Gå til innhold

Sjåføren

+ Medlem
  • Innlegg

    445
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    30

Sjåføren vant dagen sist 29. november 2023

Sjåføren hadde mest likt innhold!

Personlig informasjon

  • Bil
    2022 Citigo-e IV - 2015 Octavia Scout 1,8 TSI

Nylige profilbesøk

11853 profilvisninger

Sjåføren sine prestasjoner

Veteran

Veteran (4/4)

86

Nettsamfunnsomdømme

  1. En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
  2. Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
  3. Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
  4. Tja, når oppstår disse klirrelydene da? Er de der når motoren går og bilen står stille, ved vanlig kjøring, i humper, ved bremsing eller svinging? Det er varmedeksel på eksosanlegget. Kjenner ikke akkurat din modell, men mener at det kan være flere sånne tynne deksel over, antagelsesvis over katalysator og bakre potte. De er muligens festa i karosseriet. Det vil også være varmeskjold i forbindelse med turbo. Klirrelyder kan også oppstå hvis bremseskjold er rusta i innfestingen. Andre årsaker kan være støvkapsler over støtdempere. En siste ting jeg tenker på er dobbelmasse-svinghjulet (kanskje litt usannsynlig at det klirrer, men det gir en distinkt lyd når det er gåent). Men, det KAN jo være andre ting også, så det er bare å gå på klirrejakt!
  5. Åja, nå ble det klart. Har ikke tenkt over det, men jeg sjekket gjennom menyene for lys nå, og finner ikke mulighet for å ta bort tenning av kurvelys ved svinging. Trodde det var "valgfritt". Men da må det kodes bort. Jeg foretrekker som sagt å spare hovedlysene og heller bruke parklys + grøfte-/tåkelysene som daglige kjørelys, så sant det ikke er mørkt. Jeg har kjøpt Xenonlook-pærer som bor hvitere og forhåpentlig bedre lys, men det gjenstår å se. Og baklys burde i alle fall lyst i alle bryterposisjoner, det må også kodes inn. Det er en enkel affære, men man må ha rette utstyret. Post gjerne bilde når du har montert nye pærer. Spent på hvordan gule grøfte-/tåkelys ser ut.
  6. Jeg har også savnet at det automatisk tennes bedre lys på bilen enn det gjør i standardoppsettet. Det er tullete at det bare er led-stripa som kommer på automatisk som kjørelys. Det er nok styrt av EU, med ønske om energisparing: mindre strømforbruk = lavere drivstofforbruk. Mulig jeg misforstår hva du er ute etter. Men det er mulig å kode inn at tåke-/grøftelysene skal tenne automatisk som kjørelys når du starter bilen (i tillegg til parklys og led-stripa i hovedlampa). Det kan også kodes inn at baklys skal lyse samtidig. Dette altså når lysbryteren står i 0 (null) eller AUTO. Hvis du ønsker at både hovedlysa + tåke-/grøftelysa alltid skal lyse samtidig med lysbryteren i On (vridd helt til høyre), så er det sikkert mulig å kode det også. Men det er ikke lovlig og da har du et problem hvis du blir stoppa. Da må det kodes vekk igjen og bilen må vises på nytt (kontroller er muligens ikke et vanlig problem rundt deg). Men jeg nevner det fordi det ikke er like lett å reversere som å slå av tåke-/grøftelysa med bryteren. Start-stopp kan også kodes vekk, ja. Det gjøres ofte ved at innslagspunktet for batterispenning eller temperatur endres til en uoppnåelig setting. Det må nok brukes avansert kodeutstyr for dette, ikke billige kode- eller diagnoseapparater.
  7. Hei. Lysene nede er nok ikke tåkelys. De lyser ut til sidene, og er vel å regne som kurvelys. Tåkelys er mere overalt-lysende, lys med god spredning men kort rekkevidde (og de kan gjerne være gule for ikke å blende føreren). Grunnen til at et kurvelys tenner når du setter på blinklyset og svinger, er at innersvingen skal lyses opp så fører har god belysning dit bilen skal svinge. Ikke egentlig for å komplettere blinklys. Det går sikkert an å kode vekk denne funksjonen, men jeg vet ikke hvordan. Du kan jo høre på FB, der er sikkert noen grupper som driver med eller formidler kontakter for å få gjort sånt. Jeg kjører veldig ofte med parklys + kurvelys som kjørelys så sant det ikke er mørkt. Da lyser begge, og da har jeg ikke funksjonen med tenning/slukking av en side. Jeg har kjøpt og skal montere Xenon-lookpærer, som lyser litt hvitere.
  8. Så bra! 👍 Gratulerer! Det var ingen feil?
  9. Hei. Kjørelengde? Varm motor kan egentlig ha mange årsaker. Lite kjølevæske, termostat, tett radiator (lite sannsynlig), dårlig vannpumpe (som er en sannsynlig årsak). Vannpumpene har vært en svakhet på noen motortyper. Så det kan være lurt å sjekke litt nærmere før kjøp. Ellers er det jo en kjempebra bil med den beste motoren (jeg er kanskje litt uhildet...😎)
  10. Hoi. Jeg har ikke prøvd selv, men Bass Brothers i Fosnavåg har god peiling. De har ettermonteringssett, med forsterker og sub som kan plasseres i reservehjulsbrønn. De har også forsterkere og høyttalere, forskjellig adapter-kits. Tror det er forskjell om du har Canton-anlegget eller ikke. https://www.bassbrothers.no/velg-din-bil/skoda/octavia/2017
  11. Hei. Har du forsøkt å resette (reboote) radioen?
  12. Ja, på RS er det det.
  13. Hei. Etter hva jeg kan finne ut, så er det H16 i grøftelysa på RS, to stk pr side. Du kan bruke Xenonlook-pærer som gir hvitere lys. Men jeg tror ikke gule er tillatt (litt usikker der). Jeg mener at gule lys skal være såkalte tåkelys og da ha gul farge og spredning i lykteglasset. Så har jeg lest at H16 har lik utforming som H11, og at H8-pærer passer fysisk med litt filing av styrepinnene. Alle disse har i hovedsak samme oppbygning, det er wattstyrken som er forskjellig.
  14. Jeg kjenner ikke motorbetegnelsene så godt. En tørrclutch gearkasse tåler opptil 250 Nm og finnes på 1,2 TSI, 1,4 TSI og 1,6 TDI. Den har 7 gir. Hvis du har 1,8 TSI eller 2,0 TDI, da er det våtclutch gearkasse med 6 gir.
  15. Det er flere dsg-gearkasse modeller alt etter hvilken motor og modell. I hovedsak er det tørr- eller våtclutch. Dsg-kasser med våtclutch har oljeskifteintervall på 60000 km, tror jeg det er. Kasser med tørrclutch er ikke satt opp med skifteintervall fra fabrikk. Dvs olja skal vare bilens levetid. Men det skal være mulig å bytte olje på dem også. Tror det kan gjøres av menigmann, men har hørt at det kan være litt strul. Så spørsmålet er hvilken kasse har du, dvs hvilken motor?
×
×
  • Opprett ny...