Gå til innhold
Superb lll

Octavia 2017 facelift


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er noen rykter og bilder om en facelifted Skoda Octavia rundt om på nettet nå.

 

Har ny front, nytt dashbord og en spådd effekt økning på RS utgaven fra 220/230 hk og opptil 245 hk. 

Mulig at 1,8/180 hk motoren blir erstattet av en ned tunet 2,0 TSi i stedet også kan det se ut til i denne linken her, men hva som blir fakta til slutt er jo gjerne noe helt annet.

 

Selve fronten minner jo om Superb synes jeg, og det er en front jeg liker ;)

Men akkurat hva jeg synes om de delte frontlyktene er jeg ikke helt sikker på, det var i hvert fall et uvant utseende på dem.

 

 

Så hva synes dere om den faceliftede utgaven som er ‹‹avbildet››i linken her da?

 

 

http://www.motor1.com/news/95007/skoda-octavia-facelift-rumor-roundup/

Skrevet

oi, se der ja! Første jeg tenkte på når jeg så de delte lyktene var Merce E-klasse som i noen få år kjørte samme opplegget (2009 - 13 eller noe). Ikke helt like seff, men mye likhet.

Ellers likte jeg at fronten var litt mer Superb'ish. Ser mer NY ut enn eldre modell.

Skrevet

Ja ser det er flere rundt på nettet som synes den kan minne om E klasse for noen år siden, tok ikke helt den selv før jeg leste det........

 

Jeg liker i utg.pkt at fronten ligner Superb med tanke på fanger og grill :)

Men jeg tror nok likevel at de hadde skapt en mer helhetlig og stilig front med litt mer std utseende på lyktene foran.

Bak så ser det jo ikke ut til at det skal skje så mye i følge ryktene, men jeg personlig synes de burde tatt litt mer etter Superb her også. Med det så tenker jeg på at baklyktene kunne vært litt større og gått inn på bakluka (både på ‹‹sedan›› og st.vogn utgaven. For da hadde en fått en skikkelig facelifted utgave etter min mening, men den er det sikkert ikke så mange som er opptatt av de som har noe med det designet å gjøre uansett vil jeg tro...... ;)

Ellers så blir det liksom som på en ny Mondeo, fin front, men en gammeldags bakpart som en nesten må være Ford kjenner for å se forskjellene på baklys og bakfangeren, det står ikke i stil til designet de har laget i fronten (selv om det nesten er en ‹‹blod kopi›› av Aston Martin igjen da). 

Skrevet

Hvis man stiller en Octavia (per i dag) ved siden av en Superb og spør en gjennomsnittlig mann vil jeg tro at alle gjetter på at Superben er nyest og at Octavian er noen år eldre om ikke mange år eldre.

Så jeg er enig at de kunne gjort en litt mer helhetlig jobb. Mulig det er om å gjøre å holde visse kostnader nede også med tanke på at Octavia er veldig prisgunstig.

Skrevet

Dashboardet ligner veldig på det som er i Golf pr idag. Personlig liker jeg det bedre enn dagens, men spørs vel om Skoda "får lov" til å bli så lik Golfen, som vel skal være et hakk opp på rangstigen?

Skrevet
På 28. august 2016 at 23.13, Tor2r skrev:

Hvis man stiller en Octavia (per i dag) ved siden av en Superb og spør en gjennomsnittlig mann vil jeg tro at alle gjetter på at Superben er nyest og at Octavian er noen år eldre om ikke mange år eldre.

Så jeg er enig at de kunne gjort en litt mer helhetlig jobb. Mulig det er om å gjøre å holde visse kostnader nede også med tanke på at Octavia er veldig prisgunstig.

Kan ikke se at jeg helt forstår hva du mener, forskjellen er jo så liten at jeg tror ikke folk flest vil legge merke til den om de ikke står rett ved siden av hverandre.

image.jpeg

image.jpeg

Skrevet

Jeg tenker mer på helheten, fronten er jo ganske så lik. Men resten av formen på octavia er litt avrundet og gammeldags synes jeg, når man sammenlikner med Superb

Skrevet

Syntes de ser ganske så like ut, men selvfølgelig forskjellig i størrelse.

