Gå til innhold
Jonas

Jonas's Skoda Superb L&K 190TDI 4x4 2020


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en god stund lurt på hva neste bil skal bli, og endte opp med å bestille min første Skoda. Kjenner ikke så mye til merket fra før og det var ekstra spennende med MY20 som jeg ikke hadde sett i virkeligheten. 

Bilen kom denne uken, men har ikke vært så mye tid til den ennå. Slenger med et par bilder som ble tatt i full fart. 

20190905_180741.thumb.jpg.4ec64760d4e7f11646f3472c343aad59.jpg

20190907_221529.thumb.jpg.da55a6b4d30e559ab0bbd57424743e1a.jpg

Foreløpig veldig fornøyd med hvordan faceliften er. Felgene er det eneste jeg er usikker på.

20190907_171406.thumb.jpg.c613104bc7f4ea303b9d60055d4e7b97.jpg

20190907_221740.thumb.jpg.34403d8de0de5e315d6ea7cb625350a2.jpg

Ratt med paddles/varme og digitalt instrumentpanel er vel en av de få justeringene innvendig.

20190905_204032.thumb.jpg.1f09dd0abfde8fa522c68ae402db1691.jpg

LED matrix virker veldig lovende. Fikk en liten tur i høstmørket i dag. Ser ut til at den justerer fint rundt andre biler selv på svingete veier. Så også ut som den lyser opp bra på lang avstand. Virket som den blender ned litt på refleksjon fra veiskilt, noe som var unødvendig siden man mister litt langlys. Får se etter litt bruk hvordan det fungerer. 

Motoren virker sterk og fin og DSG-en girer raskt og jevnt. Gleder meg til å få testet den fremover :)

  • Lik 2
Skrevet

Som også tidligere skrevet i en annen tråd, Gratulerer med ny flott bil @Jonas, den ser virkelig flott ut :) 

Har en relativt ny Superb selv (5 uker gammel), men ser likevel godt forskjellene på min utgave og den nye FL utgaven du har handlet.
Jeg kom fra en Octavia 2018 med LED-lys, men den hadde ikke Matrix funksjonen, helt ærlig så tror jeg at du skal være glad for at den blender ned litt når du møter de litt større reflekterende trafikkskiltene, for med fullt lys så skinner/reflekterer det noe helt vanvittig. Så det har vært fler enn en gang jeg selv har blendet ned for i det hele tatt kunne se videre enn skiltet som fjernlyset reflekterte i.

Varme i rattet og digitalt instrumentpanel har jeg også i min Superb, men dessverre så er den bestilt uten gir-paddles på rattet og oppvarmet frontrute av forhandler, det hadde jeg tatt med om jeg hadde laget en bestilling på en ny Superb selv, men jeg valgte en bil de hadde i utstilling hos forhandler. Jeg hadde også bestilt den med 19" hjul om jeg hadde bestilt bilen selv, for de 18" felgene som fulgte med min L&K liker jeg ikke, de har et turbin design jeg ikke har sansen for i det hele tatt. Men jeg har nå byttet ut både felg og dekk til 19" hjul i stedet på sommerhjul, og det ble jeg meget fornøyd med :) 
Jeg er vel som du skriver her @Jonas
 meget usikker på felgene som følger med på den nye FL utgaven av Superb L&K,de hadde jeg nok heller ikke beholdt. Men jeg skal ikke være helt bastant på det inntil jeg har sett dem med egne øyne, for det er ikke bestandig at bilder og irl viser helt det samme, men jeg er nok litt skeptisk ut i fra det jeg ser på bildene dine.........

Om jeg skal komme med en liten anbefaling til deg, så er det å montere skvettlapper bak også så snart som mulig, for du skal ikke kjøre mange km før klarlakken er helt slitt bort i underkant av fangeren bak, det blir helt «sandblåst» der. Og det er det ingen mulighet for å polere opp igjen heller, da med lakkeres for å få det blankt igjen. Dette er noe jeg vet av erfaring, da jeg kjøpte en ny Superb i 2016 som jeg kjørte med noen mnd uten skvettlapper bak, klarlakken var helt borte i underkant av fangeren på begge sider. Jeg ettermonterte dem, men skaden var allerede skjedd........
De er ikke store, men de gir likevel en effektiv beskyttelse for lakken, for skitt og søle på bakparten av bilen hjelper de absolutt ingenting, til det er de alt for små.

