Gå til innhold
Magnus Brage Hartviksen

12v styrestrøm fra bixenon, montering ekstralys


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Har søkt meg fram og tilbake på nett uten å bli noe klokere av den grunn når det kommer til styrestrøm

 

Har en superb 2017 mod som jeg skal montere ledbar på og trenger svar på om jeg trenger canm8 eller lignende for å hente styrestrøm? 

Bilen er utstyrt med bixenon og når jeg måler med multimeter finner jeg ut av (hvit kabel, nr 11) mest sannsynlig kan brukes til styrestrøm?

Måler 0.4v når vanlig kjørelys er tent, og 12v når langlysene er tent. 12v spenningen holder seg jevn og mister ikke spenningen over tid

Er det noen med erfaring i forhold til om det evn kan ha noe å si på can styringen generelt sett over tid om man henter styrestrøm fra denne ledningen og ikke får feilkoder?

Hadde vært fint og sluppet å kjøpe dyre styrestrømenheter

 

Alle svar er til hjelp😊

Skrevet

Tenkte drt kunne være greit med en liten oppdatering når drt gjalt det med styrestrøm.

På min superb tok jeg sjansen å koblet styrestrøm rett fra rele til hvit kabel (nr 11) på passasjersiden uten canbusenhet eller noe ekstra dilldall som i de aller fleste tilfellene må til på nyere bilen.

 

Monteringen gikk supert å uten en eneste feilkode eller andre problemer med automatiske langlys. Når jeg kjører med auto langlys skrur de seg på slik det gjorde før montering av ledbaren og skrur seg av om jeg møter andre bilen.

 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Hei.

Driver og monterer det samme på min 2015 Superb. Har du bilde av hvordan bilen din ble etterpå? Loddet du deg inn på kabelen eller en strømtyv? Og går det fortsatt like bra uten feilmeldinger?

 

  • 3 uker senere...
Skrevet
På 8.10.2019 den 8.50, olekn skrev:

Hei.

Driver og monterer det samme på min 2015 Superb. Har du bilde av hvordan bilen din ble etterpå? Loddet du deg inn på kabelen eller en strømtyv? Og går det fortsatt like bra uten feilmeldinger?

 


hei å beklager supersent svar, klipte ledningen ved et stykke fra lykta og benyttet loddestrømpe, alt fungerer utmerket uten noen feil eller lignende

D8E4A330-DF01-4557-8B0B-A20ACB153119.png

5EE211D7-42EE-4E04-A105-BD96CF7911A8.png

@olekn

 

du får dele bilde av ditt resultat☺️

  • 4 uker senere...
Skrevet
På 28.10.2019 den 20.32, Magnus Brage Hartviksen skrev:


hei å beklager supersent svar, klipte ledningen ved et stykke fra lykta og benyttet loddestrømpe, alt fungerer utmerket uten noen feil eller lignendespacer.png

D8E4A330-DF01-4557-8B0B-A20ACB153119.png

5EE211D7-42EE-4E04-A105-BD96CF7911A8.png

@olekn

 

du får dele bilde av ditt resultat☺️

Så du klipte bare den hvite ledningen på lykta og lodda? Ikke noe mere simsalabim? Skal sette på ledbar på min 2017. 

Skrevet

Jeg brukte en Xbb Lightswitch (ganske dyr sak!) på min Superb 2015. Da slapp jeg unna alt som heter lodding klipping av ledninger. Hittil har det fungert uten problemer. Jeg har xenon i nærlys, og halogen i fjernlys, og på den venstre lykta var det en gul ledning med grå stripe på (kan dobbeltsjekke i dagslys i morra). Bilen ble forøvrig slik: Image-1.thumb.jpg.2c9696de56dc7dc4a66a04e6a4ddabea.jpg

Skrevet
På 28.11.2019 den 20.50, olekn skrev:

Jeg brukte en Xbb Lightswitch (ganske dyr sak!) på min Superb 2015. Da slapp jeg unna alt som heter lodding klipping av ledninger. Hittil har det fungert uten problemer. Jeg har xenon i nærlys, og halogen i fjernlys, og på den venstre lykta var det en gul ledning med grå stripe på (kan dobbeltsjekke i dagslys i morra). Bilen ble forøvrig slik: Image-1.thumb.jpg.2c9696de56dc7dc4a66a04e6a4ddabea.jpg

