Gå til innhold
Ken

Hvilket dekktrykk?


Anbefalte innlegg

Det kommer jo an på hvor mange personer og hvilken last en har i bilen, aller helst så bør jo det korrigeres etter behov. Jeg for min del benytter øverste delen av tabellen hele tiden, fordi jeg som oftest har min 3 personer i bilen og en del saker og ting i lasterommet (blir som regel mye å ha med når en har 2 aktive tenåringsdøtre ;)).

Jeg har 235/45-18" på både sommer -og vinterhjul, og har 2,5 bar foran og 2,8 bar bak, det kan være litt hardt å kjøre på når jeg en sjelden gang kjører med tom bil, men det hører til sjeldenhetene at jeg gjør det.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 225/45R17 Dunlop på min Octavia og kjører på noe mer enn tabelltrykket i bensinlokket. Så i stedet for 2,3 bruker jeg 2,4 (og kanskje 2,5 bar i forhjula). Jeg kjører mest med lite folk, og ingenting eller svært lite i bagasjerommet. Jeg sjekker og justerer ofte, og dekka er jevnt slitt etter to sommersesonger.

Med last i bilen bruker jeg opp mot det som er oppgitt for lastet bil, men siden jeg aldri er i nærheten av det som er maks last for bilen så fyller jeg litt lavere trykk. På ferieturer er vi gjerne bare 2 voksne foran og et "barn" bak, så selv om bagasjerommet er ganske fullt så blir det ikke så voldsomt med kilo.....

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 12.4.2017 den 23.56, Sjåføren skrev:

Jeg har 225/45R17 Dunlop på min Octavia og kjører på noe mer enn tabelltrykket i bensinlokket. Så i stedet for 2,3 bruker jeg 2,4 (og kanskje 2,5 bar i forhjula). Jeg kjører mest med lite folk, og ingenting eller svært lite i bagasjerommet. Jeg sjekker og justerer ofte, og dekka er jevnt slitt etter to sommersesonger.

Med last i bilen bruker jeg opp mot det som er oppgitt for lastet bil, men siden jeg aldri er i nærheten av det som er maks last for bilen så fyller jeg litt lavere trykk. På ferieturer er vi gjerne bare 2 voksne foran og et "barn" bak, så selv om bagasjerommet er ganske fullt så blir det ikke så voldsomt med kilo.....

Bra innspill, viktig med praktisk erfaring i ulike situasjoner. Min erfaring fra andre biler er også at 0,1 bar mer for hvert hjul er perfekt for sommer og 0,2 bar for vinter (0 grader, kalde dekk) nøyaktig justert med digital måler (kalibrert).

Vil påpeke at mye bedre å kjøre med 0,1-0,2 bar for mye enn for lite, både for kjøreegenskaper og dekkslitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Greit å få merke-spesifikke trykk. Noen dekkmerker kan med fordel ha annet trykk enn det som bilprodusenten anbefaler. Det kan jo være spesiell oppbygging av dekksider (for eksempel) som gjør at det er fordelaktig med et annet lufttrykk. 

Litt typisk at det mangler opplysninger nettopp for nettopp Octavia Combi 13- da. Men mange andre Skoda-modeller står der jo (men fremdeles med endel blanke felt).

En annen ting jeg stusset på: endel Skoda-modeller er oppgitt med høyere lufttrykk bak enn foran (for 1 person). Trodde at det hovedsaklig var vektbelastning som var dimensjonerende for lufttrykket, og en bil som for eksempel Superb hadde mest vekt foran. 

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det spiller noen rolle for lufttrykket hvilken produsent dekkene kommer fra vet jeg ikke, det viktigste er vel i mine øyne at en tar hensyn dekkdimensjonen en benytter og til lasten en har med seg. Jeg øker lufttrykket litt når vinterdekkene er på bilen og kulda kommer.

Denne tabellen det er linket til ang dekktrykk er jo ganske ufullstendig og lite oppdatert, de siste årsmodellene er ikke med, det er mange tomme felt, mange dekkdimensjoner som er std i dag er ikke nevnt........

