta en titt under =)

Noen som har sett på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, JohnMartin skrev:

Hei,

Nå begynner det å nærme seg dekkskift! O.o

Lurer i den forbindelse hvor dere plasserer garasjejekken?

Punktene for jekken som følger med er er jo ikke helt heldig å bruke. Siden det er en profil som stikker ned.

Prøvde å bruke disse punktene på tidligere Superb, men det resulterte bare i at den ble bøyd. -_-

Hadde bare bilen en liten uke før jeg måtte reise bort, så har ikke rukket å ta en titt under =)

Noen som har sett på det?

Iflg manualen er jekkpunktene på denne profilen og passer med original jekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Quattrokid said:

Iflg manualen er jekkpunktene på denne profilen og passer med original jekk. 

Ja, men med garasjejekken har stor rund flate.

Fornuftig at profilen passer original jekk, men vil  bruke garasjejekken uten å skade bilen :)

BMW har en annen løsning, de har en "klump" som går opp i kanalen.

Så der får man kjøpt en plate som gjør det mulig å bruke garasjejekk trygt. Alla dette: https://m.ebay.com/itm/2-Jacking-Tool-Trolley-Jack-Pad-Adapter-Rubber-62mm-Fit-BMW-E81-E82-E87-F22-F23-/302117726713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg Kodiaq, men jekkpunktet er vel en forsterket del av falsen som går under hele "kanalen". Det ser slik ut på min Octavia i alle fall. Der passer originaljekken som fulgte bilen (jeg har reservehjul og original saksejekk). Jekken har en plate med en liten fordypning som et lite spor som skal plasseres på de forsterkede områdene. Jekken løfter altså på den kanten og  de forsterkede områdene skal være sterke nok til å løfte bilen. Jeg har brukt originaljekken på alle gangene jeg har skiftet hjul høst og vår ++.

Jeg kan ikke forstå at prinsippet er noe forskjellig hvis man bruker en garasjejekk. Garasjejekkene har vel en noenlunde rund plate som er bøyd litt opp rundt kanten med noen mindre fordypninger. Plasseres disse på riktig plass så er vel alt greit? Såsant man ikke får en skjevbelastning på denne kanten da. Men det kan jo skje uansett hvilken jekktype man bruker.

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe en jekk-pad. :) Clas-Ohlson eller Biltema. 

Du får også kjøpt jekk-pad med spor noen steder, dog lenge siden jeg har sett det i norge om de ikke har fått inn på Jula, Biltema ect i det siste. Har du tid å vente kan du jo bestille i fra det store utland. :) 

Link: Jekk-pad bildesøk google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Jack-Pad-2000017051/

https://www.jula.no/search/?query=Løftebeskyttelse

Dog uten spor alle de der da, men clas ohlson har en flat som er 33 mm tykk kjøp den og legg den på  gjærsaga og lag spor selv.  

https://m.clasohlson.com/no/Jack-Pad-trykkplate/40-7303

Hvis man orker å vente så: 20 kr på ebay. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xjack+pad.TRS0&_nkw=jack+pad&_sacat=0

 

Endret av Ken
Skriveleifs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart det da sia det er spor i orginaljekken også.. 

Så har man en gummipad som er lik dimmensjonert (spordybde spess!! ) slik at det både ligger ant på fals og kanal så skal det gå helt fint det.

Om ikke anna så ha en flat pad elle kloss da og sett jekk på brufester eller andre lignende steder med massivt stål.

Har brukt garasjejekk i alle år på slike steder for jeg liker ikke jekke på kanalene i hele tatt.

Endret av Ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jeg skjønne hvis det er alt for myk gummi ja siden vi løfter på ett punkt. Hadde vært noe anna om det hadde vært på bukk når det er 4 punkt.

Tenkte å foreslå trekloss, men ville ikke nevne det tilfelle noen valgte feil tykkelse og feil tre og laga spor og klossen evt spjæra og billen vil da "falle" ned på jekken og ditto evt jekk velt.

Hvis noen finner på bruke trekloss og lage rigktig spor i, så bruk noe tykk, vanlig eller vannfast finer.  

Og ikke noe treverk som kan risikere å spjære fordi treverket er blitt svekket av sporet hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet denne.. Tror denne gjelder Octavia i utgangspunktet. Men, er vel en sannsynlighet at den kan kopieres til de fleste Skoda og VW biler, da mesteparten er bygd på MQB plattformen.

 

JackingPoints.pdf

Endret av Marius
Endret fra BE til VW :P
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den illustrerer det jeg mente om å jekke andre steder enn på OEM kanal-jekkfester. 

Grunn til at jeg ikke jekker på kanalfester med garasjejekken, er at med garasjejekken så får den i løft en trekke retting utover, men bilen vil få en trekke retting innover når den blir vippa opp. Ergo er det lett om man ikke passer på at jekken får "rulle" etter innover at men bøyer jekkfalsen på kanalen.

