Gå til innhold
elossius

elossius Octavia Style 2.0TDI 150hk 4x4 DSG 2018 FL


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått et tilbud på en ny Octavia Style 2.0TDI 150hk 4x4 DSG 2018 FL

Høres dette tilvalget bra ut? Er det noe som mangler, eller som jeg ikke har behov for?

Avtagbart hengerfeste
"Bad road"
Eletrisk førersete med minne
Parkeringssensor F/B
Oppvarmet frontrute
Driving mode selection
Simply clever pakke
17" Denom Alu
Eletrisk bakluke
Reservehjul til 17" og 18" Alu
Kessy-Nøkkelfri adgang start/stopp
Oppvarmet 3-eket multiratt i skinn
Infotainment online 1 år til navi
17" Trius black
Vinterpakke
Navi Amundsen-pakke
Business pakke delskinn
16" Pirelli u.pigg
Lastekantbeskyttelse

Velger bevist diesel da det blir mest langkjøring.

 

//Eirik

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @elossius :) 

Ser jo egentlig veldig bra ut dette her etter min mening, men det er jo vanskelig å vite andres behov, for en sammenligner jo gjerne med hvordan en selv ville ha valgt/satt opp bilen. Men noen få synspunkter skal jeg likevel forsøke å gi deg.

Oppvarmet frontrute er definitivt noe jeg selv også vil ha tatt med, men bare lurte på om du er klar over at det er «synlige» meget tynne varmetråder i Octavia, og ikke den usynlige varmefolien som er i Kodiaq og Superb? Om jeg skulle ha valgt Octavia så hadde jeg likevel valgt det bare så det er klart, men det er en del personer som ikke liker disse trådene, fordi de synes at det forstyrrer synsfeltet. Bare et lite tips/opplysning :) 

Ellers så hadde jeg definitivt tatt med skvettlapper både foran og bak, lakken er såpass tynn at det blir helt sandblåst etter en liten stund. Jeg gjorde «feilen» med å bare montere dette foran på min Superb, men etter kun 4-5 med kjøring, så var det ikke klarlakk igjen i underkant av fangeren bak.

Hadde nok tatt med el.sete på passasjersiden også, men skal du kun kjøre bilen uten passasjerer, så er det jo en unødig kostnad.

For Superb sin del så er det et valg som heter parkeringsassistent, som også gir flere park.sensorer (på sidene i tillegg), og de kan være gull verdt på trange plasser. Jeg vet at det også er et valg for Octavia, men om det gir flere park.sensorer på den bilen vet jeg ikke..........? I tilfelle så hadde jeg tatt med det. Jeg trenger ingen til å parkere for meg eller til å hjelpe meg med rygging av tilhenger, men som sagt, det var kun med tanke på å ha flere park.sensorer. Spesielt for meg som har barn som øvelseskjører ;) 

En matte i bagasjerommet hadde jeg også tatt med.

Du har ikke skrevet noe om farge, men jeg hadde i hvert fall valgt en farge hvor det var metallic lakk.

 

Ellers så synes jeg som sagt at du har tatt med det meste jeg også ville ha valgt.

Lykke til :) 

Skrevet

Tusen takk for svar.

Begynner bakerst.
Jeg har valgt Quartz Grey Metallic og jeg er så "heldig" at jeg blir den eneste som skal kjøre denne bilen og det er nok kone-mor som blir fast co-pilot.
Skvettlapper hadde jeg ikke tenkt på, det skal jeg ta med. Fikk vite at det fulgte med matte til bagasjerommet i Simply clever pakken. Skal også be om å få se en av bilene med varmetråder i frontruten. Usikker på om noen av de jeg har prøvd hadde dette, har i alle fall ikke lagt merke til det.

//Eirik

Skrevet

Flott farge :) 

Det var jo «my bad»  at jeg ikke fikk med meg at du hadde valgt Simply-clever pakka, for der er det bagasjeromsmatte inkludert, men det fikk jeg altså ikke med meg i farta.........

Når det gjelder varmetråder i frontruta så er det ikke så mange forhandlere som tar inn biler disse når det gjelder Skoda, men det kan jo likevel hende at din forhandler har en «på lur» ;) 

Når det gjelder disse trådene så er det som sagt en del som ikke liker dem, fordi de synes de er «forstyrrende». De ser nesten ut som sytråder, og ligger i et sikk-sakk mønster vertikalt over hele frontruta med noen mm mellomrom. Jeg har hatt et par biler med dette tidligere, og løsningen for meg var at jeg så «forbi dem», altså valgte å legge fokuset lenger frem, og etter noen få dagers kjøring, så la jeg ikke lenger merke til dem.

Som nevnt, skulle jeg ha kjøpt en Octavia (eller Ford), så hadde jeg ikke nølt et sekund med å velge varmetrådene i frontruta, de er så effektive at de er gull verdt for å slippe å skrape is og lage riper i ruta. Skal en ut på litt lengre turer (over 15 min) så er det jo selvfølgelig bare å sette på webastoen for å fjerne isen. Men for kortere turer så er ikke det å anbefale siden den minst bør brenne i 15 min (slik at den ikke soter igjen og tar knekken på sirkulasjonspumpa), og kjøreturen bør også være minst like lang for å kunne lade opp batteriet igjen.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...