Gå til innhold
Magnus Brage Hartviksen

Bilvask, skvettlapper og fjerning av emblemer


Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er noen bilder av min Superb 2.0 TDI 190HK DSG 4X4 L&K Brilliant Silver Metallic

Bildene er fra tidligere i sommer da jeg hadde grundig polering og rens av lakken

 

Vasket bilen grundig i 6 trinn

Trinn 1, avfetting og skum - spyle av

Trinn 2, skum og berøringsvask - spyle av

Trinn 3, vask av detaljer som rundt dører og terkler - spyle av

Trinn 4, motorvask etterfulgt av vinyl and rubbercare for å få dyp matt farge på plastdetaljer

Trinn 5, asfalt og flyverust fjerning/claying

Trinn 6, tørke bilen

 

Etter flere timer med vask gjensto det enda flere timer med rens og polering

 

 

Ser det er flere som har fått fjernet emblemer bak på bilen. Dette er noe jeg har vurdert en stund men ikke gjort enda da jeg var usikker på hvordan det ville se ut.

 

 

 

20190909_235731.jpg

20190909_235018.jpg

20190910_000027.jpg

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Flott bil du har @Magnus Brage Hartviksen :) 

Det gjør seg med en skikkelig vask, og det gir også en meget god følelse når det er gjort og en ser sluttresultatet.
Om jeg skal komme med en liten anbefaling til deg, så er det å montere skvettlapper både foran og bak, det vil spare deg for mye lakkslitasje på de nedre panelene (kanalen foran og underkant av støtfanger bak). Her slites lakken utrolig fort ned, estetisk så forskjønner jo stort sett aldri skvettlapper utseendet, men de er fysisk såpass små at det tar ikke så mye oppmerksomhet, nytteverdien derimot er meget stor :) 

Jeg har fjernet emblemene på min Superb, det har jeg gjort på bakluken (faktisk samme dagen jeg hentet bilen ny fra forhandler), og det er en meget enkel jobb. I helgen så fjernet jeg også L&K emblemene på forskjermene av to årsaker. For det første så satt det fast en del asfaltflekker inne i skriften som ikke var så enkle å fjerne (selv ikke med prickbort), når jeg så måtte bruke litt fysisk «nærkontakt» for å få det bort, så løsnet også litt av enden på emblemet, så da fjernet jeg like godt hele emblemet. Det står L&K flere steder (innvendig) i bilen likevel, så det er ikke til å ta feil av hvilken utstyrsutgave dette er.

 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet

Takk for det @Superb lll!

 

Da blir nok emblemene bak tatt til helgen, må jo polere bakluken for å fjerne forskjellen i lakken😆 L&K merkene blir værende på bilen da jeg føler de har litt mere verdi for å vise hvilken utgave man kjører så andre ikke tror det er en kjedelig standard😅

 

Skvettlapper ble vurdert da jeg kjøpte bilen, men ble avglemt etter det og ikke tenkt på igjen. Men nå som du nevner det er nok dette jeg må få fikset før den store stygge salte/grus sesongen. 

Noen ide om hvor jeg får tak i skvettlapper til en ok pris i norge? Eller må jeg kjøpe fra utland

 

Du nevner du bruker prikkbort for å fjerne asfalt og flyverust, anbefaler deg å heller bruke iron x-it fjerner det på et blunk å får enda bedre resultat om du bruken clay klut eller svamp. Husk å legge ny beskyttelse på bilen.

Prikkbort føler jeg dessuten er alt for kraftig til normalvask, for min den bruker jeg en lett sommeravfetting/alkalisk avfetting når bilen er nyvoksen, dette bare for å fjerne innsekter og annen lett løs skitt.

Skrevet

Nå skal jeg ikke fylle denne tråden med masse of-topic, så jeg anbefaler deg å lage en egen tråd på din bil her i stedet @Magnus Brage Hartviksen,

https://skodaforum.no/forum/20-min-bil-mitt-prosjekt/

Da er det litt enklere å diskutere mer spesifikke temaer :) 

Men for å svare på dine spørsmål,

2 timer siden, Magnus Brage Hartviksen skrev:

Skvettlapper ble vurdert da jeg kjøpte bilen, men ble avglemt etter det og ikke tenkt på igjen. Men nå som du nevner det er nok dette jeg må få fikset før den store stygge salte/grus sesongen. 

Noen ide om hvor jeg får tak i skvettlapper til en ok pris i norge? Eller må jeg kjøpe fra utland

Det koster ikke mange kronene fra merkeforhandler heller, så forhør deg der først, kan jo hende at selgeren kan bestille noen til deg for en litt billigere penge også ;)
Men ellers så er det nok SuperSkoda som er det beste alternativet om en tenker litt på passform, montering og kvalitet.  

2 timer siden, Magnus Brage Hartviksen skrev:

Du nevner du bruker prikkbort for å fjerne asfalt og flyverust, anbefaler deg å heller bruke iron x-it fjerner det på et blunk å får enda bedre resultat om du bruken clay klut eller svamp. Husk å legge ny beskyttelse på bilen.

Prikkbort føler jeg dessuten er alt for kraftig til normalvask, for min den bruker jeg en lett sommeravfetting/alkalisk avfetting når bilen er nyvoksen, dette bare for å fjerne innsekter og annen lett løs skitt.

Jeg nevnte ikke flyverust her, for det benytter jeg Iron-x til :) 
Asfaltflekkene som satt fast i L&K emblemene var utrolig seige/tykke og løste seg ikke opp skikkelig slik de pleier å gjøre med prickbort, enda jeg prøvde flere ganger. Da ble til at jeg hadde prickbort for tredje gang på dette sammen med Surfex og skummlegging og i tillegg brukte q-tips, detailer kost og myk klut for å klare å fjerne dem.
Da løsnet som nevnt endene på L&K merkene, så da fjernet jeg dem, ellers så hadde jeg tenkt til å la de bli værende slik du også har tenkt til. :) 

2 timer siden, Magnus Brage Hartviksen skrev:

Da blir nok emblemene bak tatt til helgen, må jo polere bakluken for å fjerne forskjellen i lakken

Emblemene på bakluken var meget enkle å fjerne, jeg varmet de opp litt forsiktig med en hårføner og brukte en tynn nylontråd bak bokstavene for å «skjære» av limet, litt mer jobb med selve limet for nå virket det som de har begynt med et litt annerledes lim på de emblemene som satt på min bil.
Men med litt forsiktig varme fra føneren og sitrusrens, så ble det borte det også, og ja, en liten polering og voksing må til i etterkant :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...