Derfor er det bedre å bruke garasjejekken på ramme og bærbru innfestinger, for de er massive og tar ikke skade slik. Men en trefjøl er alltid kjekt å putte i mellom jekk og chassis

Endret av Ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mariusog @Ken. Dette må være riktig når bilen skal løftes med garasjejekk eller løftebukk! Da skal bilen IKKE løftes etter falsen på kanalen, men på de forsterkede områdene som er angitt på instruksen. Dette gjelder nok alle biler generelt, slik at verkstedene ikke gjør feil (de løfter jo allslags biler og kan ikke stå og spekulere for hver bil hvor de skal løfte). 

Det har vært mye snakk om bøyde falser og det er helt sikkert på grunn av at garasjejekker drar litt sidelengs når den løfter. Hvis man da er uheldig med kontaktpunktet og kraftretningen, så kan falsen bøye seg. 

Den forsterkede delen av falsen under kanalen skal altså KUN brukes sammen med den originale jekken. Her hadde jeg gått rett i fella, men heldigvis har jeg aldri brukt garasjejekk på noen av mine biler. 

Legger ved bilde av originaljekken i falsen på min Octavia.

DSC_4281.JPG

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sjåføren , Ser her på orginaljekken på bildet ditt, at fordypningen var ikke akkurat veldig stor.. Ikke noe større enn en garasjejekk ihvertfall. Så, om man sørger for plant underlag med betong/asfalt på garasjejekken, så ser jeg ikke noe problem i å bruke garasjejekk i falsen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Original-jekken ruller fram og tilbake, og beveger seg sammen med bilen i det du jekker opp og ned, så man ikke bøyer falsen. Det har en garasje-jekk vansker med å gjøre, og dermed blir falsen bøyd i alle retninger.

Ihvertfall min erfaring, iallefall på litt eldre biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Core2Duo skrev:

Original-jekken ruller fram og tilbake, og beveger seg sammen med bilen i det du jekker opp og ned, så man ikke bøyer falsen. Det har en garasje-jekk vansker med å gjøre, og dermed blir falsen bøyd i alle retninger.

Ihvertfall min erfaring, iallefall på litt eldre biler. 

Er det hjul på orginaljekken? Har ikke sjekket min.. men på bildet der ligner det mistenkelig på standard VAG jekk..  og den er det ikke hjul på, såvidt jeg vet. Garasjejekken min triller bra frem og tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius skrev:

Er det hjul på orginaljekken? Har ikke sjekket min.. men på bildet der ligner det mistenkelig på standard VAG jekk..  og den er det ikke hjul på, såvidt jeg vet. Garasjejekken min triller bra frem og tilbake...

