Gå til innhold
Superb lll

Octavia 2017 facelift


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er noen rykter og bilder om en facelifted Skoda Octavia rundt om på nettet nå.

 

Har ny front, nytt dashbord og en spådd effekt økning på RS utgaven fra 220/230 hk og opptil 245 hk. 

Mulig at 1,8/180 hk motoren blir erstattet av en ned tunet 2,0 TSi i stedet også kan det se ut til i denne linken her, men hva som blir fakta til slutt er jo gjerne noe helt annet.

 

Selve fronten minner jo om Superb synes jeg, og det er en front jeg liker ;)

Men akkurat hva jeg synes om de delte frontlyktene er jeg ikke helt sikker på, det var i hvert fall et uvant utseende på dem.

 

 

Så hva synes dere om den faceliftede utgaven som er ‹‹avbildet››i linken her da?

 

 

http://www.motor1.com/news/95007/skoda-octavia-facelift-rumor-roundup/

Skrevet

oi, se der ja! Første jeg tenkte på når jeg så de delte lyktene var Merce E-klasse som i noen få år kjørte samme opplegget (2009 - 13 eller noe). Ikke helt like seff, men mye likhet.

Ellers likte jeg at fronten var litt mer Superb'ish. Ser mer NY ut enn eldre modell.

Skrevet

Ja ser det er flere rundt på nettet som synes den kan minne om E klasse for noen år siden, tok ikke helt den selv før jeg leste det........

 

Jeg liker i utg.pkt at fronten ligner Superb med tanke på fanger og grill :)

Men jeg tror nok likevel at de hadde skapt en mer helhetlig og stilig front med litt mer std utseende på lyktene foran.

Bak så ser det jo ikke ut til at det skal skje så mye i følge ryktene, men jeg personlig synes de burde tatt litt mer etter Superb her også. Med det så tenker jeg på at baklyktene kunne vært litt større og gått inn på bakluka (både på ‹‹sedan›› og st.vogn utgaven. For da hadde en fått en skikkelig facelifted utgave etter min mening, men den er det sikkert ikke så mange som er opptatt av de som har noe med det designet å gjøre uansett vil jeg tro...... ;)

Ellers så blir det liksom som på en ny Mondeo, fin front, men en gammeldags bakpart som en nesten må være Ford kjenner for å se forskjellene på baklys og bakfangeren, det står ikke i stil til designet de har laget i fronten (selv om det nesten er en ‹‹blod kopi›› av Aston Martin igjen da). 

Skrevet

Hvis man stiller en Octavia (per i dag) ved siden av en Superb og spør en gjennomsnittlig mann vil jeg tro at alle gjetter på at Superben er nyest og at Octavian er noen år eldre om ikke mange år eldre.

Så jeg er enig at de kunne gjort en litt mer helhetlig jobb. Mulig det er om å gjøre å holde visse kostnader nede også med tanke på at Octavia er veldig prisgunstig.

Skrevet

Dashboardet ligner veldig på det som er i Golf pr idag. Personlig liker jeg det bedre enn dagens, men spørs vel om Skoda "får lov" til å bli så lik Golfen, som vel skal være et hakk opp på rangstigen?

Skrevet
På 28. august 2016 at 23.13, Tor2r skrev:

Hvis man stiller en Octavia (per i dag) ved siden av en Superb og spør en gjennomsnittlig mann vil jeg tro at alle gjetter på at Superben er nyest og at Octavian er noen år eldre om ikke mange år eldre.

Så jeg er enig at de kunne gjort en litt mer helhetlig jobb. Mulig det er om å gjøre å holde visse kostnader nede også med tanke på at Octavia er veldig prisgunstig.

Kan ikke se at jeg helt forstår hva du mener, forskjellen er jo så liten at jeg tror ikke folk flest vil legge merke til den om de ikke står rett ved siden av hverandre.

image.jpeg

image.jpeg

Skrevet

Jeg tenker mer på helheten, fronten er jo ganske så lik. Men resten av formen på octavia er litt avrundet og gammeldags synes jeg, når man sammenlikner med Superb

Skrevet

Syntes de ser ganske så like ut, men selvfølgelig forskjellig i størrelse.

