Gå til innhold
Vandreren

Blindsonevarsling - Hvordan aktivere?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne funksjonen har slått seg av for meg, mistenker at det er noe jeg har vært borti. Når jeg forsøker å aktivere den får jeg beskjed om at "funksjonen er ikke tilgjengelig".  Har hatt tilhenger tilkoplet men det skulle jo være mulig å slå den på igjen når hengeren er koplet av.

 

Skrevet (endret)

Her har nok mest sannsynlig @sletto kommet med den rette løsningen, men det kan også være en liten bagatell som det kan være greit å sjekke ut selv før en kjører til verkstedet. Og det er noe så enkelt som at det er en liten microbryter inne i hengerkontakten som registrerer når noe blir tilkoblet til hengerkontakten, og den kan henge seg opp (alts microbryteren blir værende inne etter at kontakten er frakoblet igjen).

Så her kan en undersøke om det er en liten bryter inne i kontakten (på bilen) som har blitt værende inne, og så evt. forsøke å smøre den opp om den er treg. Om det er brukt adapter til hengerkontakten eller om du har en henger med 13 pin-kontakt spiller ingen rolle, den lille microbryteren blir presset inn uansett. Det er for å deaktivere ryggesensorer når en rygger meg henger, men har dessverre også den ulempen at den deaktiverer blindsonevarsling.

Det er i hvert fall en enkel ting å sjekke selv :) 

 

EDIT:

Fintom du kan oppdatere tråden @Vandreren når du finner ut hva løsningen er, for det kan jo hjelpe andre personer også :) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Den skal være synlig uten at kontakten må demonteres, ta frem en lommelykt og åpne lokket til hengerkontakten på bilen din, så må du studere innsiden av kontakten nøye. Da skal du kunne så en liten bryter som kan presses tilbake/inn når det blir tilkoblet enten et adapter eller en 13 pin hengerkontakt, og den kan som nevnt sette seg fast slik at den ikke kommer ut igjen når kontakten/adapteret blir tatt ut.

Mulig du må bruke en nål/tynn spiker e.l. for å få microbryteren ut igjen, dvs om det er det som er problemet da. Dette er jo noe en fint kan se/undersøke selv, men det er jo ikke dermed sagt at det er det som er hverken problemet eller løsningen på ditt problem........

Skrevet

Hei. Jeg har sjekket kontakten (se bilde) og kan ikke se at det er noen microbryter der. Får ta en tur til Møller og få dem til å sjekke hva som kan være problemet. Skal holde dere underrettet.

Tilhengerkontakt.jpg

Skrevet

Da er det nok ikke en mikrobryter i den kontakten der @Vandreren, jeg har det i arb.bilen jeg har, og det var derfor jeg foreslo det. Jeg har også Googlet dette problemet tidligere, og da fant jeg også at denne mikrobryteren har skapt mye «hodebry» for mange........

Det er mulig at den mikrobryteren blir overflødig når det er så mye elektronikk som kan «føle» hva som er/blir tilkoblet til hengerkontakten, men det var jo verdt et forsøk da @Vandreren, selv om det var et feilslått forslag dette her. Så da får en bare beklage at jeg skapte litt ekstraarbeid for deg her, det var godt ment i hvert fall :) 

  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Da fikk jeg omsider tid til å ta bilen til Møller. SW oppgradering og innlegging av parametre på nytt løste problemet (selvsagt). Ingen kjent feil sier Møller så da er en vel like klok. Men det viktigste er jo at det fungerer igjen selv om dette tydeligvis er en funksjon man ikke kan stole helt på. 

Endret av Vandreren
Skrevet

Helt enig med deg @Vandreren.

Leser i instruksjonsboka til min Octavia at både;

Utmanøvreringsassistenten og Blindsoneassistenten blir utkoblet når en skal ha en tilhenger etter bilen, eller rettere sagt, tilkobler noe i hengerkontakten.

Det gir forsåvidt mening dette her, men det gir jo ikke mening at det forblir helt utkoblet, det skulle jo automatisk blitt aktivert igjen når det ikke er noe tilkoblet i hengerkontakten. Det var derfor den mikrokontakten jeg nevnte tidligere var der, men den var det mye feil med, så det var nok derfor det ikke er i bruk på de nyere bilene.........

 

Men det er noe mer som også gjør at dette ikke fungerer slik det er tenkt;

F.eks et sykkelstativ kan også gjøre at Utmannøvreringsassistenten ikke fungerer optimalt, det samme gjelder om det blir for mye snø/is utenpå bakre støtfanger, for det kan blokkere for radaren som er plassert bak støtfangeren bak (ikke ryggesensorene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...