Gå til innhold
SeanAngus

Sean Angus´ 2020 Kodiaq L&K


Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mye lesing på dette forumet og mangfoldige turer innom flere forhandlere endte jeg også selv opp med å bestille Kodiaq.

Etter vurderinger frem og tilbake falt jeg ned på en svart Kodiaq L&K 190TSi  med 7 seter og svart skinn med følgende ekstrautstyr.

ISOFIX FORAN

OPPVARMET FRONTRUTE

TRAFIKKSKILTGJENKJENNING

DELINGSNETT

PARKASSIST-PAKKE

PERSONALISERING 3 NØKLER FOR DMS

TRANSPORTPAKKE

VINTERPAKKE

DIGITALT INSTRUMENTPANEL

SKVETTLAPPER FORAN

SKVETTLAPPER BAK

BAGASJEROMSMATTE

 

Jeg liker utseendet på Sportline, og har derfor plan om å foliere mye av krommet svart, og bytte frontemblemet til svart.  Planlegger også å fjerne "4x4" og kodiaq bakpå, og kun la "Skoda" bli stående.

Bilen er allerede i produksjon, så synspunkter på valg av utstyr, farge etc er hjertelig velkomment, men jeg får ikke gjort noe med det. Foliering, derimot er jeg gjerne mottagelig for synspunkter på. Tror også jeg ikke jeg er så happy for L&K felgene, men vil se de på før jeg vurderer noe annet.

Skal oppdatere med bilder når det er aktuelt, den er forventet inn til forhandler om ca 4 uker med påfølgende klargjøring inkl coating.

  • Lik 1
Skrevet

Ser flott ut dette da @SeanAngus :) 

Virker som du har tenkt litt igjennom hva du ønsker å gjøre med bilen når du har hentet den også, så dette blir nok bra :) 

Det eneste jeg vil anbefale deg å tenke litt igjennom er en beskyttende list/folie oppå fangeren bak, for det er nesten ikke til unngå at det blir noe merker ut/inn av lasterommet, og da er det enklere/billigere å bytte en lastkantbeskytter/folie enn det er å lakkere fangeren.

Litt avhengig av hvor i landet du holder til og på hvilke veier du kjører mest, så kan jo også en understellsbehandling også være meget fornuftig. Det saltes utrolig mye i store deler av vårt langstrakte land, og den saltblandingen de benytter seg av her jeg kjører mest kleber seg fast til absolutt alt og er nesten umulig å få av igjen. 
Så jeg var ikke i tvil når jeg handlet ny bil i sommer, den ble sendt direkte på understellsbehandling inkludert en ekstra støydemping.

Om det er noe du vurderer, så snakk med din forhandler slik at du ikke behandler bilen med noe som de ikke godkjenner slik at du kan sette rustgarantien i fare. Dinitrol og Mercasol er gjerne mest brukt og anbefalt, men forhør deg med din forhandler som sagt om det er noe du vurderer å gjøre. :)

Om ikke L&K felgene frister, så kan de jo alltids benyttes som vinterfelger.
Jeg likte heller ikke L&K felgene som fulgte med min Superb (jeg kjøpte en utstillingsbil, så jeg fikk ikke valgt noe annet), så jeg byttet de inn og kjøpte et nytt sett med dekk og felger hos en lokal dekkforhandler.

Skal bli spennende å se bilder av bilen din etterhvert @SeanAngus :)  

  • Takk 1
Skrevet

Gratulerer med flott bestilling. 
 

Er det lenge siden du la inn ordren? Jeg ser at det ikke er ledige produksjonsuker før 48-50 på 190 TSI pr nå. 

Skrevet

Husker ikke eksakt tidspunkt, men var før kampanjen som gikk ut i august ble avsluttet (fortsatte riktignok nå til 31.10).

Tipset om understellsbehandling skal absolutt følges opp. Har lest det gjentatte ganger, men i alle avklaringer underveis glemte jeg å få pris på det. 

Hva tenker dere om å foliere grill på l&k? Vil det se rart ut med de "utstikkende lamellene" i svart? 

Skrevet

Har du fått bekreftet produksjons slot?

 

Jeg har forøvrig god erfaring med foliering, både på grill og vinduslister. Riktignok ikke på Skoda men Audi men det går jo for det samme. Problemet på L&K er vel at selve innmaten i grillen har krom?

Min subjektive mening er at alt må være sort eller så ser det rart ut. 

Skrevet (endret)

Signerte kontrakten tidlig i august, og meldte til selger at det ble kjøp før det, så den ble nok lagt i systemet tidlig august. 

Jeg fikk også garantert at det ikke skulle bli prisøkning, selger ringte derfor importøren og fikk sikret levering innen 2019, men det var visst akkurat at det gikk. Snakket med selger i går som fortalte at den var ventet om 4 uker, har ikke noe mer håndfast. Skulle den komme senere enn han nå har meldt er det uproblematisk, bare kjipt med venting. 

Enig i at foliering vil se best ut med alt foliert, men ikke diffusor bak? Trodde det var noen utenpåliggende kromlister på l&k-grillen, men den går kanskje helt inn? 

Endret av SeanAngus
Lagt til info
Skrevet

Tenkte mest på at om man folierer grill og innmat burde man også ta vinduslistene.

Det er krom på diffusor på vår Sportline uten at det har plaget meg nevneverdig.

Avgiftsendringen er fredet til 2020/21. Men de vanlige prisendringene pleier komme over nyttår. Vår gikk opp drøye 4000kr under bestilling - så ikke krise på en bil til allerede 720k.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...