Gå til innhold
Zkoda

Front assist faller ut i snøvær


Anbefalte innlegg

Ved våt snø/sludd har front assistenten en tendens til å slutte å virke. Jeg får da opp en feilmelding som lyser helt til motoren stanses og  snøen er fjernet fra dekselet til radaren. Det er ikke nok å tørke bort snøen, motoren må stanses og startes for å bli kvitt feilmeldingen.

I tillegg til front assist, faller dynamisk fartsholder og filholde assistenten (ubrukelig ved tett snøfall uansett) bort når feilmeldingen om at front assistenten ikke virker kommer. 

Jeg antar problemet er at snøen legger seg på radardekselet og blokkerer signalene. Er ganske irriterende at dette skjer så godt som hver gang det faller våt snø, noe som er tilfelle ganske ofte når det snør. 

To spørsmål: 

1) Er dette et vanlig problem på Superben eller er det noe feil med for eksempel kalibreringen av radaren på min bil?

2) Noen som tips på hvordan fjerne eller minske problemet? Har prøvd med CarPro Hydr02 med ingen effekt overhodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

Dette er et vanlig problem, dessverre, og jeg mener dette burde Skoda ha løst mye bedre. På vår Mercedes B Electric har jeg aldri opplevd at radar kobler seg ut grunnet snø.

Jeg sammenlignet min Octavia med annen Octavia og så at min koblet ut mye tidligere, Dvs mye mer følsom for snø. Om dette er tilfellet med din skal jeg ikke uttale meg om.

Ved verksted kontroll ble det til slutt byttet kamera i vindu samt radar ble igjen kalibrert, dette gjorde at min bil ikke kobler seg ut fullt så tidlig som før. Dvs den takker mye mer snøvær. Synes den fortsatt kobler seg ut for tidlig, men inntil Skoda kommer med en større endring av systemet er det nok håpløst å forvente ytterligere forbedringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...