Gå til innhold
Tor2r

Skoda Kodiaq fakta


Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper 500 er nok til 2.0 bensin og litt utstyr... Ang. størrelse så må da det være stort nok i Kodiaq selv i 7 seter versjon siden den er omtrent som en Superb i oppgitte liter. Blir spennende å se prisene nå snart men det hører til en annen tråd....  

Skrevet

Det er ikke godt å si, det spørs hva de norske avgiftene ender på....... Det jeg har fått høre er at Kodiaq skal ca være 5% billigere enn VW Tiguan med tilsvarende motor, drivverk og utstyr, og omtrentlig samme pris som Superb. Men nå er det jo vanskelig å sammenligne den versjonen du vurderer av Kodiaq med en Superb, for den motoren finnes ikke i Superb, ei heller med 4x4 i denne motorstørrelsen og i tillegg så er det jo en helt ny DSG 7 kasse i Kodiaq.

Men alt dette finnes i Tiguan, en bil jeg tittet på hos min forhandler, hadde 2,0/180hk TSi, 4motion, DSG 7, Highline, R-Line pluss pakke, 20" hjul, vinterhjul og en del ekstrautstyr oppå dette, endte opp med en prislapp på 620.000,- Tar en bort 5% av det så ender en på ca 590.000,- men om det er en reell pris -og utstyrssammenligning vet jeg ikke.

 

Kodiaq er i hvert fall merkbart større enn Tiguan, det er det ingen tvil om, så får en bare håpe at norske avgifter ikke gjør den helt uoppnåelig for de som ønsker seg og har behov for en slik bil, med høy bakkeklaring...........

Skrevet

Det er også sagt tidligere at Kodiaq skal være billigere en Superb, en ren Style med 190hk diesel 4x4 DSG koster ca.480.000,-. Med "fullt" ekstrautstyr kommer den i dag  opp til ca.560.000,- det vil si ekstrautstyr for 80.000,-

En ren Superb Style med 190 diesel er i dag ca kr.10.000,- dyrere en 180 bensin, så dette virker ikke å slå så mye inn.

Så en pris for en Kodiaq med alt kan nok komme inn mellom 550-600.000,- i dag.

Så blir det spennende å se hva de nye avgiftene lander på, det virker som om utslipp av CO2 blir straffet.

Ved å bruke kalkulatoren på http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=46814 og sette opp følgende:

Kodiaq 180Tsi (134kW) med 4x4 og DSG, vekt 1750kg, CO2 170 g/km, NOx 27mg/km stiger prisen med 34.000,-

Kodiaq 190TDi (140kW) med 4x4 og DSG, vekt 1800kg, CO2 150 g/km, NOx 52mg/km stiger prisen med 22.000,-

Om en bruker samme kalkulator for dagens Superb, ser en at denne gir en  CO2 på 135-140 g/km, og at prisen vil holde seg på samme nivå for 190 diesel men gå ned ca.15.000,- for 180 bensin, litt merkelig men annen bil kan påvirke samt at kanskje VAG har blitt mer realistiske i hva de oppgir.

Jeg vet ikke om det er noen som har fått sett på hvilken innvirkning de siste dagers budsjettforhandlinger har innvirket på opprinnelig forslag.

Så kommer jo forhandlingene med fabrikken inn, kanskje vi får en gledelig overraskelse der, om en liten uke burde vi i alle fall vite.

Skrevet

At Kodiaq skal være billigere enn Superb var nytt for meg, selgeren jeg har snakket med flere ganger har hele tiden sagt at en burde se i retning av prisene til Superb. Men det gjelder nok ikke alle utgavene, noen av dem vil nok bli mer kostbare, fordi noen av kombinasjonene med tanke på motor, girkasse og drivverk ikke finnes i Superb i det hele tatt.

  • Superb 1,8/180hk - 250nm vs  Kodiaq 2,0/180hk - 320nm
  • Superb 1,8/180hk DSG 7 (tørr versjon)  vs  Kodiaq 2,0/180 DSG 7 (nyutviklet girkasse med olje som tåler et høyere dreiemoment)
  • Superb 1,8/180hk 2wd  vs  Kodiaq 4x4

Dette blir jo en helt klart mer kostbar kombinasjon, den kommer til å veie mer, bilen er høyere (da regner de fort en større forurensing) så utslipp blir helt klart straffet som du skriver @oarnoe

 

Ser vekta du oppgir til Kodiaq 180hk TSi 4x4 DSG 7 er 1.750kg, til sammenligning så veier Superb 180hk TSi DSG 7 1.430kg, så det er klart at det er vekta og høyden på Kodiaq som gjør at forurensingen blir høyere på Kodiaq, og det straffes fort på prisen/avgiften også.

Er nok ikke så enkelt å sammenligne Kodiaq Style  vs  Superb Style heller, for det er ikke sikkert at det er det samme utstyret på de to bilene her i Norge. For det er jo heller ikke likt om en sammenligner Octavia Style og Superb Style, og de forskjellige tilleggspakkene/utstyret så er heller kombinasjonene og hva som er tilgjengelig av utstyr ikke likt. 

Jeg påstår ikke at Kodiaq Style og Superb Style blir ulike i Norge, men det er noe en fremdeles ikke vet noe om, såfremt en ikke sitter med papirene som forhandlerne har, men som ikke er tilgjengelige for offentligheten enda. Utstyr koster, og det er også noe som gir forskjellige avgifter for det forskjellige utstyret.

 

Men at vekt, str på bil og hvor mye den forurenser gjør mye av forskjellene på prisene er det jo ingen tvil om slik du også skriver @oarnoe

Så det skal bli spennende å se hva prisene ender på tilslutt for Kodiaq, det er det ingen tvil om.

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Fan denne Kodiaq'en på Gardermoen.

20170316_084838.jpg

Hadde desverre ikke tid til å sjekke den ut noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...