Ville helst slippe å kjøpe en sånn dyr boks. Sjekk den kabelen en dag da👍

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet
På 1.12.2019 den 13.39, Bjørnarm90 skrev:

Ville helst slippe å kjøpe en sånn dyr boks. Sjekk den kabelen en dag da👍

For min del på 2017 mod superb var det hvit kabel nr 11 som fungerte uten canbusenhet, som Olekn nevner brukte han gul kabel, men denne er nok kabelen som styrer halogen langlys? 
 

har bixenon og undersøkte me fram med måling for å se hvilken kabel som kunne benyttes, da som nevnt, hvit kabel som er i port 11.

 

kabelen klipte jeg og satt loddesko på over tanken til frostvæska, så slipper jeg å irritere meg over ekstra kabel i nærheten til lykta eller risikere andre ting om det skulle være noe

  • 2 uker senere...
Skrevet
På 10.12.2019 den 19.50, olekn skrev:

Beklager sent svar. Her er bilde av kabelen. Den gule med grå stripe. 

IMG_2158.JPG

Det går bra har ikke vært så aktiv her jeg heller i det siste. Ente med at jeg kjøpte canm8 på Black friday🤭😁 å da blei det sånn😍🤭👍

IMG_20191128_124221.jpg

IMG_20191209_224636.jpg

IMG_20191213_135124.jpg

IMG_20191213_135132.jpg

  • Lik 1
  • 10 måneder senere...
Skrevet
På 20.12.2019 den 20.02, Magnus Brage Hartviksen skrev:

For min del på 2017 mod superb var det hvit kabel nr 11 som fungerte uten canbusenhet, som Olekn nevner brukte han gul kabel, men denne er nok kabelen som styrer halogen langlys? 
 

har bixenon og undersøkte me fram med måling for å se hvilken kabel som kunne benyttes, da som nevnt, hvit kabel som er i port 11.

 

kabelen klipte jeg og satt loddesko på over tanken til frostvæska, så slipper jeg å irritere meg over ekstra kabel i nærheten til lykta eller risikere andre ting om det skulle være noe

Hei!

Fantasktiske tips. Jeg har en Octavia med hvit kabel til port 11, men skulle gjerne målt den for å være sikker. 

Jeg får ikke ut kontakten! Hvordan gjorde du det? Det er en tapp der som jeg forsøker å dytte på og dra i, men ingen resultater.

Tips?

  • 1 måned senere...
Skrevet
På 28.10.2019 den 20.32, Magnus Brage Hartviksen skrev:


hei å beklager supersent svar, klipte ledningen ved et stykke fra lykta og benyttet loddestrømpe, alt fungerer utmerket uten noen feil eller lignendeimageproxy.php?img=&key=7dea2faae35157be

D8E4A330-DF01-4557-8B0B-A20ACB153119.png

5EE211D7-42EE-4E04-A105-BD96CF7911A8.png

@olekn

 

du får dele bilde av ditt resultat☺️

Hvilken ledbar har du montert i grillen ? Og har du klippet/tilpasset til ledbaren i støtfanger selv eller fått tak i en innsats?

Skal montere led bar selv på min, og fått fortalt at jeg må inn med canbus modul. Noe jeg syntes var dyrt og unødvendig for å montere fjernlys. Så funker det enda feil fritt på bilen din med å koble seg inn på hvit ?

På 28.10.2019 den 20.32, Magnus Brage Hartviksen skrev:


hei å beklager supersent svar, klipte ledningen ved et stykke fra lykta og benyttet loddestrømpe, alt fungerer utmerket uten noen feil eller lignendeimageproxy.php?img=&key=7dea2faae35157be

D8E4A330-DF01-4557-8B0B-A20ACB153119.png

5EE211D7-42EE-4E04-A105-BD96CF7911A8.png

@olekn

 

du får dele bilde av ditt resultat☺️

 

Skrevet
På 19.12.2020 den 23.14, LHsund skrev:

Hvilken ledbar har du montert i grillen ? Og har du klippet/tilpasset til ledbaren i støtfanger selv eller fått tak i en innsats?

Skal montere led bar selv på min, og fått fortalt at jeg må inn med canbus modul. Noe jeg syntes var dyrt og unødvendig for å montere fjernlys. Så funker det enda feil fritt på bilen din med å koble seg inn på hvit ?