Neida, det er en original VAG saksejekk fra min 2015 Octavia (produsert sent i 2014). Den løfter rett opp og dermed er det ikke behov for hjul. Den lille bevegelsen som bilen gjør ved løfting har aldri vært noe problem. Og den lille fordypningen passer greit i falsen. Den er stabil, og godstykkelse og heisemekanismen virker solid. Nå står bilen ganske så flatt og jeg bruker en bit kryssfinerplate mot asfalten, og jeg har brukt originaljekken ved hvert hjulbytte.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordypningen på originaljekken er ikke der for å fordele lasten, men for å hjelpe å få lasten sentrisk på jekken samt for å forhindre forskyvninger.  Bruker man en garasjejekk, vil en vanlig jack-pad i hardgummi uten fordypning fungere fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har nettopp skiftet på min Kodiaq, brukte garasjejekk med rund jack-pad uten spor. og jekket på jekkepunktene på kanal listen/falsen. Ingenting er bøyd eller ødelagt, så det fungerer uten probemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Med EGR-ventiler er det et problem at noen ganger kan man kjøpe en ny ventil som også genererer feilkoder. Derfor, i tillegg til å lese av feilkodene, må man gjøre både dynamiske og stasjonære logger for å se hvordan EGR-en fungerer – om den åpner og lukker seg som den skal, osv.
    • Hei!  Jeg må bytte girkasse på  Yeti 1.2 2011 dsg. Hvor finner jeg info om hvilke girkasse jeg har på bilen, er det noe klistremerke el noen plasser?
    • Hei noen hær som har link til en plass hvor de selger diesel pumpe til dieselvarmer .  Hadde også vært fint med en forklaring på hvor den er lokalisert . Mener den skal ligge bak med tanken ? Bilen er en octavia mk3 2018 mod   
    • Hei noen hær som har link til en plass hvor de selger diesel pumpe til dieselvarmer .  Hadde også vært fint med en forklaring på hvor den er lokalisert . Mener den skal ligge bak med tanken ? Bilen er en octavia mk3 2018 mod   
    • Hei, kan man programmere 5 uke dager på timeren?
    • Hei! Har over en lengre periode slitt med at clutchen henger seg opp og ikke vil vippe seg tilbake. Den går av og til bare halveis opp og man må hjelpe til med foten for å dra den tilbake. Har vært på Møller nå og de har skiftet masterpumpe til clutchen, luftet clutcanlegget mm. Den funket bra første dagen men nå er problemet tilbake. Møller har skrevet at de må åpne girkasse dersom problemet tiltar. Jeg er ingen ekspert men har en følelse av at det ikke er noe problem med girkasse og evt pumpe der. Leseri  ulike forum at det kan være noen slanger som kan være problemet eller evt sylindere. Bilen er jo såpass gammel at det ikke er ønskelig med en stor reperasjon av girkasse etc. Er det noen her inne som har opplevd det samme og som har noen tips ?
    • Jeg lurer på om noen har en enkel forklaring på hvordan jeg kan få endret kursen på sigarettenneren jeg har foran i bilen.    Eller et annet forslag som er bedre enn å måtte nappe den ut hver gang jeg stopper bilen. Er sykt irriterende! Enda mer irriterende er hva er verksted skal ha for å gjøre det… rett under 10% av bilens verdi 🤦🏼 Skoda Octavia 2 Combi 1.6 TDI 105 hk Diesel
    • Jeg har samme problemet! Flatt batteri, evig problem spesielt på vintern😮‍💨 Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg endrer kursen på sigarettenneren? 😁 Gidder ikke å betale 3-4000 kr til et verksted, da jeg tror dette er en lett jobb.  Gjerne si meg imot, hvis dette er krevende.    Skoda Octavia 2 Combi 1.6 TDI 105 hk Diesel
    • Hei. Det var alt perfekt med Kodiaq, til årlig service. Det ble byttet alle filtre og motorolje. Vinter var kald, lange perioder med -30, korte avstander, kun 5 km en vei, men brukte motorvarmer. Første feil var hovednøkkel. Den sluttet å funke. Byttet den. Webasto stoppet. Møller fant ingenting, slettet feil koder og sendt ut av gårdet 2 ganger. Tredje gang fikk beskjed å skifte styrenhet. Det gjort jeg, uten lykke. Andre Møller fant sikkring.  Da kom fram motorlampe. Møller sa at det er Nox føler. Skiftet den, motorlampe forsvant ikke. Wow feilsøking viste EGR, skiftet den, motorlampe fortsatt lyser. Bilen kjører ganske bra,  kom 4 ganger i nødmodus med glødeplugg lampe på. Glødeplugger er bra, bare jeg fant ut kjølevæske på. Kjølevæske nivå er bra, forsviner ikke. Føles at bilen bruker litt mer diesel. Jeg er desperat nå, brukte så mye penger, men 3 verksted klarer ikke å fikse. Med Bosch feil søking kommer opp feil på kjølevæskepumpe jordfeil og P045F500 600 eller P048600.  Har noen tips hvor er feil?
    • Det jeg spurte om i sted ble feil, når jeg kjører med bilen og gir gass så kommer glødelampa opp og blinker og bilen går i nødmodus, på en Skoda Superb 2012 modell, hva kan være galt, de fant ingenting på verksted. Takk for svar
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Крауд-ссылки оказывают положительное влияние на SEO-продвижение за счет своей естественности и соответствия интересам целевой аудитории. Когда ссылки размещены в релевантных обсуждениях, они воспринимаются поисковыми системами как полезные и органичные. Это способствует повышению авторитетности сайта и его продвижению в поисковой выдаче. Чем больше качественных https://linkbuilder.com/ru/crowd крауд-ссылок, тем быстрее сайт поднимается в результатах поиска, привлекая новых пользователей.
    • Продвижение через крауд-ссылки — это простой, но эффективный способ увеличить органический трафик на сайт. Эти ссылки размещаются на форумах и в комментариях, где активны пользователи, интересующиеся темами, связанными с вашим бизнесом. Важно, чтобы крауд-ссылки https://www.business-gazeta.ru/article/639763 выглядели естественно и вписывались в обсуждение. Это поможет увеличить доверие к вашему сайту и повысить его позиции в поисковой выдаче.
    • Jeg kom nylig over RadioQ på https://radioq.com/country/norway, og det har vært en fantastisk opplevelse. Stasjonen tilbyr en imponerende blanding av norsk musikk, fra tradisjonelle folketoner til de nyeste poplåtene. Lydkvaliteten er utmerket, og nettsiden er svært brukervennlig. Jeg har oppdaget mange nye artister som jeg aldri hadde hørt om før, og variasjonen i musikken gjør det spennende å lytte til. RadioQ gir også innsikt i norsk kultur gjennom musikken, noe som gir en dypere forståelse av landets musikkarv. Hvis du er interessert i å utforske Norges musikklandskap, er denne stasjonen et must!
    • In today’s fast-paced world, having a reliable and efficient faxing solution is crucial. ComFax offers a superior online faxing service that allows you to manage your fax needs without the limitations of physical fax machines. Our platform supports various document types and provides detailed tracking of all your fax activities. Explore the benefits of online faxing and see why ComFax is the preferred choice at https://comfax.com/cost-to-fax-at-library/.
×
×
  • Opprett ny...