-
Innlegg
442 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
30
Sjåføren vant dagen sist 29. november 2023
Sjåføren hadde mest likt innhold!
Personlig informasjon
-
Bil
2022 Citigo-e IV - 2015 Octavia Scout 1,8 TSI
Nylige profilbesøk
6016 profilvisninger
Sjåføren sine prestasjoner
Veteran (4/4)
86
Nettsamfunnsomdømme
-
Sjåføren begynte å følge Muligens nytt prosjek , Klirrelyd fra understell? , Tåkelys på Scout 2016 (Octavia MKIII) og 7 andre
-
Tja, når oppstår disse klirrelydene da? Er de der når motoren går og bilen står stille, ved vanlig kjøring, i humper, ved bremsing eller svinging? Det er varmedeksel på eksosanlegget. Kjenner ikke akkurat din modell, men mener at det kan være flere sånne tynne deksel over, antagelsesvis over katalysator og bakre potte. De er muligens festa i karosseriet. Det vil også være varmeskjold i forbindelse med turbo. Klirrelyder kan også oppstå hvis bremseskjold er rusta i innfestingen. Andre årsaker kan være støvkapsler over støtdempere. En siste ting jeg tenker på er dobbelmasse-svinghjulet (kanskje litt usannsynlig at det klirrer, men det gir en distinkt lyd når det er gåent). Men, det KAN jo være andre ting også, så det er bare å gå på klirrejakt!
-
Åja, nå ble det klart. Har ikke tenkt over det, men jeg sjekket gjennom menyene for lys nå, og finner ikke mulighet for å ta bort tenning av kurvelys ved svinging. Trodde det var "valgfritt". Men da må det kodes bort. Jeg foretrekker som sagt å spare hovedlysene og heller bruke parklys + grøfte-/tåkelysene som daglige kjørelys, så sant det ikke er mørkt. Jeg har kjøpt Xenonlook-pærer som bor hvitere og forhåpentlig bedre lys, men det gjenstår å se. Og baklys burde i alle fall lyst i alle bryterposisjoner, det må også kodes inn. Det er en enkel affære, men man må ha rette utstyret. Post gjerne bilde når du har montert nye pærer. Spent på hvordan gule grøfte-/tåkelys ser ut.
-
Jeg har også savnet at det automatisk tennes bedre lys på bilen enn det gjør i standardoppsettet. Det er tullete at det bare er led-stripa som kommer på automatisk som kjørelys. Det er nok styrt av EU, med ønske om energisparing: mindre strømforbruk = lavere drivstofforbruk. Mulig jeg misforstår hva du er ute etter. Men det er mulig å kode inn at tåke-/grøftelysene skal tenne automatisk som kjørelys når du starter bilen (i tillegg til parklys og led-stripa i hovedlampa). Det kan også kodes inn at baklys skal lyse samtidig. Dette altså når lysbryteren står i 0 (null) eller AUTO. Hvis du ønsker at både hovedlysa + tåke-/grøftelysa alltid skal lyse samtidig med lysbryteren i On (vridd helt til høyre), så er det sikkert mulig å kode det også. Men det er ikke lovlig og da har du et problem hvis du blir stoppa. Da må det kodes vekk igjen og bilen må vises på nytt (kontroller er muligens ikke et vanlig problem rundt deg). Men jeg nevner det fordi det ikke er like lett å reversere som å slå av tåke-/grøftelysa med bryteren. Start-stopp kan også kodes vekk, ja. Det gjøres ofte ved at innslagspunktet for batterispenning eller temperatur endres til en uoppnåelig setting. Det må nok brukes avansert kodeutstyr for dette, ikke billige kode- eller diagnoseapparater.
-
Hei. Lysene nede er nok ikke tåkelys. De lyser ut til sidene, og er vel å regne som kurvelys. Tåkelys er mere overalt-lysende, lys med god spredning men kort rekkevidde (og de kan gjerne være gule for ikke å blende føreren). Grunnen til at et kurvelys tenner når du setter på blinklyset og svinger, er at innersvingen skal lyses opp så fører har god belysning dit bilen skal svinge. Ikke egentlig for å komplettere blinklys. Det går sikkert an å kode vekk denne funksjonen, men jeg vet ikke hvordan. Du kan jo høre på FB, der er sikkert noen grupper som driver med eller formidler kontakter for å få gjort sånt. Jeg kjører veldig ofte med parklys + kurvelys som kjørelys så sant det ikke er mørkt. Da lyser begge, og da har jeg ikke funksjonen med tenning/slukking av en side. Jeg har kjøpt og skal montere Xenon-lookpærer, som lyser litt hvitere.
