Gå til innhold
Magnus Brage Hartviksen

Bilvask, skvettlapper og fjerning av emblemer


Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er noen bilder av min Superb 2.0 TDI 190HK DSG 4X4 L&K Brilliant Silver Metallic

Bildene er fra tidligere i sommer da jeg hadde grundig polering og rens av lakken

 

Vasket bilen grundig i 6 trinn

Trinn 1, avfetting og skum - spyle av

Trinn 2, skum og berøringsvask - spyle av

Trinn 3, vask av detaljer som rundt dører og terkler - spyle av

Trinn 4, motorvask etterfulgt av vinyl and rubbercare for å få dyp matt farge på plastdetaljer

Trinn 5, asfalt og flyverust fjerning/claying

Trinn 6, tørke bilen

 

Etter flere timer med vask gjensto det enda flere timer med rens og polering

 

 

Ser det er flere som har fått fjernet emblemer bak på bilen. Dette er noe jeg har vurdert en stund men ikke gjort enda da jeg var usikker på hvordan det ville se ut.

 

 

 

20190909_235731.jpg

20190909_235018.jpg

20190910_000027.jpg

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Flott bil du har @Magnus Brage Hartviksen :) 

Det gjør seg med en skikkelig vask, og det gir også en meget god følelse når det er gjort og en ser sluttresultatet.
Om jeg skal komme med en liten anbefaling til deg, så er det å montere skvettlapper både foran og bak, det vil spare deg for mye lakkslitasje på de nedre panelene (kanalen foran og underkant av støtfanger bak). Her slites lakken utrolig fort ned, estetisk så forskjønner jo stort sett aldri skvettlapper utseendet, men de er fysisk såpass små at det tar ikke så mye oppmerksomhet, nytteverdien derimot er meget stor :) 

Jeg har fjernet emblemene på min Superb, det har jeg gjort på bakluken (faktisk samme dagen jeg hentet bilen ny fra forhandler), og det er en meget enkel jobb. I helgen så fjernet jeg også L&K emblemene på forskjermene av to årsaker. For det første så satt det fast en del asfaltflekker inne i skriften som ikke var så enkle å fjerne (selv ikke med prickbort), når jeg så måtte bruke litt fysisk «nærkontakt» for å få det bort, så løsnet også litt av enden på emblemet, så da fjernet jeg like godt hele emblemet. Det står L&K flere steder (innvendig) i bilen likevel, så det er ikke til å ta feil av hvilken utstyrsutgave dette er.

 

Endret av Superb lll
  • Lik 1
Skrevet

Takk for det @Superb lll!

 

Da blir nok emblemene bak tatt til helgen, må jo polere bakluken for å fjerne forskjellen i lakken😆 L&K merkene blir værende på bilen da jeg føler de har litt mere verdi for å vise hvilken utgave man kjører så andre ikke tror det er en kjedelig standard😅

 

Skvettlapper ble vurdert da jeg kjøpte bilen, men ble avglemt etter det og ikke tenkt på igjen. Men nå som du nevner det er nok dette jeg må få fikset før den store stygge salte/grus sesongen. 

Noen ide om hvor jeg får tak i skvettlapper til en ok pris i norge? Eller må jeg kjøpe fra utland

 

Du nevner du bruker prikkbort for å fjerne asfalt og flyverust, anbefaler deg å heller bruke iron x-it fjerner det på et blunk å får enda bedre resultat om du bruken clay klut eller svamp. Husk å legge ny beskyttelse på bilen.

Prikkbort føler jeg dessuten er alt for kraftig til normalvask, for min den bruker jeg en lett sommeravfetting/alkalisk avfetting når bilen er nyvoksen, dette bare for å fjerne innsekter og annen lett løs skitt.

Skrevet

Nå skal jeg ikke fylle denne tråden med masse of-topic, så jeg anbefaler deg å lage en egen tråd på din bil her i stedet @Magnus Brage Hartviksen,

https://skodaforum.no/forum/20-min-bil-mitt-prosjekt/

Da er det litt enklere å diskutere mer spesifikke temaer :) 

Men for å svare på dine spørsmål,

2 timer siden, Magnus Brage Hartviksen skrev:

Skvettlapper ble vurdert da jeg kjøpte bilen, men ble avglemt etter det og ikke tenkt på igjen. Men nå som du nevner det er nok dette jeg må få fikset før den store stygge salte/grus sesongen. 

Noen ide om hvor jeg får tak i skvettlapper til en ok pris i norge? Eller må jeg kjøpe fra utland

Det koster ikke mange kronene fra merkeforhandler heller, så forhør deg der først, kan jo hende at selgeren kan bestille noen til deg for en litt billigere penge også ;)
Men ellers så er det nok SuperSkoda som er det beste alternativet om en tenker litt på passform, montering og kvalitet.  

2 timer siden, Magnus Brage Hartviksen skrev:

Du nevner du bruker prikkbort for å fjerne asfalt og flyverust, anbefaler deg å heller bruke iron x-it fjerner det på et blunk å får enda bedre resultat om du bruken clay klut eller svamp. Husk å legge ny beskyttelse på bilen.

Prikkbort føler jeg dessuten er alt for kraftig til normalvask, for min den bruker jeg en lett sommeravfetting/alkalisk avfetting når bilen er nyvoksen, dette bare for å fjerne innsekter og annen lett løs skitt.

Jeg nevnte ikke flyverust her, for det benytter jeg Iron-x til :) 
Asfaltflekkene som satt fast i L&K emblemene var utrolig seige/tykke og løste seg ikke opp skikkelig slik de pleier å gjøre med prickbort, enda jeg prøvde flere ganger. Da ble til at jeg hadde prickbort for tredje gang på dette sammen med Surfex og skummlegging og i tillegg brukte q-tips, detailer kost og myk klut for å klare å fjerne dem.
Da løsnet som nevnt endene på L&K merkene, så da fjernet jeg dem, ellers så hadde jeg tenkt til å la de bli værende slik du også har tenkt til. :) 

2 timer siden, Magnus Brage Hartviksen skrev:

Da blir nok emblemene bak tatt til helgen, må jo polere bakluken for å fjerne forskjellen i lakken

Emblemene på bakluken var meget enkle å fjerne, jeg varmet de opp litt forsiktig med en hårføner og brukte en tynn nylontråd bak bokstavene for å «skjære» av limet, litt mer jobb med selve limet for nå virket det som de har begynt med et litt annerledes lim på de emblemene som satt på min bil.
Men med litt forsiktig varme fra føneren og sitrusrens, så ble det borte det også, og ja, en liten polering og voksing må til i etterkant :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...