Jeg som første Skoda eier sliter fortsatt med å være sikker på om det er en Octavia eller en Superb jeg treffer på veien.

Flotte er biler begge to og er kvaliteten og servisen slik jeg håper så blir det kanskje Skoda neste gang også. 

Audi som mine to siste biler har vært er jeg dessverre ferdig med da jeg føler servise og oppfølging ikke er som den burde.

Jeg vet dette er samme konsern, men det er ofte verkstedet og selgerne som gjør deg fornøy, krysser fingrene for at jeg skal bli fornøyd.

 

 

Skrevet
På 29. august 2016 at 12.47, SuperJ76 skrev:

Dashboardet ligner veldig på det som er i Golf pr idag. Personlig liker jeg det bedre enn dagens, men spørs vel om Skoda "får lov" til å bli så lik Golfen, som vel skal være et hakk opp på rangstigen?

Jeg hadde en Golf mk Vll (2014) Highline st.vogn før jeg byttet til Skoda tidligere i år.

Når jeg da først satte meg inn i Octavia, så var det helt identisk med hvordan det var i min Golf, den største forskjellen var vel el.håndbrekk i Golf vs et tradisjonelt brekk i Octavia. Superb som jeg endte opp med, synes jeg var et steg opp i detaljer og hvordan det hele fungerte sammen, men likheten er jo absolutt tilstede, bare mye romsligere.

Jeg tror dette også kommer mye av kostnadsbesparelser (uten at jeg har fasiten), men med en liten ‹‹vri›› slik at en kan se en liten forskjell fra VW, Skoda og Seat som kan ha mye av det samme i seg.

Så at dashbordet i en facelifted Octavia kan bli ganske (eller helt) likt det som også kommer i Golf er jeg relativt sikker på (uten at jeg sitter med fasiten selvfølgelig). Bare at detaljer heter litt forskjellig, som f.eks. hvordan de gir forskjellige navn til sine Navi/radio systemer selv om de er like de også, 4x4 vs 4motion, etc.

 

 

3 timer siden, Helge skrev:

Syntes de ser ganske så like ut, men selvfølgelig forskjellig i størrelse.

Jeg som første Skoda eier sliter fortsatt med å være sikker på om det er en Octavia eller en Superb jeg treffer på veien.

Flotte er biler begge to og er kvaliteten og servisen slik jeg håper så blir det kanskje Skoda neste gang også. 

Audi som mine to siste biler har vært er jeg dessverre ferdig med da jeg føler servise og oppfølging ikke er som den burde.

Jeg vet dette er samme konsern, men det er ofte verkstedet og selgerne som gjør deg fornøy, krysser fingrene for at jeg skal bli fornøyd.

 

 

Som @Tor2r skriver så er det kun fronten på Superb og Octavia som er relativt lik, bakparten på den nye Superb er vesentlig mer markert og har helt andre linjer ellers. I tillegg så ser du det også veldig godt på selve størrelsen, Superb er vesentlig større og det synes godt.

 

Når det gjelder fronten så er det en veldig enkel ting å se etter for å skille Superb og Octavia fra hverandre, og det er med LED kjørelys. Superb har både horisontal og vertikal LED stripe i frontlysa (i ytterkant av lyset og i underkant), det har ikke Octavia.

 

Kvalitetmessig og med tanke på komfort så er Superb noe av det bedre jeg har kjørt (med tanke på hva den koster), selvfølgelig så er kjøre opplevelser helt annerledes i en BMW, Mercedes eller Audi, men de bilene i denne størrelsen og med dette standard utstyret nye koster jo noe helt annet. Legger jeg til den motoriseringen jeg har 1,8/180 hk i tillegg så blir det maaaaaange tusenlapper ekstra for noen av de andre bilene jeg nevnte her. 

Så langt så har vi hatt bilen vår i 5 mnd og har kjørt 11.500km, og smilet kommer fremdeles hver gang jeg kjører med denne bilen :)

  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...