 

Ledbaren jeg har er en X Vision genesis 800 1generasjon da denne er en slak bue på😊 

alt funker helt topp fremdeles uten noen feilkoder eller varsler. Hadde bilen nylig inne på naf test og test hos skoda verksted uten at de påviste noen feil😊 

 

ledbaren er montert på skiltbrankett som er snudd opp/ned og som peker innover.  Selve utsparingen i fangeren var enkel å fikse, demonterte fangeren for så å forsiktig klikke ut grillen hvor ledbaren skulle plasseres. Så for min del har jeg ikke kappet bort noe eller ‘’ødelagt’’ fangeren på noe vis😜
 

fikk selv beskjed at jeg trengte canbusenhet for å kunne montere ekstralys, dette var noe jeg mente bare var tull i mitt tilfelle😝 å her fikk jeg også helt rett, etter målinger som tok meg max 2 min fant jeg ut at hvit ledning som er i port 11 skulle fungere og det gjorde den. Det jeg også gjorde var å koble meg inn på høyresiden av bilen da jeg i mitt hode mente det kunne ha noe å si med tanke på styreenhetene til canbusen😝

 


Ønsker deg lykke til med monteringen, gjerne del bildene av ditt resultat når du er ferdig😜

På 18.11.2020 den 20.28, BjørnH skrev:

Hei!

Fantasktiske tips. Jeg har en Octavia med hvit kabel til port 11, men skulle gjerne målt den for å være sikker. 

Jeg får ikke ut kontakten! Hvordan gjorde du det? Det er en tapp der som jeg forsøker å dytte på og dra i, men ingen resultater.

Tips?


jeg trykken bare inn selve tappen og rikklet kontakten for å få den løs, normalt sett sitter denne fast grunner sand og annet som har lagt seg rundt😅

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Hei. Har montert ledbar, men tenkte som forfatter det ikke var nødvendig med dyr styreenhet. Prøvde måle meg fram til styresyrøm. Port 11 ga ingen utslag for min del. Har en 2016 superb med bixenon. Skulle tro det var likt som din 2017 mod. Noen idé?

557A9BBF-BB55-4A12-A9F7-C606D3BCBF4A.jpeg

A8F72CE5-072F-40D3-AE78-51C2BEA5CFC2.jpeg

Skrevet
18 timer siden, Matius skrev:

Hei. Har montert ledbar, men tenkte som forfatter det ikke var nødvendig med dyr styreenhet. Prøvde måle meg fram til styresyrøm. Port 11 ga ingen utslag for min del. Har en 2016 superb med bixenon. Skulle tro det var likt som din 2017 mod. Noen idé?

557A9BBF-BB55-4A12-A9F7-C606D3BCBF4A.jpeg

A8F72CE5-072F-40D3-AE78-51C2BEA5CFC2.jpeg

Hei igjen, usikker om det har noe å si hvilken lykt man velger, men jeg tok lykten på høyre/passasjer siden. Hvilken spenning måler du når du har vanlig kjørelys på, når langlys skrus på? 
 

ja, man skulle tro det var likt fra 2016-17

  • 2 uker senere...
Skrevet

Demonterte du pluggen/porten  på lyset og målte der? Nå skal jeg ta en ny måling når jeg får tid. Var ingen forskjell om jeg slo av/på langlysa. 

 

 

 

Skrevet
19 timer siden, Matius skrev:

Demonterte du pluggen/porten  på lyset og målte der? Nå skal jeg ta en ny måling når jeg får tid. Var ingen forskjell om jeg slo av/på langlysa. 

 

 

 

Dro pluggen ut av lykta ja, men gjorde dette på pasasjersiden😊 husk og vri over bryteren fra auto til kjørelys. Vet ikke om dette skaø ha noe å si sånnsett, men kan være vært forsøket

  • 5 måneder senere...
Skrevet

Hei! 
Nå i helga har jeg brukt flere timer på og koble opp en strands Siberia Dr22 etter oppsettet til trådstarter. 
Har hatt kyndig hjelp til kobling, vurdering, måling etc. 

Vi måler 0,4v på hvit ledning, port 11. men ikke noe endring når vi tenner langlys. 

Kjører en 17mod registrert 26.12.2016.

Noen som har prøvd og møtt på samme problem?

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...