Kan også komme med en liten anbefaling om ekstra understellsbehandling og ekstra støydemping i tillegg, det var meget effektivt. Om du skulle gjøre noe slikt, så forhør deg med forhandleren din, slik at du ikke behandler bilen med noe som kan påvirke rustgarantien på bilen. Min bil er behandlet med Mercasol, for det var det min forhandler anbefalte og hva de gjorde på de bilene de leverte til kunder med ekstra understellsbehandling.
Jeg kjørte i ca 2 uker uten dette og synes at bilen var ganske godt dempet med tanke på dekkstøy, men her kunne jeg likevel høre forskjell etter at det ble gjort. Min Superb er også levert med ekstra støydemping i gulvet og tykkere sidevinduer fra fabrikk, men den ekstra støydempingen jeg fikk sprøytet på er lagt under plastikk innerskjermene både foran og bak i tillegg, og det var effektivt med tanke på dekkstøy. Men her kommer det også litt an på hvilket dekkmerke bilen er levert med, for enkelte er det mer støy fra enn andre, her er Pirelli Cinturato P7 og Brigdestone ikke så gode til Superb, Continental som min Superb ble levert med var bedre, men de er jo byttet ut og nå kjører jeg med Falken dekk og de var faktisk enda bedre med tanke på dekkstøy enn Continental :) 

Ikke noe av dette er selvfølgelig noe du må gjøre, det var kun noen velmente tips, basert på egen erfaring :) 

 

Skrevet

Takk for det @Superb lll. Felgene du har valgt kledde absolutt bilen og fargen.

Jeg får tilføye at det er en leasingbil siden det kan påvirke enkelte av valgene mine. Skvettlapper bak spurte jeg spesifikt om, men fikk svar at det var foran det var lurt/behov. Så hvis de sier det og jeg ikke blir trukket ekstra for det etter 3 år så er det mulig jeg lar være. Samme med understellsbehandling tenker jeg. Lydisoleringsdelen hadde vært kjekt selv om jeg til nå syns den har vært ganske bra. 

Min ble til glede levert med Continental i stede for Pirelli på sommerdekkene. På vinter er det Pirelli pigg så får se hvordan støy blir da. 

Forbruket på en tur med en del høydemeter inkludert og fullt bagasjerom ble 5,3 i går. På vei hjem hvor jeg ikke kjørte fornuftig dro den opp totalen til 5,8. Syns dette er bra til å være helt ny motor og 4x4. Skal absolutt være mulig å få ned forbruket mer. Får se neste gang jeg tanker om den viser rett forbruk.

Skrevet
3 timer siden, Jonas skrev:

Felgene du har valgt kledde absolutt bilen og fargen.

Takk for det @Jonas, jeg ønsket det så enkelt som mulig for lettere vedlikehold og at det ikke skulle bli «for mye». Det finnes mange flotte felger, men det er likevel ikke alle felger som passer så pent på alle biler etter min mening :) 

3 timer siden, Jonas skrev:

Jeg får tilføye at det er en leasingbil siden det kan påvirke enkelte av valgene mine. Skvettlapper bak spurte jeg spesifikt om, men fikk svar at det var foran det var lurt/behov. Så hvis de sier det og jeg ikke blir trukket ekstra for det etter 3 år så er det mulig jeg lar være. Samme med understellsbehandling tenker jeg. Lydisoleringsdelen hadde vært kjekt selv om jeg til nå syns den har vært ganske bra. 

Så lenge det er en leasing bil, så får du vel ikke så mye igjen for det du evt vil koste på den heller, så da blir det jo litt på en annen måte. Det jeg nevner er jo for at bilen skal holde lengst mulig og være så pen som mulig i lakken, men nå har vel du bare denne bilen i 3 år, og da er det jo begrenset nytte du får av det, selv om du gjør både bilen og neste eier en stor tjeneste ved å gjøre dette ;) 

3 timer siden, Jonas skrev:

Min ble til glede levert med Continental i stede for Pirelli på sommerdekkene. På vinter er det Pirelli pigg så får se hvordan støy blir da. 

