Gå til innhold
Tor2r

Skoda Kodiaq fakta


Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper 500 er nok til 2.0 bensin og litt utstyr... Ang. størrelse så må da det være stort nok i Kodiaq selv i 7 seter versjon siden den er omtrent som en Superb i oppgitte liter. Blir spennende å se prisene nå snart men det hører til en annen tråd....  

Skrevet

Det er ikke godt å si, det spørs hva de norske avgiftene ender på....... Det jeg har fått høre er at Kodiaq skal ca være 5% billigere enn VW Tiguan med tilsvarende motor, drivverk og utstyr, og omtrentlig samme pris som Superb. Men nå er det jo vanskelig å sammenligne den versjonen du vurderer av Kodiaq med en Superb, for den motoren finnes ikke i Superb, ei heller med 4x4 i denne motorstørrelsen og i tillegg så er det jo en helt ny DSG 7 kasse i Kodiaq.

Men alt dette finnes i Tiguan, en bil jeg tittet på hos min forhandler, hadde 2,0/180hk TSi, 4motion, DSG 7, Highline, R-Line pluss pakke, 20" hjul, vinterhjul og en del ekstrautstyr oppå dette, endte opp med en prislapp på 620.000,- Tar en bort 5% av det så ender en på ca 590.000,- men om det er en reell pris -og utstyrssammenligning vet jeg ikke.

 

Kodiaq er i hvert fall merkbart større enn Tiguan, det er det ingen tvil om, så får en bare håpe at norske avgifter ikke gjør den helt uoppnåelig for de som ønsker seg og har behov for en slik bil, med høy bakkeklaring...........

Skrevet

Det er også sagt tidligere at Kodiaq skal være billigere en Superb, en ren Style med 190hk diesel 4x4 DSG koster ca.480.000,-. Med "fullt" ekstrautstyr kommer den i dag  opp til ca.560.000,- det vil si ekstrautstyr for 80.000,-

En ren Superb Style med 190 diesel er i dag ca kr.10.000,- dyrere en 180 bensin, så dette virker ikke å slå så mye inn.

Så en pris for en Kodiaq med alt kan nok komme inn mellom 550-600.000,- i dag.

Så blir det spennende å se hva de nye avgiftene lander på, det virker som om utslipp av CO2 blir straffet.

Ved å bruke kalkulatoren på http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=46814 og sette opp følgende:

Kodiaq 180Tsi (134kW) med 4x4 og DSG, vekt 1750kg, CO2 170 g/km, NOx 27mg/km stiger prisen med 34.000,-

Kodiaq 190TDi (140kW) med 4x4 og DSG, vekt 1800kg, CO2 150 g/km, NOx 52mg/km stiger prisen med 22.000,-

Om en bruker samme kalkulator for dagens Superb, ser en at denne gir en  CO2 på 135-140 g/km, og at prisen vil holde seg på samme nivå for 190 diesel men gå ned ca.15.000,- for 180 bensin, litt merkelig men annen bil kan påvirke samt at kanskje VAG har blitt mer realistiske i hva de oppgir.

Jeg vet ikke om det er noen som har fått sett på hvilken innvirkning de siste dagers budsjettforhandlinger har innvirket på opprinnelig forslag.

Så kommer jo forhandlingene med fabrikken inn, kanskje vi får en gledelig overraskelse der, om en liten uke burde vi i alle fall vite.

Skrevet

At Kodiaq skal være billigere enn Superb var nytt for meg, selgeren jeg har snakket med flere ganger har hele tiden sagt at en burde se i retning av prisene til Superb. Men det gjelder nok ikke alle utgavene, noen av dem vil nok bli mer kostbare, fordi noen av kombinasjonene med tanke på motor, girkasse og drivverk ikke finnes i Superb i det hele tatt.

  • Superb 1,8/180hk - 250nm vs  Kodiaq 2,0/180hk - 320nm
  • Superb 1,8/180hk DSG 7 (tørr versjon)  vs  Kodiaq 2,0/180 DSG 7 (nyutviklet girkasse med olje som tåler et høyere dreiemoment)
  • Superb 1,8/180hk 2wd  vs  Kodiaq 4x4

Dette blir jo en helt klart mer kostbar kombinasjon, den kommer til å veie mer, bilen er høyere (da regner de fort en større forurensing) så utslipp blir helt klart straffet som du skriver @oarnoe

 

Ser vekta du oppgir til Kodiaq 180hk TSi 4x4 DSG 7 er 1.750kg, til sammenligning så veier Superb 180hk TSi DSG 7 1.430kg, så det er klart at det er vekta og høyden på Kodiaq som gjør at forurensingen blir høyere på Kodiaq, og det straffes fort på prisen/avgiften også.

Er nok ikke så enkelt å sammenligne Kodiaq Style  vs  Superb Style heller, for det er ikke sikkert at det er det samme utstyret på de to bilene her i Norge. For det er jo heller ikke likt om en sammenligner Octavia Style og Superb Style, og de forskjellige tilleggspakkene/utstyret så er heller kombinasjonene og hva som er tilgjengelig av utstyr ikke likt. 

Jeg påstår ikke at Kodiaq Style og Superb Style blir ulike i Norge, men det er noe en fremdeles ikke vet noe om, såfremt en ikke sitter med papirene som forhandlerne har, men som ikke er tilgjengelige for offentligheten enda. Utstyr koster, og det er også noe som gir forskjellige avgifter for det forskjellige utstyret.

 

Men at vekt, str på bil og hvor mye den forurenser gjør mye av forskjellene på prisene er det jo ingen tvil om slik du også skriver @oarnoe

Så det skal bli spennende å se hva prisene ender på tilslutt for Kodiaq, det er det ingen tvil om.

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Fan denne Kodiaq'en på Gardermoen.

20170316_084838.jpg

Hadde desverre ikke tid til å sjekke den ut noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...