Gå til innhold
Tor2r

Skoda Kodiaq fakta


Anbefalte innlegg

Det er ikke godt å si, det spørs hva de norske avgiftene ender på....... Det jeg har fått høre er at Kodiaq skal ca være 5% billigere enn VW Tiguan med tilsvarende motor, drivverk og utstyr, og omtrentlig samme pris som Superb. Men nå er det jo vanskelig å sammenligne den versjonen du vurderer av Kodiaq med en Superb, for den motoren finnes ikke i Superb, ei heller med 4x4 i denne motorstørrelsen og i tillegg så er det jo en helt ny DSG 7 kasse i Kodiaq.

Men alt dette finnes i Tiguan, en bil jeg tittet på hos min forhandler, hadde 2,0/180hk TSi, 4motion, DSG 7, Highline, R-Line pluss pakke, 20" hjul, vinterhjul og en del ekstrautstyr oppå dette, endte opp med en prislapp på 620.000,- Tar en bort 5% av det så ender en på ca 590.000,- men om det er en reell pris -og utstyrssammenligning vet jeg ikke.

 

Kodiaq er i hvert fall merkbart større enn Tiguan, det er det ingen tvil om, så får en bare håpe at norske avgifter ikke gjør den helt uoppnåelig for de som ønsker seg og har behov for en slik bil, med høy bakkeklaring...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også sagt tidligere at Kodiaq skal være billigere en Superb, en ren Style med 190hk diesel 4x4 DSG koster ca.480.000,-. Med "fullt" ekstrautstyr kommer den i dag  opp til ca.560.000,- det vil si ekstrautstyr for 80.000,-

En ren Superb Style med 190 diesel er i dag ca kr.10.000,- dyrere en 180 bensin, så dette virker ikke å slå så mye inn.

Så en pris for en Kodiaq med alt kan nok komme inn mellom 550-600.000,- i dag.

Så blir det spennende å se hva de nye avgiftene lander på, det virker som om utslipp av CO2 blir straffet.

Ved å bruke kalkulatoren på http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=46814 og sette opp følgende:

Kodiaq 180Tsi (134kW) med 4x4 og DSG, vekt 1750kg, CO2 170 g/km, NOx 27mg/km stiger prisen med 34.000,-

Kodiaq 190TDi (140kW) med 4x4 og DSG, vekt 1800kg, CO2 150 g/km, NOx 52mg/km stiger prisen med 22.000,-

Om en bruker samme kalkulator for dagens Superb, ser en at denne gir en  CO2 på 135-140 g/km, og at prisen vil holde seg på samme nivå for 190 diesel men gå ned ca.15.000,- for 180 bensin, litt merkelig men annen bil kan påvirke samt at kanskje VAG har blitt mer realistiske i hva de oppgir.

Jeg vet ikke om det er noen som har fått sett på hvilken innvirkning de siste dagers budsjettforhandlinger har innvirket på opprinnelig forslag.

Så kommer jo forhandlingene med fabrikken inn, kanskje vi får en gledelig overraskelse der, om en liten uke burde vi i alle fall vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Kodiaq skal være billigere enn Superb var nytt for meg, selgeren jeg har snakket med flere ganger har hele tiden sagt at en burde se i retning av prisene til Superb. Men det gjelder nok ikke alle utgavene, noen av dem vil nok bli mer kostbare, fordi noen av kombinasjonene med tanke på motor, girkasse og drivverk ikke finnes i Superb i det hele tatt.

  • Superb 1,8/180hk - 250nm vs  Kodiaq 2,0/180hk - 320nm
  • Superb 1,8/180hk DSG 7 (tørr versjon)  vs  Kodiaq 2,0/180 DSG 7 (nyutviklet girkasse med olje som tåler et høyere dreiemoment)
  • Superb 1,8/180hk 2wd  vs  Kodiaq 4x4

Dette blir jo en helt klart mer kostbar kombinasjon, den kommer til å veie mer, bilen er høyere (da regner de fort en større forurensing) så utslipp blir helt klart straffet som du skriver @oarnoe

 

Ser vekta du oppgir til Kodiaq 180hk TSi 4x4 DSG 7 er 1.750kg, til sammenligning så veier Superb 180hk TSi DSG 7 1.430kg, så det er klart at det er vekta og høyden på Kodiaq som gjør at forurensingen blir høyere på Kodiaq, og det straffes fort på prisen/avgiften også.

Er nok ikke så enkelt å sammenligne Kodiaq Style  vs  Superb Style heller, for det er ikke sikkert at det er det samme utstyret på de to bilene her i Norge. For det er jo heller ikke likt om en sammenligner Octavia Style og Superb Style, og de forskjellige tilleggspakkene/utstyret så er heller kombinasjonene og hva som er tilgjengelig av utstyr ikke likt. 

Jeg påstår ikke at Kodiaq Style og Superb Style blir ulike i Norge, men det er noe en fremdeles ikke vet noe om, såfremt en ikke sitter med papirene som forhandlerne har, men som ikke er tilgjengelige for offentligheten enda. Utstyr koster, og det er også noe som gir forskjellige avgifter for det forskjellige utstyret.

 

Men at vekt, str på bil og hvor mye den forurenser gjør mye av forskjellene på prisene er det jo ingen tvil om slik du også skriver @oarnoe

Så det skal bli spennende å se hva prisene ender på tilslutt for Kodiaq, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...