Continental var merkbart bedre med tanke på dekkstøy på sommerdekk, det var det ingen tvil om. Når det gjelder piggdekk så har jeg ingen erfaring med det nå for tiden, jeg har hatt piggfrie vinterhjul siden min første nye fabrikkbil i 2001, og har aldri sett meg tilbake etter det :) 

3 timer siden, Jonas skrev:

Forbruket på en tur med en del høydemeter inkludert og fullt bagasjerom ble 5,3 i går. På vei hjem hvor jeg ikke kjørte fornuftig dro den opp totalen til 5,8. Syns dette er bra til å være helt ny motor og 4x4. Skal absolutt være mulig å få ned forbruket mer. Får se neste gang jeg tanker om den viser rett forbruk.

Forbruket vil komme lenger ned på sikt om en bruker høyrefoten med litt omtanke og følelse. Fra 8 - 12.000km ett sted så slipper motoren mer opp og forbruket går gjerne litt ned, men for biler som allerede bruker relativt lite, så er det ikke så veldig store forskjellene. Det vil være snakk om desimaler, men som nevnt, den største muligheten for et lavere forbruk tyngden på høyrefoten ;) 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Har nå fått brukt bilen litt og begynner å bli bedre kjent med den. Må si meg veldig fornøyd og angrer absolutt ikke på valget. Synd jeg ikke kjenner pre-faceliften slik at jeg kunne påpekt hva som er forbedret.

Som lang person var jeg litt skeptisk til om sitteputen kom til å gi dårlig lårstøtte, men merket ingen ubehag på 3,5t kjøretur, så virker som gode seter. 

Angående forbruk så må jeg få gjort en test på en lengre strekning hvor jeg vet avstand og så fylle opp tanken for å regne forbruk. Bilen påsto den brukte 0,41 på en 15mils tur i helgen. Skal sies at det gikk rolig pga en del trafikk, men føler dette er "for godt til å være sant". Hva sier ekspertene? 

Køkjøring til jobb ble ganske komfortabelt med ACC i ECO-mode :)

Skrevet

Den største forskjellen på Superb 2019 og 2020, vil nok definitivt være overgangen til LED-lys, og når den så har full Matrix teknologi i tillegg, så vil det være en gedigen opptur med tanke på lys. :) 

Kjørecomputeren har nok en tendens til å være litt for snill på forbruket, har lest at enkelte mener at det fort kan være ca 0,1 ltr på mil, men jeg har aldri målt dette selv på noen av Skodaene jeg har hatt.

18 timer siden, Jonas skrev:

Angående forbruk så må jeg få gjort en test på en lengre strekning hvor jeg vet avstand og så fylle opp tanken for å regne forbruk. Bilen påsto den brukte 0,41 på en 15mils tur i helgen. Skal sies at det gikk rolig pga en del trafikk, men føler dette er "for godt til å være sant". Hva sier ekspertene? 

Når det gjelder dette med å regne ut forbruket så behøver du ikke vite strekning før du kjører.
Det er jo bare å fylle opp tanken til pumpa/pistolen slår ut, nulle tripteller og kjøre tur/dit du skal. Så stopper du på en bensinstasjon og fyller til pumpa slår ut igjen, da har du både kjørestrekning og hvor mange liter du har brukt på den turen, og kan enkelt regne ut forbruket ditt. :)  

Det samme kan du jo se på bilens kjørecomputer også, forbruk fra drivstoffylling og så kan se om de stemmer overens. Det er det nok lite trolig at det gjør, for jeg vil tro at bilens computer vil være litt «snillere» med tallene enn de utregnede fakta..........

Skrevet
2 timer siden, Superb lll skrev:

Når det gjelder dette med å regne ut forbruket så behøver du ikke vite strekning før du kjører.
Det er jo bare å fylle opp tanken til pumpa/pistolen slår ut, nulle tripteller og kjøre tur/dit du skal. Så stopper du på en bensinstasjon og fyller til pumpa slår ut igjen, da har du både kjørestrekning og hvor mange liter du har brukt på den turen, og kan enkelt regne ut forbruket ditt. :)  

@Superb lll det gir jo en grei indikasjon. Er vant til en bil med speedometer som viser riktig hastighet. På denne ser jeg at jeg må ha 84-85 for å holde 80km/t. Antar det også gjenspeiler seg på tripptelleren at man i virkeligheten må trekke fra 5-6%. Kan selvsagt ta feil der. 

På bilen jeg hadde kunne man med rett utstyr programmere inn hjulets omkrets for å kalibrere speedometer. Vet du om Møller kan gjøre det på disse? 

Skrevet

Skoda viser ganske nøyaktig 3 km/t for mye. 

Alle som har VCDS kan legge inn hjulomkrets, du trenger ikke dra inn til Møller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...