 

Det tyder vel på en eller annen trykkfeil om dekktrykket skal være høyere foran enn bak? Enten så bør det jo være likt eller størst/høyest lufttrykk  i bakhjula pga flere passasjerer og økt last i lasterommet som du også nevner @Sjåføren Alt annet høres merkelig ut..........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå fikk jeg en liten a-ha opplevelse. Ikke med den rådyre popgruppa, men med dekka mine. Trykket var 2,5 bar bak og 2,65 bar foran, mye mer enn jeg hadde hatt i. Nå er vel lufttemperaturen sikkert 10-12 grader mer også, men skitten på dekkmønsteret viser at hele mønsterbredden er i kontakt med veien foran, mens det kan være 1 cm igjen bak. Betyr det at lufttrykket bak er for høyt, og de slites mindre på sidene? 

Kanskje det er synlig på bildene hva jeg mener.

1496862841024-1658096999.jpg

1496862898591-1409106396.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, husk at hjulene foran svinger og dekka legger seg mer «over» i svinger enn hva bakhjulene gjør. I tillegg så har du også mest aktivitet i drivhjula foran selv om du har 4x4, for det systemet overfører vel ikke så mye krefter til bakhjula før du har behov for det?

Det samme er det med type småstein i vinterhjula, det finnes nesten ikke en liten stein i dekka til forhjula, mens bakhjula som bare henger etter, er fulle av småstein, slik er det i hvert fall på de bilene jeg har hatt så langt.

EDIT:

En har jo også mer tyngde på forhjula til enhver tid fordi motoren også tynger ned fronten på bilen og «flater» dekka mer ut.

Men det er klart at for mye luft i bakhjula i forhold til hva en har med seg, gjør jo at de blir mer slitt i midten. Hva sier tabellen at du skal ha for lufttrykk da, i forhold til hvordan du vanligvis benytter din bil? Tenker da på om du som oftest kjører med tom bil, men har lufttrykket justert for at den skal være fullastet med personer og last i lasterommet.........

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for å slite dekk på midten, hehe

Uansett, min Octavia står oppført med 2.5 bar foran og bak i "Eco" modus, funker fint det. Betyr nok slitasje på midten av dekkene, men helt ok i mine øyne

Har tradisjonelt slitt alle dekk litt ekstra på midten uten at det har gitt store utslag på levetiden. Det gir derimot utslag på forbruket 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


@Superb lll: enig i at fremhjula legger seg når de svinger, og det kan nok forklare at mere av mønsterbredden blir brukt. Men, det er lufttrykket i dekka som bærer vekten av bilen i hvert hjørne. Det vil si at det er vekten som hovedsaklig bestemmer det "riktige" lufttrykket. Trykk og mottrykk.

@PaulusA: du er klar over at ved for høyt trykk vil arealet av dekkets kontaktflate mot underlaget minke. Da blir det mindre friksjon, i tillegg til at slitasjen på midten vil øke. Du har altså mindre grep hvis du øker trykket i forhold til det "ideelle". Men det er likevel bedre med litt for høy trykk i forhold til litt for lite.

Oppgitt trykk er 2,3 bar både foran og bak, så mitt er nok i høyeste laget (som målingen min + avtrykket viser). I mitt hode så er det en mismatch at det skal være likt trykk foran og bak, All den tid at det er mer vekt på fremhjula, i tillegg er det mere dynamiske krefter som virker på fremhjula ved bremsing og hard svingkjøring. Så derfor er det merkelig at det skal være samme trykket foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, helt klar over dette, men min erfaring tilsier at det er litt lekkasje av luft, og da slipper jeg å etterfylle for ofte ?

En liten økning gir minimal forskjell i forhold til flate mot veien, mens lavere trykk kan både være direkte farlig samt slite dekk utrolig fort.

Som sagt, i drivstoff deksel står det 2.5 bar foran og bak for Eco, da bruker jeg dette med god samvittighet.

