Gå til innhold
Jonas

Jonas's Skoda Superb L&K 190TDI 4x4 2020


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en god stund lurt på hva neste bil skal bli, og endte opp med å bestille min første Skoda. Kjenner ikke så mye til merket fra før og det var ekstra spennende med MY20 som jeg ikke hadde sett i virkeligheten. 

Bilen kom denne uken, men har ikke vært så mye tid til den ennå. Slenger med et par bilder som ble tatt i full fart. 

20190905_180741.thumb.jpg.4ec64760d4e7f11646f3472c343aad59.jpg

20190907_221529.thumb.jpg.da55a6b4d30e559ab0bbd57424743e1a.jpg

Foreløpig veldig fornøyd med hvordan faceliften er. Felgene er det eneste jeg er usikker på.

20190907_171406.thumb.jpg.c613104bc7f4ea303b9d60055d4e7b97.jpg

20190907_221740.thumb.jpg.34403d8de0de5e315d6ea7cb625350a2.jpg

Ratt med paddles/varme og digitalt instrumentpanel er vel en av de få justeringene innvendig.

20190905_204032.thumb.jpg.1f09dd0abfde8fa522c68ae402db1691.jpg

LED matrix virker veldig lovende. Fikk en liten tur i høstmørket i dag. Ser ut til at den justerer fint rundt andre biler selv på svingete veier. Så også ut som den lyser opp bra på lang avstand. Virket som den blender ned litt på refleksjon fra veiskilt, noe som var unødvendig siden man mister litt langlys. Får se etter litt bruk hvordan det fungerer. 

Motoren virker sterk og fin og DSG-en girer raskt og jevnt. Gleder meg til å få testet den fremover :)

  • Lik 2
Skrevet

Som også tidligere skrevet i en annen tråd, Gratulerer med ny flott bil @Jonas, den ser virkelig flott ut :) 

Har en relativt ny Superb selv (5 uker gammel), men ser likevel godt forskjellene på min utgave og den nye FL utgaven du har handlet.
Jeg kom fra en Octavia 2018 med LED-lys, men den hadde ikke Matrix funksjonen, helt ærlig så tror jeg at du skal være glad for at den blender ned litt når du møter de litt større reflekterende trafikkskiltene, for med fullt lys så skinner/reflekterer det noe helt vanvittig. Så det har vært fler enn en gang jeg selv har blendet ned for i det hele tatt kunne se videre enn skiltet som fjernlyset reflekterte i.

Varme i rattet og digitalt instrumentpanel har jeg også i min Superb, men dessverre så er den bestilt uten gir-paddles på rattet og oppvarmet frontrute av forhandler, det hadde jeg tatt med om jeg hadde laget en bestilling på en ny Superb selv, men jeg valgte en bil de hadde i utstilling hos forhandler. Jeg hadde også bestilt den med 19" hjul om jeg hadde bestilt bilen selv, for de 18" felgene som fulgte med min L&K liker jeg ikke, de har et turbin design jeg ikke har sansen for i det hele tatt. Men jeg har nå byttet ut både felg og dekk til 19" hjul i stedet på sommerhjul, og det ble jeg meget fornøyd med :) 
Jeg er vel som du skriver her @Jonas
 meget usikker på felgene som følger med på den nye FL utgaven av Superb L&K,de hadde jeg nok heller ikke beholdt. Men jeg skal ikke være helt bastant på det inntil jeg har sett dem med egne øyne, for det er ikke bestandig at bilder og irl viser helt det samme, men jeg er nok litt skeptisk ut i fra det jeg ser på bildene dine.........

Om jeg skal komme med en liten anbefaling til deg, så er det å montere skvettlapper bak også så snart som mulig, for du skal ikke kjøre mange km før klarlakken er helt slitt bort i underkant av fangeren bak, det blir helt «sandblåst» der. Og det er det ingen mulighet for å polere opp igjen heller, da med lakkeres for å få det blankt igjen. Dette er noe jeg vet av erfaring, da jeg kjøpte en ny Superb i 2016 som jeg kjørte med noen mnd uten skvettlapper bak, klarlakken var helt borte i underkant av fangeren på begge sider. Jeg ettermonterte dem, men skaden var allerede skjedd........
De er ikke store, men de gir likevel en effektiv beskyttelse for lakken, for skitt og søle på bakparten av bilen hjelper de absolutt ingenting, til det er de alt for små.

