Gå til innhold
Vikhag1

DAB forhold på Amundsen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er erfaringene deres med DAB mottaksforholdene? I de 10 månedene jeg har ventet på Kodiaqen har jeg lånt en Octavia med ettermontert DAB og innvendig glassantenne og en Superb med orginalmontert. Av disse tre synes jeg Kodiaqen er desidert dårligst. 

Bor i Trondheim og kjører en del nedover mot møre og opplever mot Røros.

Signalene detter ut mye tidligere enn på begge de andre bilene jeg har brukt. De beste forholdene av disse hadde faktisk Octaviaen med ettermontert Pure adapter. Jeg hatte tidligere bil med ettermontert skjult anlegg. Dette fungerte også dårlig fem til den innvendige antennen ble byttet med utvendig pisk på siderutene bak. 

Noen andre med lignende  erfaring?

Skrevet (endret)
49 minutter siden, Vikhag1 skrev:

Hvordan er erfaringene deres med DAB mottaksforholdene? I de 10 månedene jeg har ventet på Kodiaqen har jeg lånt en Octavia med ettermontert DAB og innvendig glassantenne og en Superb med orginalmontert. Av disse tre synes jeg Kodiaqen er desidert dårligst. 

Bor i Trondheim og kjører en del nedover mot møre og opplever mot Røros.

Signalene detter ut mye tidligere enn på begge de andre bilene jeg har brukt. De beste forholdene av disse hadde faktisk Octaviaen med ettermontert Pure adapter. Jeg hatte tidligere bil med ettermontert skjult anlegg. Dette fungerte også dårlig fem til den innvendige antennen ble byttet med utvendig pisk på siderutene bak. 

Noen andre med lignende  erfaring?

Kan ikke si så mye om Kodiaq..

Men, har en 2018 Octavia med original dab+ .. Jeg opplever veldig bra dekning og ekstremt lite utfall av dekningen. Kun i enkelte korte tunneler som ikke er bygd ut.

Kjørte mye i Nord-Norge sist sommer, fra Kirkenes til Lofoten, innom Tromsø; Vesterålen osv osv. Eneste droppet jeg opplevde var 1-2km i Bø kommune i Vesterålen, med fjell på begge sider...

Dette er forresten Columbus.

Endret av Marius
Skrevet

Nå har jeg kjørt med ettermontert Tiny Audio C5 adapter i både Volvo V70 og VW Passat,  i Oslo, på østlandet, og Trøndelag og Møre og Romsdal de siste 2 årene, uten at jeg har hatt mottakerproblemer.
Jeg kjenner en av gutta hos TT Micro, som er importør av Tiny og Pinell bla, og de gangene de får testet biler hvor eierne hevder at det er rævva dab-mottak, så viser det seg at det er dårlog mottak inni bilen, men veldig gode forhold utenfor.
Det har nok litt forskjellige årsaker når det gjelder ettermontert, og orginalmontert selvfølgelig. 
På ettermonterte systemer, er det som oftest snakk om for dårlig jording av antenna, eller ledningskontakter som enten ikke sitter ordentlig, eller ikke i det heletatt. i tillegg blir det nesten alltid trøbbel i biler med Spesielle frontruter, feks med varmetråder/oppvarming, og feks frontrutene på de dyreste Audiene som reflekterer varme osv.
Det er også flere tilfeller hvor ettermontert antenne er stripset sammen med andre kabler for å gjøre monteringen "penere", hvor alle problemene med mottak forsvant når man fjernet stripsen, og lot antenneledningen ligge fritt.
med orginalmontert dab-radio handler det i stor grad om hvordan de forskjellige bilmerkene har løst antenneplassering, og hvilke radioløsninger de har valgt. Dette har det vært flere artikler om i media.
Når det som i ditt tilfelle er dårlig mottak i en radio som de fleste andre ser ut til å være fornøyd med, mener jeg at det er et tilfelle man bør be selger feilsøke/at man får registrert en reklamasjonssak. De som leser litt på feks engelske Kodiaq-forum, har vel fått med seg at det er en del utfordringer med både radio og elektronikk på noen Kodiaqer, mens andre er 100% feilfrie også etter 20-30.000km.

Skrevet

Har original DAB fra Skoda

Kjører E18 fra Bærum og til Vestfold

Altfor mange drops, tester da kun "NRK Alltid Nyheter"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...