Hvis man sjekker mange forskjellige tabeller, for ulike biler, kan man også finne klare trender mot høyere trykk ved høyere hastigheter. Jeg kjører mye E18 og 110 sone. 

En annen sak er at bilen ber om 3.2 bar bak ved fullastet bil, Dvs at hvis man innimellom har noe last kommer man ikke så skjevt ut ved å ha litt høyere trykk bak enn minimum.

Ellers er jeg helt enig i at tradisjonelle forhjulstrekk biler trenger ofte ikke mere trykk bak enn foran minus 0,1-0,2 bar ?

Skal på Europatur med full bil, da blir det nok 3.2 bar som gjelder ja...

Ang trykk forandringer gir 10 grader økning av utvendig temperatur en økning på 0,1 bar for dekktrykk, derfor smart å sjekke og justere ned utover sommeren og opp igjen utover høsten ?

Dette er også hovedgrunnen til at det anbefales 0,2 bar høyere trykk i dekkene på vinteren, samt at alu krymper i kulden og større lekkasje (bør da også sjekke trykket oftere). Trykket detter jo også 0,1 bar per 10 grader nedover, ikke lett ved kanskje  30-40 grader forskjell om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sjåføren skrev:


@Superb lll: enig i at fremhjula legger seg når de svinger, og det kan nok forklare at mere av mønsterbredden blir brukt. Men, det er lufttrykket i dekka som bærer vekten av bilen i hvert hjørne. Det vil si at det er vekten som hovedsaklig bestemmer det "riktige" lufttrykket. Trykk og mottrykk.

@PaulusA: du er klar over at ved for høyt trykk vil arealet av dekkets kontaktflate mot underlaget minke. Da blir det mindre friksjon, i tillegg til at slitasjen på midten vil øke. Du har altså mindre grep hvis du øker trykket i forhold til det "ideelle". Men det er likevel bedre med litt for høy trykk i forhold til litt for lite.

Oppgitt trykk er 2,3 bar både foran og bak, så mitt er nok i høyeste laget (som målingen min + avtrykket viser). I mitt hode så er det en mismatch at det skal være likt trykk foran og bak, All den tid at det er mer vekt på fremhjula, i tillegg er det mere dynamiske krefter som virker på fremhjula ved bremsing og hard svingkjøring. Så derfor er det merkelig at det skal være samme trykket foran og bak.

Joda det er vekta av bilen i hvert hjørne som skaper marktrykket og har en for høyt lufttrykk i forhold til hva bilen er lastet med/veier, så vil en få et mer ballongformet dekk og kun slitasje på midten, men det er jo ikke det hos deg.

Hadde du hatt for høyt luftrykk i dekka så hadde du en mye smalere slitebane i midten av dekket. Så med tanke på mer vekt foran grunnet motor, sving og krefter fra drivhjul og ikke minst økt vekt ved oppbremsing, så er det ikke unormalt det du ser her. Det er også derfor det er anbefalt og bytte for/bakdekk (på samme side av bilen, ikke kryssbytting som en gjorde før i tiden) etter hver sesong en har kjørt med dekka, slik at de blir nogenlunde likt slitt. 

Jeg benytter 2,5 Bar foran og 2,7/2,8 Bar bak på min Superb med 18" hjul, og 0,1 - 0,2 høyere lufttrykk på vinteren, og slik som dette ser tabellen ut for min bil, og slitasjen ser helt lik ut hos meg som den gjør hos deg, men om vi fyller opp bilen, så flater også bakhjula seg ut. Vi kjører oftere med fullastet bil enn tom bil (gjerne noe i mellom de 2 øverste vektbelastningene som er oppgitt i tabellen her) når det gjelder last, på vedlagt bilde). og derfor har jeg valgt en liten mellomting når det gjelder lufttrykket i bakhjula

20170516_233449.thumb.jpg.0531fee7b957b88b3a07fec0516d1259.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...