Kan også komme med en liten anbefaling om ekstra understellsbehandling og ekstra støydemping i tillegg, det var meget effektivt. Om du skulle gjøre noe slikt, så forhør deg med forhandleren din, slik at du ikke behandler bilen med noe som kan påvirke rustgarantien på bilen. Min bil er behandlet med Mercasol, for det var det min forhandler anbefalte og hva de gjorde på de bilene de leverte til kunder med ekstra understellsbehandling.
Jeg kjørte i ca 2 uker uten dette og synes at bilen var ganske godt dempet med tanke på dekkstøy, men her kunne jeg likevel høre forskjell etter at det ble gjort. Min Superb er også levert med ekstra støydemping i gulvet og tykkere sidevinduer fra fabrikk, men den ekstra støydempingen jeg fikk sprøytet på er lagt under plastikk innerskjermene både foran og bak i tillegg, og det var effektivt med tanke på dekkstøy. Men her kommer det også litt an på hvilket dekkmerke bilen er levert med, for enkelte er det mer støy fra enn andre, her er Pirelli Cinturato P7 og Brigdestone ikke så gode til Superb, Continental som min Superb ble levert med var bedre, men de er jo byttet ut og nå kjører jeg med Falken dekk og de var faktisk enda bedre med tanke på dekkstøy enn Continental :) 

Ikke noe av dette er selvfølgelig noe du må gjøre, det var kun noen velmente tips, basert på egen erfaring :) 

 

Skrevet

Takk for det @Superb lll. Felgene du har valgt kledde absolutt bilen og fargen.

Jeg får tilføye at det er en leasingbil siden det kan påvirke enkelte av valgene mine. Skvettlapper bak spurte jeg spesifikt om, men fikk svar at det var foran det var lurt/behov. Så hvis de sier det og jeg ikke blir trukket ekstra for det etter 3 år så er det mulig jeg lar være. Samme med understellsbehandling tenker jeg. Lydisoleringsdelen hadde vært kjekt selv om jeg til nå syns den har vært ganske bra. 

Min ble til glede levert med Continental i stede for Pirelli på sommerdekkene. På vinter er det Pirelli pigg så får se hvordan støy blir da. 

Forbruket på en tur med en del høydemeter inkludert og fullt bagasjerom ble 5,3 i går. På vei hjem hvor jeg ikke kjørte fornuftig dro den opp totalen til 5,8. Syns dette er bra til å være helt ny motor og 4x4. Skal absolutt være mulig å få ned forbruket mer. Får se neste gang jeg tanker om den viser rett forbruk.

Skrevet
3 timer siden, Jonas skrev:

Felgene du har valgt kledde absolutt bilen og fargen.

Takk for det @Jonas, jeg ønsket det så enkelt som mulig for lettere vedlikehold og at det ikke skulle bli «for mye». Det finnes mange flotte felger, men det er likevel ikke alle felger som passer så pent på alle biler etter min mening :) 

3 timer siden, Jonas skrev:

Jeg får tilføye at det er en leasingbil siden det kan påvirke enkelte av valgene mine. Skvettlapper bak spurte jeg spesifikt om, men fikk svar at det var foran det var lurt/behov. Så hvis de sier det og jeg ikke blir trukket ekstra for det etter 3 år så er det mulig jeg lar være. Samme med understellsbehandling tenker jeg. Lydisoleringsdelen hadde vært kjekt selv om jeg til nå syns den har vært ganske bra. 

Så lenge det er en leasing bil, så får du vel ikke så mye igjen for det du evt vil koste på den heller, så da blir det jo litt på en annen måte. Det jeg nevner er jo for at bilen skal holde lengst mulig og være så pen som mulig i lakken, men nå har vel du bare denne bilen i 3 år, og da er det jo begrenset nytte du får av det, selv om du gjør både bilen og neste eier en stor tjeneste ved å gjøre dette ;) 

3 timer siden, Jonas skrev:

Min ble til glede levert med Continental i stede for Pirelli på sommerdekkene. På vinter er det Pirelli pigg så får se hvordan støy blir da. 

