Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

ScoutIII

Standard dekkstørrelse Scout

Recommended Posts

Hei.

Jeg trenger nye sommerdekk på min 2016 Octavia Scout. Den står nå montert på 225/45R18 (225/50R17 på vinter) og tenkte å kjøpe dette, men dekkforhandler mener at den skal ha 225/40 R18.

I vognkortet står det at det skal være 225/45 R18, men på vegvesen.no står det nå at den skal ha 225/45 R17 M+S. Dette er noe som har blitt endret i senere tid, da jeg vet med sikkerhet at det tidligere også der har stått at den skal ha 225/45 R18.

Slik jeg har forstått det, så har Scout en anelse større standard profil og bilen min, med 225/50 R17 på vinter og 225/45 R18 på sommer er korrekt? Videre så er speedometer kalibrert til denne størrelsen og hvis jeg går ned til 225/40R 18 så vil det bli feil..?

Guest

225/45R18 er 100% korrekt. Dekkforhandlere gjør ofte feil fordi de bare ser Octavia og ikke modellen Scout når de sjekker tabellene sine. 

225/40R18 går også og er innenfor lovlig verdi, men bilen blir lavere og du får litt avvik på speedometer - men ikke kritisk. 

Dere har helt rett begge to, Octavia Scout har 225/45-18" som standard dekkdimensjon. For min 2018 Octavia Scout så står det også i vognkortet/bil og hengerappen til Vegvesenet at dette er std. dekkdimensjon. 

Det kan du jo forandre litt på @ScoutIII innenfor +/÷ 5%, men da hadde jeg i hvertfall ikke gått ned i profil. Heller et lite trinn bredere dekk eller høyere profil om jeg skulle gjort en forandring, men jeg synes i grunnen at std dekkdimensjonen fungerer greit både sommer og vinter for min del 🙂

Reply to this topic