Gå til innhold
Tor2r

Skoda Kodiaq fakta


Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper 500 er nok til 2.0 bensin og litt utstyr... Ang. størrelse så må da det være stort nok i Kodiaq selv i 7 seter versjon siden den er omtrent som en Superb i oppgitte liter. Blir spennende å se prisene nå snart men det hører til en annen tråd....  

Skrevet

Det er ikke godt å si, det spørs hva de norske avgiftene ender på....... Det jeg har fått høre er at Kodiaq skal ca være 5% billigere enn VW Tiguan med tilsvarende motor, drivverk og utstyr, og omtrentlig samme pris som Superb. Men nå er det jo vanskelig å sammenligne den versjonen du vurderer av Kodiaq med en Superb, for den motoren finnes ikke i Superb, ei heller med 4x4 i denne motorstørrelsen og i tillegg så er det jo en helt ny DSG 7 kasse i Kodiaq.

Men alt dette finnes i Tiguan, en bil jeg tittet på hos min forhandler, hadde 2,0/180hk TSi, 4motion, DSG 7, Highline, R-Line pluss pakke, 20" hjul, vinterhjul og en del ekstrautstyr oppå dette, endte opp med en prislapp på 620.000,- Tar en bort 5% av det så ender en på ca 590.000,- men om det er en reell pris -og utstyrssammenligning vet jeg ikke.

 

Kodiaq er i hvert fall merkbart større enn Tiguan, det er det ingen tvil om, så får en bare håpe at norske avgifter ikke gjør den helt uoppnåelig for de som ønsker seg og har behov for en slik bil, med høy bakkeklaring...........

Skrevet

Det er også sagt tidligere at Kodiaq skal være billigere en Superb, en ren Style med 190hk diesel 4x4 DSG koster ca.480.000,-. Med "fullt" ekstrautstyr kommer den i dag  opp til ca.560.000,- det vil si ekstrautstyr for 80.000,-

En ren Superb Style med 190 diesel er i dag ca kr.10.000,- dyrere en 180 bensin, så dette virker ikke å slå så mye inn.

Så en pris for en Kodiaq med alt kan nok komme inn mellom 550-600.000,- i dag.

Så blir det spennende å se hva de nye avgiftene lander på, det virker som om utslipp av CO2 blir straffet.

Ved å bruke kalkulatoren på http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=46814 og sette opp følgende:

Kodiaq 180Tsi (134kW) med 4x4 og DSG, vekt 1750kg, CO2 170 g/km, NOx 27mg/km stiger prisen med 34.000,-

Kodiaq 190TDi (140kW) med 4x4 og DSG, vekt 1800kg, CO2 150 g/km, NOx 52mg/km stiger prisen med 22.000,-

Om en bruker samme kalkulator for dagens Superb, ser en at denne gir en  CO2 på 135-140 g/km, og at prisen vil holde seg på samme nivå for 190 diesel men gå ned ca.15.000,- for 180 bensin, litt merkelig men annen bil kan påvirke samt at kanskje VAG har blitt mer realistiske i hva de oppgir.

Jeg vet ikke om det er noen som har fått sett på hvilken innvirkning de siste dagers budsjettforhandlinger har innvirket på opprinnelig forslag.

Så kommer jo forhandlingene med fabrikken inn, kanskje vi får en gledelig overraskelse der, om en liten uke burde vi i alle fall vite.

Skrevet

At Kodiaq skal være billigere enn Superb var nytt for meg, selgeren jeg har snakket med flere ganger har hele tiden sagt at en burde se i retning av prisene til Superb. Men det gjelder nok ikke alle utgavene, noen av dem vil nok bli mer kostbare, fordi noen av kombinasjonene med tanke på motor, girkasse og drivverk ikke finnes i Superb i det hele tatt.

  • Superb 1,8/180hk - 250nm vs  Kodiaq 2,0/180hk - 320nm
  • Superb 1,8/180hk DSG 7 (tørr versjon)  vs  Kodiaq 2,0/180 DSG 7 (nyutviklet girkasse med olje som tåler et høyere dreiemoment)
  • Superb 1,8/180hk 2wd  vs  Kodiaq 4x4

Dette blir jo en helt klart mer kostbar kombinasjon, den kommer til å veie mer, bilen er høyere (da regner de fort en større forurensing) så utslipp blir helt klart straffet som du skriver @oarnoe

 

Ser vekta du oppgir til Kodiaq 180hk TSi 4x4 DSG 7 er 1.750kg, til sammenligning så veier Superb 180hk TSi DSG 7 1.430kg, så det er klart at det er vekta og høyden på Kodiaq som gjør at forurensingen blir høyere på Kodiaq, og det straffes fort på prisen/avgiften også.

Er nok ikke så enkelt å sammenligne Kodiaq Style  vs  Superb Style heller, for det er ikke sikkert at det er det samme utstyret på de to bilene her i Norge. For det er jo heller ikke likt om en sammenligner Octavia Style og Superb Style, og de forskjellige tilleggspakkene/utstyret så er heller kombinasjonene og hva som er tilgjengelig av utstyr ikke likt. 

Jeg påstår ikke at Kodiaq Style og Superb Style blir ulike i Norge, men det er noe en fremdeles ikke vet noe om, såfremt en ikke sitter med papirene som forhandlerne har, men som ikke er tilgjengelige for offentligheten enda. Utstyr koster, og det er også noe som gir forskjellige avgifter for det forskjellige utstyret.

 

Men at vekt, str på bil og hvor mye den forurenser gjør mye av forskjellene på prisene er det jo ingen tvil om slik du også skriver @oarnoe

Så det skal bli spennende å se hva prisene ender på tilslutt for Kodiaq, det er det ingen tvil om.

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Fan denne Kodiaq'en på Gardermoen.

20170316_084838.jpg

Hadde desverre ikke tid til å sjekke den ut noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...