Continental var merkbart bedre med tanke på dekkstøy på sommerdekk, det var det ingen tvil om. Når det gjelder piggdekk så har jeg ingen erfaring med det nå for tiden, jeg har hatt piggfrie vinterhjul siden min første nye fabrikkbil i 2001, og har aldri sett meg tilbake etter det :) 

3 timer siden, Jonas skrev:

Forbruket på en tur med en del høydemeter inkludert og fullt bagasjerom ble 5,3 i går. På vei hjem hvor jeg ikke kjørte fornuftig dro den opp totalen til 5,8. Syns dette er bra til å være helt ny motor og 4x4. Skal absolutt være mulig å få ned forbruket mer. Får se neste gang jeg tanker om den viser rett forbruk.

Forbruket vil komme lenger ned på sikt om en bruker høyrefoten med litt omtanke og følelse. Fra 8 - 12.000km ett sted så slipper motoren mer opp og forbruket går gjerne litt ned, men for biler som allerede bruker relativt lite, så er det ikke så veldig store forskjellene. Det vil være snakk om desimaler, men som nevnt, den største muligheten for et lavere forbruk tyngden på høyrefoten ;) 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Har nå fått brukt bilen litt og begynner å bli bedre kjent med den. Må si meg veldig fornøyd og angrer absolutt ikke på valget. Synd jeg ikke kjenner pre-faceliften slik at jeg kunne påpekt hva som er forbedret.

Som lang person var jeg litt skeptisk til om sitteputen kom til å gi dårlig lårstøtte, men merket ingen ubehag på 3,5t kjøretur, så virker som gode seter. 

Angående forbruk så må jeg få gjort en test på en lengre strekning hvor jeg vet avstand og så fylle opp tanken for å regne forbruk. Bilen påsto den brukte 0,41 på en 15mils tur i helgen. Skal sies at det gikk rolig pga en del trafikk, men føler dette er "for godt til å være sant". Hva sier ekspertene? 

Køkjøring til jobb ble ganske komfortabelt med ACC i ECO-mode :)

Skrevet

Den største forskjellen på Superb 2019 og 2020, vil nok definitivt være overgangen til LED-lys, og når den så har full Matrix teknologi i tillegg, så vil det være en gedigen opptur med tanke på lys. :) 

Kjørecomputeren har nok en tendens til å være litt for snill på forbruket, har lest at enkelte mener at det fort kan være ca 0,1 ltr på mil, men jeg har aldri målt dette selv på noen av Skodaene jeg har hatt.

18 timer siden, Jonas skrev:

Angående forbruk så må jeg få gjort en test på en lengre strekning hvor jeg vet avstand og så fylle opp tanken for å regne forbruk. Bilen påsto den brukte 0,41 på en 15mils tur i helgen. Skal sies at det gikk rolig pga en del trafikk, men føler dette er "for godt til å være sant". Hva sier ekspertene? 

Når det gjelder dette med å regne ut forbruket så behøver du ikke vite strekning før du kjører.
Det er jo bare å fylle opp tanken til pumpa/pistolen slår ut, nulle tripteller og kjøre tur/dit du skal. Så stopper du på en bensinstasjon og fyller til pumpa slår ut igjen, da har du både kjørestrekning og hvor mange liter du har brukt på den turen, og kan enkelt regne ut forbruket ditt. :)  

Det samme kan du jo se på bilens kjørecomputer også, forbruk fra drivstoffylling og så kan se om de stemmer overens. Det er det nok lite trolig at det gjør, for jeg vil tro at bilens computer vil være litt «snillere» med tallene enn de utregnede fakta..........

Skrevet
2 timer siden, Superb lll skrev:

Når det gjelder dette med å regne ut forbruket så behøver du ikke vite strekning før du kjører.
Det er jo bare å fylle opp tanken til pumpa/pistolen slår ut, nulle tripteller og kjøre tur/dit du skal. Så stopper du på en bensinstasjon og fyller til pumpa slår ut igjen, da har du både kjørestrekning og hvor mange liter du har brukt på den turen, og kan enkelt regne ut forbruket ditt. :)  

@Superb lll det gir jo en grei indikasjon. Er vant til en bil med speedometer som viser riktig hastighet. På denne ser jeg at jeg må ha 84-85 for å holde 80km/t. Antar det også gjenspeiler seg på tripptelleren at man i virkeligheten må trekke fra 5-6%. Kan selvsagt ta feil der. 

På bilen jeg hadde kunne man med rett utstyr programmere inn hjulets omkrets for å kalibrere speedometer. Vet du om Møller kan gjøre det på disse? 

Skrevet

Skoda viser ganske nøyaktig 3 km/t for mye. 

Alle som har VCDS kan legge inn hjulomkrets, du trenger ikke dra inn til Møller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...