Gå til innhold
Vandreren

Blindsonevarsling - Hvordan aktivere?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne funksjonen har slått seg av for meg, mistenker at det er noe jeg har vært borti. Når jeg forsøker å aktivere den får jeg beskjed om at "funksjonen er ikke tilgjengelig".  Har hatt tilhenger tilkoplet men det skulle jo være mulig å slå den på igjen når hengeren er koplet av.

 

Skrevet (endret)

Her har nok mest sannsynlig @sletto kommet med den rette løsningen, men det kan også være en liten bagatell som det kan være greit å sjekke ut selv før en kjører til verkstedet. Og det er noe så enkelt som at det er en liten microbryter inne i hengerkontakten som registrerer når noe blir tilkoblet til hengerkontakten, og den kan henge seg opp (alts microbryteren blir værende inne etter at kontakten er frakoblet igjen).

Så her kan en undersøke om det er en liten bryter inne i kontakten (på bilen) som har blitt værende inne, og så evt. forsøke å smøre den opp om den er treg. Om det er brukt adapter til hengerkontakten eller om du har en henger med 13 pin-kontakt spiller ingen rolle, den lille microbryteren blir presset inn uansett. Det er for å deaktivere ryggesensorer når en rygger meg henger, men har dessverre også den ulempen at den deaktiverer blindsonevarsling.

Det er i hvert fall en enkel ting å sjekke selv :) 

 

EDIT:

Fintom du kan oppdatere tråden @Vandreren når du finner ut hva løsningen er, for det kan jo hjelpe andre personer også :) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Den skal være synlig uten at kontakten må demonteres, ta frem en lommelykt og åpne lokket til hengerkontakten på bilen din, så må du studere innsiden av kontakten nøye. Da skal du kunne så en liten bryter som kan presses tilbake/inn når det blir tilkoblet enten et adapter eller en 13 pin hengerkontakt, og den kan som nevnt sette seg fast slik at den ikke kommer ut igjen når kontakten/adapteret blir tatt ut.

Mulig du må bruke en nål/tynn spiker e.l. for å få microbryteren ut igjen, dvs om det er det som er problemet da. Dette er jo noe en fint kan se/undersøke selv, men det er jo ikke dermed sagt at det er det som er hverken problemet eller løsningen på ditt problem........

Skrevet

Hei. Jeg har sjekket kontakten (se bilde) og kan ikke se at det er noen microbryter der. Får ta en tur til Møller og få dem til å sjekke hva som kan være problemet. Skal holde dere underrettet.

Tilhengerkontakt.jpg

Skrevet

Da er det nok ikke en mikrobryter i den kontakten der @Vandreren, jeg har det i arb.bilen jeg har, og det var derfor jeg foreslo det. Jeg har også Googlet dette problemet tidligere, og da fant jeg også at denne mikrobryteren har skapt mye «hodebry» for mange........

Det er mulig at den mikrobryteren blir overflødig når det er så mye elektronikk som kan «føle» hva som er/blir tilkoblet til hengerkontakten, men det var jo verdt et forsøk da @Vandreren, selv om det var et feilslått forslag dette her. Så da får en bare beklage at jeg skapte litt ekstraarbeid for deg her, det var godt ment i hvert fall :) 

  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Da fikk jeg omsider tid til å ta bilen til Møller. SW oppgradering og innlegging av parametre på nytt løste problemet (selvsagt). Ingen kjent feil sier Møller så da er en vel like klok. Men det viktigste er jo at det fungerer igjen selv om dette tydeligvis er en funksjon man ikke kan stole helt på. 

Endret av Vandreren
Skrevet

Helt enig med deg @Vandreren.

Leser i instruksjonsboka til min Octavia at både;

Utmanøvreringsassistenten og Blindsoneassistenten blir utkoblet når en skal ha en tilhenger etter bilen, eller rettere sagt, tilkobler noe i hengerkontakten.

Det gir forsåvidt mening dette her, men det gir jo ikke mening at det forblir helt utkoblet, det skulle jo automatisk blitt aktivert igjen når det ikke er noe tilkoblet i hengerkontakten. Det var derfor den mikrokontakten jeg nevnte tidligere var der, men den var det mye feil med, så det var nok derfor det ikke er i bruk på de nyere bilene.........

 

Men det er noe mer som også gjør at dette ikke fungerer slik det er tenkt;

F.eks et sykkelstativ kan også gjøre at Utmannøvreringsassistenten ikke fungerer optimalt, det samme gjelder om det blir for mye snø/is utenpå bakre støtfanger, for det kan blokkere for radaren som er plassert bak støtfangeren bak (ikke ryggesensorene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...