Gå til innhold
SBK

vRS 230


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Blitt endelig stolt eier av en 2016 mod. Skoda Oktavia vRS (230) utgave. Det jeg lurer derimot på er om jeg skal fylle 95 eller 98? På bensin lokket står det kun 95. Har derimot hørt fra endel folk at det er bare å fylle 98 som vil gjøre den litt mer aggressiv og litt mer lyd. Har noen kunnskap rundt dette? På forhånd takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et minimums oktantall det med 95 oktan, så du kan fint fylle en bensin med høyere oktantall på tanken. Men hvor mye det har å si i praksis for kjøring på våre norske veier skal jeg ikke si så mye om, det har nok litt mer å si om en skal kjøre litt hardere som f.eks på Autobahn i Tyskland, uten at jeg sitter med noen fagkunnskaper om dette. Det er kun gjengitt etter hva jeg har lest på andre forum/Skodagrupper :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mangt og mye som kan skrives om bensinkvaliteter. Der var en tråd tidligere om oktan-tall på bensinen:

Det som er tilfellet er at 95 oktan er dårligere på grunn av tilsetning av etanol, og at 98 oktan er bedre for den har større bankefasthet. Motoren vil automatisk justere tenningen etter hvilken bensinkvalitet den får, men den trives best med 98 oktan.

Om du kan merke på motoren hvilket drivstoff du har på tanken? Kanskje. Du kan kanskje høre ørlitegrann tenningsbank ved belastning på lavt turtall med 95 oktan, eller kanskje merke ørlite piggere moter med 98 oktan, men da skal du kjenne bilen godt.

Men fyll gjerne 98 oktan, jeg mener at det er best for motoren i det lange løp. Men det blir dyrere og det går helt fint med 95 oktan for en vanlig bilist, som kanskje liker å gasse litt ekstra i ny og ne. Fyller du bilen full av ferieoppakning og henger på en campingvogn, DA ville jeg hatt 98 oktan på tanken!

Endret av Sjåføren
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...