Jeg som første Skoda eier sliter fortsatt med å være sikker på om det er en Octavia eller en Superb jeg treffer på veien.

Flotte er biler begge to og er kvaliteten og servisen slik jeg håper så blir det kanskje Skoda neste gang også. 

Audi som mine to siste biler har vært er jeg dessverre ferdig med da jeg føler servise og oppfølging ikke er som den burde.

Jeg vet dette er samme konsern, men det er ofte verkstedet og selgerne som gjør deg fornøy, krysser fingrene for at jeg skal bli fornøyd.

 

 

Skrevet
På 29. august 2016 at 12.47, SuperJ76 skrev:

Dashboardet ligner veldig på det som er i Golf pr idag. Personlig liker jeg det bedre enn dagens, men spørs vel om Skoda "får lov" til å bli så lik Golfen, som vel skal være et hakk opp på rangstigen?

Jeg hadde en Golf mk Vll (2014) Highline st.vogn før jeg byttet til Skoda tidligere i år.

Når jeg da først satte meg inn i Octavia, så var det helt identisk med hvordan det var i min Golf, den største forskjellen var vel el.håndbrekk i Golf vs et tradisjonelt brekk i Octavia. Superb som jeg endte opp med, synes jeg var et steg opp i detaljer og hvordan det hele fungerte sammen, men likheten er jo absolutt tilstede, bare mye romsligere.

Jeg tror dette også kommer mye av kostnadsbesparelser (uten at jeg har fasiten), men med en liten ‹‹vri›› slik at en kan se en liten forskjell fra VW, Skoda og Seat som kan ha mye av det samme i seg.

Så at dashbordet i en facelifted Octavia kan bli ganske (eller helt) likt det som også kommer i Golf er jeg relativt sikker på (uten at jeg sitter med fasiten selvfølgelig). Bare at detaljer heter litt forskjellig, som f.eks. hvordan de gir forskjellige navn til sine Navi/radio systemer selv om de er like de også, 4x4 vs 4motion, etc.

 

 

3 timer siden, Helge skrev:

Syntes de ser ganske så like ut, men selvfølgelig forskjellig i størrelse.

Jeg som første Skoda eier sliter fortsatt med å være sikker på om det er en Octavia eller en Superb jeg treffer på veien.

Flotte er biler begge to og er kvaliteten og servisen slik jeg håper så blir det kanskje Skoda neste gang også. 

Audi som mine to siste biler har vært er jeg dessverre ferdig med da jeg føler servise og oppfølging ikke er som den burde.

Jeg vet dette er samme konsern, men det er ofte verkstedet og selgerne som gjør deg fornøy, krysser fingrene for at jeg skal bli fornøyd.

 

 

Som @Tor2r skriver så er det kun fronten på Superb og Octavia som er relativt lik, bakparten på den nye Superb er vesentlig mer markert og har helt andre linjer ellers. I tillegg så ser du det også veldig godt på selve størrelsen, Superb er vesentlig større og det synes godt.

 

Når det gjelder fronten så er det en veldig enkel ting å se etter for å skille Superb og Octavia fra hverandre, og det er med LED kjørelys. Superb har både horisontal og vertikal LED stripe i frontlysa (i ytterkant av lyset og i underkant), det har ikke Octavia.

 

Kvalitetmessig og med tanke på komfort så er Superb noe av det bedre jeg har kjørt (med tanke på hva den koster), selvfølgelig så er kjøre opplevelser helt annerledes i en BMW, Mercedes eller Audi, men de bilene i denne størrelsen og med dette standard utstyret nye koster jo noe helt annet. Legger jeg til den motoriseringen jeg har 1,8/180 hk i tillegg så blir det maaaaaange tusenlapper ekstra for noen av de andre bilene jeg nevnte her. 

Så langt så har vi hatt bilen vår i 5 mnd og har kjørt 11.500km, og smilet kommer fremdeles hver gang jeg kjører med denne bilen :)

  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...