-
Så bra! 👍 Gratulerer! Det var ingen feil?
-
Hei. Kjørelengde? Varm motor kan egentlig ha mange årsaker. Lite kjølevæske, termostat, tett radiator (lite sannsynlig), dårlig vannpumpe (som er en sannsynlig årsak). Vannpumpene har vært en svakhet på noen motortyper. Så det kan være lurt å sjekke litt nærmere før kjøp. Ellers er det jo en kjempebra bil med den beste motoren (jeg er kanskje litt uhildet...😎)
-
Hoi. Jeg har ikke prøvd selv, men Bass Brothers i Fosnavåg har god peiling. De har ettermonteringssett, med forsterker og sub som kan plasseres i reservehjulsbrønn. De har også forsterkere og høyttalere, forskjellig adapter-kits. Tror det er forskjell om du har Canton-anlegget eller ikke. https://www.bassbrothers.no/velg-din-bil/skoda/octavia/2017
-
Hei. Har du forsøkt å resette (reboote) radioen?
-
-
Hei. Etter hva jeg kan finne ut, så er det H16 i grøftelysa på RS, to stk pr side. Du kan bruke Xenonlook-pærer som gir hvitere lys. Men jeg tror ikke gule er tillatt (litt usikker der). Jeg mener at gule lys skal være såkalte tåkelys og da ha gul farge og spredning i lykteglasset. Så har jeg lest at H16 har lik utforming som H11, og at H8-pærer passer fysisk med litt filing av styrepinnene. Alle disse har i hovedsak samme oppbygning, det er wattstyrken som er forskjellig.
-
Jeg kjenner ikke motorbetegnelsene så godt. En tørrclutch gearkasse tåler opptil 250 Nm og finnes på 1,2 TSI, 1,4 TSI og 1,6 TDI. Den har 7 gir. Hvis du har 1,8 TSI eller 2,0 TDI, da er det våtclutch gearkasse med 6 gir.
-
Det er flere dsg-gearkasse modeller alt etter hvilken motor og modell. I hovedsak er det tørr- eller våtclutch. Dsg-kasser med våtclutch har oljeskifteintervall på 60000 km, tror jeg det er. Kasser med tørrclutch er ikke satt opp med skifteintervall fra fabrikk. Dvs olja skal vare bilens levetid. Men det skal være mulig å bytte olje på dem også. Tror det kan gjøres av menigmann, men har hørt at det kan være litt strul. Så spørsmålet er hvilken kasse har du, dvs hvilken motor?
-
Hei og velkommen! ET varierer med felgstørrelsen. Jeg tror den originalt ligger et sted mellom 45 og 49 på alle Octavia. Sjekk vognkortet, der står det som gjelder for din bil. Der står også de offisielle alternative dekkstørrelsene.
-
Kan være å mangt dette. Hjullager, turbo og også kupévifta kan pipe. Jeg har piping i det som virker som midlere turtallsområde for motoren. Men det rare er at det ikke piper noe som helst hvis jeg slår av kupévifta. Så da blir det bytte av den. Hvis det et ett eller flere slitte lager i turboen så kan bilen nok brukes, men før eller senere vil turboen havarere. Hvor lang tid det tar er umulig å si. Mest sannsynlig vil turboen og motoren virke greit nok inntil at slakken blir så stor at skovlene slites mot huset og virkningsgraden faller mer og mer. Og tilslutt vil noe svikte og da er det fare for metallbiter inn i motoren. I alle fall, turboer lever et tøft liv, de snurrer fort rundt, må ha god og fungerende kjøling og god smøring fra motoroljen. Så et par regler er gode å følge for at turboen skal ha det best mulig.
-
Hei og velkommen! Fabia Mk2 er litt uvanlig, men ikke et merkelig valg for prosjekt/sommerbil. Nå er jeg ikke sikker på hvilken årsmodell du har, men jeg synes det er et spennende valg. Fabrikken selv kom jo med Monte Carlo utgaver fra faceliften i 2010, var det vel (?) De er jo abolutt et hakk opp i barskhet. Det finnes mye gadgets til Fabia f.eks de som kalte seg Superskoda før: https://www.kopacek.com/fabia-ii/ Så det er helt opp til deg selv, hvilket utgangspunkt har du da? Fortell litt mer om bilen, da. Bilde?